Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

Bericht door frans »

@Tim.
Al tijden propageer ik het z.g. omgekeerd redeneren :D
Dat kan hier ook toegepast worden......
Je zou een nieuwe draad kunnen beginnen met de vraag, hoeveel inkomen heb jij en je gezin afgelopen jaar gehad?
Ik vermoed niet dat je er veel eerlijk respons op zult krijgen, anders had ik het zelf wel gestart.
Waar het om gaat is de vraag hoe het komt dat sommige mensen met een minimaal inkomen zich nogal rijk voelen en anderen met een veel voud van dat inkomen telkens verder in het financiële moeras verdwijnen.
Uiteindelijk heeft dat weer invloed op "onze" wereld waar we het in deze draad over hebben.
Voor mijzelf heb ik het antwoord al lang gevonden.
Hoe meer troep je denkt nodig te hebben hoe meer inkomen = meestal meer werktijd = meestal stress.
Het uiteindelijke resultaat is meestal minder "duurzaam"
M.a.w. uiteindelijk zou men nogal wat kunnen leren van juist diegenen die in staat blijken te zijn om met een laag inkomen een hoog rendement te scoren. :)
Groet,
Frans.
Laatst gewijzigd door frans op 30 okt 2010, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Frans,

Je zou ook kunnen vragen: Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

Ik kom op een heleboel euro per maand. Daar zit dan in:
- Gemeente, afval en zuivering
- Hypotheek
- Energie + water
- Verzekeringen
- Auto
- Internet en 2x mobiele telefoon

Hypotheeklast heb ik bruto meegenomen, daar krijg ik jaarlijks van terug zolang het nog duurt. Energie kan zeker duurzamer, ik investeer al met de middelen die ik heb. Wat er nog overblijft is voor eten, kleding, etc. Ik ben alleen kostwinner, mijn vrouw doet de kids. Ik vind dat wij het niet slecht hebben en niet slecht doen. Net wat jij schrijft heb ik ook kennissen die met €1000 meer thuiskomen en vaak rood staan.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 28 nov 2010, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door frans »

@Tim,
Ik ben vast kwijt, net ff nagekeken....
Sept: 360,-
Okt: 546,-
Dat is iets waar ik dus rekening mee moet houden, heffingen, verzekeringen, belastingen,waterschap, water gas elektra tel. voorschotten.
Dan is er neem ik aan af en toe nog wel een extra verrassing maar dat is dan niet maandelijks, en dat kan dan ook weer over een grotere periode uitgesmeerd worden.

Logisch is dan dat als ik met een auto rijdt dat ik er dan ook brandstof in moet tanken.
enz enz enz. maar dat zijn in ieder geval dingen die ik zelf kan beslissen.
Valt best mee te leven dus. :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door benthuis »

Lasten: €1400 euro inclusief bruto hypotheek en 130 euro afbetaling aan de IBgroep.

Valt mij op dat ik aan gemeente en afval al €58 kwijt ben.
Vaste lasten voor het leveren van water gas en stroom zijn ook aanmerkelijk.

Als je die cijfers ziet ben je bijna geneigd om een parallel circuit op te zetten.
Eigen afval verwerken, KWK voor aantal huishoudens, hemelwater opvangen en dan off-grit gaan. (als rechtaarde hollander pluk ik dan eerst nog wel even alle subsidie die ik krijgen kan)

Dan mag de straat mij tot opperstoker benoemen en ben ik een gelukkig en voor een groot deel onafhankelijk man!!

Met het omgekeerd redeneren van Frans ben ik het helemaal eens.
Merk dat mn hele gezin er van profiteerd sinds we een aantal jaar geleden omgekeerd zijn gaan denken.

Groet Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Frans,

Wat je daar schrijft kan nooit. Ik ben bv aan gemeente en waterschap al 80 euro kwijt. Dan de basisverzekering is voor 2 volwassenen ook minimaal 200 euro. Dan zou jij in september nog 80 uitgegeven hebben aan inboedelverzekering, opstal, gas, water, licht, wegenbelasting, autoverzekering, aansprakelijkheid, internet, telefoon, televisie, etc.

Of heb je puur gekeken naar wat je die specifieke maand kwijt was? Ik pak elk kwartaal alle rekeningen en reken deze door op maandlast. Uiteraard komt hier ook niet alles precies op de 30st, maar zo houd ik wel overzicht.

@Benthuis, de gemeente+afval is hier 53 euri. Waterschap 27 per maand.

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

Bericht door frans »

@Tim.
Ik heb i.d.d. gewoon gekeken wat er in de betreffende maanden is afgeschreven.
Nu heb ik al de dingen waar ik in wezen toch aan vast zit in de automatische betaling gezet.
Ik erger me er niet aan en kan het ook niet vergeten, bovendien wordt het dan vaak ook maandelijkse parten afgeschreven.
Toch denk ik dat het een aardig beeld geeft om van uit te gaan.
Natuurlijk hoor je mij niet klagen als ik geld uit geef aan bijkomende dingen voor onderhoud enz. enz. enz.
Alleen, ik beredeneer het omgekeerd :) nietwaar, je moet eens zien in wat voor tempo ik een buffer opbouw t.o.v. iemand anders die maandelijks iets meer kwijt is dan mijn ca.450 vast.
Uit die buffer kan ik uit putten voor dat soort zaken.
Gratis advies, de beste besparing die je kan maken is extra af te lossen op je schulden.
De vooral door banken er goed in gehamerde term belasting aftrek is vooral goed voor de banken zelf, en de overheid profiteert er gezellig van mee.
Maar de klant bedriegt zichzelf, je bent netto altijd meer kwijt dan diegene die geen cent belasting aftrek heeft.
Groet,
Frans.

n.b.
Waarom zou de overheid er niet voor willen kiezen om de mensen de gelegenheid te geven om op een geblokkeerde rekening (bij) te sparen voor hun eigen pensioen?
En dat dan tegen de voorwaarde, gespaard is aftrekbaar bij inleg en belast bij uitkering zoals het bij de normale pensioen inleg ook het geval is.
Je zou zeggen iedereen gelukkig, de staat kan zijn eeuwige kapitaal behoefte o.a. daaruit putten en de mensen hebben een echt zinnige belasting aftrek.
Antwoord, banken schieten in de stress en de mensen zouden wel eens wat meer gaan kiezen voor eerder stoppen met werk i.p.v. zich helemaal een slag in de rondte consumeren.
Ze willen helemaal niet dat de mensen duurzaam leven, stilstand is achteruitgang nietwaar….
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

Bericht door Brit »

frans schreef:Antwoord, banken schieten in de stress en de mensen zouden wel eens wat meer gaan kiezen voor eerder stoppen met werk i.p.v. zich helemaal een slag in de rondte consumeren.
Ik denk niet dat dat de echte zorg is van de banken. Ze verdienen simpelweg veel meer met de beleggings-pensioenen, terwijl het risico meer bij de consument ligt, terwijl met een spaarrekening kunnen ze weinig tot niets verdienen en als ze al dat geld moeten gaan beleggen omdat ze het niet allemaal kunnen uitlenen (omdat minder mensen een hypotheek niet aflossen als ook de hypotheek-aftrek gaat verdwijnen) dan lopen zij het volle risico :fff
Jullie worden daar gewoon aan het lijntje gehouden, zodat de loonslaafjes meebetalen aan de hypotheek van hun directeur die onder zijn bonusjes wordt begraven......

Hier staat niets je in de weg om zo veel mogelijk van je hypotheek af te lossen en daarna je huis in eigen bezit te hebben. Geen hypotheek aftrek, geen huurwaarde toeslag, geen vermogensbelasting als je je huis hebt afgelost, alleen banken die je dom proberen te houden en te hoge rentes rekenen :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

Bericht door Dutch John »

frans schreef: Antwoord, banken schieten in de stress en de mensen zouden wel eens wat meer gaan kiezen voor eerder stoppen met werk i.p.v. zich helemaal een slag in de rondte consumeren.
Ze willen helemaal niet dat de mensen duurzaam leven, stilstand is achteruitgang nietwaar….
Net als Brit geloof ik niet dat de banken daar erg wakker van liggen. Van eerder stoppen met werken lijden de banken veel minder dan.... de overheid. Deze topic gaat toch over vaste lasten? Volgens mij is inkomstenbelasting (weliswaar niet vast, maar wel verplicht) een van de grootste en bij velen de grootste maandelijkse last. Tel daarbij de BTW, ook zo'n sluipmoordenaar.

Splits het eens uit: de vaste lasten van wonen en leven naast de afgedragen belastingen. Het is nu maandag. Vandaag en morgen werken voor de overheid. Woensdag en donderdag voor de overige vaste lasten. Vrijdag, en misschien pas in de middag, voor jezelf.
Dit is niet gemeen bedoeld, want het is zoals het is, alleen niemand wil er lang over nadenken. De gemiddelde werknemer had 300 jaar geleden amper genoeg inkomsten om van te leven. En dat is nu nog zo. Alleen het bestedingspatroon is door de tijd met de inkomsten omhoog gegaan, wat het zit met een elastiekje aan het inkomen. We klagen met gezonde benen, want in tegenstelling tot de werknemer uit vroeger tijden hoeven wij niet meer voor alleen ons voedsel en wat onderdak te werken. Want voedsel is nu spotgoedkoop vergeleken met toen. Dat kan iedere moestuinier je vertellen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

Bericht door frans »

Ik heb gelezen dat de banken in Duitsland een lagere rente hanteren dan hier.
m.a.w. Via de belasting kunnen ze hier een hogere marge halen….
Het andere deel van de marge kunnen ze halen door dat de mensen helemaal dol zijn geworden, ze kunnen het :mrgreen: Bekostigen dus zijn de prijzen van huizen hier hoger dan daar.
Simpel kwestie van vraag en aanbod. Maak iedereen miljonair en zelfs een hondenhok is 500.000 waard.
En dan komt toch weer de staat als lachende derde, overdrachts belasting over een hogere verkoopprijs levert meer op dan over een lagere verkoopprijs.
Geldt natuurlijk ook over de andere belastingen, overigens niet vergeten, geen schuld op je vastgoed=geen bijtelling voor je inkomsten belasting. :fff
@Brit.
Ik wil het geblokkeerde geld in de eerste plaats laten gebruiken voor Nederlandse staats obligaties en een beleggings rekening die door je zelf te beheren is onder de zelfde conditie, die rente is in ieder geval beter dan dat van de banken en net zo veilig.
De banken worden nu toch ook al door de zelfde staat overeind gehouden.
Laatst gewijzigd door frans op 01 nov 2010, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoeveel vaste lasten hebben jullie elke maand?

Bericht door Brit »

frans schreef:k wil het geblokkeerde geld in de eerste plaats laten gebruiken voor Nederlandse staats obligaties, die rente is in ieder geval beter dan dat van de banken en net zo veilig.
Wat mijn betref hep ie helemaal gelijk :wink:
Ik heb het eigenlijk altijd vreemd gevonden dat er eigenlijk geen optie was om gewoon voor je pensioen te sparen. Alle producten die er waren (meer dan 2 jaar geleden), waren beleggingsproducten. En gewoon sparen kon ook eigenlijk niet door de vermogensbelasting :? Dat is nu in ieder geval iets beter met die geblokkeerde spaarrekeningen, of zijn die er nog steeds niet voor pensioenen?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie