Gevraagd: lucht/water warmtepomp voor experiment

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Gevraagd: lucht/water warmtepomp voor experiment

Bericht door Franq77 »

Ben van plan een lucht/water warmtepomp te plaatsen bovenop een warme houtcomposthoop (biomeiler). Het idee is dat zelfs als het vriest de lucht boven de biomeiler nog boven nul is en dat daarom de lucht inlaat niet zal bevriezen. Dus als iemand nog een tweede hands warmtepomp heeft staan dan hoor ik het graag.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Gevraagd: lucht/water warmtepomp voor experiment

Bericht door JW te R »

Helaas, ik heb dat niet in mijn schuurtje staan.
Het lijkt me overigens verstandig om hier niet te hoge verwachtingen van te hebben. Zelfs een kleine warmtepomp heeft een grotere luchtomzet dan je zou verwachten:
6,5 kW (thermisch) vermogen verplaatst al 2600 m3 per uur ...
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gevraagd: lucht/water warmtepomp voor experiment

Bericht door Joepie »

Het klinkt voor mij als een leuk experiment maar ik zou wat praktische hinders zien. Bijvoorbeeld het stevig monteren van de unit op een in omvang verkleinende biomeiler, het demonteren/monteren van de installatie bij vervanging van de snippers, isoleren van de waterleiding.

Alternatief gedachtenexperiment:
In de toplaag van de biomeiler een luchtslang aanbrengen. De aanzuigopening is aan de bovenzijde van de biomeiler waar plenair lucht wordt aangezogen. Eventueel een overkapping om uitstraling van warmte te minimaliseren en de lucht daaronder warmer te houden dan die van de omgeving. De luchtslang gaat vervolgens door de bodem naar je opstal. In de opstal staat een ventilatiewarmtepomp die de warme lucht oppompt tot ca 45 graden en dit afgeeft aan een buffer/vloerverwarming. Een dergelijke wp doet max 350 m3 per uur. In de zomermaanden heb je minder warmtevraag maar dan ventileert de unit zonder te pompen. De lucht van de bodem warmt hierdoor op en een deel van die warmte kan je in de winter oogsten.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Gevraagd: lucht/water warmtepomp voor experiment

Bericht door Franq77 »

Amerikanen van http://compostpower.org zuigen lucht van boven naar beneden door een biomeiler. Die warme lucht gaat daarna een speciaal ontwikkelde warmtewisselaar in.

Ik heb overigens in mijn biomeiler een drainage slang liggen, met het idee daar lucht in te blazen om de bacterien zuurstof te voeren. Ik kan natuurlijk deze slang ook gebruiken om lucht uit de biomeiler te zuigen en deze in de warmtepomp-aanzuigopening te laten. Moet ik natuurlijk wel eerst een geschikte warmtepomp (tweedehands) vinden.
Plaats reactie