Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Marijke
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:57

Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door Marijke »

Op http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =29#p22555 vindt u de reden voor het verwijderen van uw vraag.
Laatst gewijzigd door kockie op 16 nov 2011, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Enquete zonder toestemming niet toegestaan!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door kockie »

Ik wil niet helpen! Na een vraag om toestemming wil er best nog wel eens over nadenken :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door Chicken Power »

Laat maar Kockie, dit is er ook weer zo een...
Marijke schreef:consumentegedrag

Groet, Cp
Verwijderd.
Marijke
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:57

Re: Ecologisch consumentengedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door Marijke »

Ik vind het jammer dat mij post zomaar is weggehaald.
In de forumregels lees ik niets over toestemming vragen om een enquête online te plaatsen. Had ik dit wel gelezen, dan had ik dit gedaan. Als ik erover zou gelezen hebben mag u me daar ook op een vriendelijke manier op wijzen en niet met de boodschap: "Ik wil niet meewerken!"
Er staat daarintegen: "Dit forum is non-commercieel en is bedoeld om de kennis over alternatieve energiebronnen/ecologisch leven en aanverwante onderwerpen te bundelen en verspreiden op (inter) nationaal niveau op een voor een grote groep mensen begrijpelijke manier. Het is niet bedoeld als Reclamezuil voor bedrijven."
Ik ben geen bedrijf maar een student die meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek van Universiteit Gent naar ecologisch consumptiegedrag. De bedoeling is na te gaan wat de drijfveren zijn voor ecologisch of duurzaam consumptiegedrag.
Gezien jullie een forum zijn over ecologie vind ik het nogal raar dat jullie niet bereid zijn mee te werken aan onderzoek naar iets wat - naar ik zou verwachten - toch binnen jullie interessedomein zou moeten vallen. Jullie kunnen zelfs rapportage van de resultaten krijgen als jullie dat wensen. Het onderzoek bestaat uit verschillende fases waarbij ecologisch consumentengedrag met verschillende onderzoeksmethoden onderzocht wordt. Er is onder andere kwalitatief onderzoek gebeurd aan de hand van focusgroepen en inhoudsanalyses. Nu ben onder andere ik bezig aan dataverzameling, zowel via online als offline enquêtes. Jammer dat jullie niet willen meewerken aan wetenschappelijk onderzoek, niet bepaald het goede voorbeeld voor een forum dat zich toespits op ecologie, het onderzoek staat of valt namelijk met voldoende respondenten, vandaar mijn oproep op jullie forum...
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door tiho »

Nog een aanvulling:

Onder spam worden ook links naar onderzoeken/enquêtes gerekend. Het is zonder toestemming van een administrator NIET toegestaan een topic te openen met een link naar een onderzoek voor welk doel dan ook. Deze topics zullen zonder opgaaf van redenen verwijderd worden.
Dit is toch echt niet vandaag neergezet.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologisch consumentengedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door deleted »

Marijke schreef:" Het is niet bedoeld als Reclamezuil voor bedrijven."
Ik ben geen bedrijf maar een student die meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek van Universiteit Gent naar ecologisch consumptiegedrag. De bedoeling is na te gaan wat de drijfveren zijn voor ecologisch of duurzaam consumptiegedrag.

Het is maar de vraag wat er achteraf gebeurd met die data die zo wetenschappelijk vergaard is ?
Misschien spitst het zich wel toe op welke 'eco' incentives een produkt doen verkopen.
Tegenwoordig heb je eco-auto's, eco-reizen, eco-waspoeder ...
En zelfs al is dit niet het doel van de studie, dát zal in ieder geval wél het oogpunt zijn van waaruit marketingbureaus achteraf de data zullen bekijken.
Marijke schreef:Gezien jullie een forum zijn over ecologie vind ik het nogal raar dat jullie niet bereid zijn mee te werken aan onderzoek naar iets wat - naar ik zou verwachten - toch binnen jullie interessedomein zou moeten vallen.
Zolang het niet duidelijk is wat er onderzocht wordt en waarvoor de resultaten ge- of misbruikt kunnen worden, hanteren we hier het voorzorgsprincipe ...
Marijke schreef: Jullie kunnen zelfs rapportage van de resultaten krijgen als jullie dat wensen.
Ook een pijnpunt: met dat argument werd hier in het verleden, door andere studenten, al vaak mee gezwaaid. Evenvaak hoorden we er achteraf nooit meer iets van...

Marijke schreef: Het onderzoek bestaat uit verschillende fases waarbij ecologisch consumentengedrag met verschillende onderzoeksmethoden onderzocht wordt.
Daar zou ik voor te beginnen eerst de hier gehanteerde definitie voor willen kennen: "ecologisch consumentengedrag".
Is het gedrag van "ecologische consumenten", of is het "ecologisch gedrag" van consumenten ? Wat dan ook: wat versta je er precies onder ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door kockie »

Dank je, Tiho.

@Marijke: U en uw collega studenten plaatsten hier links naar enquêtes met velerlei variatie. Van op 1 na alle enquêtes hoorden we nooit meer wat terug. Daarom is er voor gekozen om deze niet zonder meer toe te staan, maar alleen na toestemming van een moderator (zoals dat op meerdere fora gebruikelijk is). U heeft hierbij deze toestemming niet gevraagd en daarom is de vraag verwijderd. Het jammere van uw topic vind ik ook dat de titel niet vrij is van verkeerde spelling, iets wat ik bij een hogeschoolstudent toch wel mag verwachten.

Er is echter wat mij betreft nog geen steen door het raam. Het staat u vrij het na vragen van toestemming (omkleed met redenen) nogmaals een vraag te plaatsen. Ik raad u aan daarvoor Gandalf of Wouter a te raadplegen omdat zij nog wat onbevooroordeelder in deze materie staan.
Eerste wijziging:
Bij nader inzien, vraag Wouter a maar :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door deleted »

Beste Kockie,

Ik ben intussen niet bevooroordeeld meer, maar geïnformeerd.
Heb de enquete doogenomen. En het betreft inderdaad weeral marketing-visie op "eco".

Wat associeer je met welk label ?
Hoe "eco" percipieer je dit en dat merk (werkelijk alle klassiekers; vooral de eco-wasmiddelen enz) ...

Bedroevend om vast te stellen dat op het eind van een universitaire studie (Master Handelsingenieur te Gent ?), er niet verder out of de box gedacht kan worden dan dit soort marketingvragen.

Ons leefmilieu gaat pijlsnel achteruit. Het economisch en monetair systeem wankelt. Bij de meeste energiebronnen kijken we tegen de bodem aan...
De toekomstige generatie krijgt alle rekeningen doorgeschoven... maar de besten (?) van deze generatie komen na jaren universitaire studies niet verder dan de vraag hoe ze in de gegeven omstandigheden de verkoop kunnen optimaliseren ?

Waarom wij er niet aan deelnemen ?
Omdat er al veel te veel muzikanten zijn op de Titanic. En wij van verfijningen in de partituren niet dadelijk enig heil verwachten ...

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ecologisch consumentengedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door Tim »

Marijke schreef:niet bepaald het goede voorbeeld voor een forum dat zich toespits op ecologie,
Over voorbeeld gesproken, zeg eens iets over jezelf, hoe vind je jezelf staan in deze materie. Ik wil best wat prijs geven, maar voor wat hoort wat.

Ennu, het forum geeft geen voorbeeld, slechts een medium waarop wij Kaczynski-jury leden, onze onzin uitkramen.
Marijke schreef:het onderzoek staat of valt namelijk met voldoende respondenten, vandaar mijn oproep op jullie forum...
Aaah eigenbelang, dus je wilt graag een diploma krijgen met een enquête? Wie heeft er eigenlijk belang bij deze informatie?

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door deleted »

Bij nader onderzoek blijkt het te gaan om een 'proef'-enquête voor het vak "Markt- en consumentenonderzoek" gegeven door Professor Gino Verleye in het kader van de opleiding:
"Master of Science in de communicatiewetenschappen Afstudeerrichting: communicatiemanagement "
http://studiegids.ugent.be/2010/NL/FACU ... OMMCM.html#

Doel van het vak:
http://studiegids.ugent.be/2010/NL/stud ... 000313.pdf

Zullen we eens contact nemen met dirigent Verleye ? Gino.Verleye apestaart UGent.be http://www.mict.be/personeel/prof-dr-gino-verleye

Ben eigenlijk wel reuzebenieuwd hoe en waarom dit heerschap het ecologisch gedachtengoed in marketingstrategiën tracht te gieten ? Ik vind dat namelijk erg cynisch, los van het feit of het eco-verhaal/label meer doet verkopen.
Moet je daar Prof voor worden ? Moet je dát aan de toekomstige generatie meegeven ?
Ook al ben je ergens uitmuntend goed in, je mag je toch ook wel eens afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent.

Dan pakken we de oorzaak van dit soort studenten-enquêtes ook eens bij de wortel aan en geven we de veroorzaker eens een koekje van eigen deeg ...

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door kockie »

Ik zeg..... DOEN!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door deleted »

Ok.
Zal me er morgen eens mee bezighouden.
Misschien moeten we de topic-starter eerst een meer anonieme naam geven ?
Kwestie van geen flauwtes of angstaanvallen te veroorzaken. Beter voorkomen dan genezen.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Waarom wij er niet aan deelnemen ?
Omdat er al veel te veel muzikanten zijn op de Titanic. En wij van verfijningen in de partituren niet dadelijk enig heil verwachten ...
Wat een juweel van een metafoor!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Marijke
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:57

Re: Ecologisch consumentengedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door Marijke »

Bedankt voor jullie antwoorden! Het is mij nu toch al wat meer duidelijk waarom mijn bericht verwijderd is. Fora zijn dikwijls een handige manier voor studenten om snel aan voldoende respondenten te komen, maar ik kan ook wel begrijpen dat het vervelend is dat zeer veel studenten links plaatsen naar enquêtes op jullie forum.

Bij deze zou ik me ook willen excuseren voor de spellingsfout in de titel, dit kwam door het te snel posten van het bericht. Ik heb het achteraf nog proberen aanpassen, maar ik vind nergens terug hoe ik een fout in de titel kan veranderen.

Het enige wat ik met het plaatsen van deze enquête wilden bereiken, was het vinden van een aantal geïnteresseerde mensen die ons zouden willen helpen door de enquête in te vullen. Ik heb nooit negatieve reacties willen veroorzaken en vind dit dan ook zeer jammer, ik ben ook maar een student met goede bedoelingen. Het is dan ook pijnlijk om zulke reacties te moeten lezen, terwijl ik jullie helemaal niet heb willen frustreren door 'de zoveelste student' te zijn. Had ik ergens duidelijk gelezen dat jullie enquêtes ook als spam beschouwen, dan had ik eerst een mailtje gestuurd. Ondertussen is de deadline zeer dichtbij, dus heeft het niet zoveel zin meer. Gelukkig heb ik een aantal positieve reacties gekregen op andere fora.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologisch consumentengedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door deleted »

Beste Marijke,

Ik denk dat je uit de reacties op dit forum iets kan concluderen dat uit de enquête alleen nooit zou blijken.
Namelijk volgende:
Gandalf schreef:Daar zou ik voor te beginnen eerst de hier gehanteerde definitie voor willen kennen: "ecologisch consumentengedrag".
Is het gedrag van "ecologische consumenten", of is het "ecologisch gedrag" van consumenten ? Wat dan ook: wat versta je er precies onder ?
Met andere woorden dat je het (koop)gedrag van echt ecologisch actieve/overtuigde mensen (ipv consumenten, want dat proberen ze zo weinig mogelijk te zijn) niet meet met deze enquête. Je enquête blijkt dus niet representatief voor de hele bevolking.

Dat lijkt me een heel waardevolle conclusie achteraf als je de verkregen data moet gaan extrapoleren naar algemene uitspraken/conclusies.

En voor de fundamentele vragen van onze kant ... die stellen we wel aan de dirigent ...

G
Plaats reactie