Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons?

Bericht door frans »

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het rijk goedkoper aan geld kan komen en de burgers een goede manier kunnen bieden om te sparen.
Nu zijn het de banken die daar tussen zitten en er goed aan verdienen, vandaar mijn opmerking over corruptie.

Het voordelen voor de staat, de uitbetaalde rente komt vermoedelijk meer in Nederland zelf terecht.
Omdat de bank er tussen uit valt komt de betaalde rente 100% bij de spaarder terecht.
Voordeel voor de spaarder, een hogere rente dan bij een bank en de “beste” garantie dat je geld niet verdwijnt.

En hoe dan?
Gewoon via de belastingen, dan hoeft er ook nauwelijks wat aan hun systeem te worden aangepast.
De belastingdienst rekent rente als je nog geld moet betalen en vergoed rente als je nog geld terug krijgt.
Op de zelfde wijze zoals ik nu mijn krediet kaart gebruik, geld dat ik daar op heb staan levert meer rente op dan mijn betaal rekening. (waar ik geen rente op ontvang)
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Dutch John »

Politici zijn slechts marionetten die komen en weer gaan. Het land, de EU, de wereld, ze worden bestuurd door de lobby van de industrie en financiële instanties. Dat veel marionetten later zelf aan de touwtjes gaan trekken vind ik zeer bezwaarlijk. Het nogal eens een beloning voor wangedrag. Een politicus moet afgerekend kunnen worden op zijn daden. Bij wangedrag is hij weer gewoon burger of moet zich -in het slechtste geval- verantwoorden voor de rechter. Bij goed gedrag mag hij klimmen in bestuurlijke functies met navenante beloning. Tot zover mijn inhaking op de onderwerptitel.

Wat betreft de banken: we hebben al twee staatsbanken en die mogen op dezelfde voet verder gaan. Als de staat zou bankieren, dan zou dat ook fractioneel gebeuren, omdat we nu eenmaal in dit systeem zitten. Een verandering daarin kan alleen wereldwijd.

Ik moet er trouwens niet aan denken dat de overheid met spaargeld gaat spelen. Zelfs nu de overheid zwaar in de min staat, gaat het er met bakken uit. Kun je nagaan wat er gebeurd met een positief saldo. Wees "gerust", Frans, ze zullen vroeg of laat toch wel de spaarrekeningen en pensioenen gaan plunderen. Het IMF heeft een studie die richting uit laten voeren. Schuldsanering met als slachtoffer degenen die wel goed met geld om kunnen gaan....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Tim »

Tsja,

Ik kom steeds weer terug bij: Als ik niets zou hebben, had ik die problemen ook niet.

OT: Frans, ik denk vooral die eerste 2. Ze haten ons niet, ze willen gewoon brood op de plank. Wiens brood men eet diens woord men spreekt.

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door frans »

Dutch John schreef: Ik moet er trouwens niet aan denken dat de overheid met spaargeld gaat spelen. Zelfs nu de overheid zwaar in de min staat, gaat het er met bakken uit. Kun je nagaan wat er gebeurd met een positief saldo. Wees "gerust", Frans, ze zullen vroeg of laat toch wel de spaarrekeningen en pensioenen gaan plunderen. Het IMF heeft een studie die richting uit laten voeren. Schuldsanering met als slachtoffer degenen die wel goed met geld om kunnen gaan....
Groet,
DJ
Ik bedoel ook niet dat de staat het geld moet/kan gebruiken om te bankieren, ze gebruiken het maar op de onzinnige manier zoals ze het al jaaaren doen.
Onderhand heeft dat geleid dat ze een fors deel door mogen schuiven om de rente te betalen op de vorige leningen.
Maar ja dat is dan het deel dom....
Het voordeel van mijn idee voor de spaarder die er niet een te groot deel van zijn geld op zet is juist de zekerheid.
Als het idee van het IMF wordt uitgevoerd dan beschouw ik mijn dan verdampte 10% als wegvallend tegen de te betalen toekomstige belasting.
En bij een bank zal dat wat moeilijker gaan.
n.b. De eerste 3000 en stijgend, hebben ze toch al.
Op de manier zoals er twee maanden geschoven wordt met de begin van de AOW is nogal .....
Gelukkig, de zielige mensen kunnen naar een ander loket.....(maar ja, die hebben ook altijd de volle mep betaald natuurlijk :lol: )

n.b. ex politici die een commissariaat bij een bank hebben/hadden........en dan zeker bij een bank die daarna nog met staats steun overeind moest worden gehouden.....wie was dat ook al weer....kan ff niet op de naam komen.
Ja Tim die eet er ook best wel goed van denk ik.. :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Mees* »

http://www.tabaknee.nl/tabakslobby/ins- ... ambtenaren

En zo heeft elke industrie zijn lobby en invloed.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Wees "gerust", Frans, ze zullen vroeg of laat toch wel de spaarrekeningen en pensioenen gaan plunderen.
De pensioenen zijn al geplunderd. Maar dit is nog niet in de boeken tot uiting gekomen.
Wat als er in een bos een boom omvalt, en niemand is er om het te horen, maakt het dan geluid?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Moonflower »

All of the above. Power corrupts, een politicus hoeft niets bijzonders te kunnen en je leiders geven geen fuk om je.
Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het rijk goedkoper aan geld kan komen en de burgers een goede manier kunnen bieden om te sparen.
Het wegnemen van fractional reserve banking. Banken lenen nl. geld uit dat ze niet hebben. Het bedrag dat wordt uitgeleend, the principal, wordt gewoon op je rekening ingetypt. Wanneer het bedrag is terugbetaald wordt 'the principal' vernietigd en de bank steekt de betaalde rente in z'n zak.
Vervolgens geld drukken en dit face value aan de banken verkopen. Dat kan door dit in rekening te brengen op hun credits die ze bij de nederlandse bank op hun bankrekening hebben staan. Banken hebben zelf ook een bankrekening, in dit geval dus bij DNB.
Op de zelfde wijze zoals ik nu mijn krediet kaart gebruik, geld dat ik daar op heb staan....
Daar staar geen geld op. Ze verwachten slechts dat jij het geld plus rente betaald waarvan zij zeggen dat je het mag uitgeven. Dat geld begint pas te bestaan, als jouw schuld, als je het uitgeeft.

Over al het geld dat er dus in omloop is, wordt rente berekend. Er is nl. iemand die het heeft geleend. Dat heet een Ponzi Scheme, oftewel een pyramidespel. Doe jij of ik dat dan komen er mannen en vrouwen in blauwe uniformen ons pijn doen en het huis dat wel werkelijk bestaat en je geld voor hebt geleend dat niet bestaat, in beslag nemen.

Mtja, over corruptie gesproken...Politici en banken liggen met elkaar in bed. Jij bent niets anders dan vee dat ze kunnen uitmelken.

Als je meer wil weten hoe het monetaire systeen werkt dan is 97% Owned: https://www.youtube.com/watch?v=XcGh1Dex4Yo een aanrader.

Greetz,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef: De pensioenen zijn al geplunderd.
Da's toch een flinke bak geld die kwijt is. Een biljoen verdwijnt toch niet zomaar? Waar is dat gebleven?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door frans »

Moonflower schreef:
Op de zelfde wijze zoals ik nu mijn krediet kaart gebruik, geld dat ik daar op heb staan....
Daar staar geen geld op. Ze verwachten slechts dat jij het geld plus rente betaald waarvan zij zeggen dat je het mag uitgeven. Dat geld begint pas te bestaan, als jouw schuld, als je het uitgeeft.
Greetz,
Hmm, ik bedoelde dat ik die kaart gebruik om geld op te parkeren, dat levert meer rente op dan op een betaalrekening.
En vaak kan ik dingen dan betalen zonder dat ik daar extra kosten voor betaal, blijf een Hollander nietwaar.. dan betaal ik met ideal.. :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Moonflower »

frans schreef: ...blijf een Hollander nietwaar..
Wat doe je dan in Friesland ?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door frans »

Moonflower schreef:
frans schreef: ...blijf een Hollander nietwaar..
Wat doe je dan in Friesland ?
hmmm. daar kan ik meerdere redenen voor geven... :roll:

Maar die in dit geval van toepassing is... ik ben al wat ouder...
In de jaren van de Provo rellen in A'dam was er een grapje...
Weet je wat het nieuwste wapen is van de Amsterdamse politie?
Het antwoord dan op de vragende blikken, een collecte bus. :lol:

Kan het niet laten, blijf het leuk vinden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:
OBL-Rien schreef: De pensioenen zijn al geplunderd.
Da's toch een flinke bak geld die kwijt is. Een biljoen verdwijnt toch niet zomaar? Waar is dat gebleven?
Dat is opgegaan aan dingen als architectonische kantoren, bonussen aan de beheerders, salarissen, en overheidsprojecten als Betuwe lijn, excursies van groene mannetjes naar Afghanistan etc.

Veel mensen vergeten dat je niet op de kosten van de toekomstige generatie kunt leven. Je kunt alleen leven op kosten van iemand die iets gemaakt heeft. Dat die persoon daarvoor een pensioen aanspraak denkt te hebben, tja dat is een probleem voor later :-(. Natuurlijk beweert de overheid dat ze de toekomstige generatie ten behoeve van de pensioentrekkers zullen afpersen, maar of dat gaat lukken valt nog te bezien. Intussen is het geproduceerde weg, maar staan de getalletjes nog netjes in een computer.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Moonflower »

frans schreef:
Moonflower schreef: Wat doe je dan in Friesland ?
hmmm. daar kan ik meerdere redenen voor geven... :roll:
Achso, dacht even een Fries die zich Hollander noemt ? Wat is er gebeurd met de dream ?

Zelf heb ik nog een tijdje in Heerenveen gewoond na m'n geboorteplaats Amsterdam ontvlucht te zijn. Hartstikke fijn daar, erg duur ook. Maar werd op den duur toch wat eenzaampjes.
frans schreef:Maar die in dit geval van toepassing is... ik ben al wat ouder...
In de jaren van de Provo rellen in A'dam was er een grapje...
Aaaah, the good old sixties. Ik was nog jong en zag het op tv, bezetting Maagdenhuis, Den Dolder enz. Prachtig vond ik het allemaal en dat ik niet zo lang meer hoefde te wachten om mee te doen. Toen ik echter die leeftijd had bereikt liepen de toenmalige hippies en kabouters in driedelig grijs.
Maar, ik heb nog steeds lang haar en de onbedwingbare behoefte zo nu en dan een trap tegen de schenen van het establishment te geven.

Straatsmurf te paard: Hangt z'n dinges d'r nou onder of zit ie er bovenop ?
Human life is overrated.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef: Veel mensen vergeten dat je niet op de kosten van de toekomstige generatie kunt leven.
Wacht even. Hebben we het nu over pensioen of over AOW? De laatste is gevat in een omslagstelsel: de werkende jongere betaalt de AOW voor de oudere. Pensioengeld is (als het goed is....) geld dat je zelf hebt aangedragen, laten "vermeerderen" en later terugkrijgt. Kon de overheid met geld, beheerd door pensioenfondsen, altijd al spelen? Onlangs wel begrepen dat ze azen op dat geld, maar volgens jou zou het al weg zijn?

Groet,
DJ
Die het persoonlijk weinig uitmaakt, omdat hij toch zo goed als niets opgebouwd heeft....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:
OBL-Rien schreef: Veel mensen vergeten dat je niet op de kosten van de toekomstige generatie kunt leven.
Wacht even. Hebben we het nu over pensioen of over AOW?
De pensioen fondsen moeten investeren volgens regels die hun opgelegd zijn door de ... AFM (?).
Dat betekend o.a. dat ze overheid obligaties moeten kopen. Voor een flink deel zelfs. De rest gaat naar aandelen en andere financiële instrumenten.

Voor al dit geld gelt dat het in principe is uitgegeven en dat de terugave ongewis is. (Of eigenlijk is die al bekend: er zal nooit zoveel uitbetaald kunnen worden dan er ingenomen is)

Wat de AOW betreft, klopt dit is een omslagstelsel. Maar het is een omslagstelsel dat er op gebaseerd is dat er steeds meer werkenden zijn dan uitkeringstrekkers. Dus ook dat systeem zal kaput gaan.

Edit 18-03-2014: Actueel bericht: http://www.nu.nl/economie/3728435/werkv ... igers.html
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie