Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:
OBL-Rien schreef: Een quote die aan Einstein wordt toebedeelt: Lunacy is keep doing the same thing and expecting different results.
OK. Dan zijn we het er al vast over eens dat we niet verder mogen verwachten dat de "vrije markt" zelf alle problemen zal oplossen .

G
Ik ken geen geval waarin een vrije markt al eens uitgeprobeerd is. En om eerlijk te zijn, ik geloof ook niet dat die er binnenkort zal komen. Strikt genomen maakt me dat ook niet uit. "Jullie doen maar"... lol, net als ik...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Tim »

OBL-Rien schreef:Ik ken geen geval waarin een vrije markt al eens uitgeprobeerd is. En om eerlijk te zijn, ik geloof ook niet dat die er binnenkort zal komen. Strikt genomen maakt me dat ook niet uit. "Jullie doen maar"... lol, net als ik...
Het maakt mij wel uit:



Tim
pelletpower
Berichten: 3295
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door pelletpower »

Nou ja, 75 proc is voor. Hiep hoi voor monsanto
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door OBL-Rien »

Leuk Tim, bedankt, ik wist ook nog niet van TTIP.

Maar gisteren is nog wel 50% van de "Stemgerechtigden" keurig weer hun fiat gaan afgeven aan "onze" machthebbers...

Je kunt maar 1 ding doen: afhaken. Ik laat de chloorkippen wel aan anderen over, net zoals de auto's...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Zal wel aan mij liggen, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat we ons in een apotheose bevinden. Zie bijvoorbeeld de financiëel-economische wereld. Helemaal los van de realiteit. Werken die banken met scripts, geschreven door de erven Walt Disney of Grimm? Geloven ze zelf wat ze prediken?

Ander voorbeeld: de voedselindustrie. Ik heb leerboeken van de landbouwschool uit de jaren '60. Destijds midden in de groene revolutie. Desondanks waarschuwen die boeken voor bodemerosie, verdichting door landbouwmachines en overdadig gebruik van kunstmest. We kunnen niet zonder bodemleven. Nu zijn we 50 jaar verder en wat hebben we geleerd? De machines zijn nog groter (het argument van lagere bodemdruk veeg ik van tafel: met die brede banden druk je nu het hele veld aan, ipv slechts enkele sporen). We gebruiken nog meer kunstmest (het dunne percolaat van ingedikte gier schaar ik ook onder kunsmest). De humus in de bodem neemt jaarlijks af. Eigenlijk is de Nederlands vollegrondteelt een gecamoufleerde substraatteelt. Een terugkeer naar de oude teeltwijzes is onmogelijk. Het zal honderden jaren duren om weer voldoende humus te creëren. We hebben onze schepen al verbrand. De biodiversiteit neemt steeds verder af, de vervuiling toe. We verarmen en vergiftigen onszelf en vinden het best zo.

En bijna niemand die schreeuwt: "g&%nondeju, hier doe ik niet meer aan mee!"

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Tim »

John,

Ik weet niet wat ik er aan kan doen. Meelopen tegen Monsatan? Lid worden van Greenpoep? Ik kan nu alleen iets bepalen met mijn consumptie gedrag. De rest wordt bepaald door de lemmings en hun bestuurders.

Af en toe komt er wel iemand uit de goeie hoek, eenlingen die als gek versleten worden.

Ik heb de laatste tijd dan ook de neiging te stoppen met zorgen maken en de verandering leuk te maken. Dat is ook de reden dat ik gestopt ben in de PCR. Ik weet wel dat het niet klopt. Ik ben dus maar wat gaan doen.

Btw: Wat een heerlijk weer. Zon en een flinke bries. Leg mij buiten neer en ik ga slapen :D.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Tim,

Het was ook maar om wat reuring op gang te brengen op dit forum. Teveel "ecologische" technofixers de laatste tijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door kockie »

Tim schreef:Dat is ook de reden dat ik gestopt ben in de PCR
Wat is PCR? (Ik ga er van uit dat je geen polymerase chain reaction bedoelt).

Ik ben aan het proberen om op kleine schaal de bodem weer wat te verbeteren. Misschien wordt de schaal langzaam groter....

Vroeger vond ik de grote maisvelden zonder onkruid prachtig; net als de bieten waar ik als kind me de T#ring in geschoffeld heb..... Wat kun je in korte tijd een enorme weerzin opbouwen tegen een stuk gereedschap..... \

Tegenwoordig springen me bijna de tranen in de ogen bij het zien van de enorme monoculturen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3295
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Ja ik heb het ook gegoogled maar durfde niet te vragen wat het is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Tim »

Post Carbon Reader.

Dacht dat ie hier voldoende ingeburgerd was.

Wie wil hem overnemen?

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Pietje »

compost.jpg
Gister 15m3 compost laten bezorgen, vandaag (samen met Erikvr) uitgereden en deze avond al aardig ver ingeriekt om de bodem weer wat op peil te krijgen.
Vlak voor het onweer gister een enorme windvlaag, een paar kruiwagens fijn zand weggewaaid....

Toevallig gister, tijdens de siesta, in een oudere ZOZ een prachtig stukje gelezen van Fransjan de Waard over bodem(leven), waarin hij prachtig te keer gaat tegen de huidige landbouw.

Een goede crisis zou misschien iets kunnen veranderen, maar tot die tijd ben ik bang dat er niets (ondanks het groene / duurzame :roll: werk in deze maatschappij) wezenlijks gebeurt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Pietje »

Off topic, maar wel ter verbetering van de bodem...

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door fikkie stoken »

Dutch John schreef:Het was ook maar om wat reuring op gang te brengen op dit forum
Teveel "ecologische" technofixers de laatste tijd.
Wat en wat bedoel je hiermee :roll: ben wel benieuwd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Fikkie,

Kwam dit juweel zo-even tegen. trekt de zaak nog iets verder, zij het eerder op persoonlijk vlak:
Didn’t Thoreau question whether the man owned the lawn mower or the mower owned the man?
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door mro »

Toevallig kom ik af en toe wel eens bij die grote duivelse multinationals zoals Monsanto, Shell, BASF,...

Sommige producten die ze produceren zijn inderdaad zeer discutabel en dat weten ze zelf ook wel. Maar ze worden nog altijd gemaakt door en voor mensen die toch 99,99% gelijk zijn aan alle andere mensen.

Die kleutermentaliteit van wij zijn de goeie en zij zijn de slechte daar kan ik niet goed tegen. Dat getuigt gewoon van een waanzinnig beperkte visie op de huidige maatschappij. Ja, er zijn grote nadelen aan multinationals maar het is ook wel zo dat door hun focus op efficiëntie en massaproductie er voor veel mensen tijd en energie overblijft om zich bijvoorbeeld bezig te houden met ecologie en om hier op dit forum rustig te debatteren.

Er moet zeker en vast geprotesteerd worden tegen de gevolgen van sommige producten zodat ze goed beseffen waar ze mee bezig zijn maar dat kan ook op een volwassen manier.
Plaats reactie