rechten/open-source nav s-channel

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

rechten/open-source nav s-channel

Bericht door Johndc »

Rechten, rechten...waar halen jullie het vandaan? Ik gebruik een soortgelijk systeem al enkele jaren. Dat was dan mijn vinding. Moet ik dan die "rechten" gaan aanvechten? :lol:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Maar, daar neem ik dan wel de rechten op hé ...
Helaas, dat is al eerder bedacht en gemaakt. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door deleted »

Peterberg schreef:Helaas, dat is al eerder bedacht en gemaakt. :mrgreen:
Mmm,
Kan je van veel zaken zeggen.
Ik zie hier (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =30#p10552) ook wel enige overeenkomsten met een S-portal, zeker in het werkingsprincipe. De concrete uitvoering, daar kan je wel 100 varianten van bedenken. De vraag is vaak niet of het al gedaan is, maar of het gepatenteerd is.


G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Mmm,
Kan je van veel zaken zeggen.
Ik zie hier (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =30#p10552) ook wel enige overeenkomsten met een S-portal, zeker in het werkingsprincipe. De concrete uitvoering, daar kan je wel 100 varianten van bedenken. De vraag is vaak niet of het al gedaan is, maar of het gepatenteerd is.
Die vent die dat heeft getekend ken ik ergens van, is dat al 4 jaar geleden? Toen werd ik zo erg op mijn huid gezeten vanwege vermeende reclame dat ik er na aan toe was om het bijltje er bij neer te gooien en niets meer te publiceren...

Tegenwoordig worden er zelfs in de V.S. patenten nietig verklaard als er sprake is van "prior art", zolang als het maar deugdelijk bewezen kan worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door gerard »

Het principe-idee is weer goed afgekeken van Heikki, knip en plak en beweer daarna dat je het zelf bedacht hebt… patent erop en kassa! Applaus.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door peterberg »

gerard schreef:Het principe-idee is weer goed afgekeken van Heikki, knip en plak en beweer daarna dat je het zelf bedacht hebt… patent erop en kassa! Applaus.
Kijk, dat is nou weer niet aardig van je, Gerard. Mede door dit soort suggestief commentaar heb ik me jaren geleden gericht op een ander onderwerp dan finovens.
Kun je even toelichten waar precies Heikki een vernauwing met beluchting van de zijkanten daarvan in het verbrandingspad heeft zitten? En als dat zo is, kun je dan aantonen dat Heikki het niet zelf van een ander heeft afgekeken?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door midas »

En wat dan nog?
Innovaties komen altijd voord door verbeteringen van al bestaande zaken of combinaties.

Ik ben ontwerper en word elke dag geconfronteerd met ontwerpen die wel heel veel op elkaar lijken. Soms expres maar soms zit het ook gewoon in de lucht.

En peter trek het je niet aan.
Jij hebt al lang bewezen dat je hier niet zit voor het geld of een veer in je reet

En die patenten gelden die wereldwijd? Denk het niet.
Laatst gewijzigd door midas op 25 dec 2013, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door stan »

@Gerard
volgens mij heeft er niemand patent of octrooi...
Waarom niet ?
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door midas »

Sjang schrijft in bericht 1 van wel.
Kom er zo ook langzaam achter dat dit kachelwereldje vreemd in elkaar zit.
Bedrijven komen dus op openbare fora ideeën halen om ze vervolgens gepatenteerd te gaan vermarkten.....

En wat als wij nu met verbeteringen voor je idee komen?

Kwam ook nog dit patent uit 1915 tegen, daar staan wel heel veel bekende zaken in....
Afbeelding

en @peter
Volgens mij hebben veel downdraft branders een " vernauwing met beluchting van de zijkanten daarvan in het verbrandingspad heeft zitten? "
Afbeelding
Laatst gewijzigd door midas op 25 dec 2013, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door rastaman »

Sjang van Daal schreef:Hallo,
Omdat de rocket mass heater verder groeit door de open source community en ik deze een warm hart toedraag wil ik op deze wijze hier aan bij dragen, zodat iedereen die zelf een rocket wilt bouwen hiervan gebruik kan maken. Daarnaast ben ik ook een professionele kachelbouwer en heb ik op deze vinding intellectueel rechten gezet en is het S-portal niet beschikbaar voor commerciële toepassing. Sjang van Daal
Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat je het concept van die "open source community" volgens mij toch niet zo goed aanvoelt.
Je borduurt dus voort op een open source concept dat door Peter is vrijgegeven om door iedereen (ook commercieel) gebruikt te worden.
De bijbehorende P-channel is hier verder ontwikkeld (met een heleboel verschillende variaties) en is op dezelfde manier voor iedereen bruikbaar.
De hele ontwikkeling van de huidige RMH is juist een voorbeeld van de manier waarop dit concept goed werkt,
juist door die vrije uitwisseling van elkaars kennis en ervaring is er nu in zeer korte tijd een concept ontwikkeld waar men wereldwijd ietwat jaloers en verbaasd naar kijkt.
Ik denk dat een dergelijk traject in bijv de VS niet mogelijk was geweest met de daar heersende IP / patent-wetgeving en daaruit voortkomende copyright / patenttrollen,
die als je niet heel goed oppast elke ontwikkeling blokkeren.

En dan kom je hier met je eerste post (!) even binnenvallen op dit forum met de mededeling dat je een verbetering hebt op de luchttoevoer voor de hier ontwikkelde kachel,
(een kachel die je zelf trouwens ook commercieel vermarkt als ik je website bekijk),
maar dat we wel even moeten begrijpen dat deze verbetering jouw eigendom is en maar beperkt door anderen gebruikt mag worden :shock:

Nog afgezien van dat ik lachend toe ga zien hoe jij dit hard wil maken, gaat dit ook tegen alles in wat ik als positieve kanten van het open source idee zie:
Gezamenlijk goede ideeën ontwikkelen waar iedereen met eigen vermogen verbeteringen aan toevoegt,
en die teruggeven aan de community waar jij zelf ook je bron vandaan hebt zodat anderen daar ook weer mee verder kunnen ontwikkelen.

Dat is een manier van ontwikkelen van producten en concepten waar uiteindelijk iedereen beter van wordt,
ontwikkeling gaat sneller door gecombineerde intellect,
gegevens worden niet achtergehouden en zijn voor iedereen bruikbaar,
en daardoor zijn verbeteringen ook snel door te ontwikkelen en te implementeren.

Daarbij kan iedereen (ook jij) op basis van het gezamenlijke concept commerciële producten en diensten ontwikkelen,
waar iedereen dan zelfstandig kan proberen om geld mee te verdienen. (of er voor kiezen om dat niet te doen, zoals Peter hier doet!!)

Alleen cherry-picking van andermans goede ideeën en daarna de ontwikkeling voor eigen commerciële belangen proberen te stoppen, vind ik meer dan onbeschoft!
Ga nou maar gewoon een kachel maken (gebaseerd op de gezamenlijke ideeën hier) die beter is dan de rest van de kachelboeren hier in Nederland en Belgie , dan komen er vanzelf klanten je kant op.

Dit soort stommiteiten als deze eerste post hier qua copyright-claim gaan je alleen maar klanten kosten wegens zeer slechte publiciteit,
dat kan iedere marketing-drone je op een bierviltje voorrekenen :twisted:

Greetz Menno
Laatst gewijzigd door rastaman op 25 dec 2013, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Schilder
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2013, 14:23

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door Schilder »

rastaman schreef:
Sjang van Daal schreef:Hallo,
Omdat de rocket mass heater verder groeit door de open source community en ik deze een warm hart toedraag wil ik op deze wijze hier aan bij dragen, zodat iedereen die zelf een rocket wilt bouwen hiervan gebruik kan maken. Daarnaast ben ik ook een professionele kachelbouwer en heb ik op deze vinding intellectueel rechten gezet en is het S-portal niet beschikbaar voor commerciële toepassing. Sjang van Daal
Dit soort stommiteiten als deze eerste post hier qua copyright-claim gaat je alleen maar klanten kosten wegens zeer slechte publiciteit,
dat kan iedere marketing-drone je op een bierviltje voorrekenen :twisted:

Greetz Menno
200 % mee eens!!!!! :evil:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door Pietje »

Heren Rastaman en Schilder,
19 en 13 posts op dit forum is in mijn ogen ook nog steeds "gloedje-nieuw". En dat terwijl Sjang voor mij alles behalve gloedje-nieuw is.

Ik snap de boodschap, maar behalve de toon is de bereidheid van jullie om te onderzoeken waarom Sjang (bewust) voor deze bescherming kiest ver te zoeken. In plaats daarvan kiezen jullie voor een gefixeerd standpunt, waarmee elke discussie zinloos wordt. En die discussie is juist het bestaansrecht van een (dit) forum.

Vrede op aarde ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door hotglass »

Dus……………. Sjang, nadat er al een heleboel mensen over je heen gevallen zijn………

- waarom scherm jij je je ontwikkeling zo af - ?


Vriendelijke groet,

Ed
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door Johndc »

Die man heeft helemaal niets ontwikkelt want ik was em al een paar jaar voor. En waarschijnlijk weer anderen voor mij. :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe wijze van secundaire lucht voor batch rocket

Bericht door peterberg »

Johndc schreef:Die man heeft helemaal niets ontwikkelt want ik was em al een paar jaar voor. En waarschijnlijk weer anderen voor mij. :mrgreen:
In dat laatste geval heb jij dus ook niets uitgevonden volgens jouw eigen redenering. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie