Europees Basisinkomen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door WillemLimmen »

Verder is over dit onderwerp het laatste boek van Strohalm "Een @nder soort geld" een lezenswaardige aanrader:
@rastaman, dank voor de link, ik heb het boek opgevraagd.

@pelletpower, de link van DJ reeds gelezen. 3000 jaar is natuurlijk niet zo'n lange tijd om een aardbol compleet uitgewoond te krijgen. Een tweede termijn van 3000 jaar voor dit systeem is niet haalbaar lijkt me, dus zal de wal het schip gaan keren..
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door WillemLimmen »

Via stichting STRO het boek 'een @nder soort geld' gevraagd, ontvangen, gelezen en weer doorgestuurd.


Dit boek behandeld helder en duidelijk de werking en geschiedenis van het huidige geldsysteem. Tevens wordt uitgebreid een geldsysteem uit de doeken gedaan dat wel een menswaardige, duurzame en creatieve samenleving kan vormen.

Ik zeg: lezen en meedoen.

Wilem
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door pelletpower »

Graag, zet me op de lijst om door te geven.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door WillemLimmen »

@pelletpower, je kunt het boek opvragen op http://www.strohalm.nl/eenandersoortgeld.html , . Kies dan 'bestellen en doorgeven'.

Willem
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door pelletpower »

Ben benieuwd, bedankt
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door WillemLimmen »

@Gandalf -> wat mij betreft mist het belangrijkste punt op de actie: Afschaffing van rente..Zou je hiermee gaan beginnen, dan volgen de overige actiepunten vanzelf.. Een basisinkomen erachteraan en klaar.

In "een @nder soort geld" word helder uit de doeken gedaan waarom en hoe.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef:Ben benieuwd, bedankt
Kan je hem aan mij doorgeven!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door pelletpower »

Heb het nog niet ontvangen. Houd je op de hoogte
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door pelletpower »

Gisteren binnen. Begint interessant, ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door Pietje »

Kijk ook eens op http://www.onsgeld.nu, en teken het burgerinitiatief...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Mike1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:14

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door Mike1980 »

Ik ben voor een basisinkomen omdat het gedeeltelijk geldzorgen kan wegnemen en daarmee psychische en lichamelijke klachten kan voorkomen wat leidt tot enorme ziektekostenbesparingen. Er is in de jaren 70 een experiment geweest in Canada die de effecten van een basisinkomen/vangnet laten zien. Natuurlijk gaat het hierbij om een andere tijdsgeest en periode maar ik zie niet in waarom het in het heden zou kunnen worden ingevoerd. Mocht je interesse hebben de uitkomsten van het onderzoek lees of kijk dan verder...

Het experiment:
"Van 1974 tot 1979 vond er een sociaal experiment met het basisinkomen plaats in een kleine Canadese stad dat bekend stond onder de naam “MINCOME Program”. Evelyn Forget, een onderzoekster, is een van de weinige personen die de sociologische gevolgen van het experiment met een gegarandeerd inkomen heeft bestudeerd. Ze vertelt ons meer over haar bevindingen, 20 jaar nadat het experiment is beëindigd."

Lees het hele onderzoek: http://basisinkomen.nl/wp/manier-gezond ... en-canada/
Of kijk de uitzending van Tegenlicht via Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=HdvAYyMWwq0
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door Pietje »

Ook Tegenlicht heeft een docu gemaakt over dit experiment: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... -geld.html
Mike1980 schreef:... maar ik zie niet in waarom het in het heden zou kunnen worden ingevoerd.
Ik vind het basisinkomen een prachtige oplossing voor het "probleem" van een banentekort. Als we verder en verder blijven automatiseren, dan kan uiteindelijk heel Nederland BV door 5 mensen gerund worden, bij wijze van spreken.

Maar eigenlijk zie ik het fenomeen "basisinkomen" als een oplossing binnen het huidige paradigma over ons geldsysteem. Het geldsysteem is de veroorzaker van een aantal maatschappelijke problemen waar basisinkomen een (deel)oplossing voor is. Als we echter ons geldsysteem veranderen, en overgaan van een groei-economie naar een bloei-economie, dan kunnen we op heel andere manieren een situatie creëren die gelijkwaardig is aan basisinkomen. Maar dan risico-loos.

Het experiment in Canada werkte heel goed, maar ik vermoed voornamelijk omdat de rest van Canada niet mee deed. Als opeens een heel land meedoet, zijn de veranderingen zo groot, dat we niet redelijkerwijs de gevolgen kunnen inzien. Wel vermoed ik dat mensen manieren gaan verzinnen om bepaalde basisvoorzieningen dusdanig duur te maken (huren, voedsel etc) dat het grootste deel van het basisinkomen daar aan opgaat en dus niet doet wat we er van kunnen verwachten.

Eerst rente op geldcreatie opheffen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door pelletpower »

Boekje anders geld is voorlopig nog erg interessant. Ben halverwege en het staat vol met uitdrukkingen die hier gebruikt worden. Heeft iedereen het al gelezen behalve ik?

Het is nog niet zover dat al uit de doeken is gedaan wat dat ander geld zou moeten zijn.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Europees Basisinkomen

Bericht door MaartenB »

Ik heb de aflevering van tegenlicht een poosje geleden gezien, en het is een slecht voorbeeld van wat we nu zien als basisinkomen (onvoorwaardelijk geld). Het was inkomafhankelijk, en lijkt eerder op ons bijstandsuitkering (valt nu onder participatieweg http://nl.wikipedia.org/wiki/Participatiewet ). Uit de documentaire bleek wat mensen het geld niet graag accepteerden, het was een soort taboe, en werken werd als goed gezien. Dit ligt in het huidige Nederland wel anders, je zou bijna kunnen zeggen dat we hetzelfde experiment hier landelijk uit hebben gevoerd, alleen is de arbeidsethos veranderd. Alleen nu is het geld niet meer onvoorwaardelijk (dat was het tot ~20 jaar praktisch wel geloof ik). Iedereen moet verantwoording afleggen, of op sollicitatiecursus gedwongen, om elkaar maar aan het werk te houden (zie ook http://tvblik.nl/economische-zaken/de-a ... -werkt-dat ) wat miljarden (!) kost. Zo houd je mensen aan het werk, maar er is niets geproduceerd, sollicitant 2 scoort nu beter tijdens de sollicitatie dan sollicitant 1, en krijgt de baan, maar er zijn evenveel banen, evenveel werklozen, en nuttige tijd verspild.
Ik heb een baan en heb totaal geen probleem om belasting te betalen waar andere mensen onvoorwaardelijk van kunnen leven, deels uit eigen belang (want een buur zonder geld geeft overlast), maar ook omdat hij of zij dan z'n tijd nuttig kan besteden ipv druk maken over geld en sollicitatietraining. Met basisloon zonder het korten van dit loon bij een kleine of grote aanvulling uit bijverdiensten wordt je veel meer gestimuleerd om iets te ondernemen.
Plaats reactie