De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Lieve »

Ben nog steeds over dit aan het nadenken.
Ik heb het dan hoe dan ook moeilijk met godsdienst en religie.
Bijna alle godsdiensten proberen hun aanhangers een ritme op te leggen.
Niet alleen een dagelijks ritme maar ook op langere termijn.
Hieruit komt voort dat wij nu iedere seconde willen beheersen.
En niet alleen beheersen we geven ook waarden aan de tijd.
Ieder uur moet naar best vermogen gehonoreerd worden.
Alsof ieder moment hetzelfde zou kunnen zijn, alsof er een mogelijkheid is een vergelijking te maken tussen de tijd voor een knuffel en de tijd die je in de volgende file zit.
Voor mij lijkt dit allemaal erg verwarrend.
Misschien begrijpt er iemand iets van mijn gebrabbel.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door JantjeV8 »

Lieve schreef: 17 jan 2019, 00:13 Bijna alle godsdiensten proberen hun aanhangers een ritme op te leggen.
Precies, en daar gaat het steevast fout. Elkaar opjuinen om tegen je buurman te moeten gaan vertellen wat hij wel moet en absoluut niet mag...

Vrijheid van godsdienst is in mijn ogen je niet met een ander bemoeien. Alles wat 'in het gareel' gebeurd kun je geen vrijheid noemen.
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Angenietja »

Pietje schreef: 25 dec 2018, 23:21 Wat ik begreep uit de wens van Paul Kingsnorth tot "religie" is niet dat een religie gewenst is, maar dat er iets nodig is dat mensen van hun egocentrisme af haalt. Dat ze zich meer zien als een onderdeel van een groter geheel, dat ze ervaren dat dat ze verbonden is met alles om hen heen. ...
Waar ik dan moeite mee heb, is dat de familie hun kinderen thuishoudt, aan homeschooling doet. Van vreemde smetten vrij. Het deel zijn van een groter sociaal geheel loopt daar volgens mij flinke averij op. Ik ken gezinnen die vanwege het recht op homeschooling van NL naar Ierland zijn verhuisd. Geen school was goed genoeg. Een best wel arrogante levenshouding. Ik krijg dan meelij met die kinderen, hoe leuk ze ook leren over de natuur.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door alefarendsen »

Angenietja schreef: 18 jan 2019, 20:36
Pietje schreef: 25 dec 2018, 23:21 Wat ik begreep uit de wens van Paul Kingsnorth tot "religie" is niet dat een religie gewenst is, maar dat er iets nodig is dat mensen van hun egocentrisme af haalt. Dat ze zich meer zien als een onderdeel van een groter geheel, dat ze ervaren dat dat ze verbonden is met alles om hen heen. ...
Waar ik dan moeite mee heb, is dat de familie hun kinderen thuishoudt, aan homeschooling doet. Van vreemde smetten vrij. Het deel zijn van een groter sociaal geheel loopt daar volgens mij flinke averij op. Ik ken gezinnen die vanwege het recht op homeschooling van NL naar Ierland zijn verhuisd. Geen school was goed genoeg. Een best wel arrogante levenshouding. Ik krijg dan meelij met die kinderen, hoe leuk ze ook leren over de natuur.
Begrijpelijk standpunt. Wij denken ook veelvuldig na over homeschooling, maar het sociale aspect (of het gebrek eraan) geeft toch eigenlijk altijd de doorslag om het niet te doen. Zouden we in een gebied wonen waar homeschooling meer geaccepteerd is en waar het vaker gebeurt, dan zouden het sociale aspect ondervangen zijn en zouden we er zeker voor gaan.

Tegelijkertijd snap ik zijn houding goed: de maatschappij is (helemaal in de stad in geurbaniseerde gebieden) erg eenzijdig; als je daar een andere kijk op hebt kun je daarvoor vaak geen school vinden die daarbij aansluit. Tenminste, dat is wat wij ervaren. We dachten dat het wel complementair zou zijn, onze lifestyle met een school in Nederland, maar we merken steeds meer dat het botst.

Over het grotere geheel; z'n invalshoek is inderdaad het niet centraal stellen van de mens en weg van egocentrisme. Hij streeft iets na wat hij ecocentrisme noemt. De ecologie en alles wat daarmee te maken heeft staat centraal. Ik kan het gaan uitleggen, maar het beste is om de man zijn eigen essay over dit onderwerp te lezen (over religie / het spirituele dus): In The Dark Chamber

@Angenietje: jullie hebben zelf de stap gezet naar Roemenië, toch? Zaten jullie daarvoor in NL? Met of zinder kinderen? Hoe bleef je 'sane'? Als je kinderen hebt, hoe pakte jij het aan?
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Angenietja »

Alef, ik leef met je mee. Met jonge kinderen heb je zo veel belangrijke beslissingen te nemen, ik ben best blij dat die tijd voorbij is voor ons. Het is allemaal erg persoonlijk en afhankelijk van de omgeving. Onze kinderen hebben in Nederland de vrijeschool doorlopen, alledrie kijken ze daar met plezier op terug. We zijn bewust in de nabijheid van die scholen gaan wonen. Het is nergens 100% zoals jij het wil hebben en een beetje water bij de wijn doet geen kwaad. In 2005-2006 zijn we met de jongste twee, toen 10 en 14 jaar, een jaar in Roemenie geweest, vrijwilligerswerk/sabbatical. Daar hebben we de kinderen gewoon vanaf dag 1 op de plaatselijke scholen in het diepe gegooid. Dat was niet altijd even makkelijk voor ze, maar ook daar geen schade van opgelopen, vrienden gemaakt en en passant twee extra talen geleerd (Roemeens en Duits). Na dat jaar wilden de kinderen terug, naar Nederland, naar hun vriendjes en naar de vrijeschool. Dus dat deden we. Toen ze volwassen werden gingen wij als ouders stapsgewijs terug naar Roemenie, we konden in Nederland niet meer wennen. De kinderen komen ons nu regelmatig bezoeken en dat gaat wederzijds.

De keus voor emigratie is vooral bepaald door mijn wens om eindelijk boer te worden. Dat wilde ik al vanaf mijn vijfde en heb 'Wageningen' gedaan. Op de postzegel genaamd Nederland moet je daarvoor miljonair zijn, hier konden we de boerderij met een halve hectare grond contant van ons spaargeld afrekenen. Het is ook een keus voor de natuur en een leefstijl die bij ons past. Het had ook Portugal of Frankrijk of Oost-Duitsland of zo kunnen worden, als ik niet ooit hier verzeild was geraakt vanwege werk (reisleider wandelreizen). Nu verkeren we in de gelukkige omstandigheid, bescheiden te kunnen leven van ons werk (groenten en kleinfruit en een beetje Airbnb). Ik zie steeds meer jonge gezinnen hierheen trekken en zou soms wensen dat wij dat ook hadden gedaan toentertijd. Plattelandskinderen hebben hier een geweldige ouderwetse jeugd. Vrijheid, ruimte en gezond avontuur. Dat compenseert het niet zo ideale schoolsysteem. Gelukkig hebben ze hier 3 maanden zomervakantie. Veel stadskinderen brengen die door bij opa en oma op het land.

Maar eerlijk is eerlijk, zonder de glasvezelkabel die vrolijk aan palen door het dorp slingert, denk ik niet dat we hier zouden zijn. de moderne tijd brengt ook enkele zegeningen.

Groet van Agnes
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Lieve »

Belgie heeft soms ook een beetje vreemde wetgeving. Hier geld dus leerplicht en geen schoolplicht.
Yann, de oudste van mijn kinderen is ook gedurende 1 jaar niet naar school geweest, dat was een interessante onderneming, niet altijd zo gemakkelijk. Na 1 jaar is hij terug naar school gegaan, maar met een heel andere kijk op onderwijs.
Nu hebben we kleinkinderen en de discussie word erg reëel over wel of niet naar school. Er zijn natuurlijk wel meer mensen die met dergelijke ideeen bezig zijn, in ons dorp is een groep mensen die hun kinderen samen thuis les geven, geholpen door enkele mensen die ervaring hebben in onderwijs.
Ik weet nog niet welke de keuze gaat worden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Pietje »

alefarendsen schreef: 20 jan 2019, 12:15Begrijpelijk standpunt. Wij denken ook veelvuldig na over homeschooling, maar het sociale aspect (of het gebrek eraan) geeft toch eigenlijk altijd de doorslag om het niet te doen.
Het sociale aspect in het regulier onderwijs is niet zo sociaal, als je gedwongen ongelijkwaardig in de bankjes mag doen wat je gevraagd wordt :lol:
homeschooling.gif
homeschooling.gif (44.57 KiB) 9139 keer bekeken
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door JantjeV8 »

Tja, die discussie zwerft nog ergens hier op het forum. Ook wij zitten midden in dat proces. Ik sta er iedere keer van te kijken hoeveel persoonsgericht maatwerk de 'gewone' school levert. Mijns inziens totaal niks mis mee. Als je dat maatwerk ziet als 'in een hokje plaatsen' zie je denk ik niet dat dat juist de oplossing is voor dat kind. Wat je ook ziet, is dat de ouders 'vinden dat' hun kind op die school moet zitten, 'want dat nivo kan hij/zij makkelijk'... Ligt dat dan aan het kind, de school of??…
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Albert van WdJ »

JantjeV8 schreef: 23 jan 2019, 15:37 Tja, die discussie zwerft nog ergens hier op het forum
Daar hebben we inderdaad een poosje pittig over gediscussieerd.
Tegenwoordig vat ik het voor mezelf wat simpeler samen wat betreft de diverse vormen van onderwijs:
"Het reguliere onderwijs is niet geschikt voor iedereen, maar het thuisonderwijs ook niet."

Kijk naar het kind, weet wat het wil en kan en beslis als verstandig volwassene samen wat het beste voor hem/haar is. En of de gemaakte keuze haalbaar is.
Change, before you have to.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door alefarendsen »

Albert van WdJ schreef: 23 jan 2019, 18:14 "Het reguliere onderwijs is niet geschikt voor iedereen, maar het thuisonderwijs ook niet."

Kijk naar het kind, weet wat het wil en kan en beslis als verstandig volwassene samen wat het beste voor hem/haar is. En of de gemaakte keuze haalbaar is.
Dat is een goed punt. We merken dat het verschil direct in onze 2 koters. De oudste leert op een totaal andere manier dan de jongste. De oudste is veel minder geneigd dingen van mij en m'n vrouw aan te nemen dan de jongste, ook als we het op minder traditionele meester-leerling manieren doen.

Alef
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Pietje »

Een meisje van 6 zei afgelopen week tegen haar moeder, toen ze op onze democratische school was wezen kijken:
"Mama, als ik op deze school mag leren wat ik graag wil leren, mag ik dan later ook doen wat ik graag wil doen?"

Regulier onderwijs is gewoon 1 van de miljoen miljard manieren die er zijn om iemand zich te laten ontwikkelen. Niets meer, niets minder...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Dutch John »

Pietje schreef: 27 jan 2019, 23:14 mag ik dan later ook doen wat ik graag wil doen?

Regulier onderwijs is gewoon 1 van de miljoen miljard manieren die er zijn om iemand zich te laten ontwikkelen. Niets meer, niets minder...
Precies. Misschien spelen andere factoren zoals instelling van de ouders, cultuur van de omgeving, media, verleidelijke impulsen en de gevoeligheid ervoor een veel grotere rol. Ook in het latere leven. Ik vermoed dat elk mens een globale richting heeft wat betreft interesses en capaciteiten, maar nooit helemaal gefixeerd. Gedurende je leven stuiter je tussen de oevers van het kanaal van ambities heen en weer. Niets zo belangrijk dan daar aan toe te geven en nooit blijven hangen in een carrière, alleen omdat dat zekerheid en comfort biedt. Meedeinen op de golven van veranderende ambities.... Je leven lang mentale verrijking. Toch heel iets anders wat ons aangepraat wordt: economisch denken, gevoed door materiële verleiding en financiële ketenen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door JantjeV8 »

Er zijn vele (voornamelijk vmbo) scholen waarbij de leraren/leraressen het opgegeven hebben en de leerlingen hun eigen gang laten gaan. Mijns inziens kun je daar uit concluderen dat 'vrij onderwijs' voor een beperkt aantal personen/persoonlijkheden geschikt is, velen hebben overwicht en een richtingwijzer nodig.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door Pietje »

Vrij onderwijs is voor bijna alle kinderen geschikt. Enkel kinderen die niet kunnen reflecteren op eigen gedrag hebben meer begeleiding nodig. Bedenk dat de mensheid nog maar 150 jaar dit "ontwikkelsysteem" heeft: alle andere millennia waren kinderen volledig vrij. En bij jager-verzamelaar-culturen op dit moment nog steeds. De afgelopen 150 jaar hebben we veel bereikt, maar we hebben nog veel meer stukgemaakt. Ik zie daar wel een verband in...

Leuk artikel van vandaag:
https://www.trouw.nl/samenleving/-ons-o ... nvbpckjyJQ
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De beschaving voorbij - Paul Kingsnorth in Tegenlicht

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 30 jan 2019, 12:01 alle andere millennia waren kinderen volledig vrij.
Nou meen ik uit de geschiedenis lessen te herinneren dat die jaar in jaar uit van oorlog tot oorlog gingen. Roven, plunderen, landje pik, oogst afpakken, baasje spelen.
Plaats reactie