Zaadmaf(f)ia

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Pietje »

Ongelooflijk, wat een hansworsten daar in Brussel. Met medicijnen is het de de lobby-clan gelukt, nou alla. Medicijnen zijn voor gezonde mensen niet de eerste levensbehoeften, maar toch.

Maar nu voedsel. :roll: Elk gezond denkend mens weet dat biodiversiteit van levensbelang is. Er wordt zelfs subsidie gegeven voor biodiversiteits-projecten. En tegelijkertijd gaat Brussel de biodiversiteit inperken. :?

Hoogmoed komt voor de val. Gister Moszkowicz, morgen de EU. Met dit soort flauwekul gaan mensen zich terecht tegen de EU richten. En tegen de rechtelijke orde.

Abject en infaam.... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door deleted »

Pietje schreef:daar in Brussel
De geciteerde wet en uitvoeringsbesluit is nochtans 100% Nederlands ....

Raar verhaal.
Kockie, ben jij dan officieel landbouwer ?
Welke uitzonderingen gelden op het kwekersrecht?
Op het exclusieve exploitatierecht van een houder van een kwekersrecht bestaan een aantal uitzonderingen.

Allereerst geldt het exclusieve exploitatierecht niet indien sprake is van handelingen die in de privésfeer liggen. Met andere woorden indien geen sprake is van handelingen die bedrijfsmatig worden verricht. De houder van het kwekersrecht kan dus niet optreden tegen een derde die teeltmateriaal van een nieuw plantenras exploiteert, als de exploitatie plaatsvindt ten behoeve van zijn (privé) siertuin of moestuin. Ook geldt het exclusieve exploitatierecht niet als sprake is van wetenschappelijk onderzoek.


G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kockie »

Nee, ik ben dierendokter.... Heb geen eigen bedrijf, alleen een kleine moestuin.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Paul Joosten »

kockie schreef:Nee, ik ben dierendokter.... Heb geen eigen bedrijf, alleen een kleine moestuin.
Heb je dan enig idee waarom ze juist jou hebben aangeschreven? Was dat een gerichte aanslag of een verdwaalde losse flodder denk je?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kockie »

Ik ben op een (voormalige) boerderij gaan wonen. Het zal ongetwijfeld een vergissing zijn. Het gaat me er niet om dat ik zo'n brief krijg, maar wel om de inhoud van de brief, zeker als je het stuk van Jan. erbij leest....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Dutch John »

Wat betreft dat Duitse artikel: hoe wil de EU honderdduizenden, misschien wel miljoenen moestuiniers gaan controleren op rechtmatig zaad? Ik neem aan dat dat alleen met dure laboratoriumproeven kan. Mag wat kosten om een slaplantje op echtheid te controleren. Kan alleen als Orwell's 1984 bewaarheid wordt en de ene helft van de bevolking de andere controleert. Ik zie het nog niet gebeuren, want je krijgt algemene opstand als je de mens een fundamenteel recht ontneemt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door deleted »

Is controle dan nodig ?
Als ze bepaald zaad- en plantgoed kunnen verplichten, kunnen ze gewoon veronderstellen dat iedereen dat gebruikt. Het is dan voldoende om een forfaitaire belasting te heffen. Per moestuin. Of per m2 moestuin.

Een beetje vergelijkbaar met Kijk-en-luistergeld of Sabam/ BUMA-STEMRA.

Hoe zou een Nederlander van 100 jaar geleden vandaag reageren als je hem vertelde dat hij zijn grondwater/drinkwater/putwater niet meer mocht oppompen ? Tenzij met een tax, verguning enz die duurder uitvallen dan het 'geprivatiseerde' water te kopen van een bedrijf ?

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Wat betreft dat Duitse artikel: hoe wil de EU honderdduizenden, misschien wel miljoenen moestuiniers gaan controleren op rechtmatig zaad?
Als je dit wat cynischer ziet is het niet nodig om te controleren. Het is voldoende dat het gecontroleerd kan worden.
Wetten zijn er om geldstromen te sturen, of om dwangmiddelen mogelijk te maken. I.e. iedereen overtreed de wet, dus is iedereen afpersbaar door de burocratie.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kockie »

Dus straks moeten we ons terugtrekken in fabriekshallen met dubbele wanden en groeilampen om nog een kropje sla te kunnen eten? Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, zou er hiervoor ook een gedoogbeleid opgesteld worden?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door ritsaert snijder »

I.e. iedereen overtreed de wet, dus is iedereen afpersbaar door de burocratie.
Het gaat hier om een branche organisatie. Maar hoogstwaarschijnlijk wel een bestuursorgaan.
RS
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Hoe zou een Nederlander van 100 jaar geleden vandaag reageren als je hem vertelde dat hij zijn grondwater/drinkwater/putwater niet meer mocht oppompen ?
Nog zo'n fundamenteel recht. Waar gelukkig niemand zich iets van aantrekt. Kan een overheid nooit spijkerhard uitvoeren, want het betekent dat zij zichzelf verplichten zelfs in noodsituaties elke burger van water te moeten voorzien.

Een landbouwende zwager heeft dezelfde brief als Kockie gekregen. Hij ergert zich er ook aan, maar trekt evengoed zijn eigen plan. Als het op papier maar een klein beetje klopt....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Kan een overheid nooit spijkerhard uitvoeren, want het betekent dat zij zichzelf verplichten zelfs in noodsituaties elke burger van water te moeten voorzien.
Bwah,

Volgens mij zit het zo dat als je geen aansluiting neemt bij de watermaatschappij, je automatisch verondersteld wordt grondwater te gebruiken.
En krijg je wellicht sowieso de heffing. Misschien doen ze zelfs wel moeilijk over de (ontbrekende)vergunning ...

De plantrekkers hebben doorgaans dus ook een aansluiting en slaan daarnaast de 'put' voor het grootverbruik ...
Maar eigenlijk hebben ze dus ook al toegegeven aan de privatiseringslogica.
Ze pikken gewoon een kruimeltje mee, low profile, half in het geniep.
Niemand die zich rechtzet en hardop de vraag stelt van wie het water dan wel is ...
Degene die z'n eigen water gebruikt gedraagt zich als de dief ...



G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kockie »

Nou goed, er wordt hier over gesproken, ook op het moestuinforum is het een actueel onderwerp. Wat gaan we hier aan doen? "Ze" doen namelijk helemaal niks. Door te blijven afgeven op de regering, Monsanto cs. komen we ook niet verder.

Mogelijk snapt de politiek helemaal niet waar het om gaat. Wat moet er komen? Een petitie, brieven naar onze volksvertegenwoordigers, actie, guerrilla gardening?

Tijd om op te staan en in actie te komen!

Ik ga deze post ook op het moestuinforum plaatsen; mogelijk kunnen we de handen ineen slaan!
Eerste wijziging:
Oeps... je moet daar ingelogd zijn om de post te kunnen zien.... Sorry
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door OBL-Rien »

Er gaat waarschijnlijk niets ondernomen worden.

Bovendien zijn we al over de rand van de afgrond.
Wat we nu beleven is de valversnelling: steeds harder naar de grote SPLAT!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kockie »

Met deze instelling kom je volgens mij nergens. "Ze"doen niets, daar moeten we niet op wachter, dus moeten "we" misschien wat doen.
Ik voel er weinig voor om me als een varken naar de slachtbank te laten voeren en vraag me af welke actie nuttig is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie