Eco-sign

In deze topic kunnen en mogen links geplaatst worden naar andere (commerciele) sites. Uitvoerige reclameboodschappen worden niet op prijs gesteld.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JosephWhiteman
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2015, 09:42

Eco-sign

Bericht door JosephWhiteman »

Hoi iedereen!

Een kennis van mij heeft een logo ontworpen dat zou moeten staan voor “milieubewustzijn”. Een beetje zoals het Peace-logo staat voor vrede en het Anarchy-logo voor anarchie, zou dit moeten staan voor Environmentalism. U begrijpt wat ik bedoel!

Er ontbreekt zo een universeel teken, bij mijn weten, en ik ben ervan overtuigd dat dat toch zijn nut zou kunnen hebben. Om mensen te verenigen, om eenvoudig een statement te maken... Het zou volgens mij kunnen leiden naar meer mensen die 'ervoor uitkomen' dat ze groen zijn. Vaak heb ik toch het gevoel dat mensen daar lichtjes verlegen over zijn. Dat is jammer.

De cirkel staat voor de aarde. De 5 lijnen voor het leven. Een boom, gras, bladnerven, de delta van een rivier... Maar ook voor de stralen van een opkomende zon, symbool voor de hoop.
Zoals in het symbool weergegeven, is al het leven geworteld in de aarde. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We zijn toegewezen tot deze planeet en dit is waar we het mee moeten doen. Dus we moeten er zorg voor dragen.

Er is ook een hand-gebaar dat bij dit teken hoort: de vijf vingers van de hand uitgestrekt, de handpalm naar binnen gekeerd. 5 van de 5 vingers, want - zoals eerder gezegd - we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We moeten samenwerken.

Voorlopig is er enkel een Facebook-pagina van dit symbool (https://www.facebook.com/ecologysign). Ik zou zeggen: bekijk het eens en voel u zo vrij als een vogeltje om het in woord en beeld en gedachte te verspreiden in uw naaste alsook uw verre leefomgeving! Voed de revolutie! Maar trek er vooral uw plan mee! :)

Liken die handel! :)

Groetjes!

P.S.: in de bijlage van dit bericht zijn het symbool en het hand-gebaar te bekijken.
Bijlagen
Eco-sign.jpg
Eco-sign Hand Gesture.png
Laatst gewijzigd door JosephWhiteman op 28 feb 2015, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Eco-sign

Bericht door Lieve »

Dit doet me veel denken aan het volkswagen logo, wat niet echt eco is.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Eco-sign

Bericht door holtere »

Of die firma met dat schelpje..... :twisted:

Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eco-sign

Bericht door Dutch John »

Leuk bedachte symboliek, maar bij mij kwamen de suggesties van Lieve en Holtere ook eerst naar boven en daarna het peace-logo. Verder is de cirkel te perfect rond en de lijnen te technisch recht; komt zelden in de natuur voor en doet erg twintigste eeuws aan. Mag het iets organischer?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JosephWhiteman
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2015, 09:42

Re: Eco-sign

Bericht door JosephWhiteman »

Hoi!

Misschien lijkt het wel wat te hard op Volkswagen, ja. Als een groene jongen een statement wil maken en het wordt verkeerdelijk geïnterpreteerd voor reclame van een automerk, zou dat inderdaad jammer zijn... :)

Misschien is het beter in een vierkant? Maar de ronde vorm van de aarde is zo voor de hand liggend, dat dat ook wel iets van de betekeniswaarde zou wegnemen misschien?

Het teken van Shell vind ik nog wel voldoende verschillend, niet? Dat zijn 9 lijnen ipv 5 en het is ook niet echt rond... Hoewel het ook wel in de richting gaat...

Die opmerking over het organische karakter van het logo is ook wel origineel, DJ. Wel moeilijker om het teken dan universeel te houden, als elk lijntje, om echt correct te zijn, op een specifieke plaats wat gebogen moet zijn of zo...

Het Peace-logo zit er ook wel een beetje in, maar dat is enigszins bewust aangezien vrede ook wel een voorwaarde voor een goed milieu is in zekere zin. Oorlog is zowizo vervuilend en vernietigend, en mensen in oorlogsgebieden hebben niet echt de 'luxe' om op hun milieuvriendelijke levensstijl te letten. Vandaar... :)

Bedankt voor de opmerkingen iedereen! We bekijken het verder en brengen misschien wat wijzigingen aan. Voorlopig dus nog maar niet te veel sharen ;)

Groetjes!

JW
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eco-sign

Bericht door Dutch John »

Zo maar een idee: je kunt de rechte lijnen wat naar buiten laten buigen en de cirkel mee vormen zodat je er ook een bloem in kunt zien. Planten staan aan het begin van het leven. Er is praktisch geen leven dat kan bestaan zonder de directe of indirecte invloed van planten. En de meeste planten vermeerderen zich via bloemen. Iedereen wordt blij van bloemen. Kleur toevoegen aan de zwarte lijnen zorgt dat het nog meer aanspreekt, terwijl je met de lijnen altijd nog de eenvoudige versie kunt weergeven.
Een symbool erbij, zonder dat het je eerder opgesomde symbolen teveel aantast.

Succes,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eco-sign

Bericht door Pietje »

Ik snap dat je zoekt naar een logo in het rijtje Anarchie en Vrede. Die zijn heel sprekend, en eenvoudig te tekenen. Waarom zou je het Vredeslogo niet omgekeerd gebruiken, met 5 vingers? De symboliek die je er in hebt zitten zijn zeker goed.
logo.png
logo.png (2.59 KiB) 13690 keer bekeken
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Eco-sign

Bericht door ritsaert snijder »

mooie boom!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eco-sign

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb er niet zoveel mee. Voor je het weet wordt je weer een groep toebedeeld/veroordeeld.
Carlin schreef:"I leave symbols for the symbol minded"
Tim
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Eco-sign

Bericht door Mees* »

Staat wel mooi op m'n rokende Landrover (?)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eco-sign

Bericht door jwardenier »

Ik ben ook niet zo voor tekens en logo,s , het is nu zo dat alles wat anders is als gangbaar een teken een logo of een keurmerk krijgt .
Het is mijns inziens handiger als alles wat niet in harmonie met de natuur is een logo krijgt .
Overigens is het vredes teken niet echt een teken van vrede ,het werd onder keizer Nero gebruikt in de christenvervolging en was een teken van de dood , ik heb me altijd verwonderd als er een vredes mars gehouden werd met dit teken [DE DOOD] voorop .
Ook nu wordt er een teken aan christenen en anders denkende gegeven onder een schrik bewind van i s met de dood tot gevolg .
Ik heb meer de gedachte als goede wijn die geen krans behoeft ,de slechte die zou ik een keurmerk of logo geven .
En je schamen dat je groen leeft ,dat was 30 jaar terug zo ,toen wij begonnen werden we uitgelachen en uitgejouwd voor geitenwollensokken figuren ,en brandnetelvreters ,en werden we genegeerd op een buurtfeest. Nu krijgen we vaak vragen en zijn zelfs journalisten geïnteresseerd en krijg ik vraag of we workshops willen geven . gr John
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eco-sign

Bericht door Pietje »

Ja, John, je hebt helemaal gelijk. Goede wijn behoeft geen krans.

Van het vredesteken wist ik niet. Leuk te weten!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie