Dringend Riet

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Dringend Riet

Bericht door deleted »

Gezocht bussels (dek)riet.
Wegens onvindbaar in de regio.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dringend Riet

Bericht door ritsaert snijder »

Moet het nieuw riet zijn of mag het gebruikt riet zijn?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dringend Riet

Bericht door deleted »

Gebruikt/ongebruikt is niet zo belangrijk, wel goed droog en niet aangetast.
Moet dienen als verloren bekisting.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dringend Riet

Bericht door ritsaert snijder »

ik heb net ff een rietdekker gebeld maar het is hier bouwvak....Gebruikt riet is afval voor de rietdekker en ze weten vaak niet waar ze het kwijt kunnen!
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dringend Riet

Bericht door jwardenier »

Kun je wat met lang rogge stro , ik heb wel wat , gr John
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dringend Riet

Bericht door deleted »

@Rits,

Ik heb ook een (zeldzame) belgische rietdekker gemaild. Belgisch Limburg. Nog geen antwoord ontvangen.

@jwardenier,
Roggestro, lijkt me mooi spul als isolatiemateriaal. Maar ik zoek eigenlijk iets om tegen staanders (afstand 40 cm) te nieten en daarachter op te vullen met een mengeling houtsnippers-kalk. Een soort geraamte eigenlijk.
Zou Roggestro daar sterk genoeg voor zijn om 40cm te overbruggen ? en recht te blijven met een 9 cm vulling er achter ?

G
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dringend Riet

Bericht door jwardenier »

Nee dat denk ik niet , het zal doorbuigen en afknappen op de niet vooral als het droog wordt verwerkt .
Riet kan ik je helaas niet aan helpen , de bouwvak in het noorden is voorbij , misschien een rietdekker bellen , in Diever zit er een met een grootte voorraad nieuw riet , naam begint met Kap. je mag mijn naam wel noemen als je Jannes belt . gr John
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dringend Riet

Bericht door deleted »

Dank je John,

Ik ga eerst nog even hier bij de rietdekkers aandringen, maar als dat niet lukt ga ik het inderdaad wat verder moeten halen.

NB Wat ga je met het roggestro doen ?
Ik lees dat strobalenbouwers het liefst roggestro hebben, maar er moeilijk aan kunnen geraken.
Ook als los isolatiemateriaal (ook achter een bekisting) of gemengd met leem lijkt het me wel prima bruikbaar.

Imkers en vlechters zoeken ook vaak lang roggestro ?

G
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dringend Riet

Bericht door jwardenier »

Een gedeelte gaat door een dors kast en wordt in grote balen geperst 70 kg , een ander gedeelte gaat in een hekel dorser , ik vlecht zelf ook manden en korven , maar het beetje wat ik daarvoor gebruik valt in het niet bij wat er is .
Ik denk dat het in bossen gebonden wordt , en bij gebrek aan lig stro versneden wordt .
Wie wat nodig is kan krijgen , Dek stro ,isolatie , manden ,korven, leembouw maar ook de nok van het dak kan worden gedekt met rogge . En er zijn nog tal van gebruik s mogelijkheden te vinden .
Er is nu een 30 are gemaaid en staat nog 40 are .
Het graan gaat voor varkensvoer ,brood en ik wil een rogge bier proberen , k w w ..
Er wordt steeds minder rogge verbouwd , men heeft geen oog meer voor de mogelijkheden en eigenschappen van rogge .
70 % rogge meel 30 % tarwe ,en je hebt een heerlijk en voedzaam brood , zuurdesem of gist ,water of melk . gr John
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dringend Riet

Bericht door deleted »

De Belgische rietdekker is half augustus terug uit vankantie en dan kan ik er riet gaan halen.
Probleem opgelost.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dringend Riet

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Prima

Dat rieten schot wordt rechtopstaand en je vult het dan met een kalkmengsel. Misschien eerst een laag op het riet en laten drogen?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dringend Riet

Bericht door deleted »

Het riet komt horizontaal en ik niet het een paar cm uit elkaar. Daardoor ontstaat ruim genoeg raakvlak om achteraf op te pleisteren.

G
Plaats reactie