Genoeg is genoeg

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door pelletpower »

Dankje DJ. Nou moet ik nog wat van de daadkracht van David zien te krijgen. Zie hier onze moestuin. Zal dit jaar wel niets meer worden. Maar ooit komt het goed en stoppen we met lullen en starten met poetsen!
Zoals je kunt zien heb ik slechts het licht gezien. Van een wakkerend vuur om je aan te warmen is in de verste verte nog geen sprake.
moestuin 003.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Tim »

OBL-Rien schreef:Ik niet. Ik wil persoonlijk, en met mijn gezin kunnen overleven. Het liefst redelijk comfortabel, dus zonder honger of koude. Daarvoor moet ik nu al voorbereidingen treffen. Als ik meefeest dan zal het zeker te laat zijn. Een eigen stek, volledig eigendom, is daarbij essentieel.
Bouw of koop een chalet, zet deze op een jaarplaats op een mooie camping. Misschien kun je wel gratis staan als je de tuinen onderhoud. Dan heb je alleen nog een moestuin nodig en misschien een krantenwijk.

Volledig eigendom is een illusie.

Tim
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door supersports400 »

Op 1 salaris een hypotheek hebben en met z'n tweeën werken en versneld aflossen brengt ons wel sneller naar dat doel. Onze hypotheeklasten zijn nog maar 600 euro /maand, en dat bedrag slinkt ieder jaar weer, voor dat bedrag huur je (bijna) niets in het Gooi, en al zeker geen woning met tuin en garage :wink:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door David86 »

supersports400 schreef:Op 1 salaris een hypotheek hebben en met z'n tweeën werken en versneld aflossen brengt ons wel sneller naar dat doel. Onze hypotheeklasten zijn nog maar 600 euro /maand, en dat bedrag slinkt ieder jaar weer, voor dat bedrag huur je (bijna) niets in het Gooi, en al zeker geen woning met tuin en garage :wink:
Dat doe ik ook, maar dan alleen en voor minder dan 600 p/m ;) . Dan kan de baas haar tijd besteden aan de betere dingen in het leven. Allebei krom liggen voor een stapel bakstenen die we een huis noemen vind ik teveel van het goeie, ongeacht waar het staat.

pellet,

Juist dat boek gaf mij de prikkel om mijn leven om te gooien, een fantastisch levensverhaal vind ik zelf.
..
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door supersports400 »

Wij allebei vinden het werk wat wij doen leuk, beide werken wij 4 dagen, ik begin vroeg, zodat mijn vrouw er is voor de kinderen in de ochtend, en ik ben vroeg terug zodat ik er ben voor de kinderen in de middag. Toch zou ik op termijn graag 3 dagen willen werken, mijn vrouw ook, zodat er meer tijd over is voor andere zaken. En in tegenstelling tot wat de titel suggereert, tijd heb je nooit genoeg :wink:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Dutch John »

supersports400 schreef:tijd heb je nooit genoeg :wink:
Toch wel. Als al je tijd je eigen tijd is, dan heb je zelfs over. Kan je zomaar een dag (of meer) verlummelen. Gezien door moderne ogen kan dat verloren tijd gezien worden, maar dat is het zeker niet. Sterker nog, ik vind verlummelde tijd kostbaarder dan tijd voor een baas. Ook een methode om je salaris te wegen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door pelletpower »

Tijd verlummelen is ook moeilijk. Is een beetje als mediteren, je hoofd leeg maken en rusten. Op vakantie wordt ik toch altijd wat onrustig na een aantal dagen. Even een berg kortmaken van bijna 1200 m geeft weer even rust. Dit lijkt ook een erfenis van de huidige drukke maatschappij. Verlummelen is belangrijk maar wordt eigenlijk niet gedaan.

Supersport, zo hoort het naar mijn idee. Als je kinderen op de wereld zet, moet je er voor zorgen en niet een of andere gesubsidieerde instantie. Wij hebben daar tot ze naar school toe gingen ook gebruik van moeten maken, maar nu gaat mijn vrouw werken en is weer terug voor de school uit is. Ben blij dat we er bijna altijd zijn voor de kids.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Jan. »

Sterker nog voor een baas werken is tijd en geld verlummelen.

Eigenlijk hebben we tijd zat [ want waar leven we eigenlijk voor?]
Het is alleen hoe je het besteed en welke naam je er aan geeft.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door supersports400 »

Sterker nog voor een baas werken is tijd en geld verlummelen.
Waarom gebruik je het woord "baas" ? Vind je het werk wat je doet niet leuk ? Zelf put ik veel voldoening uit mijn werk, en zie mijn "baas" en tevens eigenaar van het bedrijf als een gedreven en gepassioneerd persoon met liefde voor het vak en respect voor zijn medewerkers. Ik zie hem dan ook niet als baas. Met plezier ga ik naar mijn werk, en met plezier ga ik weer naar huis.
Al die gevallen hebben gemeen, dat de betroffene nadenkt, bewust is en zich niet kritiekloos laat meesleuren
Het is mij te makkelijk om alle structuur in een maatschappij te verwerpen en te bestempelen als zijnde negatief. Hierdoor krijg ik het idee dat ecologie voor een bepaalde groep mensen een soort ontsnapping is, maar waaraan ? en waarom ?

Alles afwijzen is eigenlijk ook een vorm van zich kritiekloos laten meesleuren, een soort puberaal verzet tegen alles :wink:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door deleted »

Supersport,

Hoe verhoudt 'passie en leuk' zich tot 'verantwoord en veralgemeenbaar' ?
Of valt dat ook mooi samen in jouw job ?


Je zou het ook kunnen omdraaien: snel tevreden mensen zijn vaak tevreden op basis van ééndimensionaal denken: 'het is 'leuk'. 'Ik amuseer me'. Het verdient goed'.
De ontevredene is vaak niet ontevreden met 'alles', maar met 'het geheel'. Dat is iets helemaal anders.
G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door OBL-Rien »

supersports400 schreef:
Sterker nog voor een baas werken is tijd en geld verlummelen.
Waarom gebruik je het woord "baas" ? Vind je het werk wat je doet niet leuk ?
Mijn antwoord zou zijn dat het niet direct iets met je baan of de baas te maken moet hebben.
Een baas is verplicht tot zoveel rompslomp en het betalen van zoveel belasting, dat je uiteindelijk maar 40 of 50% voor de baas werkt. De rest gaat naar de overheid, direct of indirect.
Als je alleen voor jezelf werkt (geen baan hebt, maar zo veel mogelijk zelfvoorzienend) dan is 80 of 90% van het werk dat je doet voor jezelf. (Een beetje belasting ontkom je niet aan). Dat geeft meer voldoening, ongeacht het type baan.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door supersports400 »

Hoe verhoudt 'passie en leuk' zich tot 'verantwoord en veralgemeenbaar' ?
Of valt dat ook mooi samen in jouw job ?
Volmondig ja, mijn werk is mijn passie net zoals mijn hobby (klassieke Honda's) en mijn gezin.

Ik ontwerp en bouw complexe machines, gebaseerd op diverse technische pijlers, fijn mechanica, optiek en elektronica. In mijn hobby sleutel ik veel aan de CB450 serie en de CB72/77 series van Honda, ook ontwerp ik onderdelen voor bepaalde klassieke types Honda's.

Het is onmogelijk om dit als individu te realiseren, met de kwaliteit die we nastreven, daar heb je meerdere mensen met hun eigen specifieke kennisvelden voor nodig.

Genoeg is genoeg heeft voor mij in deze niet zoveel te maken met zelfvoorziening, wel met het beteugelen van hebzucht (de drang naar alsmaar meer). Het streven naar kwaliteit is voor mij veel belangrijker dan kwantiteit.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door deleted »

Over 'kwaliteit' heb je ooit een draadje gestart. (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=2985)
Maar in voorgaande post verwar je het volgens mij toch met 'complexiteit'.

Kwaliteit (noch in de betekenis van 'complexiteit', noch in de betekenis van Pirsig) legt enig verband met verantwoordelijkheid.

De atoombom werd door (een samenwerkingsverband van) de knapste koppen ontworpen. Een sterk staaltje van techniek en complexiteit. Misschien op natuurkundig vlak wel een vorm van 'kwaliteit'.
Maar 'verantwoord' is/was het niet.

En dit gezegd zijnde, kan ik me goed inbeelden dat de ontwerpers met veel passie en gedrevenheid aan dit sterk stukje wereldgeschiedenis gewerkt hebben.(Ook in de zin van Pirsigs begrip van kwaliteit)
Maar wat leert dat ?

In alle wereldsystemen (ook de meest verfoeide achteraf) liepen mensen rond die vol passie en overgave hun rol in het systeem uitvoerden.
Ook zitten er in de gevangenissen een niet-verwaarloosbaar aantal personen die het gedrag waarvoor ze veroordeeld werden vol passie en vreugde uitvoerden ...


Waarmee ik niet wil zeggen dat passie en vreugde onbelangrijk zouden zijn in een mensenleven natuurlijk.
Enkel dat het geen goede maatstaven zijn om alles aan te meten.

G

PS wel een interessant gegeven dat kwaliteit tegenover kwantiteit gesteld nog steeds 2 kanten kan opgaan: méér complexiteit versus méér eenvoud.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door ritsaert snijder »

Supersport,
Het is mij te makkelijk om alle structuur in een maatschappij te verwerpen en te bestempelen als zijnde negatief. Hierdoor krijg ik het idee dat ecologie voor een bepaalde groep mensen een soort ontsnapping is, maar waaraan ? en waarom ?

Alles afwijzen is eigenlijk ook een vorm van zich kritiekloos laten meesleuren, een soort puberaal verzet tegen alles :wink:
Ik kan mij hier wel in vinden. We zeggen in dit forum vaak dat "zij" (Den Haag, de machthebbers maar ook anderen) het allemaal niet goed doen.

Een soort ontsnapping, maar ook een soort onttrekking. Ik vind dat geen goede opstelling want je zet jezelf buitenspel. Aan een oplossing kom je dan ook niet toe. Energie verspillen want zonder enig resultaat :mrgreen:

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Genoeg is genoeg

Bericht door Jan. »

Waarom gebruik je het woord "baas" ? Vind je het werk wat je doet niet leuk ? Zelf put ik veel voldoening uit mijn werk, en zie mijn "baas" en tevens eigenaar van het bedrijf als een gedreven en gepassioneerd persoon met liefde voor het vak en respect voor zijn medewerkers.
Ik zou ook werkgever kunnen schrijven of opdrachtgever.

Ik vind mijn werk hardstikke leuk. Alleen met dat werk ben ik er niet, ik wordt daarnaast opgezadeld met een hele zooi verplichtingen waar ikzelf en mijn werknemers niets aan hebben. Verplichtingen die mij ons tijd kosten, deze tijd wordt mij dus afgenomen! Daarnaast, verplichtingen waar wel een boekhouder of accountant en een aantal ambtenaren van profiteren. Deze verplichtingen kosten veel geld.
Geld waar mijn klanten en mijn opdrachtgevers niets maar dan ook niets aan hebben! Maar wel moeten afdragen via mij aan de overheid. Eigenlijk ben ik een soort van onbezoldigd tollenaar.
Toch ben ik verplicht om dit uit te voeren. Weiger ik, dan krijg ik straf! De straf varieert van een financiële sanctie tot lichamelijke pijn of erger [ indien ik me blijf verzetten] Daarnaast kan ik mijn werk niet meer doen als ik op de laatste manier bestraft zou worden. Geen werk is geen inkomen is geen uitgaven is geen afroming is uiteindelijk aan lager wal of op kosten van diegene die wel werken leven.
Dus dat woordje baas is zomaar gekozen omdat het de lading dekt.
Ook een hond heeft een baas. Dit is een keuze, rangorde in de roedel, heeft te maken met trouw en iemand na staan, verdedigen en meer zelfs. Een hond kun je belonen en moet je soms straffen, waarna die toch weer naar je toe kruipt en je verdedigd. Ongevraagd.
Een slaaf heeft een eigenaar. :idea:

Dan wil ik even inhaken op de opmerking:
Ik kan mij hier wel in vinden. We zeggen in dit forum vaak dat "zij" (Den Haag, de machthebbers maar ook anderen) het allemaal niet goed doen.
Dit is absoluut geen ontsnapping. En de toevoeging allemaal lijkt me wel erg gemakkelijk in de mond genomen.
Veel meer is het een meedenken een meeleven, meevoelend, met betrokkenheid tot betere oplossingen komend.

Naar mijn inzicht is het klakkeloos accepteren wat er voor en over je beslist wordt juist een ontsnapping.

Rest de vraag die mij laatste paar maanden behoorlijk bezig houd: Waarom neemt onze overheid zo vaak andere beslissingen dan de burgers wensen.
Waarom wordt er bijna nooit iets gedaan na het aanbieden van een petitie?
Waarom worden die meedenkende burgers afgeserveerd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie