Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Ruuben »

Dat is het net in..... het net uit naar consumenten met electrische kachels... is een veel groter probleem. Maar dat durven ze niet te zeggen.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door edvdvoort »

Nee, vooral niet als iedereen met een warmtepomp z n huis gaat verhitten als het buiten - 15 is .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: 07 apr 2018, 09:47Echt, dit is niet meer mijn wereld
Haha, 't is maar waar je kijkt. Vandaag is het gras weer een paar cm gegroeid, en was ik een baantje aan het zeisen voor de varkens. Toen ik de verkeerde kan opkeek zag ik een snelweg vol met duizenden auto's. Niet mijn wereld. Toen keek de goede kant op; de kippen scharrelden tevreden in de rondte. Wel mijn wereld.

Terug naar het onderwerp
Nee, vooral niet als iedereen met een warmtepomp z n huis gaat verhitten als het buiten - 15 is .
Helemaal eens. Ik heb uiteindelijk, door gezondheidsissues, ook een warmtepomp aangelegd en die vreet inderdaad (zoals van te voren bekend) in een week zoals eind feb behoorlijk wat energie. Voor heel februari dit jaar 1.453 kWh. Vrijstaande boerderij midden op de vlakte, de noord-ooster kwam hard aangewaaid. Moet wel vermelden dat we heel de maand februari midden in een grootschalige renovatie zaten van de gevels. Hoogste verbruik vorig jaar was 1.100 ongeveer.

Wal keert schip denk ik. En ik ben op dit moment niet bereid de stap te zetten om dat te helpen voorkomen. In de afweging zijn andere zaken belangrijker.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Krelis »

was gisteren 12/7 in Loppersum en geen idee wat daar gaande was. Bleek een instuif voor ‘getroffenen’ te zijn. Iets met erfgoed.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door ivob »

Dutch John schreef: 07 apr 2018, 09:47 Echt, dit is niet meer mijn wereld.
Nou het grootste deel van je wereld kan je nog zelf maken. Niemand verplicht je mee te doen aan de waanzin van een ander.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door ivob »

alefarendsen schreef: 18 apr 2018, 18:23 Voor heel februari dit jaar 1.453 kWh.
Dan heb je het een en ander toch verkeerd op elkaar afgestemd.
Is zowat het energieverbruik van mijn WP voor heel het jaar 2018.
Iedere energiebron dien je oordeelkundig in te zetten volgens zijn eigen optimaal rendement en niet zomaar lukraak.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door edvdvoort »

Ik ga er steeds minder van begrijpen ...CO2 met de helft omlaag in 10 of 30 jaar Allemaal n warmtepomp en een elektrisch auto , Bedrijven die alternatieven moeten zoeken zonder CO 2 uitstoot(stroom dus)..Kolencentrales dicht, gascentrales (met gas uit rusland?) kerncentrale in Lingen ook dicht en bruinkool stoken is natuurlijk ook superslecht ..
Als je dit allemaal bij elkaar optelt kan ik maar tot een conclusie komen : Zonnepanelen en windmolens kun je nog zoveel neerzetten als je wilt maar die capaciteit haal je nooit . En als het s winters s nachts niet waait hoe dan ?? Al die miljarden die ze willen uitgeven gaan BIJ DE HUIDIGE STAND VAN DE TECHNIEK geen oplossing bieden . Het gaat erop neer komen dat we de stroom straks gedisdribueerd krijgen en dat iedereen van tijd tot tijd in de kou komt te zitten .........over 10 of 30 jaar dus :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Pietje »

Precies.
En ondertussen mogen de multinationals rustig doorgaan met oude technieken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door fireblade »

maar via een omweg komt de rekening dan toch weer bij ons te liggen, de kosten voor de klimaatmaatregelen worden dan gewoon doorberekend in de producten, de consument is altijd het slachtoffer. Dus is het eerder zaak dat we minder/anders gaan consumeren.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door pelletpower »

Kernenergie, tenzij er iets anders gevonden wordt. Rekensommetje klopt inderdaad niet. Of de kou of voor altijd in de lichtgevende troep.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door jwardenier »

Is het geen optie het vliegverkeer vors te minderen en de vrijkomende brandstof en co2 te verbruiken om elektra te maken .
Minderen is voor ons wel een optie ,maar voor hen die 3 hoog achter wonen wellicht ondoenlijk .
Waar mogelijk is minderen een must .
Gisteren een zelfde soort gesprek gehad met iemand van het Dr landschap ,uitkomst was dat niemand wil tenzij het geen geld kost ,de volgende generatie zoekt het maar uit .
Kernenergie lijkt me een optie als we geen rommel achterlaten ,na ons de zondvloed is geen optie .
Ik heb dan wel geen nakomelingen ,de gast kinderen, nu jong volwassen gun ik ook een goed leven .
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Ruuben »

Als niemand meer vlees eet zijn we er met de co2 beperking.
Dan verder passief huizen bouwen als standaard.
Op naar een kleinschalige lokale wereld.
Er is geen andere optie. Nou ja, helaas wel, een kapitalistische en macht gedreven en gewelddadige uitkomst met waarschijnlijk het uitsterven van de mens tot gevolg. De russen hebben leuk nieuwe wapen: Om hele continenten mee uit te wissen, onderzeeboot tsunamie makers met kernbommen, en een massale straling besmetting erbij voor de rest vd wereld. Met dat soort intelligentie valt geen groentetuin te laten bloeien.

Recent documentaire van Waes op reis gezien; Daar werd ik zwaarmoedig van: wat een berg kolencentrales; mega vervuilend ook nog eens.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180925_03782066
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door remco d »

Ruuben schreef: 15 mar 2019, 11:44 Als niemand meer vlees eet zijn we er met de co2 beperking.
Als niemand olie of kolen gebruikt ook. Als niemand nog kindjes maakt ook. Daarnaast blijven dieren nodig voor mest. Anders heb je ook geen plantaardig voedsel.

Persoonlijk vind ik het blind staren op CO2 wel erg makkelijk. Nu gaat het weer over een klimaatakkoord, iedereen aan de Tesla + warmtepomp. En boos kijken naar China en Amerika die deze zaken op kolenstroom voor ons maken. Kolencentrale Amsterdam dicht noemen ze een overwinning, over een tijd kopen we bruinkoolstroom vd oosterburen op een windstille winternacht.

Gewoon allemaal met wat minder genoegen nemen + geboortebeperking lijkt mij de enige echte oplossing. Het tempo waarin de bevolking toeneemt valt zeker niet tegen te bezuinigen.

Mvg Remco
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door dormos »

https://babetteporcelijn.com/wp-content ... asting.pdf

Conclusie: "spullen" levert de grootste vervuiling, consuminderen dus!

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door ready to burn »

Eh het grappige ( of trieste) is dat de inzet van het kabinet nu wordt om veel, heel veel spullen te gaan maken om deze C02 vermindering te gaan bereiken.
Denk aan: elektrische auto`s, laadpalen, warmtepompen, windmolens, zonnepanelen, accu`s, waterstofopslag, enz

Verminderde uitstoot broeikasgassen.
1990: Peildatum
2020: 14% of 25%
2030: 49%
2050: 95%

2018/9: Bereikt tot nu toe, ergens tusssen de 1% en 6,6%

Ondanks dat ik het somber inzie, ga ik volgende week eens een kijkje nemen, hoe ze dat technisch voor elkaar te krijgen denken te boxen, op, duurzaamverwarmd en solarsolutions

Gr. Maarten
Plaats reactie