De klok terugdraaien

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John

De klok terugdraaien

Bericht door Dutch John » 20 nov 2012, 07:13

Het lijkt alsof we de klok gaan terugdraaien. Met we bedoel ik niet alleen onszelf met bijvoorbeeld houtstook en moestuinierderij. De overheid kan er ook wat van en staat de bouw van kolencentrales toe. De fossiele winning begon ooit met steenkool. In 1859 startten we serieus met de oliewinning en later kwam daar het aardgas bij. En nu, na peak-easy-oil in 2006 en wanhopig fracken naar aardgas, gaan we weer terug richting steenkool. Oké, een paar procent halen we uit iets duurzamere methodes, maar de richting is gezet. Maar wat als de winning van steenkool EROEI naar 1 gaat? De kernfusielobby vraagt na 40 jaar om nog eens 40 jaar geduld. Biomassa is er niet genoeg.

Nog een voorbeeld: de verzorgingsmaatschappij. Na het hoogtepunt in de jaren '80 bevinden we ons nu op een aflopend vlak.

Zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden. Wat zou er toch aan de hand zijn.... Lijkt wel of we interen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

deleted

Re: De klok terugdraaien

Bericht door deleted » 20 nov 2012, 12:03

Dat lijkt maar zo John.

Het evenwicht Have's en Have-not is gewoon aan het kantelen. De groep Have's wordt weer kleiner.
Binnenkort mogen we weer allemaal werken voor de rijke elite.

En de Jaren '80 waren niet anders. Het enige verschil: toen behoorden we in het Westen met z'n allen tot de rijke Elite.
Of wat dacht je dat de Eroei van de arbeid van een Indiaans meisje van 8 was dat de hele dag zit confectie in elkaar te zetten ? Of een 9-jarige Soedanees die edelstenen en goud uit een zelfuitgegraven en geïmproviseerde mijnschacht haalt ? Was het anders in de jaren '80? Of was het voor ons alleen anders ?
De meeste landen in de wereld zijn de Steenkoolperiode nog niet eens ontgroeid. Een aantal anderen zitten nog niet eens op het niveau van de geÏndustrialiseerde steenkooleconomie.

Zo zal het met de steenkool en Olie ook gaan. Zelfs met een Eroei van 0,1 zal hij nog bovengehaald worden zolang je het verlies op anderen kan afwentelen.
Deden wij in de jaren '80 toch ook al ?

G

Jan.

Bericht door Jan. » 20 nov 2012, 12:15

Zo is het altijd al geweest en zal het ook blijven.

Men, de rijke elite, hanteert [nog] steeds één principe; geef het volk brood en spelen, hun nemen de rest.

M.a.w. een koe die denkt vrij te zijn geeft meer en vrijwillig melk af.

We hebben het hier allemaal al eens bepraat.
Alleen valt het kwartje nog lang niet overal.

Ik denk dat DJ deze discussie nog eens dieper wil overdoen.
Dat kan, dat mag, dat moet zelfs.
Want indien de meeste mensen niet inzien dat het er voor hun erg nadelig gaat worden zal een te snelle omslag voor grote problemen zorgen.
Grote problemen die voor de rijke elite DE oplossing zijn.
Ten diepste is dit ook de oplossing die de milieulobby, klimaatlobby, hanteerd, de wereld is te klein.
Andersom gesteld er zijn veel te veel mensen op deze aarde om deze op ecologische wijze te laten functioneren.
In het verleden zorgden ziekten, epidemiën, als natuurlijke kringloop en grootschalige armoede, en oorlogen voor een ruimschootse uitdunning.

Willen wij daar weer naar toe? Ik liever niet. Het zal duidelijk zijn wie de grootste overlevingskansen heeft.
Maar toch gaan we hier naar toe.
Want we zijn te zacht, hebben geen invloed en zeker geen overmacht.
Zelfs geen eigen media voor propaganda.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.

Ruuben

Bericht door Ruuben » 20 nov 2012, 17:44

Jan. schreef: In het verleden zorgden ziekten, epidemiën, als natuurlijke kringloop en grootschalige armoede, en oorlogen voor een ruimschootse uitdunning.
Haal "in het verleden" maar weg. We gaan in Nederland ook behoorlijk uitdunnen hoor. Welvaarts ziekten doen hun werk. Vergrijzing is machtig. Nog nooit in de geschiedenis heeft Nederland zo lang achterelkaar oorlog-loos geleefd. En de geschiedenis herhaald zich altijd. Vanmorgen weer nieuw SARS virusje ontdekt. 1 week geen bevoorrading van supermarkten en kanibalisme is terug in Nederland, gevangen in wat voorruitgang heeft.
Het leven lijkt wel een wedstrijd naar de eindstreep zo.

David86

Bericht door David86 » 20 nov 2012, 17:48

Ruuben schreef: Nog nooit in de geschiedenis heeft Nederland zo lang achterelkaar oorlog-loos geleefd. En de geschiedenis herhaald zich altijd. .
Nederland is in oorlog as we speak...

Libanon Bosnië Irak Afghanistan zijn oorlogen van nu en het recente verleden, we zijn wel degelijk in oorlog we vechten hem echter uit bij de ander voor de deur.
..

Jan.

Bericht door Jan. » 20 nov 2012, 19:42

Ruuben

Maak je kansen groter, zorg voor een voorraadje, ijver naar kennis, techniek en tactiek.
En zoals een oude Chinees eens sprak: Ken uzelf en ken uw tegenstanders.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.

Ruuben

Bericht door Ruuben » 20 nov 2012, 19:52

Jan. schreef:Ruuben

Maak je kansen groter, zorg voor een voorraadje, ijver naar kennis, techniek en tactiek.
En zoals een oude Chinees eens sprak: Ken uzelf en ken uw tegenstanders.
Ik geloof wel in samen sterk en een goed netwerk. Tuurlijk heb ik wel veel eetbaars groeien.
Maar je weet niet of verplaatsen niet beter is dan overwinteren.

Jan.

Bericht door Jan. » 20 nov 2012, 20:00

Tja hier laat je wat, daar vind je wat.
En andersom.

Flexibel met de genoemde bagage omgaan dan red je het wel.

cjm

Bericht door cjm » 20 nov 2012, 22:49

Het lijkt niet dj. We teren in.
Prima zaak voor de bewustwording denk ik dan altijd.
Maar slecht voor de volgende voetstap die gezet gaat worden.
Want om arm worden de keuzemogelijkheden heel erg beperkt.
Voor rijk is het hooguit wat minder rijk en komt het prive vliegtuigje er niet.
Het middenrijk is vooral armzalig te wijten uit angst.
Ken het gezegde over angst. Dat doet geen leren

Moeilijk probleem.
Maar 1 ding ben ik zeker: zelfvoorziening is geen oplossing voor de mensheid.
Wel wijs en duur voor de rest als je dat kan bereiken.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 21 nov 2012, 07:41

cjm schreef: Maar 1 ding ben ik zeker: zelfvoorziening is geen oplossing voor de mensheid.
cjm,

Je bent een meester in het bekritiseren van andermans betogen. Dat is best, maar ook te makkelijk. Kom eens met jouw opbouwende visie op de toekomst. Hoe leef jij je leven?

Pietje vroeg in een ander topic:
cjm,
ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je zelfvoorziening (in welke vorm dan ook, G) maar beperkt wil toelaten, en wat je als alternatieven ziet.
en herhaalde het:
... en dan nu de alternatieven...

... want dat er niet genoeg ruimte is mag duidelijk zijn.
Dan zal ook ik de vraag nog eens stellen: "Wat zijn de alternatieven?"

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Tim

Bericht door Tim » 21 jan 2013, 20:08

Vanavond Tegenlicht:

2013 moet het jaar van de grote verandering worden. Het jaar van de nieuwe gedachten en vergezichten. In Agenda 2013 geven grote, nieuwe denkers en doeners hun visie op de toekomst.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... -2013.html

Jan.

Bericht door Jan. » 21 jan 2013, 23:32

Tim

ik had vanavond even de tijd om de voorgaande aflevering te bekijken.
Dat kwam onder andere doordat jij de link plaatste.

E.e.a. bevestigd mijn vermoedens omtrend het hoge psychopaten aandeel in bepaalde instellingen.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 22 jan 2013, 18:51

Jan, heb je de aflevering van gister ook nog gezien? Het gaat weer een leuk seizoen worden...! Smullen!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Jan.

Bericht door Jan. » 22 jan 2013, 20:19

Nee, niet gezien.

Ik ben meer een terugkijker wat dat betreft en wanneer het uitkomt kijk ik even of er iets tussen staat wat me aanspreekt.

Misschien vanavond.

Tim

Bericht door Tim » 22 jan 2013, 22:22

Jan,

Jaja, het voed me steeds meer voor een goed gesprek binnenkort. Ze doen zelf al handelen in drugs. Epo in die geval dan.

Tim

Plaats reactie