Zaadmaf(f)ia

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

kustlijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2013, 14:06

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kustlijn »

Ik kom even buurten van het moestuin forum.
Dit na de Crossposting van kockie.

Ik ben er net zoals kockie, voor om onze stem te laten horen.
Of het helpt is inderdaad twijfelachtig.

Maar wat zeggen wij tegen onze (klein)kinderen als ze later vragen: waar waren jullie toen er dit door onze (lees: jullie) neus werd geboord ?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door OBL-Rien »

kockie schreef:Met deze instelling kom je volgens mij nergens.
Zelf doe ik het volgende: Ik stap zo veel mogelijk uit het systeem.

Daar uitstappen is imo veel zinvoller dan bv je digitale handtekening ergens op een petitie oid. Het is ook beter dan ergens gaan protesteren.
Dit soort initiatieven verdwijnen nooit. Ze worden eventueel afgezwakt, maar na 5 jaar worden ze dan weer aangescherpt, en na nog eens 5 jaar zijn ze terug in de originele vorm. Al hebben ze misschien een andere bewording.

De staat zal zich zo ver in het prive leven inmengen tot de staat instort. Is het niet via deze wetjes, dan wel via andere.

Activisme is vrijwel altijd contra productief.

JMHO natuurlijk :)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door deleted »

In Nederland is er vast ook een organisatie die zich bekommert om het cultureelhistorisch zaad- en plantgoed.
Hoogstamfruit, oude groenten enz ,

Deze mensen eens om een reactie vragen ?

PS Kockie, als ik op jouw naam zoek vind ik die discussie niet terug op moestuinforum ...

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kockie »

Gandalf schreef:PS Kockie, als ik op jouw naam zoek vind ik die discussie niet terug op moestuinforum ...
Oeps... je moet daar ingelogd zijn om de post te kunnen zien.... Sorry (zal het even aan mijn vorige post toevoegen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kustlijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2013, 14:06

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door kustlijn »

Mag ik voor Kockie reageren?

Ik zag zijn reactie hier : http://www.moestuinforum.nl/eu-gaat-uw- ... 34-20.html even onder het midden der pagina.

Vandaar mijn bezoek hier.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Tim »

Hey,

Ik volg Rien. Ik wil niets doen en ga er niets aan doen. Dit soort dingen kun je domweg niet serieus nemen.

Er is een bevolkingsgroep die hier op een bepaalde manier mee wegkomt. Oa lagere belastingen en een hoog gedoog gehalte.

Tim
HSFWG.gif
HSFWG.gif (697.01 KiB) 3236 keer bekeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door deleted »

Na één en ander na te trekken blijkt deze discussie eigenlijk al een achterhoede-gevecht.

De rijkdom aan oude, plaatsgebonden en dus heel diverse groentensoorten is vandaag al grotendeels teloor gegaan.

Was dit de laatste stuiptrekking ?
http://www.pietervandenberg.net/documen ... en/?p=2883

Misschien is het een idee om een soort virtuele oerakker te starten ?

Als elke tuinier vooral met oergroentes werkt en de "bijzondere" zorg op zich neemt om één of enkele lokale rassenvoor het nageslacht te 'vrijwaren', gemeld in een register, dan kan zo'n virtueel register ook snel groeien ...

Ruilen, delen en geven zijn dan een volgende stap ...

Dat het de zaadmafia zal tegensteken is mooi meegenomen, maar het nut en doel zou wel eens veel verder kunnen reiken ...

Of wie gaat de soortenrijkdom in de moestuin voor de toekomst vrijwaren ?
Laten we dat over aan de (zaad)industrie ? De commerciële landbouw? De overheid ?

Misschien moeten we eens contact nemen:
http://www.deoerakker.nl/netwerk.htm
http://www.deoerakker.nl/docs/flyer.pdf

G
Elizabet
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2013, 10:49

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Elizabet »

Hallo, hier nog een moestuin-forummer die hier even komt buurten. Bizarre dingen dit, zeker op een moment dat de aandacht voor traceerbaar, natuurlijk voedsel steeds groter wordt. Ik kan gewoon haast niet geloven hoe ver de bureaucratie blijkbaar van de publieke opinie afstaat (hoewel mijn idee van de publieke opinie natuurlijk ook bijzonder gekleurd is door de kringen waarin ik me begeef, een groot deel van de mensen zal het ook worst wezen waar hun eten vandaan komt). Eens dat het goed zou zijn om iets te doen! Nu ben ik verre van een doorgewinterd activist, maar is er geen plan te bedenken om wat media-aandacht te genereren? De hofvijver volzaaien met spruitgroente, ik noem maar wat.

Wel ook een goed idee, Gandalf, een netwerk opzetten om biodiversiteit te garanderen. Een organisatie die zich daar ook zeker aan mee zal willen werken is www.slowfood.com .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Paul Joosten »

Zeer verontrustend nieuws uit Europa! http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... nten.dhtml
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door deleted »

Op het ruilen van niet toegelaten zaden zouden zware straffen komen te staan.


Veel gekker kan het niet worden.

Opwarming van de aarde, peakoil, ineenstortend financieel systeem....
Maar hier vinden ze dan toch nog tijd en geld voor.

We gaan toch ergens eens een grens moeten trekken.

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Sandman79 »

neen, na peakoil moet de staat andere bronnen van geld aanboren. Tot daar kan ik volgen en ook nog begrijpen. Liefst iets wat redelijk wijd verbeid is, in de toekomst nog wat belangrijker wordt en misschien zelfs nog wat toekomstige rijkdom zou kunnen herverdelen. Dat ik kan ik nog wel met wat goede wil inzien. Maar om dan oude soorten en biodiviersiteit uit te gaan sluiten.... en daar dan ook nog zware straffen op te gaan zetten... das andere koek.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door OBL-Rien »

Sandman79 schreef:neen, na peakoil moet de staat andere bronnen van geld aanboren.
Ik denk dat de huidige staatsvorm piek oil niet zal overleven.
Welke kant we opdraaien is natuurlijk de grote onbekende. Ik vermoed dat ze ten minste een totalitair regime zullen proberen. Maar ook dat zal waarschijnlijk te veel zijn voor een post-cheap-oil tijdperk.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:
Sandman79 schreef:neen, na peakoil moet de staat andere bronnen van geld aanboren.
Ik denk dat de huidige staatsvorm piek oil niet zal overleven.
Welke kant we opdraaien is natuurlijk de grote onbekende. Ik vermoed dat ze ten minste een totalitair regime zullen proberen. Maar ook dat zal waarschijnlijk te veel zijn voor een post-cheap-oil tijdperk.
Wat versta je onder 'de huidige staatsvorm' ?
Hetgeen er ons in school over onderwezen wordt: democratie, vrije verkiezingen ... ?

In de werkelijkheid lijkt het er steeds meer op dat de werkelijke macht naar een internationaal niveau verschoven is. Het zijn de multinationals die aan de touwtjes trekken.
Nationale regeringen hebben amper macht of impact hierop, of blijken zelfs marionetten van deze machtge bedrijven.

De meeste van die grote bedrijven kunnen ook nog eens bogen op maat geschreven wetgeving.
Ze blijken goed hun rechten te kennen ... en te laten gelden.

Andersom, als ze fouten maken, zelf aangeklaagd worden, grote schade aanbrengen, ... dan blijken het allemaal 'slechts werknemers' die 'slechts hun job uitvoerden' te zijn ...

G
Laatst gewijzigd door deleted op 25 apr 2013, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Sandman79 »

yup alles en iedereen, zelfs de zogenaamde grote politieke grootmachten, misschien china nog een tik minder, danst naar de pijpen van de industriële grootmachten. Zij zij degene die de macht feitelijk in handen hebben, ook al min of meer bepalen waar er oorlog wordt gevoerd of waar niet, omdat zij ergens belangen hebben. Afin, 'moderne oorlog' wordt gevoerd.

Ook een totallitair regime heeft weinig tot geen vat op een globale industriële grootmacht. Enige wat die Industrieën weer kan breken is een terugkeer naar een lokalere vorm van handel, maar dan nog kunnen zij zich daarop instellen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zaadmaf(f)ia

Bericht door Dutch John »

Ik zie die verboden nog niet zo snel gaan komen (of misschien wel komen, maar niet uitgevoerd worden). Ze zijn bedacht in een systeem dat denkt in groei en globalisering. Een agenda voor wat erna komt, kan er niet zijn, want multinationals kunnen alleen bestaan dankzij globalisering. En zonder een overschot aan netto energie geen globalisering.

Als het mis gaat, komt alles goed.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie