Groene stroom bestaat niet!

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Groene stroom bestaat niet!

Bericht door Dutch John »

Herbert schreef: Olie is miljoenen jaren oud,een ontelbare hoeveelheid plantaardige olie dus.
Olie (fossiel): lange koolstofomloop, niet hernieuwbaar. Plantaardige olie (en andere biomassa): korte koolstofomloop, hernieuwbaar. Two totally different beasts.
Het is m.i. helemaal niet belangrijk hoeveel energie 1 vat olie kan leveren ,het gaat erom hoeveel energie ervoor nodig is om dat ene vat bruikbaar op plaats van bestemming te kijgen.
Helemaal waar. Op het moment dat de EROI gelijk aan 1 is, dan wordt de winning bezigheidstherapie. Het is best mogelijk dat ongeveer de helft van alle aanwezige fossiele brandstof dan nog in de aarde zit. Het onderste fruit is dan geplukt en het bovenste kunnen we niet aan, tenzij we meer investeren dan het opbrengt.

Zeg Herbert, als je zelf koolzaad wilt zaaien, bemesten, oogsten en verwerken, heb je een schatting gemaakt hoeveel tijd dat per hectare kost? Ik heb eens de proef op de som genomen met hout voor de auto. Als ik alles met het handje doe, ben ik 5 dagen bezig voor 1 kuub hout. Zonder zaaien en bemesten, alleen oogsten en verwerken. Eigenlijk belachelijk, om zonder fossiele input (alhoewel, waar komt die spanzaag vandaan?) brandstof aan te maken voor een product dat wel met fossiele brandstof geproduceerd is. Oké, deels te rechtvaardigen, omdat het een voertuig betreft dat anders toch gesloopt zou worden.

Misschien is groene energie, die geproduceerd wordt met input van fossiele brandstof (dus ALLE groene energie) niet aan te merken als duurzaam, maar eerder als een crisisbrandstof. Een noodoplossing. Het kan ook met input van dezelfde groene energie, maar als één derde van bijvoorbeeld biomassa nodig is om de biomassa te produceren (EROI=3), dan wordt de wereld wel heel klein. Spreken we nog niet eens over de productie van apparatuur om groene energie te consumeren. Ik zie geen windturbine of zonnepaneel gemaakt worden van en door biomassa.
Eigenlijk leven we in een prachtige tijd, met een toegankelijkheid tot.... alles. Alleen dankzij fossiele grondstoffen.

Tim heeft dus gelijk. Puur groene energie bestaat niet. Kan zonder fossiele input niet bestaan in de huidige maatschappij. Alle jubelverhalen ten spijt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Groene stroom bestaat niet!

Bericht door Herbert »

Herbert schreef: en dat laatste over die joules van jou: wordt het echt eens tijd wat minder eten weg te gooien ,de helft van het geproduceerde voer wordt weggegooid,stopt men daar mee is de energie behoefte ineens gehalveerd.
Dat is pas iets om over na te denken!!!
Mijn excuses voor mijn taalgebruik,ik woon al 30 jaar niet meer in nederland(let op GEEN hoofdletter :mrgreen: ) en als dat hier zo belangrijk is ,dan is het byebye zwaaizwaai,take it or leave it.
Ik persoonlijk denk niet dat het de bedoeling is van een modderaar om zulke fouten te herstellen,terwijl de modderaar in kwestie ...
Nah laat maar eigenlijk te ziek om waar te zijn.
Ik verzoek bij deze vriendelijk de beheerder van dit forum mijn account te verwijderen....
Succes tim(let op weer geen hoofdletter) met je primitieve leven.
Laatst gewijzigd door Herbert op 05 okt 2010, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Groene stroom bestaat niet!

Bericht door Herbert »

Dutch John schreef:
Herbert schreef: Olie is miljoenen jaren oud,een ontelbare hoeveelheid plantaardige olie dus.
Olie (fossiel): lange koolstofomloop, niet hernieuwbaar. Plantaardige olie (en andere biomassa): korte koolstofomloop, hernieuwbaar. Two totally different beasts.
Daar zit je toch even helemaal fout.
Fossiele brandstof is wel degelijk hernieuwbaar ,dat process stop niet.
Het is m.i. helemaal niet belangrijk hoeveel energie 1 vat olie kan leveren ,het gaat erom hoeveel energie ervoor nodig is om dat ene vat bruikbaar op plaats van bestemming te kijgen.
Helemaal waar. Op het moment dat de EROI gelijk aan 1 is, dan wordt de winning bezigheidstherapie. Het is best mogelijk dat ongeveer de helft van alle aanwezige fossiele brandstof dan nog in de aarde zit. Het onderste fruit is dan geplukt en het bovenste kunnen we niet aan, tenzij we meer investeren dan het opbrengt.
Zeg Herbert, als je zelf koolzaad wilt zaaien, bemesten, oogsten en verwerken, heb je een schatting gemaakt hoeveel tijd dat per hectare kost?
Maximaal 1 jaar :)Er is dan alleen nog grond nodig om m'n eten te verbouwen ...
Tim heeft dus gelijk. Puur groene energie bestaat niet. Kan zonder fossiele input niet bestaan in de huidige maatschappij. Alle jubelverhalen ten spijt.

Groet,
DJ
Citaat van mezelf:
ten tweede is de enige groene energie de energie die men NIET gebruikt( niet de eerste keer dat ik dit schrijf)
het gaat er niet on wie gelijk heeft ,het gaat om het resultaat.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Groene stroom bestaat niet!

Bericht door Tim »

Herbert schreef:zulke fouten te herstellen
Fijn dat je het zelf ook ziet.
Herbert schreef:terwijl de modderaar in kwestie ...
Daarvoor zit er een "uitroepteken" knop bij elk bericht. Ik ben me niet bewust geweest van dergelijk taalgebruik, maar meld het de volgende keer.

Succes,
Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Groene stroom bestaat niet!

Bericht door Chicken Power »

Hallo Herbert,

Collega heethoofd of diepere denker uit noordelijkere streken? :lol:
Herbert schreef: en dat laatste over die joules van jou: wordt het echt eens tijd wat minder eten weg te gooien ,de helft van het geproduceerde voer wordt weggegooid,stopt men daar mee is de energie behoefte ineens gehalveerd.
Dat is pas iets om over na te denken!!!
Best, maar de verhouding is thans dat te alhier 'slechts' 1 op de 5 boterhammen wordt weggegooid. Dat scheelt maar zo 30 % met wat jij beweerd. Of is dat zo waar jouw huis woont?
Herbert schreef:Mijn excuses voor mijn taalgebruik,ik woon al 30 jaar niet meer in nederland.
Ik constateer en stel vast, dat, je in navolgende bericht, er duidelijk blijk van geeft, na enige prikkeling in deze, het Nederlands in geschrift, nog steeds beheerst.
Herbert schreef:Ik verzoek bij deze vriendelijk de beheerder van dit forum mijn account te verwijderen....
Hee, socio- Zweed? Dit soort zaken regel je hier al tijden gewoon zelf, anders mag je er niet eens aan beginnen!
Herbert schreef:Succes tim(let op weer geen hoofdletter) met je primitieve leven.
Joh, daar hoef je van geen kanten medelijden mee te hebben. Moet nog wel een hoop leren, maar onze wereldverbeteraar eet zelfs biologisch vlees!

Dat wordt nog is een discussie! :lol:

Herbert, kijk naar mij, gewoon gezellig mee blijven doen. We hebben al een man Nieuw- Zeeland, en input vanuit het noorden is ook echt welkom.



Groet, Cp

Ps. leg me is uit welke uitzonderingspositie Finland boven Scandinavië heeft.
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Groene stroom bestaat niet!

Bericht door account verwijderd »

Cp, ?????

Je formulering en bovenal je denkwijze klopt van geen kant.

Gr. Michel
Verwijderd
Plaats reactie