Brit schreef:Beste Stijn,
Door tijdsgebrek nu pas een reactie van mijn kant
en ik ben ook eventjes terug
Stijn Bruers schreef:wel, de grootste voedingsdeskundigenorganisaties in de wereld (American Dietetic Association, Dietitians of Canada,...) zeggen expliciet dat een goed gepland volledig plantaardig voedingspatroon geschikt is voor iedereen, inclusief zwangere vrouwen, kinderen, topsporters,...
Leuk, zo'n linkje van een zelf-claimende grootste organisatie, maar ik denk dat de WHO daar eerder voor in aanmerking komt, en deze doet geen uitspraak over veganistische levensstijlen. Het Nederlandse Voedingscentrum daarentegen wel, en die is al wat realistischer
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... =veganisme
link van het voedingscentrum werkt bij mij niet meer. En ja, de ADA is de grootste (of heb jij weet van een grotere?) De ADA publiceerde dat samen met de Dietitians of Canada, dus we bestrijken al de voedingsdeskundigen van noord-amerika...
En dat WHO er geen uitspraken over doet, daar kunnen we dus niets uit afleiden. Ik denk dat als we dierenrechten ernstig nemen, we ethisch gezien verplicht zijn om te zeggen dat het standpunt van de ADA voldoende zou moeten zijn. Als je de lat in deze kwestie hoger wil leggen, dan moet je consequent de lat in andere even belangrijke kwesties even hoog leggen. Dan zou het wel eens kunnen dat je je op moeilijk terrein begeeft, omdat je de lat vaak te hoog legt.
Stijn Bruers schreef:Enkele veganistische topsporters: carl lewis, scott jurek, mac danzig,...
Nooit van gehoord, maar ik ben ook geen sportfan....
van Carl Lewis toch al wel gehoord, mag ik hopen?
Stijn Bruers schreef:gezondheid is geen reden meer om vlees te eten, want we kunnen zonder.
Dit geld voor wat op dit moment bekend is, maar wie kan met zekerheid zeggen dat er geen nieuwe ondekking worden gedaan die hierop van invloed zijn....
zoiets kunnen we nooit met zekerheid zeggen. Maar ethisch gezien is er genoeg zekerheid ivm veganisme. Misschien ontdekken we dat veganisme ongezond is, maar het is even waarschijnlijk dat we ontdekken dat vleesconsumptie ongezond is. Alles kan, maar het zou onverstandig zijn om daar nu van uit te gaan, gezien het sterke bewijsmateriaal van het tegendeel. Indien je toch hypothetisch wil doen in deze kwestie, zou je consequent moeten zijn en bij alles even zo hypothetisch moeten doen.
Stijn Bruers schreef:Ik "definieer" planten niet als niet-voelend. Ik leidt dat af, en daarbij baseer ik me op de wetenschap. Daar planten geen complex centraal zenuwstelsel hebben (of een ander orgaan dat dezelfde functies heeft), is er geen enkele reden om aan te nemen dat planten kunnen voelen. En verder hebben we nog het gedrag, de fysiologische reacties en de evolutionaire rol van gevoelens, waaruit blijkt dat planten waarschijnlijk niet kunnen voelen. Als je toch denkt dat planten kunnen voelen, dan zouden deze laptop, mijn immuunsysteem en mijn arm ook voelende wezens zijn.
Ik ben benieuwd naar jouw bronnen voor deze stellingname.
ik heb e vertrouwen in dat als je wat bestudeert over biologie, neurologie, cognitieve ethologie en dergelijke, je wel zult zien dat mijn woorden de wetenschappelijke consensus vertegenwoordigt.
Het wordt namelijk algemeen aangenomen dat het afweersysteem van planten wordt aangestuurd door een zenuwstelsel-achtig systeem.
En het wordt ook algemeen aangenomen dat die planten daarom nog geen gevoelens en bewustzijn hebben. En we kunnen dat beargumenteren.
Zo maken tomaten antioxidanten aan als je ze snijdt. Dit is voor 'zoog'dieren gezond, maar houdt aanvallen van schimmels en bacterién nog even af. Dit zorgt ervoor dat de vrucht nog steeds door dieren zal worden gegeten en de zaden op die wijze worden verspreid.
Ook word schade aan een tak herkent en de wond afgesloten met een kurk-achtig weefsel, ook daar komt het "zenuwstelsel" weer in actie.
maar dat zien we bij de mens ook: bv. het lymfestelsel enzo. Maar gaan we nu beweren dat een mens twee bewustzijns heeft, eentje veroorzaakt door het zenuwstelsel en eentje veroorzaakt door het lymfestelsel? Of drie, met het bloedvatenstelsel erbij...
Het is zelf onderzocht dat planten kunnen herkennen wat hetgeen is dat hun aanvalt. Ze maken andere afweer/afschrik stoffen aan als ze niet door een rups worden aangevreten, maar door bijvoorbeeld een kever. Dat is m.i. toch een aardig geavanceerd systeem. Dat wij dit moeilijk als zodanig kunnen herkennen, is een ander verhaal, maar het is er wel degelijk.
maar nog niet voldoende om te spreken van bewustzijn en gevoelens
Overigens, je vergeet het strafste wat men ontdekt heeft dat sommige planten kunnen: zelf-herkenning.
http://entomology.ucdavis.edu/news/EcolLetSelf09.pdf
Maar voor bewustzijn en subjectieve gevoelens enzo is er de consensus dat je meer nodig hebt dan dit...
Stijn Bruers schreef:1) voor welk doel hou je kippen? Is je doel het welzijn van de kippen zelf, of is het omdat ze iets nuttigs produceren. Het eerste is onwaarschijnlijk
2) mogen we hetzelfde doen met bv diep mentaal gehandicapten die geen bewuste vrijwillige instemming kunnen geven?
1) Waarschijnlijk allebei, want hoe beter het welzijn/gezondheid van de kip (en vee in het algemeen) hoe meer/langer deze zal produceren. Vee-dieren worden over het algemeen prima gevoed, beschermd tegen roofdieren en extreme weersinvloeden en gezond gehouden t.b.v. een hoge winst. De wijze waarop is vaak discutabel.
een serieus probleem met dergelijk argument is dat we dat nog eens tegengekomen zijn in de geschiedenis, namelijk bij slavernij. Vee-mensen (chattel slaves - merk op: etymologische overeenkomst tussen chattel en cattle) werden naar men zei ook prima gevoed,... De slavenwelzijnsbeweging zei dat het ok is om zwarten te beschouwen als bezit, zolang je wat welzijnsdingen respecteert. De abolitionisten zeiden dat het altijd onwaardig is om iemand te beschouwen als bezit. De abolitionisten hebben gewonnen... Nu zien we hetzelfde bij de oudere dierenwelzijnsbeweging en de nieuwere dierenbevrijdingsbeweging.
2) Dit is een rare vergelijking. Als zwaar gehandicapt mens wordt je verzorgd (normaal gesproken) maar als gehandicapte kip wordt je direct verstoten, door je familie nog wel en daarna zal het niet lang duren totdat je dood gaat van de honger of door het toedoen van een roofdier. Als deze kip een onderdeel is van een veestapel, heeft het een redelijke kans dat het alsnog in leven wordt gehouden en wordt verzorgdt.....
en ik vind dit een raar argument. Ik bedoel, we komen hier toch gevaarlijk dicht in de buurt van een argumentatie met als conclusie dat we ook mentaal gehandicapten zouden mogen slachten en gebruiken voor whatever (als we ze maar verzorgen). Ik lees hier geen argument waarom we die mentaal gehandicapten niet zouden mogen gebruiken als louter middel voor onze doelen, mits we wat gehandicaptenwelzijnswetten respecteren. Dus ik herhaal: waarom mogen we dat slachten enzo niet met ongeneesbaar diep mentaal gehandicapte weeskinderen doen, maar wel met varkens, koeien en kippen? Ik weet niet of je vertrouwd bent met het begrip discriminatie, maar ik neem aan van wel. Bij discriminatie gaat het om het benadelen op basis van een eigenschap die niet moreel relevant is. De vraag is dus: welke moreel relevante eigenschap hebben alle mensen wel en niet-menselijke dieren niet?
Hier wil ik even aan toevoegen dat uit onderzoek is gebleken dat de meest efficiénte wijze van agrarisch landgebruik in florida zou zijnals deze voor 8% uit veeteeld bestaat. De onderzoekers hadden deze staat uitgekozen omdat de kans groot is dat hiermee het wereldgemiddelde zal worden benaderd.
Een veganistische wereldbevolking zal dus meer natuurlijke habitat kosten dan een wereldbevolking van omnivoren die zuinig moeten omgaan met vlees en dierlijke producten.
dat is waarschijnlijk waar. Dus we zijn het er in elk geval over eens dat we campagne moeten voeren tot vleesvermindering. Uit verschillende studies schat ik dat het meest efficiente landgebruik is wanneer men ruwweg 2 keer per week vlees eet. Dus enkel in het weekend bijvoorbeeld.
Maar als je echt consistent wil zijn en je bent tegen elke vorm van discriminatie (dus ook tegen soortisme) en je hebt net zoals de grote meerderheid van mensen een deontologische ethiek (dus het basisrecht weegt tot een grote hoogte zwaarder door dan consequentialistische/efficientie overwegingen), dan volgt daaruit veganisme. De schending van het basisrecht van dieren is erger dan de niet-optimale efficientie van landgebruik.
Stijn Bruers schreef:Om nog even iets te zeggen over de kracht van dat basisrecht: in een ziekenhuis liggen 5 patienten die gaan sterven, tenzij ze nieuwe organen krijgen. Helaas zijn er geen organen meer beschikbaar. Mogen we dan een willekeurig persoon zonder diens toestemming opofferen en diens hart, nieren, lever,... gebruiken om 5 mensen te redden? Zowat iedereen antwoord spontaan nee. Zelfs al redt men zo netto 4 mensen...
Ik denk dus dat dat basisrecht vrij sterk doorweegt.
Ik zie niet helemaal hoe dit aansluit op het verhaal, maar ik denk dat als het wordt voorgelegt aan de 5 patiénten, dat er wel 1 zou zijn die zicht opofferd.
ok, stel dat er niemand van de patienten zich wil opofferen, wat dan? Het punt dat ik wou maken is dat het basisrecht zwaarder doorweegt dan consequentialistische argumenten (waarbij men bv louter het aantal mensenlevens telt). Dat geldt tot op grote hoogte, want het is denkbaar dat we wel iemands basisrecht willen schenden als we daarmee zeg een miljoen mensen kunnen redden.
Dat is iets heel erg menselijks, wat niet veel wordt gezien in het wild. Daar wordt nou juist vaak beslissingen gemaakt door de groep (uitsluiten van de zwakkere) of door roofdieren (waar mensen ook toe behoren).
en wat concluderen we hieruit?
en waarom zeg je dat mensen tot de roofdieren behoren? En wat bedoel je daar precies mee? Is dat een tautologie, in de zin dat als jij op een dier jaagt, dat jij dan een roofdier bent, per definitie? Maar dan ben ik geen roofdier... Maar ik ben wel een mens... Dat jagende mensen behoren tot de... jagende wezens, dat is evident. Maar met roofdieren bedoelen biologen meestal de orde van roofdieren, en daar behoren we niet toe. Wij behoren tot de orde van primaten.
Stijn Bruers schreef: In de veeteelt gebruiken we dieren omwille van onze doelen (bv ons smaakgenot om zuivel te eten).
En voor dit (nuttige) gebruik zouden we moeten zorgen dat ze een goed leven hebben. Dat ze daarna een keer dood gaan is onvermijdelijk, maar we kunnen dat hooguit snel en pijnloos laten verlopen als goedmaker dat het (nogal) voortijdig is.
de cruciale vraag blijft waarom je dergelijks nooit bij mensen zou doen. Je zou nooit mensen mogen doden en gebruiken voor louter genot, zelfs al geef je ze een snelle pijnloze dood. Waarom mogen we dat nooit bij mensen doen, maar wel bij niet-menselijke dieren?
Tot slot nogmaals, ik vind het prima dat je zelf het risico wil nemen dat veganistisch leven met zich mee brengt, maar spiegel jouw wereld niet mooier voor dan die in werkelijkheid is
hoezo?
waarom spreek je van risico van veganisme, en niet van risico van vlees eten?
Zolang je maar niet het vlees eten mooier voorspiegelt dan die in werkelijkheid is