Gaan wij voorgelogen worden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Jan. »

Heej David.

Mooi dat je terug bent!

Dat van die koffie zal zeker waar zijn, ik ben daar nooit geweest en ben u op het forum waar ik lees en dan wil aangeven dat DJ,s boodschap niet duidelijk overkomt en hem eigenlijk vraag om iets duidelijker, specifieker te zijn. Gewoon man en paard noemen.
En dat van de kinderen, ik hoop niet dat ik hem en z'n vrouw daar pijn mee doe!
Dat is zeker niet de bedoeling.
Maar zoals jij zelf zult weten doen de eigen pups je toch meer dan die van een ander.

Ik heb de idee dat hij klem zit. Niet verder komt terwijl er toch een verder is.

David die moeilijke tussenweg van scheikunde en natuurkunde begrijp ik niet [maar niet heus]
Als de boodschap over moet komen moet die simpel simpel zijn.
Zo past in een gesloten kringloop zoals zich die op aarde is/werkt, niet bij het stelling dat onze voorraad te gebruiken energie eindig is.

Eigenlijk moet ik het andersom zeggen de groene gekkies boodschap, waar de overheid dankbaar aan meewerkt, past niet in de gesloten kringloop. Thats it.
Gewoon iets waar iedereen eens meer en meer over moet nadenken.

Verder staan in het eerste en laatste deel van je post enkele aannames die mij/ons ook gepresenteerd worden door diverse media, etc, etc, die het door herhalen en maar herhalen voor waarheid versleten worden.
-Terwijl die zgn. zekerheden niet stroken met een gezonde denkwijze van bijv. de gesloten kringloop.
-Terwijl die niet controleerbaar zijn.

Tenslotte ben ik van mening dat die aannames gebruikt worden om de economie draaiende te houden.
Dat is toch echt wel tegenstrijdig?
Laatst gewijzigd door Jan. op 12 okt 2013, 17:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Jan. »

Daarbij is de bedoeling om te zijner tijd het hele spulleke (boerderij, grond, roerende zaken en vermogen) weg te geven aan de volgende, zodat die een vliegende start kan maken. Zelf vind ik dat eerder bij altruïsme in te delen dan bij egoïsme.
Een nobel streven.
Maar....
Is dat dan zoveel anders dan bij iedereen?
Je overlijd en.... het komt in andere handen.
OK, je hebt de intentie om je eigen ziens- en levenswijze mee te geven aan de opvolgers.
Prima idee, maar is dat idee het dan niet waard om veel breder, goed onderbouwd opzekerheden, door te geven?

En volgens mij past een vliegende start alleen bij de juiste persoon op de juiste plaats, ik denk dat jij dat ook weet.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door David86 »

Jan. , ik ben niet weg geweest, ik heb mijn mond gehouden, discussiëren puur en alleen om het discussiëren heb ik geen tijd voor en de volgende drama's heb ik geen zin in.

Als mensen zich als kinderen gedragen moeten we ze als kinderen behandelen. Dat doet de overheid uitstekend door verspillers met belastingen om de oren te zwaaien tot ze opgeven. Het gebruiken van belaste energie is een keuze.. Als je minder of geen belasting wil betalen op je energie moet je minder of geen fossiele energie gebruiken.

Met deze eenvoudige oplossing kun je je "verzet" vorm geven. Zo komen groene gekkies en chronische rebellen toch weer hand in hand op het zelfde pad.

DE truc is denk ik minder praten, minder denken en meer tijd in je werkplaatsje doorbrengen om energie zuinige apparaten te maken of om zelf groene energie te maken. biogas van keukenafval b.v. of een auto op hout, misschien kan John je daar wat meer over vertellen, die praat meer met zijn handen dan zijn mond en maakt zo een tastbaar verschil voor zichzelf, voor het milieu en voor de voor de belasting ontvangers.

De voorraad energie is niet eindig, uiteindelijk komt alle energie van de zon. Zolang er een zon is is er energie. Het verbruik is nu alleen vele malen groter dan het (benutbare) aanbod, dat kan geen stand houden. Als je elke maand meer uitgeeft dan je verdiend kom je in de problemen als je spaargeld op is. Zo is het ook met energie, fossiele energie is in deze vergelijking dan het spaargeld.





John,

Hoeveel belasting en accijnzen betaal jij jaarlijks aan energie en brandstof ?
Laatst gewijzigd door David86 op 12 okt 2013, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Jan. »

David,

om met het laatste te beginnen: heel weinig, maar altijd nog te veel
Maar om mijn beroep uit te oefenen en mijn gezin te onderhouden veel te veel.
En dat is het nu net waar ik een afkeer van heb.

Als je elke maand meer uitgeeft dan je verdiend kom je in de problemen als je spaargeld op is. Zo is het ook met energie, fossiele energie is in deze vergelijking dan het spaargeld.
Zouden wij in ons korte leventje kunnen opmaken wat volgens de geleerden in miljoenen jaren is ontstaan? Om te gillen, echt waar.


verder ben ik het meer met je eens dan je zo op het eerste gezicht zou denken.
Alleen ik heb een zienswijze op deze materie vanuit een ander standpunt.

Minder praten en meer doen is iets waar ik altijd achter blijf staan.
Zelf vind ik dat we een bepaalde verhouding woord en daad moeten hebben en dat die in overeenstemming moet zijn.

Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat mensen wakker geschud moeten worden, want die mensen zijn straks wel een onderdeel van de maatschappij waarin mijn kinderen en kleinkinderen moeten meedraaien.
Terwijl wij ze andere normen en waarden meegeven dan die, die van overheidswege ingegoten worden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door David86 »

Jan. schreef: Zouden wij in ons korte leventje kunnen opmaken wat volgens de geleerden in miljoenen jaren is ontstaan? Om te gillen, echt waar.
Als ik er een jaar over doe om de brandstoftank van je auto te vullen met zelfgestookte ethanol kun je hem nog steeds in een dag leegrijden.. de tijd die het kost om iets te vullen (zoals de aardkorst of je tank met brandstof) zegt niets over hoe lang je met die voorraad voorruit kunt. Dat hangt alles af van het verbruik.

Als we jouw logica aanhouden moet ik dus heel langzaam mijn auto aftanken zodat ik langer voorruit kan met dezelfde hoeveelheid brandstof. Persoonlijk vind ik die logica eerder "om te gillen" dan de veronderstelling dat fossiele energie in rap tempo op raakt..

Het is niet jouw en mijn korte leventje maar het korte leventje van 7 miljard mensen. 7 miljard keer pak hem beet 60 jaar energie verspilling is heel erg veel..
..
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door ebkef »

Ik zal wel een nitwit zijn maar wat boeit het als fosiele brandstof op is?
Bij elk gemis vind men een alternatieve oplossing.
Blijkbaar zijn de huidige oplossingen nog niet viable.. (meestal economisch gezien dan).

Blijkbaar hebben we het hier dus over een potentieel economisch probleem en dan zou mijn topic en zorg over mijn centen wel voor iets staan niet?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door David86 »

je maakt toch een grapje ?
..
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door ebkef »

Ik had het over olie en kolen..
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door hotglass »

Het David,

Met de uitspraken die Jan doet hoeft hij bij mij in ieder geval niet meer op de koffie te komen........
hij zou dan aardig op de koffie komen.

DJ daarentegen heeft een wonderbaarlijk sterke zelfbeheersing, geweldig! :mrgreen:

Groet,

Ed
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door David86 »

Ebkef,

Vooralsnog is aardolie even belangrijk als schoon drinkwater in de moderne wereld. Het einde van de olie staat gelijk aan het einde van (voldoende) voedsel, gezondheidzorg, water uit de kraan, stroom uit de muur, veiligheid op straat etc. etc.

Hoge energie prijzen zijn ideaal om ons als mens "af te spenen" van fossiele energie, iets wat vroeg of laat toch moet gebeuren. Als we het geleidelijk doen hebben we de tijd om alternatieven te ontwikkelen en te wennen aan een nieuwe manier van leven. Als we wachten tot het laatste moment word je op een ochtend wakker en bemerk je dat de schappen in de supermarkt leeg zijn, het licht niet meer aan gaat en je niet op je werk kunt komen. Al snel bemerkt men dat de politie machteloos is, ziektes gerelateerd aan hygiëne hun eerste slachtoffers gaan eisen etc. etc.

Je word sowieso voorgelogen door energieboeren, verzekeraars overheid etc. je moet je pas zorgen gaan maken als ze stoppen met liegen, dat doen ze immers pas als er niets meer aan te redden valt :)

Alle "alternatieven" die we als moderne mens hebben gevonden voor onze problemen hebben overigens een fossiele afhankelijkheid.. Als je het belang van olie objectief wilt bekijken moet je eens kijken naar de oorlogen die we voeren en gevoerd hebben.. op een paar politieke geschillen na zijn de oorlogen waar wij ons de afgelopen 100 jaar mee bemoeid hebben gevoerd vanwege kolen of olie. Van wo1 tot de 2e golf oorlog.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Dutch John »

David,

Ik vermoed geen 100 euro per jaar kwijt te zijn aan belasting en accijnzen voor energie. Paar honderd liter LPG en 10 liter benzine. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat zelfs wij afhankelijker van fossiele energie zijn dan administratief lijkt. De zonnepanelen. Netto over het jaar gezien zijn we stroomleverancier. Echter in de winter komt het merendeel van onze stroom gewoon uit fossiel.

Jan,

Ik blijf bij m'n laatste bericht. Mocht je er dieper op in willen gaan, bel me dan of kom op de koffie. En wat betreft fossiel: lees wetenschappelijke verhandelingen of boeken. Geen opiniestukken, alleen cijfers. Van bron, via infrastructuur, tot de eindverbruiker en je zult zien dat de materie omvangrijk is, maar tegelijkertijd de conclusie heel simpel trekken is. Alles wijst namelijk dezelfde kant uit. De Post Carbon Reader is een aardige bundel met getallen die het hele spectrum van de huidige maatschappij omvat. Als Benthuis hem uit heeft, zal hij hem je graag toesturen. Het boek leest niet zo makkelijk als een Stephen King, maar de horror is er niet minder om....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door Richard-III »

David86 schreef:Je word sowieso voorgelogen door energieboeren, verzekeraars overheid etc. je moet je pas zorgen gaan maken als ze stoppen met liegen, dat doen ze immers pas als er niets meer aan te redden valt :)
Inderdaad,hoor maar de hulpkreet van de atoomenergieboeren uit Japan,in de media word dit maar in de marge vermeld,maar wel om u zorgen over te maken denk ik.
En omdat er zo weinig in de media word over gesproken,doet bij mij een alarmbel afgaan...niet alleen bij dit.

Groeten
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door ebkef »

Ik zag laatst iets op Arte dat er nu een kantelpunt is aangebroken in Duitsland mbt energie.
De hoeveelheid zonne en windenergie is zoveel dat de ouwe opwekkers minder renderen (die dikke koppen worden slanker :) ).
Dat is wel een zorg want als die ooit niet meer rendabel zijn dan heb je een nieuw probleem mbt terugleveren.
Dit wordt (ooit) nog een probleem dus..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Gaan wij voorgelogen worden?

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Dat doet de overheid uitstekend door verspillers met belastingen om de oren te zwaaien tot ze opgeven.
Belastingen zijn neutraal. Wat de overheid aan belasting binnenkrijgt wordt ergens anders gespendeerd waar dan energie verbruikt wordt. Zogezien kan de overheid niet eens "sturen". Bovendien, zelfs wanneer het beleid succes heeft dan verdwijnen de inkomsten, maar uitgaven zoals we weten groeien alleen maar.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie