Reclame

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Zet deze avond de tv even op ...

:mrgreen:

Ipad2, nieuwste Nintendo, Reis naar Ibiza, Laatste nieuw kaaskroketje, nieuwste smaak van Cola, ...
Tegenwoordig wordt voor elke nieuwigheid toch een 'behoefte' aangewakkerd. Nochtans misten we niets toen al deze zaken even daarvoor nog niet bestonden.

G
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Reclame

Bericht door Th0M »

:D

Ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt, maar je kunt toch onmogelijk beweren dat deze producten alleen een bestaansrecht hebben, omdat er door reclame- en marketingbureaus een kunstmatige vraag voor gecreerd is! Er moet toch minimaal een bepaalde basisbehoefte aan ten grondslag liggen en veelal is het niet anders dan een variatie op een bestaand thema.

"De nieuwste smaak cola" is een variatie op de primaire basis behoefte "eten en drinken". Ik drink bijvoorbeel ook de nieuwste smaak :mrgreen: Zero. Niet (alleen) omdat ik door belanghebbende beinvloed ben, maar ook omdat ik Cola lekker, maar de suikervrije variant beter vind voor de lichamelijk gezondheid!




Deze discussie komt overigens langzaam dichter bij de andere discussie over welvaart!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Cola zero ...

Cola heeft waarschijnlijk een paar jaar geleden via de marketing ontdekt dat er een grote doelgroep een probleem had met de vele caloriën die er in Cola zitten.
Om die groep te bereiken komen ze dan met iets als ZERO.

Bovendien zijn ze erin geslaagd om de consument wijs te maken dat hij goed bezig is. Met zijn gezondheid in dit geval ...

De vervangende zoetstof is aspartaam en nog van veel twijfelachtiger allooi dan suiker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam

Wat ze u verkopen is het waanidee van uw lichamelijke gezondheid. Het lest uw dorst niet beter dan kraanwater en is zeker niet gezonder.

Misschien is/was er een 'behoefte' aan een gezonde, calorie-arme drank. De vraag is zijn ze daar mee gekomen ? Of hebben ze eerst een produkt gemaakt en er daarna het gewenste imago aangekleefd, zonder aan de werkelijke vraag tegemoet te komen.
G
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Reclame

Bericht door Th0M »

Het doel is ook niet alleen dorst lessen. Als dat zo zou zijn, zijn er inderdaad veel producten overbodig.
Cola heeft waarschijnlijk een paar jaar geleden via de marketing ontdekt dat er een grote doelgroep een probleem had met de vele caloriën die er in Cola zitten.
Hiermee geeft je aan dat er in principe al een doelgroep was. Natuurlijk wordt dit doormiddel van marketing uitgespeeld.

Ik ben het met je eens, dat heel veel producten kunnen verdwijnen zonder dat het de mensheid in gevaar brengt. Maar dat die producten er zijn heeft met welvaart te maken.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Hola.

Het gaat hier juist wel om de manipulatie.

Er is inderdaad altijd een doelgroep.
De marketing zoekt uit hoe je hem bereikt.

Een groep vindt Cola ongezond. En niet onterecht.
Dus is er ineens een doelgroep voor gezonde Cola ...

En dan komt Cola met een minstens even ongezonde ZEROcola, echter met het verhaal dat deze gezonder is ...
Voila doelgroep bereikt ... En dit is welvaart ?

Er was geen doelgroep of behoefte aan een even ongezonde cola ...
Marketing komt u niet vragen wat u zou willen, maar komt horen hoe het u (ongevraagde)zaken kan verkopen. Dat is voor mij toch een verschil.

G
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Reclame

Bericht door Th0M »

Je hebt gelijk, maar je verondersteld dan wel dat het product even slecht is. En er wordt dus al 36 jaar geprobeert bewijs te vinden dat aspartaam allerlei ziektes veroorzaakt, tot nu toe zonder resultaat.

Op dit moment, is Cola Zero een variant met nagenoeg geen calorieen en geen bewezen schadelijk effecten van aspartaam. Daar tegenwoordig enorm veel mensen kampen met ziektes als gevolg van overgewicht, vind ik dat dit product wel degelijk een plaats in de schappen verdient.

Ik wil niet mijn kop in het zand steken voor mogelijke schadelijke effecten van aspartaam, maar ik wil evenmin samenzweringsachtige theorien ondersteunen.

(BTW, al die onderzoeken om aan te tonen dat aspartaam schadelijk is, worden die betaald door belangenverenigingen van suikerriet boeren :lol: )
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Hoe krijgt de reclame al die rotzooi verkocht aan mensen als ze al kampen met problemen en zelfs ziektes ten gevolge van hun overgewicht ?

Als dit niet , zonder discussie, allemaal (mét en zonder aspartaam) onder 'overdaad schaadt' valt weet ik het toch ook echt niet meer. En al helemaal als je de doelgroep alzo omschrijft. Een bepaalde groep hun lichaam verdraagt geen extra calorie meer. Dit is de nieuwe doelgroep voor inhoudloos water met smaak en kleurstoffen ?
En nog gezond ook, want de ongezondheid is niet bewezen.
G
PS en ik ben voorstander van het voorzorgsprincipe. Laat ze maar eerst bewijzen dat het onschadelijk is.
Gezond is geen synoniem voor onbewezen schadelijkheid.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Reclame

Bericht door Th0M »

Ik vind het een aardige discussie, maar ik denk ddat we er niet uitgaan komen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Natuurlijk worden er gaten in de markt gezocht en door middel van (manipulatieve) informatie aan de man gebracht. Aan de andere kant, er bestond altijd een bepaalde vraag voor deze producten.

Groeten
Thom
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Reclame

Bericht door deleted »

Ter info dan :

Aspartaam wordt terug onder de loupe genomen:
http://www.vilt.be/Commissie_vraagt_ver ... _aspartaam

En het zal wel niet toevallig zijn dat het volledig natuurlijke plantje 'Stevia', na jaren verbod nu eindelijk een toelating gekregen heeft om in voeding als zoetstof te fungeren...
Cola is volop in de produktie van Stevia aan het investeren.
http://www.kuleuven.be/nieuws/berichten ... 2010b.html

En nu komt er dus een vervroeging van de doorlichting op Aspartaam ...


Edit: Misschien moeten we ons afvragen of elk 'gat in de markt' ook een vraag is.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Reclame

Bericht door Tim »

Tsja,

Ik kreeg in een kerst pakket, gelukkig maar één dit jaar, een waardebon die ik kon verzilveren via internet.

Kado's voorbij geklikt, een goed doel uitgezocht en klikken maar. Of ik mijn gegevens wil invullen :?:

Sorry goed doel, maar het reclame bureau dit dit organiseert zal mij flink moeten betalen voor mijn gegevens.

Ik hoop dat uw vrijwilligers aan de deur komen. Tot volgend jaar.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Reclame

Bericht door Dutch John »

Tim schreef:....een goed doel uitgezocht....
Rechtsboven, geel-oranje knop. Ontvanger kent jou toch al, dus maakt niet uit...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Reclame

Bericht door Tim »

Mr Savage,

Helaas zijn deze marketing jongens slimmer. Dat gaat dan weer niet.

Mr. Kockie gaat een resort exploiteren. Ik heb hem een sauna gesponsord. De hot tub staat al en de warmtebron is in opbouw.

K: Wanneer krijgen we de eerste spam van The EcoKock Resort?

Tim :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Reclame

Bericht door Chicken Power »

Dat gaat nog even duren!

Nck en ik hebben nog minstens de hele zomer nodig voor de afwerking, en het meest grote probleem in tijd zal zijn, in hoeverre wij een gelijkvormigheidsattest af gaan geven.

Voor komend boekjaar hoef je dus niet te vrezen, u kunt vrijelijk nog meer aftikken dan tot op heden, en zonder spam.

Het is wel zeer waarschijnlijk dat u op de een of andere manier bij een BBQ betrokken raakt.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Reclame

Bericht door Tim »

pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Reclame

Bericht door pelletpower »

Tim, ik zou bijna geloven dat dat filmpje echt was, totdat die meneer in een grijze auto stapte die niet wilde starten.
Plaats reactie