Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door tiho »

Mijn quote komt rechtstreeks uit de forumregels. Hoe moeilijk is het.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologisch consumentengedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door deleted »

Tim schreef: Wie heeft er eigenlijk belang bij deze informatie?
Tim,

Dit artikel maakt het duidelijk: ECOSHOPPEN
bron: http://www.vilt.be/Enorm_potentieel_voo ... _in_Belgie
Enorm potentieel voor ecoshoppen in België


Ongeveer één op vier Belgen denk aan het milieu wanneer hij inkopen doet. Meer dan de helft neemt ook in het dagelijks leven groene maatregelen, zoals de verwarming een graadje lager zetten. “Dat betekent dat er een grote markt is voor ecoshoppen en dat de economie wat dat betreft op een kantelmoment staat”, beweren onderzoekers professor Gino Verleye en Katrien Barrat van de Gentse universiteit.



De bevindingen komen uit de eerste ecobarometer. In dat kader peilden de onderzoekers bij 1.100 respondenten naar ‘groen’ koopgedrag. De belangrijkste conclusie is dat 40 pct van de ondervraagden stelt dat hun aankoopgedrag beïnvloed wordt door respect voor de natuur. Zo’n 5 pct grijpt nooit naar een ‘groen’ alternatief in de winkel. Zo’n 4 op 100 Belgen zegt dit elke keer te doen.

Dat betekent dat in totaal 1,8 miljoen Belgische huishoudens rekening houden met het milieu, telkens wanneer ze een aankoop doen. Volgens de onderzoekers zal die groep nog uitbreiden, want 80 pct van de Belgen blijkt zich verantwoordelijk te voelen voor het milieu. “Er is duidelijk een groot draagvlak voor ecoshoppen in ons land. Ruim 70 pct van de Belgen weet wat duurzaam leven is en vindt het een prioriteit”, aldus onderzoekster Barrat.

De belangrijkste reden voor consumenten om voor ecologisch verantwoorde producten te kiezen, is omdat ze er zelf onmiddellijk voordeel bij hebben. Wanneer men niet kiest voor het milieuvriendelijkere product, is in 69 pct van de gevallen de prijs van doorslaggevend belang. Ook door het gebrek aan duidelijk informatie over het groene product kan de consument afhaken.

Volgens de onderzoekers zijn dit problemen die dringend moeten opgelost worden. “Nu kan je in de winkel staan en geconfronteerd worden met biobananen, fair tradebananen en ecologisch gekweekte bananen. De verwarring is soms groot. Er is nood aan veel duidelijkere labels”, zegt Katrien Barrat.

De onderzoekers ontdekten dat er vier verschillende groepen consumenten zijn die elk op een andere manier naar milieuvriendelijke producten kijken. In de eerste groep zit ruim een kwart van de Belgen. Zij zijn overtuigd milieubewust en kopen milieuvriendelijke producten enkel en alleen omdat ze groen zijn. Zij kunnen beschouwd worden als ‘voortrekkers’ en ze hebben geen problemen met een hogere prijs.

De tweede groep is minder proactief groen. Die bevat ongeveer een derde van de Belgische bevolking. Voornaamste redenen om te twijfelen over groene aankopen zijn de financiële crisis, verwarring over wat ecologisch is en wat niet en het gebrek aan duidelijke labels. Daarnaast is er nog een tussengroep van nog eens een derde van de consumenten. Zij willen meer directe voordelen zien vooraleer ze tot actie overgaan. Slechts een kleine groep van 9 pct geeft niets om ecologisch shoppen.

“Deze segmentering van de Belgische bevolking leert ons dat er een enorm potentieel is voor ecoshoppen. De twee meest milieubewuste groepen vormen samen meer dan de helft van de bevolking”, beweren de onderzoekers. Volgens hen staat onze economie dan ook voor een kantelmoment. “Om het potentieel beter te benutten, moeten de bezwaren van de tweede groep zoals de prijs en de onduidelijke labelling worden weggewerkt”, besluit Barrat.

In de Middeleeuwen kon men aflaten kopen als het geweten een beetje begon op te spelen, nu heb je daar eco-labels voor.
Oké, straffe uitspraak. Maar wat ik bedoel is dat men "eco" gaat misbruiken om de verkoop te optimaliseren. Méérverkoop. De Jevons-paradox. "Eco"(ook de labels) waren aanvankelijk een 'doel'. Nu wordt het verschoven naar 'middel'. Het 'doel' is terug good old 'méérverkoop', groei, winst ...

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologisch consumentegedrag - Wie wil me even helpen?

Bericht door deleted »

Gandalf schreef:Ok.
Zal me er morgen eens mee bezighouden.
Misschien moeten we de topic-starter eerst een meer anonieme naam geven ?
Kwestie van geen flauwtes of angstaanvallen te veroorzaken. Beter voorkomen dan genezen.

G
Work in progress

Eerst nog wat vooronderzoek.

Ga me eerst even inlezen in enkele masterscripties van de voorbije jaren.
Om uit te sluiten om op het misverstand van een derde voort te borduren.

Dit werd in het verleden geproduceerd door geslaagden (edit: hoewel ? Als ik de taalfouten optel ? Zouden de niet-geslaagden ook in de databases komen?) :

http://www.scriptieprijs.be/uploads/doc ... 58e998.pdf

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf


G
Plaats reactie