Stop de windmolen waanzin

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Jan. »

Inderdaad je moet het gewoon doen.

Geen praatjes van yes we can, Doen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Dankje David, zo is het maar net!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Tim »

Jan. schreef:Tim er zit een enorme tegenstrijdigheid in je laatste bericht.
Dat ben ik me terdege bewust. Willen is niet altijd kunnen.

Maar kom wel een heel eind.

Tim
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door AndreasFirewolf »

Corruptie ligt op hoog niveau
Windmolens op land leveren elektriciteit voor een hoge kWh prijs. Deze kunnen alleen bestaan door subsidie, waar de belastingbetaler voor opdraait. De opbrengst wordt met ca. 40% overdreven. De kosten worden opgedreven, doordat investeerders er fors aan willen verdienen. Deze dingen worden ons door de strot geduwd door de politiek, met als argument, dat windmolens goed zijn voor het milieu. En dat blijkt niet waar te zijn.
Windmolens roeien vleermuizen uit op een wrede manier. De luchtdrukverschillen rondom grote windmolens scheuren op grote afstand de longen van vleermuizen. (Vogels hebben andere longen en kunnen er beter tegen.) Vleermuizen krijgen hooguit één jong per jaar. De slachtoffers die windmolens maken kunnen niet gecompenseerd worden door voortplanting. Plemp je heel Nederland of heel europa vol met windmolens, dan roei je in een jaar of 10 alle vleermuizen uit. Dan hebben we het over meervoudige genocide tegen niet één zoogdierensoort maar tegen een hele groep van zoogdierensoorten.
Vleermuizen jagen in de schemering op insecten. Dan zijn de hommels en bijen al terug in hun nest. Ze bestrijden dus heel selectief plaaginsecten. Roei je de vleermuizen uit, moeten de boeren veel meer gaan spuiten. Dat gaat ten koste van de bijen en hommels. En daar gaat het al heel slecht mee. Bijen en hommels zijn noodzakelijk voor de bestuiving van vruchtgewassen. Windmolens zijn dus slecht voor de fruitteelt en heel slecht voor het milieu.
Daar bovenop worden omwonenden ziek van windmolens, van de luchtdrukverschillen en van het lawaai. Volgens het artikel Wind Turbine Syndrome What's It All About?
http://www.alternative-energy-action-no ... drome.html
"What has been demonstrated by those working in the field is that changes do occur in people living even 5km (3 miles) from turbines. A sleep disturbance general physical and mental well-being study by Dr Michael Nissenbaum showed effects on sleep and mood that were present decreasing in proportion to the distance from the wind turbines. It was thought 5km would be a control distance - but it proved to still show changes. "
Ondanks al deze bezwaren tegen windmolens, gaat men gewoon door. Belastinggeld wordt doorgegeven aan investeerders en wij hebben er alleen nadelen van. Dat noem ik corruptie op hoog niveau.

Er zijn goede alternatieven. Als men huiseigenaren de btw op zonnepanelen teruggeeft, komt er een stormloop op zonnepanelen. Dan vergroenen we sneller. Zonder dat we vleermuizen uitroeien en omwonenden ziek maken. En het kost de belastingbetaler niets. En het levert heel veel banen op.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door OBL-Rien »

Ik deel je afkeer van windmolens, maar het is natuurlijk onzin dat de vleermuizen daardoor gaan uitsterven.
Niet heel NL gaat volgeplemt worden, dus er blijven altijd gebieden over waar ze overleven. Sterker nog, wanneer de onzin van de windmolens duidelijk wordt zullen de windmolens gaan uitsterven en keren de vleermuizen terug in de gebieden van die windmolens.

Neemt niet weg dat elke dode vleermuis tgv een windmolen er 1 te veel is.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door AndreasFirewolf »

Leugens van de windmolensector

Volgens http://www.nwea.nl/windenergie-de-feiten
Eerlijke vergelijking van de kosten en baten van windenergie

Een rechtstreekse vergelijking van de huidige marktprijs met de kostprijs van windenergie gaat mank. Want niet alle kosten die te maken hebben met de productie van elektriciteit uit fossiele brandstoffen, worden in de marktprijs doorberekend. Deze ‘onzichtbare’ of externe maatschappelijke kosten van de productie van elektriciteit uit fossiele brandstoffen zijn aanzienlijk. Denk aan luchtverontreiniging, (kern-)afval, klimaatverandering, opwarming van oppervlaktewater, volksgezondheid, calamiteiten van olieverontreiniging op zee en ongelukken in de mijnbouw bij de winning van kolen. Volgens een omvangrijke Europese studie bedragen deze kosten in Nederland voor kolen 3 á 4 ct per kWh en voor gas 1 á 2 ct per kWh (bron: ExternE, EU).


De burger betaalt voor verborgen kosten

Deze externe kosten worden op dit moment niet meegerekend in de elektriciteitsprijs. Ze komen dus niet via de elektriciteitsrekening bij de burger, maar uiteraard krijgt de burger de rekening wel op een andere manier gepresenteerd: via belastingen, verzekeringen, kosten voor dijkverzwaring, gezondheidszorg en luchtvervuiling en de gevolgen van olie- en mijnrampen. Windenergie veroorzaakt slechts ca. 0,1 ct per kWh aan externe maatschappelijke kosten. Windenergie is schoon, er is geen uitstoot van CO2 (klimaat) of fijnstof (gezondheid), er wordt geen afval geproduceerd en er is geen koelwater nodig. Windenergie veroorzaakt slechts 0,1 ct per kWh aan externe maatschappelijke kosten. Als de externe maatschappelijke kosten eerlijk zouden worden toegerekend, blijkt dat windenergie op land nu al concurrerend is ten opzichte van elektriciteit uit gas of kolen.
Windenergie is niet schoon. Er is een grote uitstoot van CO2 bij het maken van beton voor de windmolentoren en de fundering, voor het vervaardigen van de windmolen zelf en het maken van de rotor. Er zijn dure zeldzame aardmetalen nodig voor de generator, de winning daarvan veroorzaakt veel CO2 uitstoot.
Maatschappelijke kosten ??? Wat te denken van omwonenden die ziek worden van de windmolens? Vermindering van inkomsten uit recreatie en toerisme, als men met windmolens de rust in natuurgebieden verstoort? En hierboven heb ik al genoemd het uitroeien van vleermuizen en de kosten daarvan in de land en tuin bouw.

Neem dan de oude kolencentrales, die op kosten van de belastingbetaler gesloopt zouden moeten worden. Deze centrales staan er al. Openhouden kost niets. Nieuwe centrales zouden minder vervuilend zijn, zegt men. Maar als we streven naar een einde van de fossiele brandstoffen rond 2035, is het veel beter voor het milieu om de oude centrales nog 20 jaar open te houden. Vooral als we ze zoveel mogelijk gaan stoken met tuinafval en agrarisch afval. Beter voor het milieu en tegen veel lagere kosten. Als we het uitgespaarde geld gebruiken voor zonne-energie en energie-besparing, bereiken we betere resultaten. En we hoeven de vleermuizen niet uit te roeien.

GreenPeace:
Save the whale, kill the bat

Het wordt hoog tijd dat organisaties als GreenPeace eens heel goed gaan nadenken. Walvissen beschermen vind ik oke. Vleermuizen uitroeien omdat dat goed is voor het milieu? Dan loop je met molentjes.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Pietje »

Nog steeds, Andreas, is er geen eerlijke vergelijking tussen de verschillende energieomzetters.

En de argumenten waar jij mee aankomt, gelden evengoed voor kolencentrales, kernenergie (Fukushima) etc. En jij maakt de vergelijking er niet beter of makkelijker op.

Ik ben groot voorstander van windmolens, maar niet in de vorm waarmee ze nu gebouwd worden. Stroom maken met wind heeft voordelen maar ook nadelen.

Overigens vind ik het prima dat er met overheidsgeld windmolens gemaakt worden. Liever dat dan kolencentrales bouwen. Of Geert Wilders beveiligen. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:Overigens vind ik het prima dat er met overheidsgeld windmolens gemaakt worden.
Maar waarom moet ik meebetalen aan jou hobby?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Pietje »

Dat is niet mijn hobby, maar dat geld kan niet meer uitgegeven worden aan allerlei andere dingen die veel meer schade berokkenen aan maatschappij en aarde.

Overigens hoef je van mij geen belasting te betalen ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Tim »

OBL-Rien schreef:Maar waarom moet ik meebetalen aan jou hobby?
Omdat je in dit land woont. Als jij de lege zetel partij begint, kunnen we het verschil maken.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Zojuist heb ik 'De rekening voorbij' gelezen, een publicatie van de ingenieursclub KIVI-NIRIA. Eindelijk een stuk dat niet doorspekt is met moralisme en geloofsovertuigingen maar simpel de naakte cijfers, dit is DE manier waarop de discussie over energievraagstukken zou moeten plaatsvinden.

https://www.kivi.nl/CM/PAG000010508/Pub ... orbij.html
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Dutch John »

Goede vondst. En in het Nederlands en Jip en Jannekes. Maar alleen een compliment voor de constateringen van reeds bekende feiten. Voor de doorrekening naar de toekomst zie ik helaas nergens EROEI-berekeningen, met bijbehorende economische consequenties. En uiteraard wordt de toekomst geschilderd met -ingenieurs eigen- technische oplossingen. En dat maakt het boekje ineens misleidend. De attente en nog ongeïnformeerde lezer zal halverwege het boekje een knoop in zijn maag krijgen, maar na het sussende slot gaan achteroverleunen, want de techniek gaat het wel oplossen. Zo zul je nooit een mentale draai bij de consument gaan bereiken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Goede vondst. En in het Nederlands en Jip en Jannekes. Maar alleen een compliment voor de constateringen van reeds bekende feiten. Voor de doorrekening naar de toekomst zie ik helaas nergens EROEI-berekeningen, met bijbehorende economische consequenties. En uiteraard wordt de toekomst geschilderd met -ingenieurs eigen- technische oplossingen. En dat maakt het boekje ineens misleidend. De attente en nog ongeïnformeerde lezer zal halverwege het boekje een knoop in zijn maag krijgen, maar na het sussende slot gaan achteroverleunen, want de techniek gaat het wel oplossen. Zo zul je nooit een mentale draai bij de consument gaan bereiken.
Gelukkig is de publicatie nu eens niet bedoeld om consumenten een schuldgevoel aan te praten, dan vind ik al een verademing. Ook is het zeer prettig dat geen hel en verdoemenis worden geschetst maar gekeken wordt wat de beperkingen zijn waarbinnen we een oplossing kunnen zoeken voor onze energievraag.

Ik vind het ook niet terecht om zo'n hooghartige houding naar consumenten aan te nemen, dat lijkt mij zeker niet de juiste manier om consumenten mee te krijgen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:
OBL-Rien schreef:Maar waarom moet ik meebetalen aan jou hobby?
Omdat je in dit land woont. Als jij de lege zetel partij begint, kunnen we het verschil maken.

Tim
Nee, ik betaal mee aan die onzin omdat ik anders in een klein hokje beland.
Net zoals ik op Sicilië ook aan de maffia bescherm geld zou betalen.

Ik daag je uit om bij de maffia te gaan en hun koers te wijzigen... :twisted:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef:lijkt mij zeker niet de juiste manier om consumenten mee te krijgen.
Als je valse hoop wekt, krijg je ze wel mee, maar niet in de goede richting.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie