cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gaat het afschaffen van gas cv helpen?

Peiling eindigde op 02 jan 2018, 12:05

Nee, het is ingegeven door economische zaken dus industriele kassa
0
Geen stemmen
Nee,nergetisch verliezen met electra zijn veel groter en vervuilender, niet doen dus; wel isoleren en consuminderen.
5
38%
Ja, dit gaat echt veel schelen naar minder c02 uitstoot
3
23%
Nee, de uitstoot van co2 zal bij gelijk energieverbruik gewoon gelijk blijven
1
8%
Ja, dit gaat het stroomnet makkelijk aankunnen en gas is toch eindig
1
8%
Ja, burgers zijn tenslotte de grootste gasgebruikers en co2 producenten
0
Geen stemmen
Nee. Gas is helemaal niet eindig maar nodig voor langdurige industriele beschikbaarheid
1
8%
Gasprijs ophoog en electraprijs dalen...is dat een belofte??
1
8%
de combi gas en electra verwarmer in een machine...dat is het Eureka
1
8%
 
Totaal aantal stemmen: 13

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door Ruuben »

Regeringspartijen CDA en D66 willen dat minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat een plan maakt om de gasketel 'uit te faseren'.

ANP
'Ook bij bestaande woningen zo snel mogelijk minder gas verbruiken'

Ieder jaar worden volgens CDA en D66 in bestaande woningen 400.000 cv-ketels vervangen voor nieuwe. Dat moeten voortaan moderne, zuinige ketels zijn, zegt Tweede Kamerlid Rob Jetten (D66). Hij denkt vooral aan hybride cv-ketels, die voor een groot deel op elektriciteit draaien. Het kabinet wil de vraag naar gas flink verminderen. 'Met die hybride ketels kun je al snel tot 60 procent minder gas nodig hebben in je woning', zegt Jetten. 'Dat is goed voor het klimaat, goed voor de portemonnee en goed voor Groningen.'


Een moderne ketel is nu vaak nog prijzig. Ook is elektriciteit relatief duur. Maar het is de bedoeling dat de burger niet op extra kosten wordt gejaagd, zegt Jetten. 'Door helder te maken dat de gasgestookte cv-ketel er helemaal uit gaat zal de prijs van de elektrische ketel flink gaan dalen; dat geven de bedrijven aan die die ketels leveren. En de komende jaren zal de prijs van gas langzaamaan oplopen en de prijs van elektriciteit langzaamaan dalen. Daarmee wordt het ook voor de burger uiteindelijk goedkoper.'

Vanavond 13-12-2017 en morgenavond vergadert de Tweede Kamer over de begroting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
=================================================================================================================











https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... -uitbannen
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door dormos »

Los van de millieu impact is het wel zo aardig richting Groningers om het gasverbruik te minderen.
Verder kan stroom opgewekt worden dmv duurzame bronnen, bij gas is dat veel minder goed mogelijk.
Bij mij gaat de gasaansluiting begin volgend jaar op slot. Vooralsnog wordt er verwarmd met houtvergasser, op termijn wellicht met pelletketel icm met warmtepomp en eigen PV.

Groet,

Hans
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door mro »

In België werd deze week uitgesproken: aardgas uitfaseren tegen (of was het vanaf? Niet gemakkelijk met 4 energieministers) 2035.

Wat mij betreft is de energievorm ondergeschikt aan de hoeveelheid energie die je nodig hebt. (wel rekening houdende met het complet energieplaatje, ROEI)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door Pietje »

Zolang er niet bij staat welke energiebron voor stroom gebruikt wordt (op dit moment nog grotendeels kolen) is gas wegfaseren een zinloze actie. Maar er zit waarschijnlijk voornamelijk een politiek doel achter: minder afhankelijk van Rusland worden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door Albert van WdJ »

Minder afhankelijk van Rusland klinkt wel als een goed idee. Die gasten draaien gewoon de gaskraan dicht als iets hen niet bevalt. Dus het zal inderdaad vooral een politiek spel zijn.

Daarnaast: Het overgaan van de technisch prima functionerende gassystemen naar nieuwe elektrische systemen is voor de (handige) consument alleen niet zo plezierig.
Een gasketel is prima zelf aan te leggen of te vervangen, te reinigen en aan de praat te houden. Een elektrisch kacheltje is helemaal goed te overzien. Maar warmtepompsystemen zijn toch een complexer verhaal. Ik vind die manier van verwarmen wel zeer efficiënt, maar veel te ingewikkeld voor zoiets simpels als het voorzien in de warmtebehoefte. Dus als ik van het gas af moet, zou ik als vangnet gewone elektrische kachels gebruiken of een grote elektrische boiler aansluiten op de plaats waar eerst de gas-cv zat. In ieder geval iets waar ik zelf aan kan sleutelen.

Probleem is ook dat de groene stroom veel minder beschikbaar in de koude jaargetijden. Dus hoe gaat die gemaakt worden? Een goede gasgestookte elektriciteitscentrale haalt een rendement van 50%. Maar dan doet de gasketel het toch nog een stukje beter. (Om maar niet te spreken over de kolengestookte.)

Dus volgens mij moet er eerst nog even over nagedacht worden voordat zoiets als uitbannen van gasstook wordt vastgelegd in één of andere regel.

Want in mijn situatie zou het verwarmen niet echt milieuvriendelijker worden. En ik denk dat dit niet alleen bij mij het geval zal zijn.
Change, before you have to.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door JW te R »

Als je een water/water warmtepomp kunt toepassen is de installatie eenvoudiger dan een cv-ketel.
Toegegeven, die optie heeft niet iedereen ...
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef: 13 dec 2017, 15:12 Zolang er niet bij staat welke energiebron voor stroom gebruikt wordt (op dit moment nog grotendeels kolen) is gas wegfaseren een zinloze actie. Maar er zit waarschijnlijk voornamelijk een politiek doel achter: minder afhankelijk van Rusland worden.
Toch vind ik er wel wat inzitten. Door een (deels) elektrische optie te forceren is de omschakeling naar duurzaam opgewekte energie mogelijk, dat is hij bij een gas-ketel per definitie niet.

Dus omdat er op dit moment maar weinig duurzaam opgewekte elektriciteit is in NL is wat mij betreft geen reden om een plan als dit af te schieten.

Ik ben het overigens met je eens dat er zeker ook geopolitieke redenen zijn om een dergelijke richting te kiezen; niks mis mee overigens wat mij betreft.

gr.,
Alef
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door Ruuben »

natuurlijk is geen energiegebruik nog beter, Daarom zou er binnen 2 jaar een bouwverplichting moeten zijn voor passieve huizen en alle nieuwe of renovatie gebouwen. Dan heb je al een betere duurzame richting ingezet. Dat is iets andewrs dan de gasaansluit verplichting op te heffen.
Een enorme winstpakker voor projectontwikkelaars.
Verder zijn economische belangen van de energiesector en bedrijfsleven zo groot dat ik weinig verbeteringen verwacht.
Het regeerakkoord had 'consuminderen' moeten heten. De wereld brandt op, en de urgentie ontbreekt nog steeds.


Utrechtse gemeenten maken statement: geen gas meer in nieuwbouw

Veertien gemeenten in de regio Utrecht hebben afgesproken voortaan geen woningen met een gasaansluiting meer te bouwen. Dat maakten zij gisteren gezamenlijk bekend op de Dag van de Duurzaamheid.
Het gaat om Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Zij lopen hiermee vooruit op het schrappen van de aansluitplicht, waarvoor een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer is ingediend.
Onnodige investeringen
Met het statement hopen de gemeenten onnodige investeringen in de aanleg van gasleidingen in nieuwbouwwijken te voorkomen.
Het besluit sluit ook aan bij de boodschap van het gepresenteerde regeerakkoord. Dat mikt ook op gasloos wonen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door JantjeV8 »

dat klinkt natuurlijk heel erg goed in de landelijke pers Ruuben. Je hebt een prachtig affiche voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Maar als die gasloze huizen voorzien worden van een gigantische gloeispiraal in elk vertrek, en een nog dikkere aansluiting in de meterkast, wat zit er dan werkelijk aan vooruitgang in? Als die huizen energetisch net aan op Bouwbesluitnivo gebouwd worden, gaan ze het met een eenvoudig infra rood paneeltje niet redden.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door dormos »

Volgens mij zijn er modernere manieren dan met een gloeispiraal je huis verwarmen.
Warmtepompen met bijvoorbeeld aardwarmte? Vraagt ten opzichte van het ouderwetse elektrische kacheltje maar zo'n 20-30 % van de kWh'en.
Verder biedt nieuw bouwen de mogelijkheid om veel beter te isoleren waardoor je een kamer bij wijze van spreke met een waxinelichtje al warm krijgt.
wat zit er dan werkelijk aan vooruitgang in?
Elektra kun je duurzaam opwekken, aardgas nog niet echt.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door kockie »

Iemand een getal van EROEI van een warmtepomp?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door JantjeV8 »

Dat klopt helemaal Dormos, maar wat ik wil zeggen is dat er dan Rc's van >9 gebouwd moeten worden. Isolatiepakketten in de spouw van ruim 200mm e.d. Als dat bij de gewone projectontwikkelaars komt, let maar op, dan wordt gewoon net aan Bouwbesluit gebouwd, Rc 4,5. Die hogere Rc's wordt dan voor de gemiddelde aannemer 'te duur'. En dan klinkt het leuk dat er geen gas nodig is, maar dan is er wel een heel dikke stroomkabel nodig want dan ga je het met een hele zak waxinelichtjes nog niet redden. En dat vertellen ze er niet bij.

Precies Kockie!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door Ruuben »

https://www.nu.nl/gaswinning-groningen/ ... wegen.html

Wiebes wil gebruikers wel afsluiten. Kamp niet... Want gascentrales moeten wel electrciteit blijven maken... Anders komt verwarming in gevaar.

Het staat er echt :cry:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door Joepie »

Ruuben schreef: 15 dec 2017, 15:46 https://www.nu.nl/gaswinning-groningen/ ... wegen.html

Wiebes wil gebruikers wel afsluiten. Kamp niet... Want gascentrales moeten wel electrciteit blijven maken... Anders komt verwarming in gevaar.

Het staat er echt :cry:
Je laat een essentieel stukje tekst weg en daarmee wek je een behoorlijke suggestie. Wat er staat is:

Elektriciteitscentrales die op Gronings gas draaien, komen zo mogelijk in de problemen met de elektriciteitsvoorziening en in een aantal gevallen leidt dat ook tot problemen met de warmtevoorziening van huishoudens.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: cda-en-d66-gasgestookte-ketel-uitbannen

Bericht door Ruuben »

Ik denk dat ik het bericht van kamp bedoel, wat in essentie hetzelfde is.
Ik snap alleen niet wat jij nou essentieel anders vind ineens. Gas wordt gebruikt voor electra welke voor verwarming benut wordt.
Plaats reactie