Duurzame zorg voor ouderen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door David86 »

kockie schreef: Ik hoop dat een aantal mensen elkaar binnenkort de hand zullen reiken..
Ik ook..
..
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door cjm »

Na lang weg veel in te lezen hier en na dagen lezen over vuurtje stoken zag ik deze titel.

Fijn, dat dit onderwerp op dit forum verschijnt. Al hoeft dat duurzame voor mij dan net weer niet.
Omdat dat woord me de strot uitkomt zo langzamerhand. Om het misbruik natuurlijk.

Boeimoeilijk onderwerp en daarom weet ik zeker dat DE oplossing niet bestaat.
Wel dat het kan bestaan dat we niet over ouderen lullen maar met ze praten.
Het is niet zwart of wit. Het is heel veel grijs en veel meer dan wat armzalige 50 grijstinten.

Ik las bv hier over bejaardenhuizen of was het tehuizen? Nou die bestaan vrijwel niet meer.
Het zijn toch echt verpleegtehuizen geworden, want zonder ernstig gebrek kom je er niet binnen.
Dat is ook prima, want voor de normale oudere die wat gebreken gaat krijgen zijn er best mooie voorportalen gekomen. Gebaseerd op eigen zelfstandigheid naar lichaam en de beteren ook naar geest.
Dat laatste telt voor mij zwaar.
Ik heb best wel veel last van plaatsvervangende schaamte om hoe er over ouderen wordt gesproken. Zelfs nog meer dan hoe er over de jeugd van tegenwoordig wordt gesproken.
Bijzonder vreemd denken wat zichzelf op een platform heeft gezet en neerkijkt.

De kinderen die klagen over de verzorging om het schrijnende tot in de hemel.
Met verbijstering zie ik die realiteit aan.
Als ik kind was dan. Maar ik ben een kind van en heb geen ouder daar om het behoevende.
Dus realiseer ik me ook elke dag dat geluk.
Het geluk dat ik om me heen veel ouderen heb die nog elke dag een fors steentje bijdragen aan het welzijn. Van dik in de tachtig.
Makkelijk voor mij om te zeggen als dat anders wordt ik dan zorg.
Zie ook zat voorbeelden voorbij trekken waarbij ik me afvraag of ik dat ook zou kunnen opbrengen.
Jammer genoeg ook zat voorbeelden van de andere kant.

Is dat loon naar werken, wat je zaait zal je oogsten?
Kortom ligt het aan je opvoeding of aan de maatschappij die je ouder en jij zo hebben ingericht?
Of ben je enkel maar een klootje en overgeleverd?
Plaats reactie