De klok terugdraaien

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: De klok terugdraaien

Bericht door pelletpower »

Het zal er wel mee te maken hebben dat een stapje terugdoen erg lastig is en niet vrijwillig gebeurt. Een uitzondering daargelaten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De klok terugdraaien

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:En werd er ook duidelijk 'wie' ging participeren en 'waaraan' ?
Met "wie" wordt iedereen bedoeld, zo kwam het mij over. Het "waaraan" hoeft niet uitgelegd, dat zal alles zijn waarbij een persoon of groep geen hulp meer krijgt van overheidswege.
Als zelfvoorziener heb ik hier overigens totaal geen moeite mee, wel nog steeds met het bestedingspatroon van de overheid. Daar mag de klok best teruguit. Als Brabander (kort van stof en duidelijk) heb ik wel moeite met zoutloze diplomatieke termen als "participatie". "Zoek het samen maar uit en doe het zelf" doet even pijn, maar iedereen weet waar hij aan toe is en kan weer verder....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De klok terugdraaien

Bericht door deleted »

Dan hebben ze toch echt de verkeerde term uitgekozen.

'Participatie' wil zeggen 'deelnemen'.

Ik zou er dan onder verstaan dat de bevolking meer zeggenschap/inspraak krijgt in het beleid.

Of je zou er onder kunnen verstaan dat de vele lagen van bestuurders, beheerraden, management, koningshuizen, CEO's, kredietverleners en ga zo maar door... ook weer zelf wat meer gaan deelnemen in de ruilhandel van diensten en activiteiten in plaats van zich als parasieten op de geldstromen te enten zonder zelf een dienst of goed in te brengen.

Of ik zou er nog andere zaken bij kunnen verzinnen.

Maar 'trek uw plan' is echt geen goede vertaling van het woord 'participatie'.

De eliminatiemaatschappij ?

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De klok terugdraaien

Bericht door deleted »

pelletpower schreef:Ik heb ook begrepen dat dat in Belgie niet vanzelfsprekend is, klopt dat?
Zoals Sandman aangaf is het inderdaad ook bij ons het 'klassieke' systeem van verlonen.
'Anciënniteit' zoals wij het noemen.
Geldt nog steeds voor de meerderheid van de jobs in 'vast dienstverband'. Maar daar zit ook net de angel: de laatste tien jaar is het voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt (vooral jongeren dus) erg moeilijk om aan een 'vast contract' te geraken. Voor de vele kortlopende contracten en interim jobs is het natuurlijk telkens van nul starten aan de voorwaarden van het tijdelijke contract.
Daarmee is de sociale afbouw ook al een tijdje bezig voor de jongere generaties.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De klok terugdraaien

Bericht door Dutch John »

G,

Stukjes uit de troonrede:
Het is onmiskenbaar dat mensen in onze huidige netwerk- en informatiesamenleving mondiger en zelfstandiger zijn dan vroeger. Gecombineerd met de noodzaak om het tekort van de overheid terug te dringen, leidt dit ertoe dat de klassieke verzorgingsstaat langzaam maar zeker verandert in een participatiesamenleving. Van iedereen die dat kan, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leven en omgeving.
De omslag naar een participatiesamenleving is in het bijzonder zichtbaar in de sociale zekerheid en in de langdurige zorg. De klassieke verzorgingsstaat uit de tweede helft van de twintigste eeuw heeft juist op deze terreinen regelingen voortgebracht die in hun huidige vorm onhoudbaar zijn en ook niet meer aansluiten bij de verwachtingen van mensen. In deze tijd willen mensen hun eigen keuzes maken, hun eigen leven inrichten en voor elkaar kunnen zorgen
Complete tekst: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2013.html
Diplomatieke tekst, die ons doet geloven dat de bevolking dit eigenlijk al wil, maar ik kan het niet anders samenvatten als "trek je eigen plan". Deelnemen ja, maar afblijven van het beleid. Nogmaals, ik heb geen moeite met meer zelfstandigheid in de maatschappij. Maar dit gaat de afstand tussen bevolking en overheid alleen maar verder vergroten. Ook zo'n klassieker.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: De klok terugdraaien

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:de laatste tien jaar is het voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt (vooral jongeren dus) erg moeilijk om aan een 'vast contract' te geraken.
Het antwoord van de vrije markt op de toenemende regel en bemoeizucht....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De klok terugdraaien

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:Het antwoord van de vrije markt op de toenemende regel en bemoeizucht....
Ik ben benieuwd wat het antwoord van de jeugd daar dan weer op wordt.
De 'vrijheid' van de markt lijkt toch niet geheel eerlijk verdeeld te zijn over de verschillende actoren van die markt.
"Regel en bemoeizucht" zou in deze inhouden dat dit ontwijkgedrag naar 'nepcontracten' niet mogelijk zou zijn. En dat is het duidelijk wél ...

G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: De klok terugdraaien

Bericht door pelletpower »

Toch niet. Een bedrijf betaalt liever iets meer voor iemand die elk moment buitengezet kan worden dan een vast contract met advocaatkosten of handdrukken als werknemer weg moet. In die zin wordt de klok wel 100jr teruggedraaid. Toen kon je aan de poort van de fabriek hopen dat je die dag werk kreeg.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: De klok terugdraaien

Bericht door Sandman79 »

Kan je wel stellen.
Afgelopen woensdag kon ik even naar boven komen. op 3 dagen van het einde vd proefperiode van 6 maanden e horen gekregen dat ik en een paar andere collega's niet meer hoefden terug te komen. Krijg nog 1 week opzeg.
Kan in principe midden januari ergens anders aan de slag, maar iig heb ik tot 1 januari geen ander inkomen. Natuurlijk net wanneer je een paar zware uitgaven hebt gedaan...
naja.
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: De klok terugdraaien

Bericht door eddy1 »

Wij leven zowel in Nederland als hier in Belgie nog in het beloofde land.
Wanneer er geen werk is, krijgen wij van de overheid een uitkering.
Als je landen als Spanje en Griekenland neemt evenals eventueel ook Italie, daar leven er een kwart echt in armoede en op straat.
Dat kennen wij momenteel nog niet.
De slechtste uitvinding van de laatste 40 jaar is de computer en de val van de muur.
Veel handenarbeid is na de val verhuist naar de voormalige Oostbloklanden, gezien aldaar de lonen nog zeer laag zijn.
Kijk maar naar Duitsland,als je hoort dat men daar geen minimum uurloon kent en er mensen in vaste loondienst zijn die aan 6 of 7 euro per uur werken, daar kan geen enkele werkgever hier aan tippen, ook veel de schuld van de vakbonden, die geen toegevingen willen doen.
Toen ik begin jaren 70 begon te werken, kon ik beginnen waar ik wilde, zoveel werk was er, maar die tijd is voorbij.
Spijtig voor al de werklozen.Ook de interimkantoren zijn inderdaad een gemak voor de werkgever, want de werkgever dient niemand te ontslaan, dat doen de interimkantoren wel met hun tijdelijke kontracten.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: De klok terugdraaien

Bericht door Sandman79 »

eddy lees mijn post, vooralsnog leef ik in België ;)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De klok terugdraaien

Bericht door Pietje »

Ik snap je kritiek, eddy en Sandman. Toch zou ik de oplossing in een andere hoek zoeken, namelijk het afschaffen van loondienst. Met de creatie van loondienst is er een grote ongelijkheid tussen werkgever en werknemer ontstaan. De werkgever deelt de lakens uit, en werknemers hebben het te slikken. Vakbonden proberen dat gat een beetje te vullen, maar het is een fundamenteler probleem dan de oplossingen waar de vakbonden mee aankomen. Werkgevers en werknemers hebben ELKAAR nodig, maar in de wijze waarop de loondienst-contracten worden vormgegeven lijkt het vooral dat de werkNEMER de werkGEVER nodig heeft.

Als iedereen als een soort zzp-er aan het werk zou gaan (even los van alle opstartproblemen (zoals ongeschikt onderwijs :? )) wordt de relatie tussen mensen veel gelijkwaardiger. We hebben elkaar gewoon nodig, en als we in twee richtingen de vrijheid hebben contracten aan te nemen / te weigeren, wordt het leven een stuk eenvoudiger.

(Daar komt bij dat "wonen" een veel te dure aangelegenheid is geworden: vaste lasten zet mensen onder druk).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De klok terugdraaien

Bericht door Dutch John »

Pietje schreef:....wordt de relatie tussen mensen veel gelijkwaardiger...
Maar de druk om te presteren, respectievelijk goed werk waarderen zal op beide partijen hoger zijn. De concurrentie daarmee groter. Feit blijft dat de kleinste vijver (die van de werkgevers of die van de werknemers) de grootste bij de ballen heeft. Grote vraag zal worden wat ten doen met een eventueel overschot aan hoogopgeleiden. Neem als voorbeeld de opperman, de metselaar en de werkvoorbereider. Waar schuiven de werkvoorbereiders naartoe bij een overschot? Naar mijn mening niet naar de positie van metselaar, want dat kan een werkvoorbereider niet. Ondanks dat een metselaar wel zou kunnen opperen, vermoed ik dat de hoog opgeleide de stenen gaat sjouwen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De klok terugdraaien

Bericht door Tim »

Tsja,

En dat geeft dan ook nog eens niets. Velen zijn ook domweg te arrogant of te lui om te werken. Die verwennerij begint aardig af te brokkelen.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: De klok terugdraaien

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:"Regel en bemoeizucht" zou in deze inhouden dat dit ontwijkgedrag naar 'nepcontracten' niet mogelijk zou zijn. En dat is het duidelijk wél ...
De PvdA is de laatste aardig bezig om ook de ZZP'ers weer in het gareel te krijgen.
Gewoon even afwachten tot de regelzucht de vrije markt weer inhaalt.
Dan gaat de vrije markt wel weer iets anders bedenken.

De vrije markt is voortdurend bezig om de nadelen van de regelgeving op te lossen. Dit wordt graag vergeten door de bemoeizuchtigen, ze komen dan ook altijd weer voor (in hun ogen) onaangename verassingen te staan. Een wetje maken lost nooit iets op.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie