Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door Anne2 »

michel schreef: Aan de ene kant denk ik dat Anne ook graag in New Zeeland zou willen wonen...
Huh, hoe kom je daar nou weer op?
Het klopt wel. :D
Ik heb heel wat gereisd (in een tijd dat ik mij totaal nog niet bewust was van ecologie en vliegen). Wel een grote liefde voor natuur had. Meer dan 70 landen bezocht en van al die landen is New Zeeland het enige land waar ik serieus van heb overwogen daar te gaan wonen (zonder dat ik daar naar op zoek was). Puur, outdoor minded, veel en prachtige natuur, dingen die ik hier mis. Geweldige mensen, liftend door het land getrokken. Leuke ontmoetingen met Maori's.
Maar het is wel de andere kant van de wereld. En ik vind het ook leuk dat je binnen Europa in elk land echt weer ergens anders bent.

Ik vind Engeland ook mooi, groen, heggetjes, glooiend. Toen ik pas het landschap zag in de film van Farm for the future, en dat Martin Crawford daar tegenover woont, zou ik daar zo in de buurt willen wonen.

Ik hou van Nederland, van de mensen, de humor, het is waarin je opgegroeid bent en daardoor thuis voelt. Maar het is ook overvol, duur om een stukje grond met huis te kopen, vlak en we hebben niet echt veel natuur. Nederland is ook te af, te gelikt, te perfect, te georganiseerd, dat is mooi maar ook minder puur.

Kan mij zowel in verhaal van Zoete inval vinden als van Ritsaert. Het gaat niet om materiële dingen maar om het immateriële.

Ik hoef niet nieuwer, meer, en wat de buren hebben interesseert mij al helemaal niet. Er zijn ook heel veel dingen waar ik buiten kan. GSM bijv. Maar ik wil wel graag een huis met grond en ik ben ook erg slecht in weggooien. Kan altijd alles gebruiken, en doe dat ook vaak. Raap schroeven van de straat, als ik afval bij de rivier verzamel na hoogwater (om weg te gooien dan) dan haal ik stukjes koord eruit om te gebruiken bijv. Ik verzamel eischalen omdat ik daar ooit een schilderij van wil maken, plastic netjes om plastic fusion mee te doen, oude waxine lichtjes, oud kaarsvet. Al die rommel waar ik nog iets mee "moet". Heb mij voorgenomen als het weer wat warmer wordt eens flink weg te gooien. Heerlijk ontrommelen (nou nog kijken of dat gaat lukken).
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door Zoete inval »

Ik beken.... hier heb ik dan wel weer last van :fff
yarn.jpg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door Tim »

Zoete inval schreef:In Scandinavie betalen ze verhoudingsgewijs nog meer belasting alleen zijn daar zorg, kinderopvang en onderwijs gratis.
Ik heb vorig jaar vrij veel contact gehad met een bedrijf in Noorwegen. 3 dagen gehotelleerd met zo'n gast. Hij vertelde dat dit systeem ook al hard aan het uithollen is. Zowel op gezondheidszorg als kinderopvang.

Bijna iedereen is bescheiden daar of aan de 2e leg. Volgens hem omdat een iedere "partner" werkt en derhalve zichzelf prima kan redden. Hulde aan het individualisme.

Tim
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door Zoete inval »

Moet ik daaruit opmaken, dat het beter is dat vrouwen financieel afhankelijk zijn van hun partner zodat huwelijken beter stand houden. Omdat vrouwen uit economisch oogpunt in een relatie blijven zitten? :shock:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door Tim »

Hallo,

Deze meneer doelde daar wellicht op, ik interpreteerde het anders.

Ik bedoel dat het aangaan van een relatie, al is geworden als het uitzoeken van een nieuwe itroep. En als hij/zij niet meer voldoet, dan gooien we het weg en zoeken wat nieuws.

Tim
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door Zoete inval »

Ja ja vrouwen op het forum en gelijk terugkrabbelen :mrgreen:
De mantel der liefde dekt gewoon heel wat beter af als je zonder mantel op een houtje moet gaan bijten.En het gras is altijd groener aan de andere kant van de deur.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door deleted »

Ik ben helemaal voorstander van de gender-gelijkheid.
Nadeel van de vrouwen-emancipatie op de arbeidsmarkt vind ik echter dat het quasi volledig gerecupereerd werd door diezelfde markt.
Daarmee bedoel ik: Een generatie geleden werkte de man en bleef de vrouw 'aan de haard' en nam de zorg op zich.
Het gezin kwam daarmee financieel gezien ook rond.
Nu , na de succesvolle vrouwenemancipatie in onderwijs (statistisch scoren meisjes hier merkelijk beter dan jongens) en de doorbraak op de arbeidsmarkt, stellen we vast dat een gemiddeld gezin ook gewoon vaak twee inkomens nodig heeft om rond te komen... Dus als gezin werd de arbeidstijd voor de markt verdubbeld, maar gelijktijdig de koopkracht per uur marktarbeid gehalveerd ....
Dus in plaats van "man aan de haard" of "man en vrouw allebei halftijds aan de haard" is het gewoon een grotendeels verlaten haard geworden. Met 2 in de ratrace. Snelle afhaalhap en kinderen in de opvang. En dan nog die dure afbetaling op die weinig gebruikte haard ...

Waarom geen "man aan de haard" ?
Op naar de demancipering van de man !

Mannen, komaan op de barricaden. Wij eisen onze rechten !
Die haard is van ons !

G
Laatst gewijzigd door deleted op 04 feb 2013, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door benthuis »

Voor ons is het altijd een bewuste keuze geweest om de taken te verdelen.
Ik een halve baan, Simone ook. Ik de helft van het huishouden, Simone de andere helft.

Dit liep in het begin nog wel eens spaak. Je hebt gewoon ieder je eigen dingen waar je goed in bent.
Dus na een aantal jaar "we doen alles door de helft" zijn we er op uitgekomen dat Simone niet ook goed hoeft te zijn in schroefjesindraaien. (Toevalig het voorbeeld dat Simone zelf gebruikt)

Wel klussen we samen aan alles, net als we samen het huishouden runnen. (waar we weer 50-50 een hekel aan hebben) Ik ben minder van het fijne poetswerk en doe dus de grotere klussen, met als gevolg dat we dit meestal samen doen met een lekker muziekje op de achtergrond.

Ben voor mijn gevoel een gevrouwcipeerde man en Simone een geemancipeerde vrouw.
Hier zorgen we er samen voor dat de haard brand en dat ie schoon is. (hout halen, kloven, stapelen kunnen we beide)
Denk trouwens dat er geen enkel probleem is met een andere verdeling, zolang het maar niet verstikkend werkt en hier ten alle tijden aan geschoven kan worden.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door deleted »

Ben-halftijds-thuis,

Je bent duidelijk een man van de diplomatie.
Naar je doel via evolutie in plaats van revolutie. (jaja, ik had die hint in je naam wel begrepen)

Geen probleem, als wij mannen de gelederen maar gesloten houden, de blik vastberaden op het einddoel:
"Die haard is van ons !"

G
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door Zoete inval »

Pfffff 3 vrouwen op het forum en....
als wij mannen de gelederen maar gesloten houden
Durf je wel?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door deleted »

Kijk naar de Geschiedenis: hier een vrouw die toegelaten werd tot de universiteit, daar een vrouw die uit ging werken.
Het begint altijd met enkelingen. Maar daarna gaat het snel...
Het is zoals met de dijken: een paar kleine doorsijpelingen en je staat aan de vooravond van een vloedgolf.

Als de dijken breken is er geen houden meer aan ...

Tijd om onze posities in te nemen !

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:de blik vastberaden op het einddoel:
"Die haard is van ons !"
Lees voor "haard": "fornuis":
Ik mag 'm bouwen.
Ik mag 'm aansteken.
Ik mag 'm opstoken.
Maar dan is ie van vrouwlief en kan ik naar m'n eigen hok. En vind dat wel best zo...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door OBL-Rien »

Misschien iterresant voor dit draadje:
http://theviewfromhell.blogspot.nl/2013 ... ormal.html

Gaat over gelukservaring in verschillende soorten huwelijk al dan niet met kinderen en de economische noodzakelijkheden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door Zoete inval »

Het is zoals met de dijken: een paar kleine doorsijpelingen en je staat aan de vooravond van een vloedgolf.

Als de dijken breken is er geen houden meer aan ...

Tijd om onze posities in te nemen !
Gaan jullie een tijdje je vinger in de dijk stoppen, heeft die van mij mooi tijd om wat in huis te doen :wink:

IK persoonlijk ben ervan overtuigd dat je moet doen wat je gelukkig maakt op dat vlak. En vooral niet wat "men" van je verwacht.
Want je werkt als vrouw toch te veel, te weinig of te onregelmatig. Ik word gelukkig van mijn werk, al is mijn werk soms erg 'lastig' en onregelmatig. Maar ik weet ook best in mijn achterhoofd, dat ik er eigenlijk gewoon een baan bij heb gekregen als vrouw zijnde (en daarmee zeg ik niet dat jij niets doet ,schat)
Het gezin draaiende houden word in tegenwoordige tijd niet gewaardeerd, dat weet ik wel.
Kinderen beperken je bewegingsvrijheid in alle opzichten, en daar verkijken veel mensen zich op. Ze vragen tijd en aandacht, ook als je dat even niet uitkomt. Als je kunt accepteren dat het niet meer om jezelf draait, maar om 'het gezin'. Kun je ook genieten van de kinderen op zich, de spons die ze zijn, als het aankomt op het vergaren van kennis.
En als het je dan ook nog lukt om op een ontspannen manier de baas te blijven in eigen huis......

Doe wat je gelukkig maakt, met respect voor jezelf, anderen en je omgeving dan komt het met de rest ook goed :mrgreen:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door benthuis »

Gandalf schreef:Ben-halftijds-thuis,
(jaja, ik had die hint in je naam wel begrepen)
G
Haha, leuk hoor! Dat benthuis komt van Ben-At-Home.
Uit de tijd dat Benthuis -service aan huis- wat groter projecten ging doen.
En tja ik heb nooit de moeite genomen om een ander nick te verzinnen.
Maar, ik denk dat ik m nu inderdaad maar als geuzennaam ga voeren! :D
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie