Reclame
Moderator: Moderators
Re: Reclame
Marketing, gezond, ongezond, slecht of minder slecht, 1 ding blijft: je hoeft het niet te kopen/nuttigen.
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14
Re: Reclame
Klopt, je bent er zelf bewust bij om zelf te bepalen wat je wel en niet koopt. Daar gaat het (persoonlijk) mij niet om.
Helaas zorgt reclame er per definitie voor dat produkten duurder worden dan wat ze eigenlijk waard zijn en er dus teveel voor wordt betaald.
Helaas zorgt reclame er per definitie voor dat produkten duurder worden dan wat ze eigenlijk waard zijn en er dus teveel voor wordt betaald.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 jul 2012, 22:37
Re: Reclame
Wat opmerkelijk is aan reclame voor ecologische producten, is dat zeer weinig consumenten in staat zijn om misleidende praktijken van bedrijven te doorgronden.
Ik doe mijn thesis over de effectiviteit van ecolabels, hierbij hoort ook de vatbaarheid van de consument voor greenwashing. Een eenvoudige manier om deze misleidende praktijken, of greenwashing, op te sporen is het analyseren van de advertenties met behulp van de '7 sins of Greenwashing", opgesteld door Terrachoice.
Terrachoice stelde deze 7 zonden op als hulpmiddel bij het identificeren van Greenwashing en onderzoek toont aan dat in meer dan 97% van de gevallen van reclame voor ecologische producten, sprake is van Greenwashing.
Let bij dit cijfer wel op dat een advertentie volgens Terrachoice reeds onder Greenwashing valt als deze aan minimum 1 van deze 7 zonden voldoet. Een bedrijf is zich hier niet steeds van bewust en er is dus niet steeds sprake van kwaad opzet.
Toch is dient de consument op zijn hoede te zijn bij het maken van ecologische aankoopbeslissingen. Let bijvoorbeeld op de ecolabels op de verpakking, let ook op welk woord de producent gebruikt. 'Natuurlijk' is niet steeds ecologisch en 'biologisch afbreekbaar' is niet hetzelfde als 'composteerbaar' (dit laatste is het correcte woordgebruik). Ook wordt vaak aangehaald dat een product ecologisch is doordat het bepaalde stoffen niet bevat, die in werkelijkheid bij wet verboden zijn en dus bij alle concurrerende producten ook niet aanwezig zijn.
Mochten jullie trouwens een duwtje in de rug willen geven aan mijn onderzoek naar ecolabels, ga dan zeker eens kijken bij het onderwep "effectiviteit van ecolabel bij de Vlaamse consument" onder "discussie, maatschappij, economie en ecologie"!
Groeten
bruno
Ik doe mijn thesis over de effectiviteit van ecolabels, hierbij hoort ook de vatbaarheid van de consument voor greenwashing. Een eenvoudige manier om deze misleidende praktijken, of greenwashing, op te sporen is het analyseren van de advertenties met behulp van de '7 sins of Greenwashing", opgesteld door Terrachoice.
Terrachoice stelde deze 7 zonden op als hulpmiddel bij het identificeren van Greenwashing en onderzoek toont aan dat in meer dan 97% van de gevallen van reclame voor ecologische producten, sprake is van Greenwashing.
Let bij dit cijfer wel op dat een advertentie volgens Terrachoice reeds onder Greenwashing valt als deze aan minimum 1 van deze 7 zonden voldoet. Een bedrijf is zich hier niet steeds van bewust en er is dus niet steeds sprake van kwaad opzet.
Toch is dient de consument op zijn hoede te zijn bij het maken van ecologische aankoopbeslissingen. Let bijvoorbeeld op de ecolabels op de verpakking, let ook op welk woord de producent gebruikt. 'Natuurlijk' is niet steeds ecologisch en 'biologisch afbreekbaar' is niet hetzelfde als 'composteerbaar' (dit laatste is het correcte woordgebruik). Ook wordt vaak aangehaald dat een product ecologisch is doordat het bepaalde stoffen niet bevat, die in werkelijkheid bij wet verboden zijn en dus bij alle concurrerende producten ook niet aanwezig zijn.
Mochten jullie trouwens een duwtje in de rug willen geven aan mijn onderzoek naar ecolabels, ga dan zeker eens kijken bij het onderwep "effectiviteit van ecolabel bij de Vlaamse consument" onder "discussie, maatschappij, economie en ecologie"!
Groeten
bruno