Reclame

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Is toch niet zo moeilijk. en de deurbel eruit. Wat hier aanbelt komt toch alleen maar schooien, de rest neemt de achterdeur.
Ik heb de hele voordeur eruitgehaald ! :D
Heeft trouwens als voordeel dat degene die aan de achterdeur komt ,en ik daar niet wil, op dat moment al in overtreding is ! Huisvredebreuk, betreden van andermans eigendom. Had je de de laatste incasso-idioot z'n gezicht moeten zien toen ik hem daar vriendelijk (uiteraard) op wees.
Niet dat ik dit soort bezoek regelmatig krijg hoor, maar telecombedrijven halen werkelijk alles uit de kast ...
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Reclame

Bericht door Brit »

Tim schreef:@Brit: Ik ben een dik jaar bij je in de buurt geweest, vooral die borden langs de weg met ballonnen en vlaggen, verschrikkelijk. En dan is Nz nog beter als Aus.
Tja, over de Ozzy's kan ik nog niet mee praten, maar de verhalen spreken boekdelen :| Ze proberen hier klanten te lokken met een rentevrije periode als ze hun spullen op de pof kopen :?
Geloof me, ik heb al een paar klompjes gebroken....... :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Reclame

Bericht door RicharddeBlauw »

Blijven we even bij de dagelijkse kost dan wordt voor heel veel produkten reclame gemaakt. Neem gewoon even supermarkten. Fabrikanten geven vaak veel geld uit aan reclame en dan doen de supermarkten het nog een keertje over. Of die reclame nou in een huis-aan-huis blaadje zitten of andere media, al dat geld moet wel opgebracht worden met de opbrengst van diezelfde produkten. M.a.w. volgens mij zou een zakje BlubBlub zo 30 % in prijs omlaag kunnen als die dure reclame verboden zou worden.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Reclame

Bericht door Brit »

RicharddeBlauw schreef:Blijven we even bij de dagelijkse kost dan wordt voor heel veel produkten reclame gemaakt.
Okee, okee :P
RicharddeBlauw schreef:M.a.w. volgens mij zou een zakje BlubBlub zo 30 % in prijs omlaag kunnen als die dure reclame verboden zou worden.
Uit mijn onderzoeken naar marketing kwam nog wel eens naar boven dat het budget voor marketing (waaruit reclames worden betaald) zelden hoger zijn dan 5% van de omzet. Eigenlijk komen ze hier alleen boven als ze een nieuw product lanceren....
Ik denk zelf dat reclame vaak een product of dienst goedkoper maakt, maar dit komt dan voornamelijk doordat er onnodig veel van wordt verkocht, en dus ook wordt geproduceerd.
Bijvoorbeeld; waarom staat er in ieder huis wel een wasmachine, terwijl die toch vaak 90% van de tijd stof staat te happen. Als je de fabrikant een oor aan wil naaien, dan zou je met 9 buren moeten afspreken dat er geen nieuwe machines meer worden aangeschaft, totdat er 1 machine over is die bijna vol contineau draait. Dan worden de nieuwe machines per stuk wel wat duurder, maar voor de consument is het uiteindelijk weer veel goedkoper :mrgreen:
Het zijn eigenlijk de ontwikkelingskosten van de meeste apparaten, die de prijs opvoeren. Dat is alleen te drukken door grote volumes te verkopen, zodat deze kosten gespreidt worden....... :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Reclame

Bericht door RicharddeBlauw »

Brit schreef: Uit mijn onderzoeken naar marketing kwam nog wel eens naar boven dat het budget voor marketing (waaruit reclames worden betaald) zelden hoger zijn dan 5% van de omzet. Eigenlijk komen ze hier alleen boven als ze een nieuw product lanceren....

Bijvoorbeeld; waarom staat er in ieder huis wel een wasmachine, terwijl die toch vaak 90% van de tijd stof staat te happen. Als je de fabrikant een oor aan wil naaien, dan zou je met 9 buren moeten afspreken dat er geen nieuwe machines meer worden aangeschaft, totdat er 1 machine over is die bijna vol contineau draait. Dan worden de nieuwe machines per stuk wel wat duurder, maar voor de consument is het uiteindelijk weer veel goedkoper
Die kosten voor een nieuw produkt, zitten die dan in die 5% ?

W.b. die wasmachine ben ik het helemaal eens. Zaken delen is altijd goedkoper en kost minder energie voor de produktie dus is beter voor het milieu. Maar ja, doordat we het allemaal erg goed hebben (welke crisis?) willen en kunnen we alles zelf hebben.

Ook ik rijd in een auto waar verder vrijwel niemand in rijdt. Mijn buren hebben er wel drie die meestal allemaal gezamenlijk voor de deur staan. Mijn auto is alleen wel 32 jaar oud en dat is ecologisch gezien natuurlijk wel weer goed voor het milieu in vergelijking tot een nieuwe auto.

Ik denk nl. dat het heel wat beter is om 1X per 32 jaar een auto te produceren dan 11 per 32 jaar (om de 2 à 3 jaar een nieuwe auto).
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Reclame

Bericht door SanneV »

RicharddeBlauw schreef:Reclame is per definitie oneerlijk.

Reclame maakt een produkt duurder, zo niet veel te duur in relatie tot wat een produkt nou helemaal kost. Daarnaast kunnen enkel bedrijven die het al goed gaat dure reclames betalen wat oneerlijke concurrentie betekent. Door deze twee aspecten is het moeilijk voor onbekende wellicht betere produkten, hun weg te vinden.

Het mooiste zou zijn als reclame domweg verboden zou worden. Niet alleen op sites maar vooral ook op straat, in tijdschriften, media....etc. In plaats daarvan zou er één groot overzicht kunnen zijn waar elke fabrikant en particulier zijn produkt kan aanmelden. Een team van specialisten beoordeelt het produkt en geeft cijfers/punten voor kwaliteit, gebruikte materialen en vooral de ecologische voetafdruk...enz.

Hierdoor ontstaat een eerlijke vergelijking van produkten wat weer resulteert in de beste reclame voor een goed werkend produkt. Uiteraard komt het beste (lees; produkt met laagste voetafdruk en hoogste kwaliteit) bovenaan te staan in een simpele lijst. Deze lijst staat voor elke burger ter beschikking.

Dan kunnen alle produkten een flink stuk in prijs omlaag.
Enerzijds is reclame oneerlijk, omdat het voor een bestaand, goedlopend bedrijf makkelijker is een nieuw product te promoten/introduceren dan voor een start-up company. Anderzijds, wanneer een nieuw product ook daadwerkelijk beter is, dan kan reclame gezien worden als een investering. Als de consument daadwerkelijk is overtuigd van de toegevoegde waarde van het product (zie hier), dan verdient het product de investering zeker terug. Dus je zou het ook kunnen zien als eerlijk, omdat goede producten deze introductiefase 'overleven'.

Echter is de gemiddelde consument niet gefocused op de laagste voetafdruk, dus hiervoor werkt het niet. Wanneer de gemiddelde consument een lagere voetafdruk ook daadwerkelijk zou zien als toegevoegde waarde, dan zou het kunnen werken. De consument dient hier dan eerst bewust over te worden gemaakt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Reclame

Bericht door Dutch John »

Ter overpeinzing: is reclame in het algemeen inherent aan globalisering?

Een lokaal geproduceerd en verkocht product heeft geen reclame nodig, als het nut heeft en goed is. Het verkoopt zichzelf via de oudste vorm: mond op mond reclame. Lokale krantjes puilen momenteel uit van reclame. Ondernemers trachten vage zaken als rechtshulp, wellness en plastic gazons aan de man te brengen. Advertenties voor echte streekproducten kom je niet tegen, terwijl die toch goed verkocht worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Ik zou zelfs durven stellen dat we hier in het Westen al alle spullen die we nodig hebben reeds (meerdere malen) in ons bezit hebben.
Reclame en marketing zijn eigenlijk uitwassen die een dolgedraaide economie nodig heeft om een behoefte te creëren die er eigenlijk niet is. (Uit winstbejag, groei-logica)

Voor echt levensnoodzakelijke produkten wordt ook zelden reclame gemaakt.

Vraag en aanbod worden eigenlijk op hun kop gezet:
De vraag-creatie is het produkt (aanbod) geworden. De producenten zijn de betalende klanten van de reclame- en marketingindustrie.

En waar staat de gewone man? Verworden tot geïndoctrineerd koopvee? Het nieuwe schapenras: Het Westers Synthetisch Consu-schaap ?

G ( :fff )
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Reclame

Bericht door Tim »

Luitjes,

Ik heb mijn bezem versleten.

Zal ik een bladblazer kopen? Handig en de boekjes staan er waarschijnlijk weer vol mee. Kan ik ook het blad opzuigen en pas ik ook beter in het beeld hier op de buurt. En bladblazen mag ook op zondag!

Tim

Die net leuk met de buurvrouw heeft staan praten, omdat hij zijn bezem zonder gehoorbescherming kan bedienen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

"nen beunder is nog gin ne bezzem"

De bladhark al eens uit de kast gehaald ?

G
Nestor martin
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011, 21:45

Re: Reclame

Bericht door Nestor martin »

Dames kennen meer van auto's dan heren.1 die minder in de garage komt dan die van de heren.Of anders zijn zij voorzichtiger dan heren.Zij maken mss meer téte a téte reklame denk ik .
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Reclame

Bericht door SanneV »

Dutch John schreef:Ter overpeinzing: is reclame in het algemeen inherent aan globalisering?

Een lokaal geproduceerd en verkocht product heeft geen reclame nodig, als het nut heeft en goed is. Het verkoopt zichzelf via de oudste vorm: mond op mond reclame. Lokale krantjes puilen momenteel uit van reclame. Ondernemers trachten vage zaken als rechtshulp, wellness en plastic gazons aan de man te brengen. Advertenties voor echte streekproducten kom je niet tegen, terwijl die toch goed verkocht worden.

Groet,
DJ
Het grappige is dat je zelf al zegt dat zelfs lokale producten zichzelf verkopen via mond-tot-mondreclame, ook een vorm van reclame. Ik denk dat elk product (streekproduct of niet) reclame nodig heeft. Het ene product minder dan het andere, omdat het een nuttig(er) product is van betere kwaliteit of omdat het opereert op een kleine markt (streekproduct). Maar nog steeds zal het bekendheid moeten creëeren op de één of andere manier, waarbij reclame vaak/altijd is betrokken, om de eerste klanten te trekken die de mond-tot-mondreclame starten. Met name in de huidige tijd zal het zelfs voor streekproducten lastiger worden, omdat het aanbod blijft groeien en ze ook internationale concurrentie krijgen. Niet direct als ander streekproduct, maar indirect doordat het in dezelfde productcategorie valt.
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Reclame

Bericht door SanneV »

Gandalf schreef: Vraag en aanbod worden eigenlijk op hun kop gezet:
De vraag-creatie is het produkt (aanbod) geworden. De producenten zijn de betalende klanten van de reclame- en marketingindustrie.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Middels reclame wordt vraag/een behoefte gecreëerd bij de consument voor het product. Dit product is vaak overbodig en wordt puur gekocht om het hele imago/merk dat er omheen wordt gecreëerd door middel van marketing. Het product en de vraag-creatie zijn dus wel degelijk aparte dingen en marketing/reclame is de verbinding tussen deze.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Eigenlijk denk ik niet dat we iets fundamenteels verschillend vertellen.

Wat ik bedoelde is dat de "vraagcreatie" het produkt is dat door de reclame- en marketingbedrijven verkocht wordt. En het wordt verkocht aan de producenten van reguliere produkten.

Bij die reguliere produkten zitten inderdaad een hoop overbodige en niet-gevraagde produkten. Hier is dus geen vraag-aanbod-relatie aanwezig. Nochtans het belangrijkste element in een fundamentele ruil.

De producent heeft echter wel 'vraag' naar zijn produkt nodig. En dat kan de reclame-industrie hem leveren ... Tussen hen is er dus duidelijk wél een klassieke vraag-aanbod relatie. Al is het aanbod hier dan 'vraag-creatie'. Vandaar ook dat ik het een wereld op z'n kop noemde.

De 'consument' is in dit verhaal geen evenwaardige (ruil)partner in het systeem:
Hij wordt instrumenteel benaderd: via onderzoek wordt vastgesteld hoe hij te manipuleren is en vervolgens worden (media, psychlogische,contractuele...)technieken ingezet om het gewenste (koop)gedrag te bereiken.

Samenvattend:
De relatie tussen "klassieke industrie" en "reclame- en marketing industrie" is de klassieke (ruil)handel: vraag- aanbod.
De relatie tussen "klassieke industrie" en "consument" is verworden tot manipulatie:
geen vraag- manipulatie - toch aanbod.

Mond-aan-mond-reclame is in die zin anders dat het geen produkt is van een reclame-industrie.
De basis(levensnoodzakelijke) produkten die je lokaal koopt worden wel degelijk door een werkelijke 'vraag' gedekt.
Het is meer een instrument van partners die een koop willen sluiten en zich informeren met welk produkt/welke persoon ze de geplande (ruil)handel 'veilig/betrouwbaar' kunnen sluiten.
Een handig (sociaal)instrument waar bijvoorbeeld ebay op ingespeeld heeft met zijn 'betrouwbaarheidsscores".
Dit is eigenlijk geen reclame, maar feedback van neutrale derden.

G
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Reclame

Bericht door Th0M »

@Gandalf en SanneV, Kun je voorbeelden geven van producten die puur door manipulatie van reclame- en marketing bureaus toch verkocht worden zonder dat er voorheen vraag naar was?
Plaats reactie