lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Kweethetniet »

Hmm, ik zou bij alle (ongetwijfeld goed bedoelde) suggesties om veranderingen aan te brengen en een evt. "mind reset" (overigens @Gandalf's link: LOL!!!!) gewoon mijn schouders op kunnen halen en denken "Tja, ze weten écht niet waar ze het over hebben" maar vind toch dat ik nog wel een beetje uitleg kan geven.

Ik heb van 2008 t/m begin 2011 wat extra geld verdiend door voor ca. 2ct per woord te vertalen. Ik ben nl. wel ene goede vertaler (bilingual) maar heb geen papieren. Dat kwam er in de praktijk op neer dat ik bijna 15 en soms 20 uur per dag (!!) in de oude relaxfauteuil met een laptop op schoot zat en niet meer dan 3-5 uur slaap kreeg. Bijkomend nadeel was dat het bedrijf zich in China bevond en er dus andere deadlines op nahield dan hier. Na 3 jaar was ik gesloopt en moest ik enkele maanden bijkomen van het ploeteren om maandelijks een paar honderd euro bij te verdienen.

Eind 2011 kon ik voor een ander bedrijf aan de gang. Weer bijna hele dagen werken voor 2, en soms maar 1 ct per woord (je moet heel erg slikken en je trots opzij zetten) om wederom een paar honderd euro extra te verdienen. We hadden het echter wel wat ruimer en konden daardoor een deel aflossen van de ruim 75.000,00 euro schuld waar de ex van Pard hem (ons) mee had laten zitten. Kleine duiding: ze bestelde onder 5 verschillende identiteiten spullen, vroeg in zijn naam een DigiD aan (hij is dyslexisch en vertrouwde haar de financiën toe) en verschafte valse informatie aan de belastingdienst, en trok zijn rekening leeg na betaling van het salaris om haar eigen schulden af te lossen zonder de nutsbedrijven te betalen. En dit is slechts het topje van de ijsberg.

Ondertussen zochten we tussen oktober 2008 en mei 2009 wanhopig naar de kinderen van Pard, en moesten nadat we ze eindelijk hadden gevonden alle zeilen bijzetten om de diverse instanties er op te attenderen dat zij niet veilig waren bij hun moeder. Gelukkig was de Raad voor de Kinderbescherming goed bezig en werd er in 2010 een ondertoezichtstelling over beide kinderen uitgesproken. Helaas ging het bij Jeugdzorg mis en ging het snel bergafwaarts met de kinderen. Letterlijk. Uiteindelijk doorzag ook BJZ dat moeder totaal geen interesse had in de kinderen, anders dan ze als wapen tegen Pard te gebruiken, en in juli 2011 kregen wij het jongste kind. Een hoopje ellende dat totaal verwaarloosd was en nu, na veel onderzoeken, post-traumatische-stress-stoornis blijkt te hebben t.g.v. zowel geestelijke als fysieke mishandeling door zijn moeder en haar verschillende partners.

Tussendoor moesten we medio 2010 ook nog eens het huis uit dat we van mijn moeder zouden overnemen omdat zij op onze afspraak terugkwam en moesten we noodgedwongen intrek nemen in het casco gesloopt huis dat we op het punt stonden te verkopen.

In november 2012 kregen we ook het oudste kind nadat zij door haar moeder uit huis was gekegeld vanwege wederom een nieuwe relatie. We kregen een bijna 17-jarige tiener in huis die zwaar verslaafd bleek te zijn, waarschijnlijk aan dezelfde stoornis als haar moeder leed (borderline), en zo panisch/mentaal gestoord/manipulatief bleek te zijn dat ze me zelfs tot aan het toilet achtervolgde. We hebben het 5 maanden met haar uitgehouden, zijn van de ene naar de nadere therapeut gerend, brachten het paasweekend door met op 2 dagen het GGZ-crisisteam thuis omdat ze al 2 weken niet wilde eten en hebben haar op alle fronten geprobeerd te helpen. Helaas wilde zij niets accepteren en ging het gezin er bijna aan kapot. Alle 3 de andere kinderen hadden een gruwelijke hekel aan haar maar vooral haar broertje moest het ontgelden, en na het zoveelste incident moesten we begin mei dit jaar helaas de conclusie trekken dat een "gelukkig gezin met alle 4 de kinderen" niet mogelijk bleek te zijn.

Daarnaast bleek de therapie voor mijn eigen zoon (18, Asperger, bipolair) niet aan te slaan en kwam hij weer thuis wonen. De jongste heeft eveneens autisme, ADD en dus ook PTSS. Tenslotte is er nog een meid van bijna 16 die heftig pubert maar ondanks alles toch in 4 Gymnasium zit.

Een andere mind set? Is niet nodig denk ik. Ik denk dat we, zoals deze gezinsvoogd en andere hulpverleners hebben gesteld, ontzettend veel voor de kinderen hebben gedaan en daar nu wel een beetje moe door zijn. Zeker in mijn geval zijn de laatste jaren toch wel behoorlijk energievretend geweest, met 2 autistische jongens waarvan 1 nog met extra problemen wat betreft zijn moeder, een puberende dochter die toch graag ook "normale" dingen wil doen, en tijdelijk een junkie die het hele gezin terroriseerde.

Nu jullie dit weten zul je je misschien kunnen voorstellen dat ik de suggesties m.b.t. werk zoeken en "mind changes" een beetje sceptisch beschouw. Je kunt energie immers maar één keer uitgeven.

KHN
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door David86 »

Kweethetniet,

N.a.v. deze quote reageerde ik :
In ons geval heeft de ex van mijn partner beslag gelegd op zowel huis als inkomen wegens achterstallige kinderalimentatie.
De schuld was niet over gesproken, je post wekte de indruk dat bovenstaand probleem de kern van jullie financiële sores was...


Maar even naar de kern.. waarom houd je er geen moestuin op na om zo onafhankelijk te zijn van de voedselbank ?
..
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Kweethetniet »

David86 schreef:Maar even naar de kern.. waarom houd je er geen moestuin op na om zo onafhankelijk te zijn van de voedselbank ?
Grappig dat je dit nu stelt, want ik lees nét een rapportage van onze gemeente uit 2003 waaruit blijkt dat zo'n beetje alle grond in ons dorp te hoge percentages lood, arsenicum, chroom, etc etc more blijkt te bevatten! Ben me enerzijds een hoedje geschrokken en anderzijds ontzettend blij dat ik de kassen nog niet heb weten te realiseren ...

Wat niet wegneemt dat ik inderdaad zelf wil gaan telen en verbouwen en zoveel mogelijk onafhankelijk wil worden. Mijn schoonvader doneerde afgelopen weekend 7 ramen met aluminium profiel van ca 74cm x 1m32. In eerste instantie bedoeld voor de zgn "dieptekas" van Pieter Boxman. Ik denk nl dat de seizoenen drastisch zijn veranderd en we rekening moeten houden met koudere temperaturen op de lange termijn, en wil graag tevens een evt verlengd groeiseizoen. Beter in 1x goed aanpakken dan later zaken moeten bijstellen ....

Overigens zijn er 3 verschillende plannen wat betreft zelf groentes verbouwen (nog veel meer maar ik moet ergens een keuze maken)

1. Lean-to kas tegen aardappelschuur
2. Losstaande "gewone" kas op achtererf
3. Uitgegraven "dieptekassen" achter aardappelschuur

In hoeverre die plannen realiseerbaar zijn m.b.t. zonlicht etc en welke plannen dan eerst uitgevoerd moeten worden moet ik nog bekijken. Daarna dus kijken welke materialen we nodig hebben en nog bij elkaar moeten zoeken.

Groetjes, KHN
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Kweethetniet »

Wat je hier zei ...
David86 schreef:De schuld was niet over gesproken, je post wekte de indruk dat bovenstaand probleem de kern van jullie financiële sores was...
Het beslag is feitelijk ook de kern aangezien we hierdoor moeilijk of niet kunnen aflossen op andere schulden en deze zich verder opstapelen. Of het ene gat met het andere gat moeten stoppen. Pffff ... klinkt allemaal bijna als het script van een slechte, niet verkoopbare soap-serie :?

KHN
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Pietje »

Kwam een leuk filmpje tegen, en moest denken aan het relaas van Kweethetnie

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door Kweethetniet »

@Pietje

Pracht filmpje! Dat is ook precies wat we met onze kinderen doen, niet de nadruk leggen op de stempels maar op de kwaliteiten. We hebben de jongste zodra we hem kregen ook meteen van de Ritalin afgehaald. Een argument dat ik vaak heb gebruikt is dat we met z'n allen geen idee hebben hoeveel potentiële Einsteins we tegenwoordig kapot medicaliseren. De oudste heeft helaas nog "prozac" nodig omdat het aantal ventilatiegaten in zijn kamer nu toch wel het maximum heeft bereikt :-\ Voor hem zijn we echter ook op zoek naar alternatieven, zowel wat betreft beheersen van zijn ups and downs als een interessegebied voor hem vinden. Dat laatste is heel moeilijk.

Tenslotte wil ik toch mijn excuses aanbieden voor wat misschien een ietwat rabiate en heftige reactie is geweest die jullie waarschijnlijk heeft overdonderd. Mogelijk dat ik het me te persoonlijk heb aangetrokken.

Groetjes, KHN
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: lokale samenwerking verstevigen onder de "arme" klasse

Bericht door pelletpower »

In ieder geval sterkte met de situatie. Binnen het crowdfunding komen regelmatig aanvragen voorbij voor het herfinancieren van schulden. Is misschien een idee. Goedkoopste schuld is geen schuld natuurlijk.
Plaats reactie