Essent zonne energie.

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Essent zonne energie.

Bericht door frans »

Ik kreeg weer eens een drukwerkje van Essent.
Een ding vind ik best wel meldenswaardig.
Als je “groene stroom” van hun betrekt dan is het aandeel zon 0,01%
Zover ik het kan berekenen betekend het dat afnemers van hun groene stroom per etmaal o.g. 8,64 sec. op de zon draaien.
Niet echt indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat het dus alleen gaat over het deel van de gebruikers die groene stroom afnemen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Essent zonne energie.

Bericht door Jan Zonnebrand »

frans schreef:Ik kreeg weer eens een drukwerkje van Essent.
Een ding vind ik best wel meldenswaardig.
Als je “groene stroom” van hun betrekt dan is het aandeel zon 0,01%
Zover ik het kan berekenen betekend het dat afnemers van hun groene stroom per etmaal o.g. 8,64 sec. op de zon draaien.
Niet echt indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat het dus alleen gaat over het deel van de gebruikers die groene stroom afnemen.
Het aantal antwoorden loopt werkelijk storm. :D

Die 0.01%, stond dat in het drukwerkje van Essent?

Was je even vergeten dat groene stroom altijd een combinatie is van groene energiebronnen?

Dus wind, water en biomassa en dat het grootste deel uit Duitsland komt? Waar men wel honderden windturbines plaatst. Ik snap echt niet waar Frans die 8.64 sec vandaan haalt. Linkje:

http://www.erneuerbare-energien.de/file ... 009_bf.pdf

10% in 2009 en dan hebben we het niet alleen over stroom, een zonneboiler levert vijf maal zoveel per m2. Maar de Hollander denkt in stroom. Voor z'n diepvriezer, wasdroger en vooral z'n elektrisch rijblik (als dat er ooit komt).

Dit is het ecologieforum Frans. Maar ik heb net een post geplaatst waarin ik dit ernstig in twijfel trek. En ik krijg weer gelijk.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Essent zonne energie.

Bericht door frans »

Jan Zonnebrand schreef:Als je “groene stroom” van hun betrekt dan is het aandeel zon 0,01%
Daar staat het, :wink:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Essent zonne energie.

Bericht door Jan Zonnebrand »

frans schreef:
Jan Zonnebrand schreef:Als je “groene stroom” van hun betrekt dan is het aandeel zon 0,01%
Daar staat het, :wink:
En dat neem je zonder meer aan? De publicatie van een traditionele opwekker?

Het is wel wat groter, maar door het geringe rendement van PV-panelen (15%) zal het hier in NL niet veel groter worden. Het zal vermoedelijk wel om het Nederlandse aandeel gaan. De gemiddelde Hollander denkt niet graag over de grens. Daar is het aandeel veel groter.
Plaats reactie