Genoeg is genoeg

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Genoeg is genoeg

Bericht door Dutch John »

Wanneer is het genoeg? Die vraag spookt de laatste tijd door m’n hoofd. Nu bracht Gandalf hetzelfde ter sprake in een recent onderonsje. Daarbij droeg hij dit boek aan: ‘Hoeveel is genoeg’ van Robert en Edward Skidelsky. http://www.lowimpactman.be/ schrijft er een recensie over. Ik heb het boek nog niet gelezen. Toch wil ik op voorhand de discussie over het onderwerp starten, mede omdat we nu nog niet beïnvloed zijn door andermans schrijven.

Genoeg is genoeg. Je kunt het op alle fronten doortrekken. Het kan het niet aankopen van een consumptieartikel betreffen, maar ook het weigeren om nog deel te nemen aan een maatschappelijke trend. Al die gevallen hebben gemeen, dat de betroffene nadenkt, bewust is en zich niet kritiekloos laat meesleuren. Ik vermoed dat daar de basis ligt voor een nieuwe toekomst. Als iemand weet waar zijn werkelijke grenzen van acceptatie en tevredenheid liggen, dan kan hij of zij met die zelfkennis bewuste beslissingen nemen. Neem alleen al het feit dat ook voor de nutteloze spullen die je koopt, je eerst hebt moeten werken en inkomsten- plus omzetbelasting moet betalen. In sommige gevallen ook nog rente. En dan spreken we niet eens over de ethische aspecten.

Onbewust ben ik al een tijdje bezig met die grenzen. En even onbewust leg ik de lat steeds lager. Beter het genoegen van vele gelukte sprongen over een lage lat, dan jezelf eindeloos frustreren door een enkel ver doel te blijven najagen. Ik vermoed dat bij de meeste mensen het “genoeg-niveau” oorspronkelijk ongeveer even hoog lag. Helaas is het bewustzijn vergiftigd door de huidige rat-race van de maatschappij. Maar hoe dit te doorbreken? Je zou een vragenlijst over uiteenlopende zaken kunnen invullen voor een persoonlijke evaluatie. Dat is helaas slechts een momentopname, want altijd speelt de waan van de dag en voortschrijdend inzicht een rol. De discussie met anderen kan meer inzicht in eigen denkbeelden geven; het dwingt je over zaken na te denken die je voorheen algemeen accepteerde. Misschien kunnen we hier een aftrap geven om de discussie te starten. Ik stel bovendien voor om een soort vragenlijst samen te stellen. Of een andere zelftestmethode.

Oké, en dan ontstaat een eigenbeeld. Zoals Gandalf opperde, is het van daaruit eenvoudiger en gerichter toekomstige levens- en werkvormen te ontdekken, want je kent je grenzen van acceptatie en tevredenheid. Bovendien is het met dit gereedschap mogelijk gelijkgestemden te vinden; je legt de lijstjes maar naast elkaar. Ik hoop dat het tot initiatieven gaat leiden met als basis een soort rebellie: “We willen niet langer afhankelijk zijn van overheid, banken, hoge technologie en dogma's. We verwerpen dat en trekken ons eigen plan. “

Een voorbeeld. Ik had onlangs een discussie over de huidige kroegen. Ze lopen leeg. Oorspronkelijke oorzaak is waarschijnlijk het geestverlammende (tegenwoordig platte) kastje in de woonkamer. Later het platte doosje waar veel mensen in praten. Door de lagere omzetten stijgen de prijzen van een getapte versnapering. Bovendien zitten veel horeca-ondernemers in de houdgreep van bank en brouwer. Gevolg: nog hogere prijzen en nog meer leegloop. Hoe dit te doorbreken? De kroegbaas kan allerlei acties bedenken om meer volk te binnen te krijgen. Maar dat is als trekken aan een dood paard. De kroeg was altijd het middelpunt van sociale binding. Dat krijg je alleen terug door lage prijzen en een nog lagere drempel. De aloude huiskamerkroeg kan in beide voorzien. De beheerder zit niet vast aan extra kosten van een pand, want dat heeft ie al. Bovendien is er geen binding met een brouwer; hij kan gewoon een flesje uit de vrije handel serveren. Klanten zullen dit toegankelijke, ongecompliceerde en rebelse concept waarderen. Illegaal? Misschien, maar daar kun je creatief mee omgaan.

Het is slechts een voorbeeld van een bereikt acceptatieniveau. Van daaruit kun je een bestaand dogma analyseren, afbreken tot de oorsprong en een frisse nieuwe start maken. Van onder uit. We kunnen niet wachten op overheden. Sterker nog, we moeten ze geen kans geven ons te sturen, omdat we anders in de klem blijven hangen en tegelijkertijd kostbare tijd verkwisten om een log en inefficiënt orgaan in stand te houden. We kunnen het best zelf. Alles wat we nodig hebben is besef van en inzicht in het eigen kunnen. En wat lef. Want lef een een betere strategie dan (wan)hoop.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door David86 »

Dutch John schreef:Illegaal? Misschien, maar daar kun je creatief mee omgaan.
Een vriend van mij was vroeger de "barman" van een dergelijk cafe. Hun oplossing: ze richtten een vereniging op "de vereniging voor vrijetijdsbesteding". Iedereen betaalde een symbolisch bedrag aan lidmaatschap en ze konden los. Inkoop bij groothandel en zonder stiekem gedoe biertjes serveren en per gewoon per stuk afrekenen in het "verenigingsgebouw" Dat gebouw bestond uit een aantal "portacabins" (zo heetten ze vroeger niet maar zo'n constructie was het)

Wanneer voor mij genoeg ook echt genoeg is weet ik voor mezelf nog niet, we zijn nog steeds aan het vereenvoudigen en ik heb nog niet het idee dat we op "de bodem" zijn. Misschien kan ik hier over een paar jaar een passend antwoord op geven.

Ik denk zelf als meer mensen de rust ontdekken die je cadeau krijgt bij het "downsizen" ze zeker mee doen. Men is snel van mening dat het meer tijd kost om minder met technologie in de weer te zijn (b.v.) dat is maar gedeeltelijk waar.

Neem de fiets i.p.v. de auto, je zou denken met de fiets ben je langer onderweg, dat is zeker waar maar op die fiets kan je wel lekker tot rust komen in je hoofd, of problemen rustig overdenken. In de auto lukt dit niet, jagen vraagt concentratie. Op de fiets ben je 2 keer zoveel tijd kwijt maar je doet ook 2 dingen tegelijk, na de reis voel ik me vaak tot rust gekomen, wat vreemd is omdat je je toch inspant.. maarja, zo werkt de mens.

Ik begin dit soort dingen te herontdekken (als kind wisten we dit allemaal eigenlijk al toch? ) en ik geniet er van.

Leuk draadje :)
..
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door daniel »

Ja genoeg is genoeg.

Rust, geluk en volledig alle liefde kunnen geven aan dat wat je het meeste na ligt. (familie, beeldhouwen, kachels bouwen, boek schrijven of kippen fokken, gewoon het "zijn") zonder dat de sleur of rat-race je hiervan afhoud/ afleid. Met evenwicht tussen "moeten" en "willen". Uiteraard op een natuurlijke, evenwichtige, duurzame manier.

Maar......
Hoe deze stap te maken? Om eens te beginnen bij je eigen gezin.

-> In een klap -> verhuizen naar eigen stukje grond en betaalbaar (eigen geld) huis?
dat kan zeker wel zoals sommige hier op het forum bewijzen. Toch lastig voor de rest van de familie, bestaande hypotheek, tekort aan goedkope grond bij de school van de kinderen, waar van te leven de eerste jaren bij opbouw van je domein.

-> geleidelijk ->tergend tenenkrommend langzaam. Met alle scheve tussenstappen van dien, zoals 2e auto de deur uit maar nog geen werk/inkomen op brommer/fietsafstand om de huidige hypotheek te bekostigen. Verminderen van energieverbruik en gadgets maar wel de buurkinderen met de laatste nieuwe spelcomputers en huidige hoeveelheid aan electronica.

Het is moeilijk om het midden te vinden tussen ideaal beeld met de weg ernaar toe en de huidige status in de rat race.

Vooral wat is dat ideaalbeeld nu eigenlijk in de kern?
Liefde voor iets? of ... alles doen volgens de meest ecologische manier? of ... Doe alles maar dan ook alles in harmonie met alles.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door OBL-Rien »

Genoeg is genoeg ligt ook vooral aan je vertrekpunt. I.e. welke vrijheden je hebt.

Vrij wonen in een afgelost huis met 5000m2 grond is een aardig punt.
Met 2 ton hypotheek in een rijtjeshuis is "genoeg" een stuk lastiger.

Ik wil graag wat minder consumeren. Maar daartoe moet ik toch echt eerst "meer". Voor mij ziet het traject er beslist heuvelachtig uit... :cry:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door benthuis »

Het begint voor mij met nadenken.
Nadenken waarom ik iets "wil".
Moet ik het doen/hebben of denk ik dat ik het moet/wil.

Deze vraag stel ik mezelf bijna constant.
Met op het moment een voor mijzelf grappig effect, ik doé meer, ge/verbruik minder en vooral ik MOET minder.
Omdat ik er over nagedacht heb, hoef ik ook minder terug te komen op beslissingen.

Heeft bijvoorbeeld als gevolg dat ik geen TV meer "kan" kijken.
Wel zoek ik zelf mn informatie op internet.

Denk minder meer na over spullen die ik zou willen bezitten.
Hoef dus ook niet meer na te denken over hoe ik de financiën er voor ga regelen.
Deze 2 gaan echt hand in hand. (geïnspireerd door de 1-stekker-in-2-eruit regel van DJ)

Al met al een bevrijdende ervaring!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door daniel »

Het zal er aan liggen hoe je in symbiose verkeert met je Wil, je Moeten en je Kunnen. En dat op alle vlakken. Spiritueel, zelfbeeld, eigenwaarde, vervulde basisbehoeften en je huidige positie in de maatschappij.

De grootse ' hobbel ' in dit proces zal de directe familie zijn. partner en kinderen. Mogelijk dat zij zich nog onbewust midden in de rat-race bevinden. hoe daarmee om te gaan?

Daarentegen, iemand met 2 auto's een villa, een groot jacht en een baan die hij volledig zijn echte passie en liefde geeft. En als hij dan ook volledig zorgeloos, of gemakkelijk leeft.
" Als hij ook weet waar zijn werkelijke grenzen van acceptatie en tevredenheid liggen, dan kan hij of zij met die zelfkennis bewuste beslissingen nemen. "
Heeft hij de rat-race met zijn vrienden en gelijken in de rat-race dan ook niet al vaarwel gezegd? Is hij dan al verder met wat wij nog nastreven?

(Ik zal toegeven: ecologisch, duurzaam en in symbiose met zijn omgeving is het niet.)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Dutch John »

David86 schreef: Wanneer voor mij genoeg ook echt genoeg is weet ik voor mezelf nog niet, we zijn nog steeds aan het vereenvoudigen en ik heb nog niet het idee dat we op "de bodem" zijn.
Klopt, het is een continu proces van bijstellen, als je het alleen moet uitvinden. Leren van elkaar bespaart je veel omwegen.
Ik denk zelf als meer mensen de rust ontdekken die je cadeau krijgt bij het "downsizen" ze zeker mee doen. Men is snel van mening dat het meer tijd kost om minder met technologie in de weer te zijn (b.v.) dat is maar gedeeltelijk waar.
Ook waar. Vroeger hadden we twee auto's. Om te besparen deed ik alle onderhoud zelf. Niet dat het heel veel tijd kostte, maar het kwam vaak even niet uit. We hadden het ook kunnen uitbesteden, maar dan moet je ook wat regelen. Nu hebben we één auto, die vaak wekenlang niet van de plaats komt. Wat een rust.
daniel schreef: ... Doe alles maar dan ook alles in harmonie met alles.
En dan krijg je steeds vaker het tevreden gevoel dat de puzzelstukjes op z'n plek zijn gevallen...
OBL-Rien schreef: Met 2 ton hypotheek in een rijtjeshuis is "genoeg" een stuk lastiger.
Soms komt de genoeg is genoeg-strategie te laat.
benthuis schreef: Omdat ik er over nagedacht heb, hoef ik ook minder terug te komen op beslissingen.
Kun je nagaan wat er nu in de westerse wereld verkwist wordt. En juist daarop een halve economie drijft.
daniel schreef:(Ik zal toegeven: ecologisch, duurzaam en in symbiose met zijn omgeving is het niet.)
En dus heeft de betreffende persoon niet erg diep nagedacht. Waarschijnlijk is het door persoonlijke kwaliteiten zo gelopen. Maar verder is ie zeker niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door frans »

Tja , ik mis iets in het geheel.
Ik heb jaren geleden al besloten dat het genoeg was.
Alleen is het wel zo dat "rupsje nooit genoeg" d.i. de overheid nooit genoeg heeft. :mrgreen:
Belastingen stijgen, er komen belastingen bij, die dan ook weer stijgen.
Ik heb me er al min of meer bij neergelegd dat uiteindelijk de staat alles in bezit krijgt.
Daarbij vraag ik me werkelijk af wat ze zullen doen als dat doel is bereikt..
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Tim »

Tsja,

Het is mi vooral je omgeving waartegen je in verdediging moet. Moet niet natuurlijk, maar die gaan je uitlachen. Ik heb de afgelopen weken al heel wat lacherige opmerkingen gehad over de "club van 90 sticker". Soms op het lullige af en ook van directe familie.

Ik heb inmiddels een groente tuin gehuurd, zelfde laken een pak. Bijna overal wordt je glazig aangekeken of uitgelachen op dergelijke onderwerpen. Ik ben daar wel een beetje klaar mee.

@DJ: De leegloop in de kroegen komt ook door het gebruik van smartphones onder de jeugd. Zo'n abonnement kost ook 30-40 per maand, ex gebruikskosten. Die kun je dan niet meer verzuipen.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door kockie »

Tim schreef:... lacherige opmerkingen...... Bijna overal wordt je glazig aangekeken of uitgelachen ....Ik ben daar wel een beetje klaar mee.
Ze kunnen me niet genoeg lachen, laat maar gaan. Mensen die me 2 jaar geleden uitlachten ivm mijn zonneboiler en stoken "dat kan niet uit", "je hebt het 3 keer warm", "waar doe je het voor" etc. komen me nu vragen hoe alles werkt en of zij het ook kunnen toepassen. Je bent gewoon meer dan 2 stappen verder dan zij. Net zoals ik wel eens moet gniffelen om DJ (die weer een stuk verder is dan ik, maar die ik wel als mijn voorbeeld zie). Lekker laten gaan die mensen, het besef komt vanzelf en anders maar niet.

Ik heb me al langer geleden (begin middelbare school) al proberen los te maken van meningen van anderen. De ene keer lukt(e) dat beter dan de andere keer. Ik ben blij dat we hier op dit forum een groot aantal gelijkgestemden hebben waarmee je het over interessante onderwerpen kunt hebben.

Het "meer", "beter", "nieuwer", "flitsender" hoeft van mij steeds minder. Ik word door collega's wel eens vreemd aangekeken dat ik in een oude auto rij (waar ik ook wel vanaf zou willen, maar daar heb ik nog erg veel moeite mee). Zij rijden allemaal nieuwere en meestal ook grotere. Laat maar gaan denk ik dan. Ik hoef voor dat nieuwe en grotere niet extra te werken.

De groentetuin hier moet nog flink worden uitgebouwd, maar dat komt allemaal langzaam. Daarna zijn de fruitbomen aan de beurt. Straks nog een paar honderd wilgenstekken in de grond duwen. Beetje laat, maar ik heb wel vertrouwen dat dat met een beetje zorg goed komt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door David86 »

Tim schreef:
Het is mi vooral je omgeving waartegen je in verdediging moet. Moet niet natuurlijk, maar die gaan je uitlachen. Ik heb de afgelopen weken al heel wat lacherige opmerkingen gehad over de "club van 90 sticker". Soms op het lullige af en ook van directe familie.
Dat stopt wel een keer.. ik ben al heel wat uitgelachen en heb net zo hard mee gelachen. Laat ze maar schuiven denk ik dan, ecologisch beter is 9 van de 10 keer ook economisch beter. Als je ze dat voorhoud stopt het lachen al snel.. zeker nu.

Als een economische onderbouwingen ze niet interesseert wil ik het nog wel eens over de "gezondheids boeg" gooien, zeker als er gelachen word om mijn tuin. Tja, als jij je kinderen vol wil rammen met herbiciden, pesticiden, antibiotica, groeihormonen en 100 soorten e nummers op een dag dan moet je dat zelf weten, maar ik doe het niet. Dat zet mensen ook wel aan het denken..

"Omdat het beter is voor de wereld" is voor veel mensen geen geldige reden om jezelf veel werk op de hals te halen, eenvoudigere tastbaardere motieven Als geld en gezondheid wel. Ik denk dat dat te maken heeft met die schaal die Rien ooit postte, als je te goed bezig bent vinden mensen je raar, hun afkeuring is dus in wezen een teken dat je bijzonder goed bezig bent :)

Mensen die blijven lachen en spotten praat ik niet meer mee, dan heb je er geen last van ook :)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Tim »

Genoeg is genoeg...

De zorgverzekeraars maken woeker winsten over 2012.....

:evil:

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door benthuis »

DJ, de zelftest die je oppert, vind het een goed idee, maar het lijkt me een enorme klus.
Kan zo veel kanten op, misschien eerst definiëren waar de lijst precies inzicht in moet geven.

Mijzelf zou zo'n test helpen om van mezelf sneller sommige dingen te doorgronden.
Nu heb ik wel vage ideeen in een richting, maar wordt me er pas van bewust als ik hier iets lees, of ergens tegen aanloop wat dit idee bevestigd... Beetje volgens deze stappen:
leermodel.gif
leermodel.gif (20.15 KiB) 5008 keer bekeken
uit: http://www.talentinontwikkeling.org/mat ... kwaam.html

Als een uitvraaglijst je sneller van dat onbehaaglijke gevoel kan afbrengen, kan het heel waardevol zijn!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Dutch John »

Dankje Ben, dit is een waardevolle toevoeging. De smileys in de link spreken voor zich... Ik vermoed dat de meerderheid van de bevolking zich zeer prettig voelt om onbewust onbekwaam te zijn. Zelf voel ik me grotendeels bewust onbekwaam, een fase waar je lang in rond kaatst; een proces van elimineren, trial and error en bijstellingen.

Een vragenlijst op alle gebieden samenstellen is nu te hoog gegrepen. Misschien moeten we er een aantal hoofdpunten uitpikken. Of slechts één, om mee te beginnen. Laten we het meest favoriete onderwerp op dit forum er eens bij pakken: verwarming. Zomaar wat trefwoorden waar we vragen van kunnen maken: isolatie, fossiele brandstof, hout, passieve zonne-energie, elektriciteit, aardwarmte, cv installatie, buffer, houtkachel, massakachel, stalen kachel. Vul maar aan wat ik vergeet. Al meteen is duidelijk dat een splitsing in energiedragers, energieomzetters en energietransport is. Vragen dienen daarom, denk ik, met de dragers te beginnen. Of zouden we geen vragen hoeven te maken, maar de trefwoorden groeperen en de gevraagde telkens een keuze laten maken?

Waar zijn de enquêterende studenten als ze zich een keer écht nuttig kunnen maken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Jan. »

Ergens in de afgelopen tien jaar hebben we een point of no return gehad.

Het is de meeste mensen niet opgevallen maar de molensteen schuld zal in z'n val onze goede bedoelingen rap inhalen.


http://nos.nl/artikel/505460-imf-schuld ... bleem.html


http://articles.marketwatch.com/2013-05 ... ate-agents
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie