Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Tim »

Moedige opzet.

http://www.ont-moeting.eu/?page_id=1784

Ik ben erg benieuw hoe dit afloopt. Zouden de banken dan weer dienstverleners worden?

Timsalabim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

Zeker dapper.

Zouden de banken hier serieus mee omgaan?

Ik hoop dat ze de initiatiefnemers niet gewoon platbombarderen met advocaten, wetjes en procedures.

Ze komen wel actief op voor hun "rechten"

Het is vooral intressant dat je in de brief van de asn bank woorden als opmerkelijk leest, dit is dus geen ontkenning van deze bank over de gang van zaken. Niemand ontkent eigenlijk de gang van zaken maar niemand bevestigd het ook:)
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door tiho »

Hmm geld lenen en daarna verontwaardigd zijn? Mag hopen dat hun de enigsten zijn. Bovendien is afspraak toch afspraak?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door OBL-Rien »

Ik geloof niet dat die mensen echt begrijpen hoe de vork in de steel zit op monetair vlak.
Deze "actie" vind ik dan ook nogal schijnheilig.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

ze zouden wel een discussie kunnen starten die mensen er toe doet bewegen eens na te gaan hoe banken werken.

als je het mag geloven hebben ze wel een kansje. er staan wat dingen knullig verwoord in de hypotheek overeenkomst

ik ben erg benieuwd
..
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door peterberg »

Vreemde zaak, eerst een overeenkomst aangaan en dan 5 jaar later verklaren dat die nietig is. Zij wilden een huis bewonen, en zij zijn akkoord gegaan met de voorwaarden waarop dat kon plaatsvinden.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat als ze een brood willen verwerven zonder een tegenprestatie te willen leveren aan de bakker.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Lunch »

Ik heb niet alles gelezen maar als ik het goed begrijp is dit een gezin wat nadat ze in hun huis zijn getrokken hebben besloten geen hun lening besluiten niet te betalen?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

Lunch schreef:Ik heb niet alles gelezen maar als ik het goed begrijp is dit een gezin wat nadat ze in hun huis zijn getrokken hebben besloten geen hun lening besluiten niet te betalen?

Ze hebben een hypotheek afgesloten 5 jaar geleden. en kwamen er een maand of acht geleden achter waar dat geld vandaan kwam waar ze hun huis mee "gekocht" hadden. Daar waren ze zo verontwaardigt over dat ze nu van mening zijn dat als hun geen echt geld geleend hebben, zij ook geen echt geld terug hoeven te betalen. Daarbij draaien ze in het briefverkeer de machtsverhoudingen om die normaal bestaan tussen bank en klant.

ik veroordeel het niet ze proberen een oplichter een poot uit te draaien, daar klap ik voor, of ze er mee weg komen..... dat weet ik niet
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

peterberg schreef:Vreemde zaak, eerst een overeenkomst aangaan en dan 5 jaar later verklaren dat die nietig is. Zij wilden een huis bewonen, en zij zijn akkoord gegaan met de voorwaarden waarop dat kon plaatsvinden.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat als ze een brood willen verwerven zonder een tegenprestatie te willen leveren aan de bakker.

volgens mij is het er om te doen dat ze er achter kwamen dat die twee ton uit lucht gemaakt werd toen ze er om vroegen. Dat dat de bank geen moeite kostte , zij dachten waarschijnlijk dat zij spaargelden van klanten van de bank leenden. en zijn in hun verontwaardiging nu ten strijde getrokken
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:volgens mij is het er om te doen dat ze er achter kwamen dat die twee ton uit lucht gemaakt werd toen ze er om vroegen. Dat dat de bank geen moeite kostte , zij dachten waarschijnlijk dat zij spaargelden van klanten van de bank leenden. en zijn in hun verontwaardiging nu ten strijde getrokken
Dat is waarschijnlijk de reden.
Maar ze hadden zich moeten realiseren dat ze bij de koop van en huis een schuld aangingen. De bank staat garant voor die schuld en wil voor deze garantstelling interest zien.
Als zij de hypotheek niet afbetalen, moet de bank dit afbetalen. En die moet dat afbetalen met geld dat de bank verdient heeft of met geld uit het eigen kapitaal van de bank.

Het is absoluut irrelevant of het geld voor de lening al bestond of niet.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

waar, maar ik snap ze wel , de bank doet alsof ze jouw heel wat meegeeft maar dat doet ze eigenlijk niet. ik heb byzonder weinig respect voor de manier waarop een bank zaken doet. ze zou open kaart moeten spelen maar verstopt zich zoals in de brieven ook aangehaald achter vakjargon en regeltjes.

Met boekhoudkundige goochel trucs en illusies draaien ze iedereen een poot uit en als het mis loopt klappen we er een paar miljard belasting euro's tegen aan om ze te redden. Als iemand het opneemt tegen de grote bank, terecht of onterecht, dat is in deze een grijs gebied. Kan ik alleen maar zeggen: "zet hem op , geef hem maar eens goed op zijn ballen"
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Sandman79 »

Zowel chartaal als giraal geld zijn reeël, en de bank kan ook chiraal geld niet zo maar toveren. Dr bestaan best wel wat regels etc over. Die soms aangescherpt moeten worden, zodat de banken bv een grotere chartale hoeveelheid geld moeten hebben tov het girale etc.

Ik vind deze actie nu niet moedig, maar eerder heel erg bedroevend.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Als deze mensen pas op een later tijdstip ontdekten dat ze lucht leenden en echt geld, gemaakt door henzelf, aan de uitlener terug moeten geven, dan kan ik ze geen ongelijk geven. Ze zijn namelijk bedonderd door de bank.

Leen dus altijd echt geld van iemand of een instelling dat echte poen bezit. Beter is helemaal niet lenen.
Daarbij blijf ik van mening dat er jubeljaren ingesteld dienen te worden.
Dan word er door de uitleen en aanneemkant beter nagedacht voordat de deal rond is. Minder risico's genomen.

Nu licht het risico geheel bij de hypotheekgever, degene die een bepaald onderpand geeft aan de [nep]geld verstrekker in ruil voor tijdelijk [nep]geld. Wat achteraf bewaarheid werd en geen geld bleek te zijn.

Moreel gezien heeft dat gezin gelijk, maar gelijk hebben een gelijk krijgen....
Wetgeving en het grote gevaar dat er banken zullen omvallen, zullen niet tolereren dat dit gezin gelijk krijgt.
Dapper, moedig maar ook heel gevaarlijk wat ze doen!

Ik zou zeggen denk zelf eens na en zoek eens op overeenkomsten/oorzaken tussen deze crisis en de crisis in de jaren dertig. Als er nog iets te vinden is. Want veel informatie hierover verdwijnt opeens.
Een zorgelijke ontwikkeling.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Tim »

Tsja,

Ik vind het moedig, ze doen IETS, wij doen NIETS!

Nep geld tegen echte waarde (huis). En van wie is die echte waarde, als het mis gaat? Juist, van die nep bank. Wie neemt het risico, jij, niet die nep bank.

Dat wist je van tevoren en dan had je het niet moeten doen is stoer gesproken. Je vertrouwd een dienstverlener, die niet te vertrouwen bleek. Mondiaal!

FTS,
Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

Jan. schreef:.
.
Daarbij blijf ik van mening dat er jubeljaren ingesteld dienen te worden.

Deze heb ik een hele tijd niet meer gehoord:)

In de oude gechriften over geld lenen en uitlenen (zo'n 2000 jaar geleden) was men al op de hoogte van de gevaarlijke positie die een geldschieter had t.o.v. de rest van het volk. Om hem in toom te houden werden o.a. jubeljaren ingevoerd waarbij alles weer terug gebracht werd naar het oude. (als ik mij niet vergis is dat een regel van de Here zelf opgesteld voor het joodse volk).

Wat ik inspirerend vind aan de teksten is dat zij altijd de gelijkheid van de mens in economische zin garandeerden. Mensen die in financieel zwaar weer kwamen te verkeren en hun spullen moesten verkopen ,namen niet hun nageslacht mee dit dal in. Kome het jubeljaar werd het land terugverdeeld als in het oude en hadden de kinderen van de schuldenaar en de schuldenaar zelf dus een kans om het beter te doen.

Het zal degene die niet bekend zijn met het oude testament verbazen hoe de regels er uit zagen, en voornamelijk hoe de regels de "banken" van die tijd onder controle hielden.

ook het sociale karakter van de regels , zeker met betrekking tot de armen vind ik intressant. Zij gaven de boeren een "verplichting" voor de armen te zorgen. door een deel van hun gewassen niet te oogsten. Maar beschikbaar te stellen voor de armen, zodat zij deze konden oogsten.

De oud testamentische regels zouden eigenlijk een plaatje moeten kunnen krijgen in onze moderne wereld. Zij waren immers niet door de minste denker opgesteld

Groeten,
..
Plaats reactie