eco-subsidie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Iedere eigenaar heeft het recht op toegang tot de certificaten bank, dus ook de nieuwe eigenaar.
Bedrag blijft, datum van in bedrijf name telt.
Via paswoord wordt de meterstand van de groende teller ingevuld op de website van de vreg en de betaling volgt dan automatisch.
Als ik morgen de panelen van de carport weghaal, kraait er geen haan naar.
Ik ben niet verplicht stroom te maken of te leveren.

grts, Willy
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

wiha schreef:Ik ben niet verplicht stroom te maken of te leveren.
Aha , dat zal dan de reden zijn dat ik soms zelfs installaties zie op windrichtingen waar amper zon te verwachten is ... (hier eentje in het dorp zelfs eentje pal op het Noorden ! )
Subsidies oogstens ipv electriciteit ...
G
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

geen elektriciteit is ook geen subsidie, ik moet de eerste die gericht is op het noorden nog tegenkomen.
laat maar eens weten waar dat is, rij regelmatig met de motor door de ardennen, wil ik wel eens zien.

grts,WIlly
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

Wiha,

Voorbeeldje:

breedtegraad: 50°27'39.44"N
lengtegraad: 6°11'8.47"O

PV-panelen op de dakhelling naar de hoofdstraat gericht.
100% Noord !

Google-earth (zie je ze zelfs op de noordelijke dakhelling. Pikzwart.) of GPS ...
PS Zoekfunctie google earth invullen: 50°27'39.44",6°11'8.47"
G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: eco-subsidie

Bericht door Dutch John »

wiha schreef:weet niet hoe het in nl is met de subsidies, dacht niks ?
De overheidssubsidie voor nieuwe particuliere initiatieven is inderdaad per 2011 stopgezet.
De oude SDE regelingen lopen nog door. Die bestaan uit een variabele vergoeding per opgewekte kWh. Daarbij maakt het niet uit of je de stroom zelf direct gebruikt of terug duwt op het net. Er is een aparte meter voor de subsidie. Deze subsidie is een aanvulling op het normale stroomtarief, die gedurende 15 jaar wordt uitgekeerd. Een aanvulling die zichzelf afbouwt als de stroomprijs omhoog gaat. Zo is het maximum voor de 2010 regeling gesteld op 47 cent. Bij een stroomprijs van 22 cent, krijg je dus 25 cent subsidie. Zou de stroomprijs over 10 jaar 47 cent bedragen, dan heb je "pech" en stopt de subsidie. Er wordt per jaar bekeken wat het subsidiebedrag is. Er is een jaarlijks maximum aan kWh, gebaseerd op 850 vollasturen van de aangevraagde installatie. De regeling is aan z'n eigen succes ten onder gegaan. Zo was in 2010 de particuliere regeling ongeveer 15 maal overschreven op de eerste dag. Van de meer dan 30.000 bedrijfsmatige aanvragen zijn er slechts een paar honderd gehonoreerd.

Ik vind het een prima regeling en jammer dat die niet doorgezet wordt. Het bindt de eigenaar 15 jaar aan z'n installatie. En betrokkenheid is een goede zaak. Gemeentelijke subsidies zijn vaak eenmalige aanschafsubsidies. Dat werkt fraude in de hand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Gandalf schreef:Wiha,

Voorbeeldje:

breedtegraad: 50°27'39.44"N
lengtegraad: 6°11'8.47"O

PV-panelen op de dakhelling naar de hoofdstraat gericht.
100% Noord !

Google-earth (zie je ze zelfs op de noordelijke dakhelling. Pikzwart.) of GPS ...
PS Zoekfunctie google earth invullen: 50°27'39.44",6°11'8.47"
G
Tja, ik zie ze niet duidelijk liggen, maar rij daar wel eens langs en zal eens vragen hoe dat zit. Misschien woont er wel een hoge pief van het leger en was er nog wat over op het budget....?
daar tegenover is toch de legerplaats ?
Nu in wallonie kunnen de normen ook weer anders zijn dan in vlaanderen, hier moet wel de ligging goed zijn om bepaalde voordelen te krijgen.
Kan me niet voorstellen dat dat daar iets brengt.

Wordt vervolgd.

Wiha
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Dutch John schreef:
wiha schreef:weet niet hoe het in nl is met de subsidies, dacht niks ?
De overheidssubsidie voor nieuwe particuliere initiatieven is inderdaad per 2011 stopgezet.
De oude SDE regelingen lopen nog door. Die bestaan uit een variabele vergoeding per opgewekte kWh. Daarbij maakt het niet uit of je de stroom zelf direct gebruikt of terug duwt op het net. Er is een aparte meter voor de subsidie. Deze subsidie is een aanvulling op het normale stroomtarief, die gedurende 15 jaar wordt uitgekeerd. Een aanvulling die zichzelf afbouwt als de stroomprijs omhoog gaat. Zo is het maximum voor de 2010 regeling gesteld op 47 cent. Bij een stroomprijs van 22 cent, krijg je dus 25 cent subsidie. Zou de stroomprijs over 10 jaar 47 cent bedragen, dan heb je "pech" en stopt de subsidie. Er wordt per jaar bekeken wat het subsidiebedrag is. Er is een jaarlijks maximum aan kWh, gebaseerd op 850 vollasturen van de aangevraagde installatie. De regeling is aan z'n eigen succes ten onder gegaan. Zo was in 2010 de particuliere regeling ongeveer 15 maal overschreven op de eerste dag. Van de meer dan 30.000 bedrijfsmatige aanvragen zijn er slechts een paar honderd gehonoreerd.

Ik vind het een prima regeling en jammer dat die niet doorgezet wordt. Het bindt de eigenaar 15 jaar aan z'n installatie. En betrokkenheid is een goede zaak. Gemeentelijke subsidies zijn vaak eenmalige aanschafsubsidies. Dat werkt fraude in de hand.

Groet,
DJ
Jammer dat ze is afgeschaft, goede regeling.
De kleine man wordt immers niks gegund, de lobby zal er ook wel achter zitten.....?
Betrokkenheid is er hier ook hoor, je zou gek zijn om ze van het dak te halen.
Nu snap ik waarom de nl limburgers massaal de grens oversteken om zich hier te vestigen........ :lol:

gr, WIha
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

Inderdaad tegenover het Militair domein.

Als ik er langs kom trek ik wel eens een foto.
Of ze er subsidies voor krijgen weet ik niet. Ken de mensen niet.
Viel me alleen op omdat ze aan de Noordzijde liggen ...

G
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Je bent er wel mee bezig moet ik zeggen.
Nu belangrijk is ook te melden dat pv panelen ook stroom maken als er de zon niet opschijnt tgv het licht.
De ene cel meer dan de andere.
Ik maak op een regendag soms 1/3 de tot de helft van mijn max capaciteit.

toch blijft het raar, ik ga er zeker eens aanbellen om te weten hoe het zit al is mijn frans slecht... :roll:

wiha
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

Geen probleem. Daar spreekt men Duits :mrgreen:


Trouwens als je wat uitzoomt in Google-earth zie je dat de bewoners hier voor het geld van een PV-installatie ook een mooi stukje bos kunnen kopen. Meer low-tech, maar zeker zo rendabel als zonnecollector ...
G
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Gandalf schreef:Geen probleem. Daar spreekt men Duits :mrgreen:


Trouwens als je wat uitzoomt in Google-earth zie je dat de bewoners hier voor het geld van een PV-installatie ook een mooi stukje bos kunnen kopen. Meer low-tech, maar zeker zo rendabel als zonnecollector ...
G
Duits,Och Ja, Kan niet misgaan dan.

Had het gezien, helemaal groen daar. Beide is nog beter >> energie onafhankelijk >> ben al zover, echter mijn kachel is versleten en de cv haard staat klaar, ben er over bezig hier.
Het hout valt daar zowaar in je kachel.. :lol:

Ware niet verbouwd zou het kunnen zonder cv kachel maar met die uitbreiding in glas moet er een andere aap uit de mouw getoverd worden.

Een zonnecollector niet rendabel ? Met subsidies toch !
75 euro per m2 collector oppervlak en 42 % van de factuur via de belastingen terug.
Is dat daar bij jullie in het oostkanton ? anders ?


wiha
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

Wiha,

Ik krijg allergische reacties van het woord subsidies.
En als ik een reductie op mijn belastingen wil, dan ga ik liever wat minder werken. Of beter gezegd , dan ga ik liever wat meer voor mezelf werken buiten het commerciële circuit om (moestuin of brandhout bijvoorbeeld)

G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: eco-subsidie

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Wiha,

Ik krijg allergische reacties van het woord subsidies.
En als ik een reductie op mijn belastingen wil, dan ga ik liever wat minder werken. Of beter gezegd , dan ga ik liever wat meer voor mezelf werken buiten het commerciële circuit om (moestuin of brandhout bijvoorbeeld)

G
Dat is de weg :D
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: eco-subsidie

Bericht door wiha »

Ik dacht dat ik hier op een ecologisch forum zat met ecologische gedachten.

De overheid promoot groene energie, isoleren,enz met behulp van subsidies en andere steunmaatregelingen en nu is het ook alweer niet goed ?
Had van een moderator een iets andere visie verwacht ?

Dat verband tussen voor mezelf werken en korting op belastingen snap ik niet goed, ttz ik snap het wel, weet alleen niet of we zo een betere wereld krijgen ?
Ook daarover gaat het hier op het forum toch ?

gr, Wiha
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eco-subsidie

Bericht door deleted »

wiha schreef:Ik dacht dat ik hier op een ecologisch forum zat met ecologische gedachten.

De overheid promoot groene energie, isoleren,enz met behulp van subsidies en andere steunmaatregelingen en nu is het ook alweer niet goed ?
Had van een moderator een iets andere visie verwacht ?

Dat verband tussen voor mezelf werken en korting op belastingen snap ik niet goed, ttz ik snap het wel, weet alleen niet of we zo een betere wereld krijgen ?
Ook daarover gaat het hier op het forum toch ?

gr, Wiha

In hoofdzaak ben ik het niet eens met je betoog om volgende redenen:
De overheid is zeer selectief in die 'groene' promotie. Isolatie wordt bijvoorbeeld momenteel niet meer gesubsidieerd. Een micro-wkk ook niet. Een duurzaam beheerd bos ook niet.
De subsidies hebben vooral met twee zaken te maken: met een bepaalde industrie/lobby die men wil promoten.
En een bepaalde doelgroep die men wil bevoordelen.
En dat laatste houdt echt geen democratische herverdeling in wat de eco-subsidies betreft...

Als je bijvoorbeeld een bepaald model nieuwe auto koopt krijg je een staatssubsidie( in België) van 15% ...
Welke auto, hoe laag de uitstoot ook moge zijn, is goed voor het milieu ?
En welke bevolkingsklasse koopt nieuwe auto's ?
En wat zullen zij doen met de uitgespaarde 15% ? Nog een gesubsidieerde kerosine(=taxfree)wretende extra vakantie in het verre buitenland ? Leve de subsidie ? (resultaat: betere wereld of extra snoepreisje ? Kilowatten bespaard en kerosine voor gekocht ?)


Degenen die goed en veel consumeren krijgen de insentives ... en het milieu gaat pijlsnel bergaf met deze mentaliteit.

Maar je hebt gelijk subsidies zijn een beleidsinstrument dat de overheid gebruikt om mensen bepaalde keuzes te laten maken. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat de incentives die verkocht worden als zijnde "voor het milieu" ook daadwerkelijk iets bijdragen aan de milieuproblematiek.
En ik vraag me dan af wat er werkelijk schuil gaat achter deze voorgehouden wortel.

Loop jij harder omdat ze de voorgehouden wortel groen verfden ?
Ik niet.

Als denkoefening voor de zonnepanelen:

Waarom investeert de overheid de uitgekeerde subsidies niet in professionele zonnepaneel-parken ?
Waar alles geoptimaliseerd beheerd wordt?

Daarna verdelen ze de stroom aan de bedrijven en gezinnen. En ze maken hem niet goedkoper maar fors duurder.
Dan zal iedereen wel vanzelf zuiniger omspringen met energie. Gedaan ook met mistoestanden.
Grootverbruikers zullen de rekening gepresenteerd krijgen ipv de subsidie.

Dan kunnen we misschien denken aan een afbouw van de nucleaire electriciteit en komt een betere wereld misschien een beetje in beeld ...

Een overheid moet geen kiezers of lobbyisten paaien, een overheid moet beleid met toekomstvisie voeren.

Ik zeg daarmee niet dat een particulier geen PV panelen op zijn dak mag zetten. Ik zeg alleen dat voor die individuele investering de gemeenschap geen bijdrage moet leveren. Evenmin voor een zuinige, maar individuele auto. De overheid moet gemeenschappelijk geld aan collectieve zaken spenderen. Openbaar vervoer bijvoorbeeld.
Hoogtijd dat de busssen eens wat zuiniger en CO/NOX-vriendelijker worden.

G


PS
wiha schreef:Had van een moderator een iets andere visie verwacht ?
Ik verwoord hier in de eerste plaats mijn eigen gedachte . Het is ook wel iets waar meerdere mensen hier zo over denken (volgens mij), maar daaom zeker niet iedereen. Het betekent dus niet dat ik hier (als moderator zoals jij zegt) het ecologisch gedachtengoed van het hele forum (als zoiets al zou kunnen bestaan) zou vertegenwoordigen.
We zijn hier geen politieke partij die een bepaalde keuze, bepaald gedachtengoed vooropstellen.
Integendeel, we zijn hier juist om te discussiëren. En daarom mogen we gerust van mening verschillen.

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat iemand op dit forum me van gedacht doet veranderen bijvoorbeeld. Dat vind ik juist de meerwaarde aan dit forum.

G
Plaats reactie