levens indeling en prioriteiten

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door tiho »

Ik weet het niet, maar ik heb dan geen tuin met eigen groenten bv. Betekent dat automatisch dat mijn leven beindigt over een x aantal jaar? Kan iemand dat uitleggen, het begint nu namelijk naar een politieke partij te klinken.

Ik heb bv 3 kinderen en wat meer dan David. Dat kost ook een hoop geld samen met een eigen woning. Ook al werk ik in periodes dat het wel druk is op mijn werk 65 uur in de week, ga ik niet mijn hypotheek af kunnen betalen in een kortere periode dan waarvoor ik hem heb afgesloten. Althans dat vermoedt ik nu. Ben ik dan een schaap en niet vrij :mrgreen:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Dutch John »

tiho schreef:Ik weet het niet, maar ik heb dan geen tuin met eigen groenten bv.
Het gaat niet om dat moestuintje, maar het kan wel de aanzet zijn naar een andere manier van denken.
Betekent dat automatisch dat mijn leven beindigt over een x aantal jaar?

Dat maak je er zelf van.
werk ik in periodes dat het wel druk is op mijn werk 65 uur in de week
Voor mij duurde die periode bijna 20 jaar. Heb ik toen geleefd? Veel minder dan nu, maar ik pluk er nu wel de vruchten van. Als iemand zijn leven lang 36 uur wil werken en met wat leningen een constant comfort wil handhaven, dan is dat best. Als het maar een bewuste keuze is. Besef alleen dat langdurige schulden uiteindelijk het duurst zijn. Al zal een bankman je met een kromme berekening anders willen doen geloven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door tiho »

Dat ben ik wel met je eens ja. Als je werkt valt er weinig van de andere dingen te genieten, zeker als je veel uren maakt blijft er aan de andere kant weinig over.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door David86 »

het aparte in nederland is natuurlijk wel dat als jij je vrij probeert te werken door voor je baas extra uren te maken de belasting (dus de staat) klaar staat om jouw voorsprong te nekken voordat je hem uitbetaald heb gekregen hoe harder jij werkt hoe meer ze van je pakken.

het is dan intressanter om te kijken of je met het normale harde werken en weinig uitgeven een + kan creeëren in het huishoudboekje door dit +je dan te investeren in een projectje dat een groter plusje geeft in het huishoud boekje kan je met weinig geld een sneeuwbaleffect creëren.

dat begint b.v. met een tientje groente zaad en eindigt in een houtgestookte cv met boiler(in mijn geval) de centen die daar dus weer mee worden bespaard op de eneco geef ik uit aan de zonnecollector die op hetzelfde systeem komt volgend jaar. met het geld wat het jaar daarop dan overschiet kan in aan mijn pv panelen gaan beginnen etc etc etc

Die manier van bewust omgaan met klein geld levert steeds meer op en als je dan ondertussen nog wat bij elkaar schraapt en scharrelt om ook in die pot te gaan stoppen kan iedereen los komen denk ik. wij zijn in iedergeval op het gemakkie onderweg naar een zelfvoorzienend bestaan en dat kost maar enkele tientjes per maand
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Dutch John »

David86 schreef:het aparte in nederland is natuurlijk wel dat als jij je vrij probeert te werken door voor je baas extra uren te maken de belasting (dus de staat) klaar staat om jouw voorsprong te nekken voordat je hem uitbetaald heb gekregen hoe harder jij werkt hoe meer ze van je pakken.
Er zijn talloze manieren om te verdienen of te besparen. Hobby's die geen geld kosten maar zelfs wat opbrengen, denk aan het sleutelen aan auto's. Je ziet het niet veel meer, maar vroeger hield iedere autohobbyist een paar andere wagens tegen vergoeding bij. Zo'n hobby doortrekken en je eigen bouwvakker, installateur, elektricien, tuinarchitect, witgoedmonteur worden, alleen al op het technische vlak zijn voldoende mogelijkheden te vinden. Het valt mij op dat mensen die voortijdig stoppen met werken (en geen aanspraak maken op een uitkering) bijna altijd twee rechterhanden hebben en met oude troep tevreden zijn. Miljonairs werken meestal langer door.

Ik weet het, bovenstaande is niet goed voor de nationale economie. Maar dat systeem was bij de geboorte al gedoemd voortijdig te sterven. Bovendien moet je niet het idealisme koesteren om als eenling het nationale belang vooruit te willen helpen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door benthuis »

Ben het aardig met deze stellig eens. Gaat bij mij zelfs zover dat ik het niet over mn hart verkrijgen kan om voor een reparatie met de auto naar de garage te gaan. Heb daar soms wel last van. Het DIY virus heeft dus voor mij ook zn nadelen.

Merk wel dat mensen om mij heen zich verbazen dat ik maar 24 uur werk. "kan je dat wel redden?" "dan heb je zeker veel vrije tijd"
Dat ik die "vrije" tijd vul met klussen, uitzoeken, etc zien ze vaak niet. Het streven is om deze verhoudig steeds met stapjes richting 75% "huisbaas" te brengen. Beetje bij leren, waardoor ik wat meer verdien met mn betaalde arbeid, kunnen er weer wat uurtjes af...

Als ik vertel dat ik zo snel mogelijk met pensioen wil (nu 37) moeten ze lachen, "dat kan tochb ooit als je zo weinig werkt". Dat mijn leven tegen dit tijd niet veel meer "kost" kunnen ze niet begrijpen. Je werkt immers om het steeds "beter" te krijgen en niet andersom!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door OBL-Rien »

Waar ik nog wel eens mee worstel: waar komt het vrijdenken weg? wat is de oorzaak dat sommige mensen het kunnen en andere niet?
Als mensen het niet kunnen, kan men het ze dan toch leren? Ook op latere leeftijd?

Het is duidelijk, als men er op tijd mee begint dan kan men zijn leven zo inrichten als men dat zelf wil, bewuste keuzes maken.
Als men het niet doet dan land men als vanzelf in het bekende straatje en hoopt men op lotto, politiek en/of religie om het ook "ooit" eens beter te krijgen. (Vaak blijft het bij de hoop)

Sommige mensen komen pas op latere leeftijd tot het vrijdenken. Als ze al in het bekende straatje zitten. Hoe komen ze dan daar uit? Vaak met kinderen en/of een echtgenoot die geen vrijdenker is.

Lastig lastig.

(Ik heb hier geen antwoorden op, zijn enkel observaties)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door David86 »

dat is een hele goeie vraag
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Jan. »

We zijn van jongs af aan geïndoctrineerd. Het begon al op de kleuterschool, waar de juf ons ingoot wat haar voorgekauwd was. Of in sommige gevallen al thuis. Dit ging zo tijdens de schooltijd verder en samen met de media, de schoolboekjes en de politiek, "zorgt men voor onze manier van denken"
Politiek en media spannen samen om voor ons een bepaald wereldbeeld samen te stellen.

Het is opvallend dat mensen van "lagere" komaf, zeg maar mensen uit de zgn. achtergebleven gebieden, die zelf de handjes laten wapperen en mensen die weinig of geen tv gebruikten de dans in enige mate lijken te ontspringen, evenals de avonturiers. Deze mensen hebben al geleerd dat je zelf moet uitzoeken wat je weten moet. Als je tot deze groep behoort heb je al een flinke aanzet om vrijdenker te worden.
Let er maar eens op.

Laat je niet managen.

Misschien maakt het dit stuk iets duidelijker?

http://corstoker-columns.blogspot.de/20 ... ganda.html


Vrijheid is een state of mind.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door OBL-Rien »

Als er zo even over vlieg, dan ben ik het met een aantal punten wel eens.
Maar het zijn symptomen. De oorzaak ligt dieper.

Waarom is een interresante discussie die ik hier al vaker gevoerd heb.
Een antwoord is te vinden in dit boekje: http://anarchiel.com/downloads/On_Truth ... l_Size.pdf

Maar de vraag is nu, wat doen we hier aan? Waarom kan de één wel "ontsnappen" en een ander niet? Is er een gouden sleutel die we kunnen gebruiken om hieraan een einde te maken? Of moet iedereen op zijn tijd zelf deze ontdekking maken? Iedereen zijn eigen wiel uitvinden?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Jan. »

Rien ik zal dat boek eens lezen.

Maar ik denk toch dat het in de kern de opvoeding is, die bepaald hoe je in het leven staat!
Zeker zullen de meegegeven genen en de chemie in de hersenen meespelen.
Maar het is maar net wat je raakt, wat er wakker gemaakt wordt in de mens
Het vrijdenkers - beleven sluimert wel in de meeste mensen.
Hoe het te vinden en te raken dat is een kunde, al zullen bepaalde personen met mensenkennis dit perfect weten te vinden en te bespelen. En dat zijn meestal niet diegene die hiervoor geleerd hebben.


Verder is kennis doorgeven binnen de familie een vrijwel uitgestorven proces.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:Maar ik denk toch dat het in de kern de opvoeding is, die bepaald hoe je in het leven staat!
Dat denk ik ook, en ook de schrijver van het boek ziet het als de enige echte oplossing.

Maar toch, ik ben niet door vrijdenkers opgevoed. En dit geldt waarschijnlijk voor veel vrijdenkers. Waarom zijn wij dan toch vrijdenkers geworden? Is er een gemeenzame deler? Of zelfs maar meerdere delers?

Nu ik er aan denk:

Een van de factoren die mogelijk het aantal vrijdenkers doet toenemen (als percentage van de bevolking) is denk ik het internet en de omgang met computers. Misschien zelfs wel de omgang met techniek in het algemeen.
Techniek, en zeker computers, en al helemaal het programmeren van computers zijn strikt logische bezigheden. Daar gaat toch een zeker educatief effect van uit. (Zolang je geen windows gebruikt dan, LOL)
Laatst gewijzigd door OBL-Rien op 10 jul 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Jan. »

Er is een gemeenzame deler, misschien zelfs meer. Maar die vind je alleen als je met gelijkgestemden, of gelijkgevorderden zo je wilt, gegevens uitwisselt.

Ik zie het meer in stapjes, de één is verder dan de ander. Al zal iemand die aan de zelfkant van het leven staat en ergens voor moet knokken sneller vorderen en verder komen in dit proces dan iemand voor wie alles geregeld is. Ik zie dit heel duidelijk om me heen, bij ouderen en jongeren.
Kijk eens om je heen, naar ondernemers, naar ambtenaren, of een heel andere categorie, naar mensen die de dood eens of vaker voor ogen hebben gezien.

Volgens mij moet je best wel eigenwijs zijn. In de echte betekenis van het woord.
Op je eigen wijze iets doen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door deleted »

Hoe vrij is de vrijdenker ?

Hoe vrij is het om in je levensonderhoud te voorzien door gebruik te maken van de achterpoortjes, de left-overs, de kruimels die nog niemand anders was opgevallen ?

Niet dat ik er iets op tegen heb. Het is zoals je zegt makkelijk, laaghangend fruit. Maar het lijkt me evengoed nog steeds fruit dat geproduceerd wordt door de maatschappij waar we niets mee te maken willen hebben (?)
Bottom line: zonder 'verbrassende' maatschappij zouden vele hier genoemde 'oplossingen' en 'dwarsdenkerij' evenmin bestaan.

Waarom zou een vrijdenker anders juist op die plaats in de wereld blijven hangen waar het vrij- en zelfvoorzienend leven de hoogste opstartkost heeft ?

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door OBL-Rien »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijdenkerij

"Vrijdenkerij (in België: vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden en niet door (autoriteits)geloof of traditie. Vrijdenkers keren zich tegen elke vorm van dogma."

Heeft niets te maken met zelfvoorziening of willen profiteren van de maatschappij.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie