Stop de windmolen waanzin

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:Dreigen heef nog een heel subjectieve kant, de dreiging moet al heel concreet zijn wil het recht tot zelfverdediging geven.
Ja akkoord, maar ik neem aan dat je geen moeite hebt om voor jezelf een hele resem overheidsinmengingen (heel concreet)op te sommen die je als bedreiging ervaart. Bovendien is de politieke tegen-actie ook zeker geen 'geweld buiten proportie'.

Als je een centraal orgaan macht geeft, dan zal dit als een magneet werken op een ieder die macht wil. En dat zijn niet de mensen die macht zouden mogen hebben. Beter dit orgaan verwijderen.
In principe ook mee akkoord, maar ik ben nog pessimistischer wat betreft de oplossing. De opportunisten zullen ook in een verdeelde en individuele samenlevingsvorm opportunisten zijn en zonder scrupules van anderen gebruik maken. (degenen die wél principes en meededogen hanteren bijvoorbeeld, maar evengoed van eenvoudige mensen die wat minder bagage van nature, nurture of context meehebben om de concurrentie aan te gaan)
Eigenaardig genoeg is de top van een Politieke partij namelijk net zo'n (vrij ongeorganiseerde, op individuele concurrentie gebaseerd) microklimaat. En dan zie je wie vanboven geraakt ... Wellicht kan je hetzelfde zeggen voor het microklimaat aan de top van grootbanken, multinationals, ... geen democratie aldaar, eerder zogenaamde individuele concurrentie, contractuele overeenkomsten, maar toch evengoed weer die opportunisten ...

Bovendien verdenk ik de massa ervan om heimelijk een boontje te hebben voor opportunistische, niets ontziende types.
Misschien kom het wel diep uit onze genen; van toen onze voorvaderen rechtop gingen lopen en de bossen verlieten en de Savanne indoken. Misschien was het toen wel voordelig om een halvegare voorop te laten lopen.
Of zijn wij de afstammelingen van degenen die nogal makkelijk de halvegare volgden de Savanne in .... :mrgreen: ?

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:
OBL-Rien schreef:Dreigen heef nog een heel subjectieve kant, de dreiging moet al heel concreet zijn wil het recht tot zelfverdediging geven.
Ja akkoord, maar ik neem aan dat je geen moeite hebt om voor jezelf een hele resem overheidsinmengingen (heel concreet)op te sommen die je als bedreiging ervaart. Bovendien is de politieke tegen-actie ook zeker geen 'geweld buiten proportie'.

Als je een centraal orgaan macht geeft, dan zal dit als een magneet werken op een ieder die macht wil. En dat zijn niet de mensen die macht zouden mogen hebben. Beter dit orgaan verwijderen.
In principe ook mee akkoord, maar ik ben nog pessimistischer wat betreft de oplossing. De opportunisten zullen ook in een verdeelde en individuele samenlevingsvorm opportunisten zijn en zonder scrupules van anderen gebruik maken. (degenen die wél principes en meededogen hanteren bijvoorbeeld, maar evengoed van eenvoudige mensen die wat minder bagage van nature, nurture of context meehebben om de concurrentie aan te gaan)
Eigenaardig genoeg is de top van een Politieke partij namelijk net zo'n (vrij ongeorganiseerde, op individuele concurrentie gebaseerd) microklimaat. En dan zie je wie vanboven geraakt ... Wellicht kan je hetzelfde zeggen voor het microklimaat aan de top van grootbanken, multinationals, ... geen democratie aldaar, eerder zogenaamde individuele concurrentie, contractuele overeenkomsten, maar toch evengoed weer die opportunisten ...

Bovendien verdenk ik de massa ervan om heimelijk een boontje te hebben voor opportunistische, niets ontziende types.
Misschien kom het wel diep uit onze genen; van toen onze voorvaderen rechtop gingen lopen en de bossen verlieten en de Savanne indoken. Misschien was het toen wel voordelig om een halvegare voorop te laten lopen.
Of zijn wij de afstammelingen van degenen die nogal makkelijk de halvegare volgden de Savanne in .... :mrgreen: ?

G
Welaan Gandalf, kunnen we toch weer samen door 1 deur :D
Educatie is de enige weg voorwaarts. Maar dan niet die die door de overheid afgedwongen wordt....

Voor de mensheid is de enigste hoop dat we van onze fouten leren en een ieder gaat inzien dat we zonder deze machtswellustelingen kunnen. Er zijn zelfs mensen die denken een zekere progressie door de eeuwen heen waar te nemen naar minder onderdrukking. Zelf heb ik het hopen op verbetering opgegeven. De mensheid doet wat ze doet. Het maakt allemaal eigenlijk maar weinig uit. Ik wil vooral zelf gelukkig leven, en daarom houd ik me aan het NAP en ver van de politiek.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door OBL-Rien »

http://www.groenerekenkamer.nl/2638/win ... dan-nodig/

...
Overigens vergeet iedereen erbij te vertellen dat de grondeigenaar behalve de € 35.000 tot € 50.000 pacht die hij per molen per jaar ontvangt, ook een deel van de opbrengst van de windmolen krijgt. Per windmolen wordt dan totaal tussen de € 100.000 en € 120.000 aan de eigenaar van de grond betaald. Dat geld wordt door het energiebedrijf netjes bij u in rekening gebracht.
De overheid moet verplicht worden gesteld alle kosten en baten van windenergie transparant aan haar bevolking te communiceren. Dat gebeurt niet, ook niet door mevrouw van Tongeren, want dan zou ze aan haar kiezers moeten uitleggen dat de zwakste groepen in de samenleving het zwaarst getroffen worden door de extra energieheffingen en -belastingen die de huishoudens tot minstens 2023 op hun maandelijkse energienota zullen vinden.
Het bedrag loopt tot 2023 op naar meer dan € 1.500 per jaar of € 125 per maand.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Tim »

Hey,

Drinken jullie allemaal Aldi bier?

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door David86 »

Lidl meestal
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door kockie »

Geen; laatste biertje was volgens mij van DJ en die daarvoor van Raf... (misschien een enkel biertje daargelaten)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door deleted »

kockie schreef:Geen; laatste biertje was volgens mij van DJ en die daarvoor van Raf... (misschien een enkel biertje daargelaten)
Ow die heffing- en belastingvrije dan ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door kockie »

Ja, accijns betalen op alcoholische dranken doe ik niet veel....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:http://www.groenerekenkamer.nl/2638/win ... dan-nodig/

...
Overigens vergeet iedereen erbij te vertellen dat de grondeigenaar behalve de € 35.000 tot € 50.000 pacht die hij per molen per jaar ontvangt, ook een deel van de opbrengst van de windmolen krijgt. Per windmolen wordt dan totaal tussen de € 100.000 en € 120.000 aan de eigenaar van de grond betaald. Dat geld wordt door het energiebedrijf netjes bij u in rekening gebracht.
De overheid moet verplicht worden gesteld alle kosten en baten van windenergie transparant aan haar bevolking te communiceren. Dat gebeurt niet, ook niet door mevrouw van Tongeren, want dan zou ze aan haar kiezers moeten uitleggen dat de zwakste groepen in de samenleving het zwaarst getroffen worden door de extra energieheffingen en -belastingen die de huishoudens tot minstens 2023 op hun maandelijkse energienota zullen vinden.
Het bedrag loopt tot 2023 op naar meer dan € 1.500 per jaar of € 125 per maand.
De businesscase voor autarkie wordt steeds beter. Eerst de woning energiezuinig maken, dan het dak vol leggen met zonnepanelen, vervolgens een L/W-warmtepomp ter vervanging van de combiketel en als laatste een aggregaat (WKK) plaatsen dat op slaolie loopt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door deleted »

Ingir schreef: businesscase voor autarkie
En nog een Ingenieursdiploma om de handel zelf aan de praat te houden(aan de autarktische vervanging op de lange termijn denken we al maar helemaal niet) en een sojaplantage voor de sla-olie.
Ik denk trouwens dat deze business-case het niet gaat halen van de 125euro tax ...

G
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Gandalf schreef:En nog een Ingenieursdiploma om de handel zelf aan de praat te houden(aan de autarktische vervanging op de lange termijn denken we al maar helemaal niet) en een sojaplantage voor de sla-olie.
Ik denk trouwens dat deze business-case het niet gaat halen van de 125euro tax ...
Zelfde probleem als met zonnepanelen, dat gaat ook fout als iedereen zijn dak gaat blauwtegelen. Hét energieprobleem ga je er dus niet mee oplossen maar wel mijn energieprobleem, voor € 125 per maand kan ik een een heel eind komen. In 15 jaar tijd zou ik 22K volledig verspillen aan warme lucht, dan liever een dure eigen stroomvoorziening, maar wel een warm huis.

Ingenieursdiploma... dat brandt maar heel kort, daarom liever 2.
Grt, IngIr :mrgreen:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Zelfde probleem als met zonnepanelen, dat gaat ook fout als iedereen zijn dak gaat blauwtegelen. Hét energieprobleem ga je er dus niet mee oplossen maar wel mijn energieprobleem,
Als iedereen zijn dak gaat voltegelen, dan kan jij jouw energieprobleem niet meer met zonnepanelen oplossen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:
Ingir schreef:Zelfde probleem als met zonnepanelen, dat gaat ook fout als iedereen zijn dak gaat blauwtegelen. Hét energieprobleem ga je er dus niet mee oplossen maar wel mijn energieprobleem,
Als iedereen zijn dak gaat voltegelen, dan kan jij jouw energieprobleem niet meer met zonnepanelen oplossen...
Maar dat gebeurt dus niet. Of het rendement moet met sprongen vooruit gaan... dus meer kWh/m² of minder €/kWp. En dan hebben we nog de mogelijkheid om de zonnestroom/back-up te bufferen in accu's. Laat maar komen die energiebelasting, mijn plan is klaar.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Dutch John »

Tsja Ingir, in theorie en in dromen werkt autarkie altijd. In de praktijk blijkt dat je al heel snel vast loopt en diepe zakken nodig hebt. Kom hier eens een paar uur kijken, dan denk ik dat je met betraande ogen vertrekt en met liefde en plezier energiebelasting gaat betalen.....

Momenteel is financieel de gunstigste oplossing om met zonnepanelen een elektriciteitsneutraliteit te bereiken. Voor een volledig autonoom systeem met accu's, zonnepanelen en windturbine zal de kWh prijs richting 1 euro gaan. Je moet bereid zijn om in plaats van een paar euro te betalen aan een energieleverancier en aan de staat, een veelvoud te spenderen bij fabrikanten aan de andere kant van de wereld. Prima, mits het een overdachte en beargumenteerde beslissing is.

En WKK voor de particulier? Ik heb het overwogen, kan het voor weinig geld bouwen en heb de brandstof ervoor gratis, maar heb het verworpen, omdat de techniek en het werk je tot slaaf van je eigen consumptie maakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Tsja Ingir, in theorie en in dromen werkt autarkie altijd.
Autarkie is voor mij geen doel op zich maar die richting ga ik wel op. Het hangt af van de verdere ontwikkeling van energieprijzen wat ik verder nog aanpak. Voorlopig staan nog wat isolatiewerken op de planning en zodra de 28 kW gasketel het begeeft stap ik over op een 4 kW warmtepomp. Met zonnepanelen wacht ik nog even, de prijs daalt nog steeds en komende jaren zal duidelijk worden wat Kamp met de salderingsregeling gaat doen. Daarna zal ik accu's aanschaffen om zonnestroom te bufferen voor nachtverbruik en als allerlaatste komt er een zelfbouw mini-WKK of wat op dat moment voorhanden is. Naarmate de energieprijzen verder opgejaagd worden gaan volgende stappen vanzelf renderen. Ik hoef dus niet perse een mini-WKK maar als de omstandigheden daar om vragen sluit ik dat niet uit.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie