Stop de windmolen waanzin

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Setje panelen zelf leggen zit ongeveer op 0,75 euro per Wp. Onze eerste heeft zich inmiddels terugverdiend en opbrengstvermindering is nog niets van te merken.
T is zomaar gedachtespinsel nav H2 draadje. Dan blijkt dat opslag betere keuze is. En dan blijven eigenlijk alleen NiFe accu s over.

Eerst een verbruik gaan loggen om inzicht te krijgen. Ook qua prive en werk. Productie is verandrrd en verbruik stijgt, maar zou ook prive kunnen zijn ivm puberende kinderen.

Off grid zou toch kicken zijn?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door jwardenier »

Ja dat zou zeker erg mooi zijn ,ik heb mijn verbruik naar de jaarrekening berekend ,heb voor een oude boiler van 40 jaar 1900 kw opgeschreven ,of dit klopt weet ik niet ,maar kon geen andere cijfers vinden .
Verbruik is nu 3633 kw per jaar min 1900 kw boiler, plus 15 min per dag doorstroom boiler is 824 kw , plus inductie kookplaat gem 1 uur per dag is 394 kw
Opbrengst zonneboiler heb ik op 516,75 kw gezet ,kom ik op een totaal van 2085 kw per jaar ,7 paneeltjes van 215 wp kom ik op 2310 kw per jaar
of het zo klopt weet ik niet ,het aantal zon dagen zal dan ook nog berekend moeten worden .
Verbruik dus 5,7 kw per dag gemiddeld .
Ik weet niet waar ik nog kan minderen ,we hebben van veel stekkers al afscheid genomen .
Werk en privé loopt hier door elkaar ,zelf leggen daar zie ik zeker voordelen in .
Heb naar de accu opslag gekeken ,zou hier zeker mooi passen .
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Marc71 »

Helemaal eens... laten we de vleermuizen redden en dan vervolgens allemaal (inclusief vleermuizen) verzuipen over een paar honderd jaar..

Zonne-energie is geen alternatief voor wind.. Het vult elkaar juist goed aan..

De discussie over subsidie is ook een drogreden.. De overstap naar andere vormen van energie heeft helemaal niets met geld te maken... Zelfs als een windmolen helemaal niet "rendabel" zou zijn dan is dat nog geen reden hem niet te bouwen... Het is misschien wel een reden om de energieprijs te verhogen..

We stappen over op andere vormen van energie om "de planeet te redden"... En als daar een schuingestreepte boskever, een dubbelwippende woelmuis, of een vleermuis voor moet afsterven dan is dat prima..
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Stop de windmolen waanzin (Krammer windpark)

Bericht door ready to burn »

Marc71 schreef: 19 apr 2019, 18:32 De discussie over subsidie is ook een drogreden.. De overstap naar andere vormen van energie heeft helemaal niets met geld te maken... Zelfs als een windmolen helemaal niet "rendabel" zou zijn dan is dat nog geen reden hem niet te bouwen... Het is misschien wel een reden om de energieprijs te verhogen..
Ik ben het hier niet echt mee eens, en ga een poging wagen je hier op een andere gedachte te brengen.

Het laatst opgeleverde windpark in Nederland is het Krammer windpark in Zeeland

Feestelijk geopend door Alex op 15 mei dit jaar.


- 34 Turbines
- Opgesteld vermogen 102.000 mW
- Capaciteitsfactor 35%
- Bouwsom € 215 mln
- SDE-subsidie € 177,2 mln

Uit de prospectus van dit windmolenpark:
Afbeelding

In 15 jaar tijd verwacht men een omzet van € 447,9 mln en een winst van € 75,1 mln.
Dan is het winstpercentage 447,9/75,1= 16,77%

Tot zover niets vreemds, een windmolenboer mag tenslotte ook wat verdienen.
Maar als je weet dat de verwachte ontvangen SDE-subsidie € 177,2 mln is, zou je kunnen stellen dat 177,2/75,1= 42,38% van de ontvangen SDE helemaal niet gebruikt wordt voor het opwekken van duurzame stroom, maar als winst verdwijnt in de zakken van....

Afbeelding

Persoonlijk vind ik 42,38% winst uit SDE-subsidie wat aan de hoge kant, maar vooruit, dit windmolenpark dient een publiek doel, er wordt namelijk voldoende stroom geproduceerd om ruim 100.000 huishoudens van groene stroom te kunnen voorzien.
Afbeelding

Helaas, productie en levering, aan deze 100.000 huishoudens, zijn 2 verschillende dingen.
De stroom is namelijk al voor 95% verkocht aan;
- Google
- AkzoNobel
- DSM
- Philips
Afbeelding
Bron

Mag jij raden waar de overige 5% stroom heen gaat, met 5000 participanten.

Ben benieuwd of je het nog steeds een goed idee vind, om de ODE (Opslag Duurzame Energie) te verhogen, om de toch al zwaar gesubidieerde groen stroom voor een paar multinationals nog goedkoper te maken ?

Al met al een zeer goede business case, mede omdat de stroomlevering buiten een energieleverancier omgaat, en men geen leveringsplicht heeft bij windstil weer.

Gelukkig heeft men nog wel een potje gevonden voor een uitgebreide detectiesystemen voor vogels en vleermuizen. Hiermee kunnen de turbines bij nadering van vogels en vleermuizen tijdelijk stilgezet worden.

Maarten
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stop de windmolen waanzin (Krammer windpark)

Bericht door JantjeV8 »

ready to burn schreef: 21 jun 2019, 11:05
Afbeelding
Wat krijgt de koper als hij "garantie van oorsprong" koopt? Hoe ziet zo'n ding er uit? Zit dat in een doos, of in een zak?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Tim »

Jan,

Een Groen "ticket" per eenheid, om jou een groene eenheid te kunnen verkopen. Bijvoorbeeld een kWh stroom.

By the way, zullen we andere subsidies hier ook ter discussie stellen? Laten we beginnen bij de heffingskorting.

7,8 miljoen huishoudens x 311 euro: 2,4 miljard.

Zo verdiend door het niet meer te verrekenen!

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Stop de windmolen waanzin (Krammer windpark)

Bericht door ready to burn »

JantjeV8 schreef: 23 jun 2019, 08:58 Wat krijgt de koper als hij "garantie van oorsprong" koopt? Hoe ziet zo'n ding er uit? Zit dat in een doos, of in een zak?
Van https://www.wisenederland.nl/groene-str ... prong-gvos

Hoe ziet een GvO eruit?
Het systeem van CertiQ waarin GvO's zichtbaar worden doet denken aan internetbankieren.

Screenshot GvO
Afbeelding


Screenshot scherm enduser
Afbeelding



De SDE-subsidie wordt overigens betaald uit de ODE (Opslag Duurzame Energie)
Grootverbruikers betalen hier amper aan mee.
Afbeelding

De verwachte afgenomen hoeveelheid stroom per grootverbruiker is dan :
314.300.000 x 95% / 4 = 74.646.250 kWh/jaar

Dit is niet het eerste windpark met zo een constructie, zie ook Windpark Bouwdokken



Maarten
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Of andersom. Elke kWh die duurzaam opgewekt wordt, is er een. Door wie die verbruikt wordt is niet heel relevant.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door JantjeV8 »

Tim schreef: 23 jun 2019, 13:13 Jan,

Een Groen "ticket" per eenheid, om jou een groene eenheid te kunnen verkopen.
Dus zonder die ticket mag ik geen groene stroom daar kopen??

Of is het andersom: mogen ze mij geen groene stroom verkopen?

Beiden krijg ik qua logica niet goed geplaatst.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Tim »

Jantje,

De producent krijgt per energie eenheid een certificaat (de GVO) dat ie groen geproduceerd is. Als jij groene stroom koopt, gaat ie naar jou. Maar daarmee is hij ook weer uit het systeem, omdat jij hem gebruikt.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door JantjeV8 »

Dat lijkt me nogal een onnodige rompslomp?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Tim »

Tsja,

Op zich werkt het. Ik heb geen beter idee. Zo kan iemand in een flat toch gebruik maken van zonnestroom van de boer naast de flat.
Een Garantie van Oorsprong (GvO) is een digitaal certificaat waarmee bewezen kan worden waar en hoe de groene stroom is opgewekt. Een Garantie van Oorsprong wordt ook wel groencertificaat genoemd. Eén gvo is goed voor duizend kWh elektriciteit en garandeert dat die hoeveelheid stroom ergens in Europa duurzaam is opgewekt, dus via zon, wind, water of biomassa. Een GvO is een jaar houdbaar en wordt in Nederland uitgegeven door CertiQ, een dochteronderneming van de landelijke netbeheerder TenneT.

Het is toegestaan om in Europa te handelen in Garanties van Oorsprong. Dat betekent dat handelaren de groencertificaten door heel Europa vrij aan elkaar kunnen verkopen. Nederlandse energiebedrijven produceren niet genoeg groene energie om in de behoefte eraan te voorzien. Dit gat wordt opgevangen door GvO’s uit het buitenland te kopen. De GvO’s worden voornamelijk uit Noorwegen gehaald, omdat het aanbod van groencertificaten dankzij de vele waterkrachtcentrales daar veel groter is dan de vraag ernaar. Zodoende is de prijs van een Noorse Garantie van Oorsprong zeer laag ligt. Dankzij deze GvO’s kan grijze stroom in Nederland (op papier) toch als groene stroom verkocht worden.

Wil je weten wat de herkomst is van de stroom die je door jouw energieleverancier geleverd krijgt? Bekijk dan het stroometiket.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Paul Joosten »

Dit is ook wel een leuk alternatief, waarover ik hier al eens een draadje begonnen ben. Je kunt mijn overschot aan zonnestroom tegen een heel aantrekkelijke prijs gebruiken. Vul je jaarverbruik in na het klikken op deze link en vergelijk het maar met je huidige energieprijs. Gegarandeerd groen uit Nederland.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Boudewijn »

Ik heb inmiddels ook meerdere buren met zonnepanelen,de stroom is hier nog nooit zo vuil geweest.de regeling op mijn houtkachel werkt niet meer goed,heb de hele winter al zonder moeten doen.De digitale uitlezing op de draai en freesbank van mitutoyo is overdag onbruikbaar.op de korte midden en langegolf is vanwege zware brom niks meer te ontvangen.De fm bromt ook .de electromotor van de draaibank bromt bij zonnig weer.als het donker is hoor je niets.op de vaste telefoon ook ruis en brom.schone energie man laat me niet lachen.Ook internet en tv via het lichtnet veroorzaakt veel storing.en vergeet ook de ledverlichting niet.Ik wil gewone stroom uit een gewone centrale uit een gewone generator daar moet ik ook voor betalen
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Paul Joosten »

Appels en peren? Netvervuiling door niet-sinusvormige componenten staat geheel los van de wijze (schoon of fossiel) van opwekken. Ik ben het met je eens dat er ondeugdelijke apparatuur op het net wordt aangesloten en dat daar best wel wat tegen gedaan mag worden. Netfilter voor de shack doet wonderen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie