eco-subsidie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: PV panelen geplaatst

Bericht door wiha »

Gandalf schreef:Dat soort toestanden verwacht ik in België ook binnen een paar jaar als de groenstroomcertificaten (subsidieregeling) afloopt ....
Kan je intussen ook stilletjes rekening beginnen mee houden als je een afschrijvings-/rendements- berekening van een nieuwe PV-installatie maakt ... namelijk dat ze binnen enkele jaren zeer goedkoop de tweedehandsmarkt zullen overspoelen ... :fff


G
Misschien toch ff verduidelijken dat de groenestroom certificaten voor bestaande installaties niet onder de afbouwende regeling vallen, maar voor 20 jaar zijn gegarandeerd.
Ik zie dan ook geen enkele pv installatie voor die tijd op de tweede hands markt komen.
Het tijdstip van keuring bepaalt twintig jaar lang het vast bedrag voor het certificaat.
Uiteraard worden met het lager worden van het bedrag ook de pv panelen goedkoper, wel raar hé...
De verwachting is dat straks een huishoudelijke pv installatie zich terug verdient door het niet hoeven aankopen van elektriciteit bij een leverancier.

groet, Wiha
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: PV panelen geplaatst

Bericht door deleted »

wiha schreef:Misschien toch ff verduidelijken dat de groenestroom certificaten voor bestaande installaties niet onder de afbouwende regeling vallen, maar voor 20 jaar zijn gegarandeerd.
Ik zie dan ook geen enkele pv installatie voor die tijd op de tweede hands markt komen.
Het tijdstip van keuring bepaalt twintig jaar lang het vast bedrag voor het certificaat.
Uiteraard worden met het lager worden van het bedrag ook de pv panelen goedkoper, wel raar hé...
De verwachting is dat straks een huishoudelijke pv installatie zich terug verdient door het niet hoeven aankopen van elektriciteit bij een leverancier.

groet, Wiha
KLopt. Maar de eerste installaties onder deze regeling zullen ook al bijna 10 jaar oud zijn.
Trouwens er zitten ,ondanks de 20-jaar-subsidiegarantie, andere adders onder het gras ... Men denkt er nu aan om de vaste abbo-kosten te verhogen voor mensen die electriciteit leveren... Dan wordt de 'garantie' een soort broekzak-vestzak operatie natuurlijk. En het contract wordt toch 20 jaar mooi nageleefd ...

En terecht, het zijn nu voornamelijk de bedrijven die massaal de subsidies binnenhalen in België. De lage- en middeninkomens mogen solidair hun bijdrage betalen aan degenen die zich panelen kunnen permiteren (bedrijven en hogere inkomens) ...

G
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: PV panelen geplaatst

Bericht door wiha »

Hallo G,

IK heb er nog weinig van gehoord, van die bedrijven dat klopt. Geef ze eens ongelijk als het wettelijk en financiele plaatje zo gemaakt is ?
IK zou verder niet weten hoe men een huishouden dat 7000 kwh produceert en bv 6000 kwh verbruikt wil gaan aanpakken.
Het effect zal dan zijn dat men die 1000 kwh gaat opmaken en dat is ecologisch verkwisten.
Ik dacht dat de eerste pv een jaar of drie lagen.
Men zou hooguit iets kunnen verzinnen dat je gebruikt maakt van het Net, maar dan moet men nog gaan bewijzen hoeveel je gebruikt maakt, daarom dat men ook al stillekes bezig is met slimme meters. Juridische kantjes heb ik me nog niet mee bezig gehouden maar die zullen er ook nog wel zijn in ons voordeel.

Nu : wat er ook al dan niet ooit van komt, t'zal zo een vaart niet lopen.
Ik weet niet of je nog andere info hebt, abbo kosten ? weet ff niet wat je bedoeld hiermee.

Een feit is dat men onze groene stroom in het kader van europese en andere normen hard nodig heeft en dat men de norm zelfs niet gaat halen.

grts, Willy
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: PV panelen geplaatst

Bericht door deleted »

wiha schreef: Ik weet niet of je nog andere info hebt, abbo kosten ? weet ff niet wat je bedoeld hiermee.
Willy,

Wat het uiteindelijk gaat worden in België weet je inderdaad nooit.
Maar de huidige denkpiste verwoordt de bevoegde Minister als volgt:
"Het gaat om een soort startbedrag om het net te kunnen en mogen gebruiken dat voor iedereen gelijk is, zonnepanelen of niet. Pas daarna komt de werkelijke stroomfactuur en het zal erop neerkomen dat er een iets grotere bijdrage is voor mensen met zonnepanelen en een iets kleinere voor mensen zonder. Het is vooral een eerlijke verdeling, een verdeling in functie van het werkelijke verbruik van het net."

"Wie zonnepanelen legt, zal nog altijd een lage elektriciteitsfactuur hebben, maar zal minder subsidies krijgen en zal een faire bijdrage aan het netwerk moeten doen. Je zal niet langer drie keer langs de kassa kunnen passeren."
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/p ... /1.1005839

En inderdaad, intussen proberen we verder de Europese normen te halen met initiatieven van de rijken, betaald door de armen ...
(die trouwens met het uitgespaarde geld nog een extra vakantie aan de andere kant van de wereld plannen en op die vlucht meer taxvrije kerosine verbranden dan ze in een heel jaar met een passieve woning of PV kunnen besparen ... :fff maar ja, that's life ... )
G
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: PV panelen geplaatst

Bericht door wiha »

Gandalf,

Dat je geen drie keer langs de kassa kan gaan, die uitspraak was me bekend, maar slaat op de nieuwe installaties.
Hoe dan ook zal de terugverdientijd langer worden, maar dan voor de nieuwe installaties.
de Panelen worden immers ook goedkoper.
Mee betalen aan transport van elek. : dat is te verwaarlozen.

Wat ze ook uitvinden, ze kunnen zich niet permiteren om de ganse groene sektor plat te leggen, er is hierdoor hier veel werkgelegenheid ontstaan.
Daarbij moeten ze zorgen dat ze hun normen halen.

Je uitspraak : initiatief van de rijken betaald door de armen ... is toch erover.

Je kan perfect pv panelen leggen, ook al heb je geen geld !
Het plaatje is zo simpel dat je nooit moet bijleggen als je dit doet via een groene lening die dan ook nog als hypotheek kan getint zijn.
Als je er een groene hypotheek lening van maakt ga je vier maal langs de kassa ! Pay back pv : 2 a 3 jaar.
Wij betalen meer fiscale belasting dan in NL, mits je gebruik maakt van de mogelijke aftrekposten is het fiskaal doenbaar.
Dat is het systeem nu éénmaal hier.
Er niet van gebruik maken is je eigen bestelen.
Uiteraard geldt dit voor wie werkt. of niet werkt en wel solvabel is.

De enige voorwaarden is dat je dak moet hebben of plaats moet hebben om ze te leggen, en je de moeite moet doen om het financieële en fiskale plaatje te doorgronden of je te laten uitleggen.

Nog een uitspraak van diezelfde minister : " je zou gek moeten zijn om het niet te doen "

grts, Willy
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

Wiha,

Uit louter principiële redenen heb ik me er inderdaad niet in verdiept.
Maar ik neem aan dat wat je zegt in grote lijnen correct is. Dat hoor ik in ieder geval ook van collega's en buren die massaal PV-panelen plaatsen.

Maar als iedereen winst haalt zoals je zegt:
- de investeerder : in enkele jaren alles terugverdient (subsidie én belastingaftrek groene lening)
- de banken krijgen ook een compensering van de overheid per verstrekte groene lening. Bovendien ook nog een kleine rente erop ...
- de zonnepanelen sector (en de door jouw aangehaalde werkgelegenheid )
Dan is mijn vraag:
Wie heeft de rekening dan wél betaald uiteindelijk ?

Niemand ?
Moet ik nu gek zijn ? Of zou de Minister nu gek zijn ?

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: eco-subsidie

Bericht door Tim »

G,

Beide.

Tim :mrgreen:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

Tim schreef:G,

Beide.

Tim :mrgreen:
Inderdaad. Ik zou het moeten zijn en de minister is het ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eco-subsidie

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Dan is mijn vraag:
Wie heeft de rekening dan wél betaald uiteindelijk ?
Ik weet niet of je, uitgaande van aanschaf en exploitatie, van een rekening kunt spreken. Een eenmalige investering contra uitgesmeerde betalingen aan fossiele energie. Bij zonnepanelen oogst je gratis energie nadat je de installatie afgeschreven hebt over de de kW-uren tot aan het break even point.
als iedereen winst haalt
Gaat de discussie niet eigenlijk over het verschil tussen het begrippen "winst" en "besparen"? Voor de eindgebruiker geldt het laatste, voor de trein ervoor het eerste...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

Het eerste kan gelden voor ongesubsidieerde investeringen. (En dan vraag ik me af hoeveel mensen nog in zonnepanelen zouden investeren, In Wallonië koop je een hectare bos voor hetzelfde geld ...ook ongesubsidieerd) .
Vergeet ook niet dat je in deze (gesubsidieerde) format gebonden blijft (zeker al 20 jaar) aan het distributienet ... En die kost daarvan ligt niet vast ... (rendement bij variërende kosten ? .... om maar te zwijgen van de mogelijkheden van afgekoppelde WKK-oplossingen binnen afzienbare tijd)

Bij (zwaar) gesubsidieerde regelingen is echter de besparing van de ene , de belastingverhoging en de oplopende distributekost van een ander... (de ergste gevallen doen zelfs de panelen weg om estetische redenen eenmaal de subsidies zijn binnengehaald...)

In België vindt men het normaal dat Belastingen en distributiekosten 20 à 30 % hoger liggen dan in het buitenland ...
Je kan dat compenseren als je statistisch in de juiste groep zit, maar iemand betaalt uiteindelijk het verschil ...en ook van de winst van de trein ervoor gaat het niet vanaf ... dus wie ?
Mooiste vind ik altijd de discussies als ze zich afvragen waarom die in België duurder zijn dan in het buitenland ....

Theoretisch(maar ver van de realiteit!) kan iedereen zonnepanelen leggen met belastinggeld, maar dan zullen de belastingen voor iedereen stijgen om die subsidies te betalen. En waarom zou een overheid in dat geval niet zelf zonnepanelen plaatsen en de electriciteit ervan verdelen ?

G
http://vtm.be/nieuws/binnenland/72435-d ... -torenhoog
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Wie betaald : alle gebruikers aangesloten op het net hebben op hun factuur sinds enkele jaren de post groene stroom certificaten staan maar dan met een plus ipv een min.
Dit in functie van je afname.
Wie is gek : Dat weet ik niet, degene die geen pv legt voorlopig alleszins en gewoon wat meer doorschuift aan de fiscus.
Wie is slim : Degene die ze overal gaat leggen.
Wie is niet gek : Degene die ze heeft en zich onafhankelijk maakt van een zooitje van energie leveranciers die er vaak rare praktijken op na houden, heb hier een leuk dossier liggen van hoe een energieleverancier probeert een drie jaar vast contract aan te smeren, goochelt met contract datums, niet bereikbaar is : ken je het ? druk één, druk zes, enzz.. en dan verder van alles belooft en niets doet, tot klacht neerlegging bij de economische inspectie, daarna nog doet of hun neus bloedt, incasso bureau inhuurt om uiteindelijk dan toch het onderspit te moeten delven..
testaankoop heeft deze maand er een heel artikel aan gewijd. >>> Daar alleen al doe ik het voor !
Hun tactiek is gewoon : zadel de inspecteur voor klachten behandeling op met genoeg klachten zodat hij er onderdoor gaat..
Idem de telecom sektor op enkele uitzonderingen na.

De toekomst zal het allemaal leren maar zoals ik al zei, het zal zo een vaart niet lopen.
Uiteindelijk zal men proberen de kleine man te laten betalen.
Neem nu het verhaal van het langer openhouden van de kerncentrales : miljarden winst wordt er door gemaakt beweren rekenaars, de regering kan er enkel een uit de kast gerolde appel van afromen, en zo kunnen we nog een boek vullen....

Wiha
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

wiha schreef:Wie is niet gek : Degene die ze heeft en zich onafhankelijk maakt van een zooitje van energie leveranciers die er vaak rare praktijken op na houden, heb hier een leuk dossier liggen van hoe een energieleverancier probeert een drie jaar vast contract aan te smeren, goochelt met contract datums, niet bereikbaar is : ken je het ? druk één, druk zes, enzz.. en dan verder van alles belooft en niets doet, tot klacht neerlegging bij de economische inspectie, daarna nog doet of hun neus bloedt, incasso bureau inhuurt om uiteindelijk dan toch het onderspit te moeten delven..
testaankoop heeft deze maand er een heel artikel aan gewijd. >>> Daar alleen al doe ik het voor !
Hun tactiek is gewoon : zadel de inspecteur voor klachten behandeling op met genoeg klachten zodat hij er onderdoor gaat..
Idem de telecom sektor op enkele uitzonderingen na.
Wiha,

Eigenlijk ben ik het met je eens.
Maar daarom wil ik er juist niet aan beginnen ... Die "garantie" van 20 jaar bindt me toch juist ook aan die maffia ?
Ik heb momenteel al een rechtzaak aan m'n hoofd omdat ik "Neen, doe ik niet aan mee" durfde te zeggen aan een dienstleverancier (en het rijtje incasso enz in het kielzog).
Eigenlijk is mijn interesse wel een beetje gewekt nu. Hoe zit het bijvoorbeeld met die groenstroomcertficaten als ik na 5 jaar beslis een micro -wkk aan te schaffen en een batterijpakket en de distributeur aan de deur zet ? Mag ik dan weer naar de rechtbank voor contractbreuk ?

G
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Dan moet ik die voorwaarden eens nalezen, ik dacht niet dat je zelf verplichtingen hebt, zij verbinden zich om de certificaten over te kopen en door te verkopen, je mag ze ook zelf verkopen.
Energie leveranciers zijn door de overheid verplicht om een bepaald aantal over te kopen, normen..
Ze zien ons dus nog graag komen.
Echter alles werkt en gaat via de vreg, en je netbeheerder en dat ligt al beter.
Een energieleverancier heeft niks ( te maken ) met mijn pv.
Een micro wkk is eigenlijk interessanter maar je moet de warmte kwijt kunnen in de zomer.
Denk dat in de toekomst de steun meer gaat richting wind,biomassa, micro wkk en minder naar zoneenergie.
Maar zo als je zelf zegt in B weet je nooit.
Nog een onlogische maatregel : een pv installatie geeft een voordeel fiskaal van 40 % van de factuur plus gemeentebel. dus zo een 43 % met een max van 3660 euro per jaar terwijl dit nu voor een zonne collector is terug gebracht naar 2770 euro/ jr..
een zonnecollector geeft 6 maal zo veel zonne energie dan een pv paneel.

Het gaat dus allemaal niet om de groene gedachte, dat is toch wel duidelijk.

Voor de duidelijkheid : weet niet hoe het in nl is met de subsidies, dacht niks ? dan wordt het moeilijk of je moet het aanpakken zoals deze topic is begonnen.
Onafhankelijker wordt je wel, althans ongrijpbaarder...

Als je een conflict hebt moet je drie dingen in de gaten houden :
1. kijken of je in je recht staat, zo ja niet afgeven maar hulp zoeken en klacht neerleggen.
2. steeds antwoorden of aangetekende brief schrijven en je eigen tijd beginnen te calculeren en te claimen.
3. je niet laten bang maken, als je gelijk hebt gaan ze heus niet naar de rechtbank, maar jij kan het weldoen met hun.

grts, WIlly
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: eco-subsidie

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Wiha,
Maar als iedereen winst haalt zoals je zegt:
- de investeerder : in enkele jaren alles terugverdient (subsidie én belastingaftrek groene lening)
- de banken krijgen ook een compensering van de overheid per verstrekte groene lening. Bovendien ook nog een kleine rente erop ...
- de zonnepanelen sector (en de door jouw aangehaalde werkgelegenheid )
Dan is mijn vraag:
Wie heeft de rekening dan wél betaald uiteindelijk ?

Niemand ?
Moet ik nu gek zijn ? Of zou de Minister nu gek zijn ?

G
We leven in een schuldgedreven politieke economie. België heeft geloof ik ook schulden, begrotingstekorten en banken die gaan zwichten onder de derivatenbom. Wie gaan dat betalen? In ieder geval niet degenen die te groot zijn om om te vallen (TBTF). wie dan wel? Middenklasse bijvoorbeeld, de klasse die fiscaal geen kant op kan.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: PV panelen geplaatst

Bericht door Krelis »

Wiha schreef:
Misschien toch ff verduidelijken dat de groenestroom certificaten voor bestaande installaties niet onder de afbouwende regeling vallen, maar voor 20 jaar zijn gegarandeerd.
Ik zie dan ook geen enkele pv installatie voor die tijd op de tweede hands markt komen.
Het tijdstip van keuring bepaalt twintig jaar lang het vast bedrag voor het certificaat.
Uiteraard worden met het lager worden van het bedrag ook de pv panelen goedkoper, wel raar hé...
De verwachting is dat straks een huishoudelijke pv installatie zich terug verdient door het niet hoeven aankopen van elektriciteit bij een leverancier.

groet, Wiha
Wat als je het huis verkoopt? Wordt contract dan zonder boete ontbonden?
Laatst gewijzigd door kockie op 02 sep 2011, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Plaats reactie