Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door deleted »

Ik ben het wel met DJ eens dat we ons economisch zeker niet tot de verliezers moeten rekenen in het huidige systeem.
Maar ecologisch gezien blijkt de toekomst toch niet zo rooskleurig. Zelfs niet voor de economische winnaars.

En soms moet je dan ook systemen tegen het licht houden om de fouten eruit te halen. Zo dat mogelijk is.

Persoonlijk geloof ik ook niet dat er een perfect systeem bestaat.
Of dat er een systeem bestaat waar men geen misbruik van kan maken.

Een systeem zou ik dus op de eerste plaats willen beoordelen op de effectiviteit die het biedt voor de grote groep mensen die er op de normale manier gebruik van maakt.
Echter het gevolg van handelen van een grote groep mensen is niet altijd de precieze som van de individuele bedoelingen of handelingen.
Dat wil zeggen dat zelfs met de beste individuele bedoelingen een systeem kan ontstaan dan niemand wilt of bedoelt heeft.
"Perverse gevolgen" noemt dat dan met een mooi woord. Eenmaal die groep mensen er zich van bewust is dat , ondanks de beste bedoelingen, het systeem niet meer werkt, of gevolgen genereert die erger zijn dan de voordelen die het biedt, moet er wel bijgestuurd worden.
En liefst tijdig.

G
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door tiho »

Dat er geleend wordt voor de zaken die je aanhaalt Jan, is volgens mij omdat de huizen zo duur zijn geworden vanwege die opgepompte bel van geld. Het kost zoveel dat de meesten ook die bijkomende kosten op kan hoesten. Ik tenminste niet.

En een verbouwing geeft idd nooit echt een meerwaarde. Dat doe je voor je eigen comfort en kun je dus beter goed overwegen. Als je er niet lang woont, kost het zeker geld.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Ga hier maar even verder.

We waren van mening dat eigenlijk iedereen bewust of onbewust in min of meerdere mate aan de belvorming meegewerkt heeft.
Zo ook de makelaars die als paddestoelen uit de grond sprongen, alsook de verkopers.
We wilden allemaal lekker op een makkelijke manier rijk worden. Ik durf rustig te stellen dat de meeste verkopers, dan bedoel ik de particuliere verkoper, de burger, de huizenbezitter, ze wisten niet hoe dat geld gemaakt werd dat ons rijk zou maken.
Zelfs de meeste makelaars wisten het niet, maar profiteerden wel van het verkoopgeld en eventueel het aankoopgeld.

En hier heeft het betreffende gezin wel een punt, bijna niemand weet hoe geld geschept wordt.
Nu nog steeds niet en toendertijd alleen de geldscheppers zelf.

Lees maar eens op de site van OBL-Rien en die verteld nog niet alles.
Zoals de verkoop van schulden en niet alleen het fictief geld uitlenen van banken aan partikulieren, maar dit mocht op een gegeven moment ook door banken onderling worden gedaan.
Dit laatste heeft vorige eeuw de grote crisis veroorzaakt. Na de wereldoorlog werd dit onderling uitlenen en fictief vermeerderen teruggedraaid. Maar toen waren de beleggers die beide partijen in de oorlog financierden al lang en breed binnen.

Probeer hierover te vinden en lezen wat je vinden kunt, want veel van deze info verdwijnt.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Gandalf, je roert een gevaarlijk punt aan.

Wij bekijken het zo: er zijn veel mensen en er is veel meer schuld dan bezit.

Bepaalde machthebbers zien het bijna identiek, alleen vinden zij dat er te veel mensen zijn.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

David86 schreef:
Gandalf schreef:

De bank creëert geld uit het niets, maar niet gratuit: er ontstaat ook altijd een even grote schuld(vordering). Naarmate de schuld afgelost wordt, 'verdwijnt" dat geld ook weer in het niets, samen met de vordering. Het is nog niet zo'n verschrikkelijk slecht systeem. Enkel de rente is er teveel aan.

G


waar o waar komt het geld om de rente te betalen vandaan ? (in letterlijke zin he , wanneer word dit uit het niets op een rekening getoverd en later weer in rook opgelost, o en waar komt dan het geld vandaan om die goocheltruc te betalen?)


Daar is geen extra geld voor nodig.
Een hypotheek wordt niet in 1 keer afbetaald maar in termijnen.
De afbetaalde termijnen kunnen worden gebruikt om de rente te betalen.
De hypotheek wordt in 1 keer afbetaald als je het huis verkoopt.
Aflossingsvrije hypotheken hebben de overhand. Daar wil men dus vanaf.

Want bij de verkoop van een huis heb je twee mogelijkheden.
Je verkoopt, lost af en houd een zak geld over of speelt hooguit kiet
Je verkoopt, lost af en hebt nog een restschuld.
Optie twee komt steeds meer voor.
Dat houd in dat de lucht bij de bank niet meer gevuld kan worden met het geld van de verkoop.
Dat vinden banken niet leuk.
Die hebben liever lucht in de woningmarkt dan in hun boekhouding.

Stel je dezelfde situatie eens voor met geleend echt geld van een rijke geldbezitter.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

tiho schreef:Wij zitten in de autolaadkranen moeten wij dan betalen waar de klanten over kunnen rijden? Als er geen huizen worden gebouwt en wegen aangelegt heb je een aardige dip, waar denk je dat dit vandaan komt allemaal? Niet uit de hypotheekkosten die konden eerst ook uit. Nu het slecht gaat pas niet meer.

Alles hangt aan elkaar in deze economie en het huidige probleem naar de banken te schuiven vindt ik persoonlijk een beetje kortzochtig.

De overheid doet het graag voorkomen of ze welvaart stimuleert , zodat wij een mooier leven kunnen lijden. Dit is half waar.

De wegen waar je over spreekt, deze fantastische infrastructuur zorgt voor een boost in de economie. Nu kunnen we stellen dat wij allen winnaar zijn in dit geval, dat is op zeker hoogte ook waar maar let op!

De grootste winnaar is de overheid zelf. Het meeste waar de staat in investeerd is gericht op groei. Groei is noodzakelijk want hoe meer wij nederlanders verdienen hoe meer de staat verdient.

Dit is geen dubbeltjes op de gulden werk maar slokken op een borrel, het vorige berekeningetje dat ik gaf geeft daar een beeld van, voor dat 124 euro rond is is er 100 euro in de zak van de staat verdwenen. Als je even meerekent dan kun je zien dat dit geen fictie of sprookjes verhalen zijn.





Nederland is een melkvee bedrijf.

Staat is eigenaar

Bank is knecht

wij zijn de koeien


een melkveehouder zal er altijd voor zorgen dat zijn koeien in topconditie zijn, dat mag best wat kosten veeartsen, goeie kuil en mooi stro zelfs een grasklaver weide en specifieke zorg per dier worden beschikbaar gesteld. als een goeie koe ziek word krijgt ze rust en mag ze herstellen

Wij hebben gezondheidszorg, een sociaal vangnet, politie om ons te beschermen zodat wij gezond blijven. zelf belasting voordeeltjes om ons te motiveren ons voort te planten. er zijn wettelijke vrije dagen etc. etc. etc. Dit maakt ons contente byzonder productieve beestjes. En productie is top, daar zijn de boer en zijn knecht gek van !!

De boer zorgt dat zijn boerderijtje er tip top bij staat nette paden (wegen) stallen (huizen) en genoeg werk (melkstallen).

Dat we het best aardig hebben staat buiten discussie. Maar koeien zijn wij zeker. wij mogen genoeg van onze eigen melk houden om van te leven maar de de rest is voor de boer en zijn knecht. Presteren wij beter als een ander dan hebben de boer en de knecht meer voordeel aan ons, in dat geval zullen wij wat meer mogen houden. Zoals een goeie melkkoe meer brokken krijgt en misschien betere zorg als zij ziek word. Zij levert meer melk dan haar collega's en dat weet de boer maar al te goed.


Daarnaast sluit ik me aan bij jan. het eerste huis wat de staat bouwt moet ik nog zien, ambtenaren woningen uitgezonderd

Huizen zijn onbetaalbaar geworden omdat de leningen beschikbaar waren gesteld. Als jan modaal maar 100.000 euro kan lenen. Zal een modaal huis max 100.000 euro kosten , je kan er dan wel 300.000 voor vragen maar dat kan niemand betalen, het word ons dan immers niet geleend. Het huis blijft dan dus tot de tijd van de wederopstanding leeg staan.

Dit is geen toeval, aan een hypotheek van 3 ton valt veel meer te verdienen door een bank. Bewust meewerken aan het opvoeren van de huizen prijzen was een grote prio voor de banken met het stijgen van de huizenprijzen stegen ook de betalen rentes explosief. En zoals in het verhaal van Rien duidelijk word. Rente=winst en winst is het levensdoel van deze maffiosies.

Men kan ook een pad kiezen waarbij de boer en zijn knecht de !&%$$!@# kunnen krijgen, dan loopt men simpelweg hun melkstallen niet meer binnen, dan weerstaan wij de zoete beloftes van hun lege entertainment en drinken wij zelf onze eigen melk.

Ik kan dit verhaal uitbreiden met 250 pagina's gal spuwen over de verdere gang van zaken dat doe ik niet. Dat zou grotendeels preken voor het koor gaan worden.

o, en wegen worden gebouwd van wegenbelasting, niet van loonheffing en BTW

Maar beticht worden van kortzichtigheid bevalt mij niet, Ik denk dat je forum genoten een redelijk brede blik hebben. zo breed misschien dat het jou kortzichtig lijkt omdat jij niet ziet wat hun zien..

Het zijn mannen die zich zeker verdiept hebben in de stof, dieper dan de meeste mensen die zo maar een niet te verdedigen populaire mening op tafel pleuren. zonder degelijke argumenten of onderbouwingen. Slechts gefundeerd op een half verhaal in de strekking van wat ze denken ooit is begrepen te hebben uit een of ander praartje van iemand die er verstand van zou moeten hebben gehad


Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Dutch John »

En de knecht heeft het vee de laatste jaren overvoerd, terwijl de boer toekeek. Vee kent geen genoeg als het onbeperkt krachtvoer krijgt. Een tijdje gaven de koeien meer melk, maar werden later alleen maar vetter en als gevolg daarvan daalde de productie. Het krachtvoer is op en het vee verwacht bovendien weide en gras tekort gaan komen. Zij loeien hun ongenoegen in de media en op forums. Vooral de vaarzen, want die hebben nooit dorre zomers ervaren en eisen hun rechten. Ook het oude vette vee ziet zich een onverwachte afslankperiode tegemoet en brult als een stier. Een enkel nieuwsgierig beest dat niet van krachtvoer en kunstmatig gegroeid gras houdt, heeft een opening in het gelint gevonden, knabbelt nu smaakvol aan schaarse wilde vruchten en zal nooit meer vrijwillig terugkeren naar de weide.

De coöperatie is nu de weides aan het herverdelen, maar het vee wil het beetje vette gras niet delen met zuidelijke, frivole en droog staande scharminkels. De coöperatie beseft dit terdege, ondanks een aantal sputterende boeren uit de koude streken. De coöp gaat hiermee jaren door totdat het vee, murw van de honger en de boeren met spijt blij zijn met elke oplossing die weer vooruitgang lijkt te bieden. De huidige vrijheid van weidse grazige oppervlaktes zal via kale weides plaats maken voor een smal plekje aan de ketting in een grupstal met daarvoor een afgepaste hoeveelheid slecht kuilvoer vermengd met stro als buikvulling. De weides raken namelijk blijvend uitgeput door de te grote veestapel. Genoeg voer voor een gecontroleerde, redelijke, hernieuwde productie, zij het dat de slacht niet veel meer zal opbrengen, want het vet is verdwenen en het weinige vlees taai.

De rekenmeesters van de coöperatie hebben becijferd dat de netto opbrengst nooit meer de oude niveaus zal halen, maar er is weer opbrengst, terwijl het even erop leek dat de koeien massaal door de afrasteringen zouden breken om eigen voer te zoeken en de productie aan zichzelf te houden.

Groet,
DJ Orwell
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Leuke schertsende sketches :P
En de kat en de hond deden wat ze zelf wilden, lagen lekker in het zonnetje, joegen achter ongedierte, aten hun buikje vol en rond, blaften af en toe, kortom ze deden wat hun op dat moment het beste leek.

Hier nog een gemist stukje geschiedenis.
Ik heb wel eens gehoord over de golfbeweging in de geschiedenis.
Nu kan ik dat natuurlijk niet controleren, maar besef dat er wel waarheid in zit, of zoals mijn opa altijd zei: er is niets nieuws onder de zon.

Hier de geschiedenisles die we niet mochten kennen:
http://rothbard.be/artikels/280-de-bela ... ooit-kreeg
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

DJ

Toch denk ik dat de vaarzen ook zo luid loeien omdat zij geen deel hebben uitgemaakt van de vette jaren. de vaarzen krijgen als het ware de rekening van de voorgaande dames, Die over een behoorlijk vreetvermogen beschikten.

Alleen een belezen boerenzoon kan de huidige problematiek zo beknopt samenvatten in een dergelijke agrarische metafoor.

mijn complimenten

Groeten,
..
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Krelis »

Jan. schreef:Ga hier maar even verder.

We waren van mening dat eigenlijk iedereen bewust of onbewust in min of meerdere mate aan de belvorming meegewerkt heeft.
Zo ook de makelaars die als paddestoelen uit de grond sprongen, alsook de verkopers.
We wilden allemaal lekker op een makkelijke manier rijk worden. Ik durf rustig te stellen dat de meeste verkopers, dan bedoel ik de particuliere verkoper, de burger, de huizenbezitter, ze wisten niet hoe dat geld gemaakt werd dat ons rijk zou maken.
Zelfs de meeste makelaars wisten het niet, maar profiteerden wel van het verkoopgeld en eventueel het aankoopgeld.

En hier heeft het betreffende gezin wel een punt, bijna niemand weet hoe geld geschept wordt.
Nu nog steeds niet en toendertijd alleen de geldscheppers zelf.

Lees maar eens op de site van OBL-Rien en die vertelt nog niet alles.
Zoals de verkoop van schulden en niet alleen het fictief geld uitlenen van banken aan partikulieren, maar dit mocht op een gegeven moment ook door banken onderling worden gedaan.
Dit laatste heeft vorige eeuw de grote crisis veroorzaakt. Na de wereldoorlog werd dit onderling uitlenen en fictief vermeerderen teruggedraaid. Maar toen waren de beleggers die beide partijen in de oorlog financierden al lang en breed binnen.

Probeer hierover te vinden en lezen wat je vinden kunt, want veel van deze info verdwijnt.
http://www.geldbubbel.nl leuk boek van Sander Boon
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Krelis »

Rente = prijs van geld
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Krelis »

Jan. schreef:Leuke schertsende sketches :P
En de kat en de hond deden wat ze zelf wilden, lagen lekker in het zonnetje, joegen achter ongedierte, aten hun buikje vol en rond, blaften af en toe, kortom ze deden wat hun op dat moment het beste leek.

Hier nog een gemist stukje geschiedenis.
Ik heb wel eens gehoord over de golfbeweging in de geschiedenis.
Nu kan ik dat natuurlijk niet controleren, maar besef dat er wel waarheid in zit, of zoals mijn opa altijd zei: er is niets nieuws onder de zon.
er is nu wel iets nieuws. Er zijn nog nooit zoveel niet terug te draaien schulden geweest

Hier de geschiedenisles die we niet mochten kennen:
http://rothbard.be/artikels/280-de-bela ... ooit-kreeg
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:En de knecht heeft het vee de laatste jaren overvoerd, terwijl de boer toekeek. Vee kent geen genoeg als het onbeperkt krachtvoer krijgt. Een tijdje gaven de koeien meer melk, maar werden later alleen maar vetter en als gevolg daarvan daalde de productie. Het krachtvoer is op en het vee verwacht bovendien weide en gras tekort gaan komen. Zij loeien hun ongenoegen in de media en op forums. Vooral de vaarzen, want die hebben nooit dorre zomers ervaren en eisen hun rechten. Ook het oude vette vee ziet zich een onverwachte afslankperiode tegemoet en brult als een stier. Een enkel nieuwsgierig beest dat niet van krachtvoer en kunstmatig gegroeid gras houdt, heeft een opening in het gelint gevonden, knabbelt nu smaakvol aan schaarse wilde vruchten en zal nooit meer vrijwillig terugkeren naar de weide.

De coöperatie is nu de weides aan het herverdelen, maar het vee wil het beetje vette gras niet delen met zuidelijke, frivole en droog staande scharminkels. De coöperatie beseft dit terdege, ondanks een aantal sputterende boeren uit de koude streken. De coöp gaat hiermee jaren door totdat het vee, murw van de honger en de boeren met spijt blij zijn met elke oplossing die weer vooruitgang lijkt te bieden. De huidige vrijheid van weidse grazige oppervlaktes zal via kale weides plaats maken voor een smal plekje aan de ketting in een grupstal met daarvoor een afgepaste hoeveelheid slecht kuilvoer vermengd met stro als buikvulling. De weides raken namelijk blijvend uitgeput door de te grote veestapel. Genoeg voer voor een gecontroleerde, redelijke, hernieuwde productie, zij het dat de slacht niet veel meer zal opbrengen, want het vet is verdwenen en het weinige vlees taai.

De rekenmeesters van de coöperatie hebben becijferd dat de netto opbrengst nooit meer de oude niveaus zal halen, maar er is weer opbrengst, terwijl het even erop leek dat de koeien massaal door de afrasteringen zouden breken om eigen voer te zoeken en de productie aan zichzelf te houden.

Groet,
DJ Orwell
meer voer, minder voedingswaarde. Laat de overheden maar bijpersen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Gaat het over dit gezin?

http://www.ont-moeting.eu/
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie