OBL-Rien schreef:Gandalf schreef:OBL-Rien schreef:Een staat of samenlevingsvorm is een imaginair construct, het bestaat enkel in je hoofd. Het heeft dus ook geen buiten of binnen grenzen.
Hier ben ik het om te beginnen niet mee eens.
Zelfs een "imaginair construct" is even reëel als een steen in deze. Het beperkt, bepaalt en stuurt gedrag van individuen.
Ook als iets reëele gevolgen heeft, hoeft het niet reëel te zijn.
Als iemand "stemmen hoort" en daarom van een flat springt dan zijn de gevolgen reëel, maar de stemmen waren imaginair.
Dat je op sociale en psychologische processen de term 'imaginair construct' kleeft heb ik niet ter discussie gesteld.
Die processen hebben ook inderdaad iets van 'tussen de oren'. Maar dat gezegd zijnde wil dit nog niet zeggen dat je er geen rekening mee moet houden.
Zoals al gesteld vormen ook deze processen binnen- en buitengrenzen aan het gedrag van individuen en groepen.
Het voorbeeld van iemand die van een gebouw springt owv de stemmen in z'n hoofd is een populistische vertaling van dit gegeven. Maar eigenlijk ook weer een bevestiging hoe sterk die processen (individuele psycholgische in dit bepaald geval) het gedrag sturen.
Dit is juist het gevaar van het toegeven aan imaginaire constructen: we doen dingen waarvan we niet zeker weten of de aanleiding terecht is of niet.
Dat geldt voor alle handelingen die je stelt. Elke maatstaf waaraan je je handelen afmeet is ook zo'n imaginair construct. Een andere maat is er niet.
Het blijft belangrijk om iedere keer weer te toetsen of dat wat we willen gaan doen een bewezen nut heeft of enkel een verwacht nut. Als het enkel een verwacht nut is, dan moeten we proberen dit naar het bewezen domein te trekken door de actie op te volgen met observaties.
Ten eerste wordt dat 'nut' dan pas na het nemen van de beslissing 'bewezen'.
Dat 'bewijs' of die 'observatie' is terug een subjectief gegeven, dus een imaginair construct. Bovendien nog afgemeten een aan socio-cultureel bepaalde maatstaf. Een imaginaire maatstaf.
OBL-Rien schreef:
Bezit aanspraak komt niet voort uit een imaginaire wereld, maar uit het investeren van werk en kennis gedurende een bepaalde tijd.
Dat is voor mij een contradictio in terminis, want "uit het investeren van werk en kennis gedurende een bepaalde tijd" is volgens mij een puur menselijk afspraak, een onbewijsbare aanname. Een aanname die bovendien geen enkele objectieve maat inhoudt: degenen die het meest "verdienen" investeren meestal juist het minst werk, kennis en tijd per euro. Wereldwijd verwerven de hardste ploeteraars(arbeid) het minst/geen "bezit". Dus op welke 'observatie" is deze aanname dan gebaseerd ?
Tijd is het kostbaarste wat je hebt. Daar is op zich niets imaginairs aan.
Tijd is kostbaar, maar of je het kan bezitten is een vraag.
Ik vraag me af waarom je het begrip "bezit" aanvalt. Het is namelijk vaak juist zo dat voorstanders van de staat dit aangrijpen om de staat te rechtvaardigen
Bovendien is het raar dat je "bezit" aanvalt, tenslotte claim je wel het doen van het argument (dat bezit niet claimbaar zou zijn). Is dat niet ontekken dat je ontkent?
Deze uitspraak kan ik niet kaderen. Misschien lees ik hem verkeerd, of wel ontbreekt er een stukje uit.
OBL-Rien schreef:
Pacificatie modellen ZONDER STEUN door de bevolking gaan uiteindelijk altijd mis.
Pacificatie modellen met steun van de bevolking (i.e. gewenst en gedragen door de gehele bevolking) zijn vrijwillige modellen, en daar is niets mis mee.
Een bepaalde steun is uiteraard nodig.
Ik heb niet de indruk dat de grondgedachten van de democratie niet breed gesteund zouden worden. Evenmin de grondrechten of het principe van rechtstpraak of scheiding der machten.
Die zou je ook uitstekend door een commerciele partij kunnen laten realiseren.
Dat denk ik niet. De logica achter het systeem is namelijk dat de gemeenschap de uiteindelijke macht heeft en niet één partij.
Ook is het een misvatting dat de hele samenleving kan vermarkt worden.
Ik houdt m'n hart vast voor wanneer piek olie merkbaar wordt in het bestuurlijk apparaat hier in de multi-culti samenleving. Jugoslavie laat groeten?
Dat vind ik dan weer opmerkelijke uitspraken voor iemand die "Cultuur" tot 'imaginair' en "Grenzeloos" labelt.
'Multi'cultuur veronderstelt een grens aan je cultuur. Anderen als 'anders' labelen stelt ook een grens aan jouw groep.
G