Stop de windmolen waanzin

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door deleted »

Ingir schreef:
David86 schreef:Een dikke trui en op tijd naar bed.
In dat geval past het ook om de douche te vervangen door een lampetset.
Zeker.

Autarktie op energiegebied:

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door OBL-Rien »

Leuke inspirerende video.

Het enigste wat overgedimensioneerd is in dat huisje is de boekenkast :-)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Ik vind het niet erg realistisch om dit als voorbeeld te zien voor de toekomst. We zitten hier met een enorme voorraad slecht geïsoleerde woningen waardoor onnodig veel energie verspild wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door David86 »

Het zou zomaar een oplossing kunnen zijn. Het zou alleen maar toegestaan moeten worden.. waarom zou je verder borduren op rommel ? Beter opnieuw beginnen...
..
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

David86 schreef:Het zou zomaar een oplossing kunnen zijn. Het zou alleen maar toegestaan moeten worden.. waarom zou je verder borduren op rommel ? Beter opnieuw beginnen...
"Het" zijn windmolens? Voortborduren op welke rommel?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door David86 »

Ingir schreef:Ik vind het niet erg realistisch om dit als voorbeeld te zien voor de toekomst. We zitten hier met een enorme voorraad slecht geïsoleerde woningen waardoor onnodig veel energie verspild wordt.

Het huisje in het filmpje is het. Oude rommel zijn de huizen die niet geschikt zijn voor een energie crisis.

Ik heb nog een doos vol floppy's maar ben toch over op een usb stick ondanks de grote voorraad die ik er van heb zijn de floppy's niet geschikt voor gebruik in moderne tijden, ik gooi de floppy's weg en gebruik een moderne usb stick.

We wonen in floppy's....
..
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

David86 schreef:Oude rommel zijn de huizen die niet geschikt zijn voor een energie crisis.
Wat heeft dat te maken met windmolenwaanzin? Behalve dan dat er geen windmolens nodig zijn als alle woningen alsnog (!) goed geïsoleerd worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door David86 »

Niks, net als de quote van jou waar ik op reageer...

Woning isolatie en windenergie zie ik ook niet echt een verband in, ik ken niemand die zijn huis verwarmd met stroom..

Ze kunnen duizend dingen verzinnen om aan meer energie te komen maar dat lost niets op. Bijna alles wat we hebben en doen deugt gewoon niet. Huizen zijn te groot, iedereen rijd alleen in zijn auto, we staan een half uur per dag per persoon te douchen, eten voedsel dat aan de andere kant van de wereld geteeld is etc. Het enige waar men zich druk over maakt is de volgende reanimatie poging van een zieke en stervende manier van leven. Waar vraag je zo'n DNR kettinkje aan ? Die hebben we veel harder nodig dan de volgende briljante energie uitvinding of discussie.
..
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

David86 schreef:Niks, net als de quote van jou waar ik op reageer...

Woning isolatie en windenergie zie ik ook niet echt een verband in, ik ken niemand die zijn huis verwarmd met stroom..

Ze kunnen duizend dingen verzinnen om aan meer energie te komen maar dat lost niets op. Bijna alles wat we hebben en doen deugt gewoon niet. Huizen zijn te groot, iedereen rijd alleen in zijn auto, we staan een half uur per dag per persoon te douchen, eten voedsel dat aan de andere kant van de wereld geteeld is etc. Het enige waar men zich druk over maakt is de volgende reanimatie poging van een zieke en stervende manier van leven. Waar vraag je zo'n DNR kettinkje aan ? Die hebben we veel harder nodig dan de volgende briljante energie uitvinding of discussie.
Toch kun je al die foute floppy-woningen niet zomaar wegdenken, we hebben ze nu eenmaal en daar zullen we het mee moeten doen. Veel kwalijker is dat we nog steeds floppy-woningen bouwen die binnen 10-15 jaar ook allemaal omgebouwd moeten worden.

Ik vind de vraag hoe we de energie over 20 jaar opgewekt gaat worden weinig boeiend. Duidelijk is in ieder geval dat we onze energievraag niet met windmolens gaan afdekken en dat de energiekosten onnodig opgedreven worden. Veel interessanter is hoe we de komende 20 jaar al onze woningen energiezuinig gaan maken zodat we straks nauwelijks energie nodig hebben voor verwarming.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door dormos »

Ik snap nog steeds de link tussen windmolens en verwarming niet. Stel dat woningen perfect geisoleerd zijn, dan wil je toch nog steeds wassen, het licht aan en op een forum reageren? Daar heb je nog steeds stroom voor nodig, en die moet opgewekt worden. Dat kan je doen door het laatste Groningse aardgas op te stoken in energiecentrales, met gas van Poetin, of met in Nederland opgewekte wind en zonnestroom.
Als ik mag kiezen, dan kies ik voor het laatste, gecombineerd met een zo laag mogelijk verbruik.

Groet,

Hans
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

dormos schreef:Ik snap nog steeds de link tussen windmolens en verwarming niet. Stel dat woningen perfect geï soleerd zijn, dan wil je toch nog steeds wassen, het licht aan en op een forum reageren? Daar heb je nog steeds stroom voor nodig, en die moet opgewekt worden. Dat kan je doen door het laatste Groningse aardgas op te stoken in energiecentrales, met gas van Poetin, of met in Nederland opgewekte wind en zonnestroom.
Als ik mag kiezen, dan kies ik voor het laatste, gecombineerd met een zo laag mogelijk verbruik.
Ik ook, dat wil zeggen:
1. zo laag mogelijk verbruik door onnodig verbruik te voorkomen
2. zo laag mogelijk verbruik door woningen optimaal te isoleren
3. zo laag mogelijk verbruik door optimale benutting van passieve zonnewarmte
4. beperken verbruik door gebruik van warmtepomp voor verwarming
5. zonnestroom voor direct verbruik overdag + opslag in accu's voor avond/nachtverbruik
6. en uiteindelijk eventuele tekorten afdekken met houtkachel of mini-wkk

De geoefende lezer zal de Trias Energetica herkennen waarbij de volgorde van grootste belang is.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door deleted »

Ingir schreef:
dormos schreef:Ik snap nog steeds de link tussen windmolens en verwarming niet. Stel dat woningen perfect geï soleerd zijn, dan wil je toch nog steeds wassen, het licht aan en op een forum reageren? Daar heb je nog steeds stroom voor nodig, en die moet opgewekt worden. Dat kan je doen door het laatste Groningse aardgas op te stoken in energiecentrales, met gas van Poetin, of met in Nederland opgewekte wind en zonnestroom.
Als ik mag kiezen, dan kies ik voor het laatste, gecombineerd met een zo laag mogelijk verbruik.
Ik ook, dat wil zeggen:
1. zo laag mogelijk verbruik door onnodig verbruik te voorkomen
2. zo laag mogelijk verbruik door woningen optimaal te isoleren
3. zo laag mogelijk verbruik door optimale benutting van passieve zonnewarmte
4. beperken verbruik door gebruik van warmtepomp voor verwarming
5. zonnestroom voor direct verbruik overdag + opslag in accu's voor avond/nachtverbruik
6. en uiteindelijk eventuele tekorten afdekken met houtkachel of mini-wkk

De geoefende lezer zal de Trias Energetica herkennen waarbij de volgorde van grootste belang is.
Trias Energetica was een ontwerp-formule voor energie-zuinige gebouwen.
daarna veelvuldig misbruikt door de marketing van oa de bouwsector (isolatie- en verwarmingsverkopers)

Pas dezelfde logica eens toe op ons auto-park.
Jaren '80 tot nu: Hebben de zuinigere wagens geleid tot een lager energieverbruik in totaal ?

Idem voor de decennialange doorgedreven isolatienormen in Duitsland resulteren in dezelfde effecten: http://www.euco2.eu/resources/Prebound-Deutsch.pdf

Ik vind je uitgangspunten zeer nobel. Maar de vraag is of de aangedragen oplossing wel werkelijk een oplossing is of ook weer een marketing-verhaal.

G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door frans »

David86 schreef: We wonen in floppy's....
https://www.youtube.com/watch?v=2NdKHoNXSrc :lol: jeugd sentiment.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Gandalf schreef:Trias Energetica was een ontwerp-formule voor energie-zuinige gebouwen.
daarna veelvuldig misbruikt door de marketing van oa de bouwsector (isolatie- en verwarmingsverkopers)
Misschien is dat wel de reden waarom ik mij niet beperk tot punt 2 en ook aandacht vraag voor punt 1 en 3.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door deleted »

Ingir schreef:
Gandalf schreef:Trias Energetica was een ontwerp-formule voor energie-zuinige gebouwen.
daarna veelvuldig misbruikt door de marketing van oa de bouwsector (isolatie- en verwarmingsverkopers)
Misschien is dat wel de reden waarom ik mij niet beperk tot punt 2 en ook aandacht vraag voor punt 1 en 3.
punt1: Wat heet 'onnodig verbruik' ? Uit eerdere reacties begreep ik dat aan het comfortniveau niet geraakt mag worden. Wat 'nodig' is, is geen wetenschappelijk meetbaar gegeven.

punt3: Interessante casus bij een bepaalde (splinter)groep in de (Duitse)monumentenzorg. Zij stellen namelijk dat isolatie (punt 2) een groot (en niet berekend in alle soorten 'normen') deel van de passieve zonnewinsten teniet doet bij massieve muren. En alzo zorgt voor een groot verlies dat het spaarpotentieel van de isolatie serieus onderuit kan halen...
Louter als exemplarisch voorbeeld ...

Ik zou zeggen dat de mensen in het filmpje punt1 aardig geoptimaliseerd hebben en daardoor punt 2 tem 6 kunnen schrappen.

G
Plaats reactie