lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door benthuis »

David86 schreef:Ik denk dat een internet pagina waar mensen elkaar iets kunnen aanbieden (net als marktplaats). In mijn geval zou de pagina dan gericht zijn op de bewoner van ons eiland. Als je de vraag en aanbod stroom in kaart kan brengen kun je ook gericht goederen gaan produceren waar je makkelijk mee kan ruilen/ veel andere dingen voor kan krijgen.

Deze pagina kan dan bekend gemaakt worden met advertenties in het lokale krantje, briefjes bij de supermarkt en pamfletten op druk bezochte plaatsen.

Als zo'n ruilkring begint te lopen is het opstarten van een gereedschapsbibliotheek misschien eenvoudiger, je hebt dan al een bepaald "publiek" dat geen moeite heeft met "out of the box thinking"
Ik had het zelfde idee. Heb met Maarten al ens een Google Maps dingetje gevonden. Hiermee kan je snel een kaart maken waarop met markers te zien is wie waar woont en wat hij te bieden heeft.

Jantje, bied aan ..., heeft een rolsteiger en zoekt ....
Kundes: putje scheppen en dakdekken.

Dit is ook iets om op te zetten zodat het zo gekopieerd kan worden naar een anders dorp. Misschien zijn er idd al van dit soort dingen te vinden. Denk wel dat internet bij uitstek het medium is om mensen en spullen te matchen. Bereiken idd beter via ouderwetse media.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Jan. »

Nee, ik denk dat jij vanuit een ondergrondse munteenheid denkt, daar dacht ik zelf niet aan

Nee, ik denk dat jij denkt, dat ik denk aan een zwart circuit.
Dus niet.

Ik ben van mening dat de ruilers onderling zelf moeten bepalen wat hun ruilmiddel waard is, of hoeveel men de ander gunt.

Met in het achterhoofd de gedachte dat tegenwoordig alles, zelfs spaargeld en giften afgeroomd worden door de staat.



Ook denk ik dat je een ver*********, ik bedoel behoorlijke, hoop mensenkennis moet hebben om in te schatten wie er "mee" doen. Echt meedoen, meewerken dus.

Ik ga er nu ook niet zoveel meer over zeggen, want ikheb in het verleden mijn mening hierover overduidelijk neergezet.

Het systeem zoals het bij ons een beetje loopt is gebaseerd op vriendschap en gunning.
Die kies je zelf.
Sommige anderen zullen altijd een ijkpunt nodig hebben, een schaalverdeling van één of ander iets, waarnaar ze hun product kunnen vergelijken naar waarde.
Daarnaast zullen er altijd zwakkeren zijn die je iets gaat gunnen zonder [direct] een tegenprestatie te verwachten.
Onder het motto doe wel en zie niet om.



Ik bedoel dit niet negatief, maar de tijd dringt.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door David86 »

Rustig aan Jan.,

De olie en het gas vloeit nog gretig en er worden nog miljarden tonnen kolen uit de aardkorst getrokken, er is nog tijd genoeg...

Alles wat de burger bezit word al sinds mensenheugenis afgeroomd, of door de (oude) kerk of door de staat (en soms door beide). Dat is nooit anders geweest en daarmee ook geen reden tot paniek. Zolang er eten op tafel staat en het kacheltje brand is het allemaal zo slecht nog niet.. Er zijn plaatsen waar niemand afgeroomd word maar waar ze in lemen hutjes de geeuwhonger zitten te lijden, voor hun dringt de tijd wel.. maar daar geeft niemand meer wat om tegenwoordig, het is immer "crisis".

Het kaf van het koren scheiden is inderdaad moeilijk. Daarom wil ik beginnen met een ruilkring, daar kun je makkelijk uit stappen als er blijkt dat er slechts kaf te verkrijgen is. Mocht het bevallen en er een "harde kern" ontwikkelen dan kun je met die mensen weer andere samenwerkingsinitiatieven uit gaan werken.

Dit draadje is juist om je mening hierover te ventileren, als je het al eerder gezegd hebt heb ik het niet gelezen. Je inzichten zijn i.i.g. welkom in dit draadje.

Groeten,
..
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Kweethetniet »

David86 schreef:Ik loop al een tijdje rond met het idee om mijn kennis en inzichten te gaan delen op lokaal niveau. [...] De mensen die bij ons komen zijn eigenlijk heel moeilijk te motiveren om zelf wat te gaan doen zei de secretaris, in haar stem hoorde ik de weemoed.


Toen ik dit las werd ik eigenlijk héél erg kwaad! Dat iemand zoiets durft te stellen ...

Wij - gezin van 5 - hebben door allerlei omstandigheden ook noodgedwongen bij de Voedselbank aan moeten kloppen. Feitelijk op dringend aanraden van onze gezinscoach (die op ons eigen verzoek voor onze oudste was ingeschakeld) omdat we zelf zoiets hadden van "we redden het wel". "Doe het dan voor de kinderen." Nou ja, dat was wel een goed idee, want op deze manier hebben ze regelmatig wat lekkers. Feitelijk zouden we niet in staat zijn van wat de voedselbank ons doneert te leven. Als je ziet welke hoeveelheden Paaseitjes, Sinterklaassnoep en Kerstkransjes er worden uitgedeeld ... met de 5 broden, zakje aardappelen en zakje groenten als ook de paar blikjes groentes die er dan nog bijkomen redden we het geen 2 weken met 3 opgroeiende tieners!

Maar waarom ik reageerde ... ja, er zijn inderdaad flink wat mensen die een hand ophouden eigenlijk best wel makkelijk vinden. En ook veel mensen die door psychische problematiek in de schulden komen en zo aan komen kloppen. Maar om dan maar te stellen dat het grosso modo van de Voedselbankbezoekers moeilijk te motiveren zijn. Wow! Er zijn - hier in ieder geval - een heleboel alleenstaande en bijstandmoeders en alleenstaanden die simpelweg door de maatschappij of de overheid zijn uitgekotst en dólgraag weer zelfstandig zouden willen worden, maar er de kans niet voor krijgen.

En tenslotte zijn er ook nog de mensen zoals wij, die feitelijk ruim voldoende verdienen maar toch niets overhouden. In ons geval heeft de ex van mijn partner beslag gelegd op zowel huis als inkomen wegens achterstallige kinderalimentatie. Via het LBIO wordt de volle mep geïncasseerd, wat betekent dat we na betaling van de ziekenfondspremie een kleine 1000 euro overhouden per maand. En daar moeten alle vaste lasten en de hoogstnoodzakelijke boodschappen nog van af. Nu wil het geval dat het beslag onrechtmatig is. Maarrrrr ... om een juridische procedure te beginnen heb je een zgn. 'eigen toevoeging' nodig. De moderne versie van "pro deo" (maar dan totaal anders). Het bedrag van de toevoeging wordt bepaald a.d.h.v. je inkomen. Maar daar wordt géén rekening gehouden met hoeveel je aan het eind van de rit overhoudt. En wij zouden 750 euro eigen bijdrage moeten betalen maar je raadt het al ... door het beslag kunnen we dat niet betalen. En zo zit je in een vicieuze cirkel.
Ik ben er van overtuigd dat er overal mensen zijn die graag het "alternatieve" pad op willen om met een beetje gratis kennis en hard werken hun eigen situatie te verbeteren. Zeker nu veel mensen hun baan verloren hebben of dreigen te verliezen. Maar hoe vind je deze mensen ?
Alternatief was ik al jaren. Helaas door het geldgebrek een groot deel van onze oorspronkelijk 100% biologische levensstijl moeten opgeven omdat het duur is. Dus dacht ik: kom, er zijn vast meer mensen die in onze situatie zitten en liefst biologisch eten (of niet) die mogelijk spullen of voedsel willen ruilen. Dus een speciale Facebook-pagina aangemaakt. En sinds november 2012 precies DRIE likes gekregen! That's it. Verder geen reacties, niente, nakko. Ik denk dat de doorsnee Hollander (of Fries in dit geval) zich gewoon te veel schaamt om naar een onbekende toe te willen toegeven dat ze in de derrie zitten. Denk ik tenminste.

Enfin, zelfredzaamheid hebben we inmiddels wel geleerd. We krijgen van een vriend elke week "het overschot van een losbandig leven" oftewel de lege bierblikjes. Die maken we plat en gooien we samen met de lege (schoongemaakte) kattenblikjes in een oude regenton. Nog een andere ton voor aluminium, een 3e voor RVS en verder zoeken we zoveel mogelijk afgedankte apparatuur (langs de weg, bij vrienden, kennissen) om te demonteren. Soms hebben we geluk en kunnen we ook nog koper inleveren. Laatst hadden we een slordige 300 kilo aan ijzer, RVS en aluminium. Opbrengst 80 euro. Daar konden we weer extra boodschappen van doen.

Verder halen we zelf bomen om voor hout voor de kachel, we douchen en koken op LPG (stukken voordeliger) en in de winter koken we ook op hout (staat de kachel sowieso aan) en verder bekijken we alles 5 keer voor we het een 6e keer misschien weggooien. Veel zelf repareren. Kleren voor de kinderen en Pard worden bij de kringloop gehaald en de afdankertjes van de kinderen gaan of naar mij (als kleinste van het gezelschap) of anders terug naar de kringloopwinkel.

Let wel, dit is niet bedoeld als klaagzang. Het is zoals het is en we proberen er het beste van te maken. Maar zoals gezegd is die opmerking van de dame van de voedselbank me in het verkeerde keelgat geschoten en wilde ik ook de andere kant van de medaille laten zien. Het zijn niet alleen maar moedeloze en onwillige mensen met psychische problematiek. Soms, eigenlijk best vaak, zijn er mensen die gewoon door omstandigheden in die situatie zijn gedwongen. En er wel uit willen, maar het gewoon niet kunnen. Toegegeven, je kan er inderdaad ontzettend moedeloos van worden. Als je het toelaat.

Doe ik meestal niet, vandaar de plannen voor de gigaverbouwing. En de plannen voor meerdere kassen. En 2 appelbomen en een perenboom. En ander fruit. Maar ja, daar heb je weer geld voor nodig :mrgreen:

KHN
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door David86 »

Misschien kun je dan beter niet meerdere kassen, fruitbomen, verbouwingen en extra boodschappen doen maar die centen weg zetten om aan die 750 euro te komen die je nodig hebt om je "gelijk" te krijgen..

Deze gouden tip is overigens gratis ;)
..
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Kweethetniet »

David86 schreef:Misschien kun je dan beter niet meerdere kassen, fruitbomen, verbouwingen en extra boodschappen doen maar die centen weg zetten om aan die 750 euro te komen die je nodig hebt om je "gelijk" te krijgen.. Deze gouden tip is overigens gratis ;)
Het zijn plannen, niets meer of minder. De materialen voor een evt. verbouwing sprokkelen we bij elkaar. Kopen doen we niets. Het extra geld wordt gebruikt voor zaken als verse groenten, melk en andere basisbehoeften. Geld om opzij te zetten is er al helemaal niet. Men komt niet zo maar in aanmerking voor de voedselbank, en wij zitten zelfs ruim 100 euro onder het criterium van 395 euro ...

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... arden.html

KHN
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Pietje »

@Kweethetniet: je bent heel creatief in het doen van dingen zonder dat er geld voor nodig is. Misschien helpt het je om deze creativiteit in te zetten om manieren te vinden waarmee je geld kan verdienen. :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door ritsaert snijder »

KHN,
Eens met Pietje en David, zet al je pijlen op de rechtzaak. De raad voor de rechtsbijstand beoordeelt toch die aanvraag voor een toevoeging. Dat doe je toch samen met je advocaat. Is dat verzoek afgewezen?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Kweethetniet »

Als we maandelijks 25 euro zouden kunnen sparen zou het 30 maanden duren voor we 750 euro bij elkaar hebben. En 6 maanden daarna zou de verplichting zijn afgelopen. Bijkomend probleem is dat we enkele kinderen met problemen hebben waar ook energie in moet worden gestoken, afspraken met therapeuten voor moeten worden nagekomen (reizen= geld), etc. Buitenshuis werken is met één thuiszittend kind evenmin een optie.

Maar nogmaals, dit is geen klaagzang, gewoon "stating facts". We vinden wel een oplossing, zoals gezegd zijn we behoorlijk vindingrijk geworden :wink:

KHN
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door David86 »

als het onterecht is zul je dan na 30 maanden sparen aardig knaken terug krijgen, kun je mooi je kassen en verbouwing van sponsoren..
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Jan. »

Ik wil niet negatief doen, dat doet onze overheid wel, maar vanaf volgend jaar worden gezinnen dubbel hard genaait.

Volgens mij denken de over ons gestelden; gezinnen zijn niet verenigd, zijn niet vertegenwoordigd door lobbygroepen, dus :twisted: :evil: die pakken we zowiezo maar ff aan.
Rutte is vrijgezel weetje. :idea:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door David86 »

Jan,

Zoals elke huisvrouw weet : dubbel genaaid houd beter.
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Pietje »

Kweethetniet schreef:Als we maandelijks 25 euro zouden kunnen sparen zou het 30 maanden duren voor we 750 euro bij elkaar hebben. .... Buitenshuis werken is met één thuiszittend kind evenmin een optie.
Als je gelooft dat je geen geld kan verdienen binnen de situatie waarin je verzeild bent geraakt, dan zal het je inderdaad niet lukken. Dus misschien kun je beginnen om te gaan geloven dat je wel degelijk geld kan verdienen. "Mindset" veranderen heet dat. (http://en.wikipedia.org/wiki/Mindset)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door deleted »

Pietje schreef:
Kweethetniet schreef:Als we maandelijks 25 euro zouden kunnen sparen zou het 30 maanden duren voor we 750 euro bij elkaar hebben. .... Buitenshuis werken is met één thuiszittend kind evenmin een optie.
Als je gelooft dat je geen geld kan verdienen binnen de situatie waarin je verzeild bent geraakt, dan zal het je inderdaad niet lukken. Dus misschien kun je beginnen om te gaan geloven dat je wel degelijk geld kan verdienen. "Mindset" veranderen heet dat. (http://en.wikipedia.org/wiki/Mindset)


Mindset Reset: viewtopic.php?f=2&t=3058&p=44279#p44279

:fff

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Tim »

G,

Doe mij eens een onbespoten banaan :mrgreen:...

Tim
Plaats reactie