Gezocht buffervat

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Hallo,
Ik ben opzoek naar een 500 a 700 liter buffervat. Complete set ook welkom ( expansie, thermostaat, pomp ).

BVD,
Gerrie.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gezocht buffervat

Bericht door benthuis »

Gerrie, ik spreek ook uit ervaring.. Uit een 500 liter buffer haal je echt niet veel!

Mijn situatie: 6kw waterzijdig, klein huis, vloerverwarming benedenverdieping.. Redelijk geïsoleerd. (Klasse A, voorzover dat wat zegt)
Buffer 400 liter 60grd,

Kan hiermee mn vloer warm stoken, maar dan is de fut er wel uit.
Prima voor als kids thuiskomen om vloer van de kou af te krijgen maar niet meer dan dat...
Kombi vloerverwarming houtkachel is plezierig, vooral omdat een stalen kachel weinig buffert en een andere warmte afgeeft (in jouw situatie helemaal afwezig)

Ik zou zeker voor meer volume gaan als dat enigszins mogelijk is! Fijner stoken!

Succes met de speurtocht.
Mocht je in de buurt van de grens wonen, kijk op ebay naar pufferspeicher en druktanks. Soms onder oudijzerprijs moois te koop.
transport in Dld is goedkoop. (ILLOX)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Ik kan hooguit een 700liter plaatsen. Ik stook nu zonder een buffervat, 30kw hout cv. Ik stook nu met kleine hoeveel heden hout het gaat wel maar niet optimaal. Ketel wordt veel te snel heet als ik hem te vol stop. Kan zijn warmte niet kwijt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gezocht buffervat

Bericht door benthuis »

Dat is denk ik met dát vermogen en 700 liter snel wéér het geval helaas....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Schiet ik er helemaal niks mee op? dus een buffervat van 500/700liter is weggegooid geld?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gezocht buffervat

Bericht door kockie »

Even een berekening:
Uitgaande van een vat van 500 liter, soortelijke warmte van 4186 J/Kg.K en een delta T van 30 graden (vat verwarmen van 30 naar 80 graden)
4168 * 500 * 50= 104650kJ warmte die je toe kunt voegen

De ketel is 30 kW, produceert dus 30 kJ/s

104650/30= 3888 seconden, da's ongeveer een uur volop branden zonder warmteafname.

Ik denk dat een buffer van 500 liter zeker wat toevoegt, maar voorzichtig stoken blijft erg belangrijk :!:

In dit geval: hoe groter hoe beter.

Advies: zorg dat je meerdere sensoren in je tank hebt zitten, zodat je een fatsoenlijke inschatting kunt maken hoeveel/lang je nog kunt stoken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Bedankt kockie.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Gezocht buffervat

Bericht door holtere »

Daar moet je dan nog bij bedenken dat je dus water van 30 graden nog kunt gebruiken en dat je het onderste deel van het vat maar heel moeizaam richting 80 graden zal gaan of je moet wel heel hard doorstoken!
Lijkt me reeel als je er vanuit gaat dat er 20 Kw ingepropt gaat worden in de praktijk.
Hier hebben we ook een 500 liter vat staan met een 10-12 Kw houtkachel. Wat later op de avond kan het voorkomen dat je dus de cv hoger gaat zetten i.p.v. de houtkachel nog een keer opstoken.
Iets wat altijd opgaat: hogere temperaturen in je systeem is altijd moeilijk en betekenen veel verlies! Meer buffer is altijd fijn :D

Grz,
Holtere
robinvrieler
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2014, 20:38
Contacteer:

Re: Gezocht buffervat

Bericht door robinvrieler »

holtere,

Waarom wordt er gekozen voor cv omhoog inplaats blokje hout in de kachel?

grt robin
Passie voor duurzaamheid. Zie ook -www.ro-bin.nl-
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Zo en zo vind ik de huis thermostaat in samenwerking met een hout cv niet echt functioneren. Je regelt wel je omgevingstemperatuur maar je houtkachel pruttelt er gewoon lekker rustig op los.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Gezocht buffervat

Bericht door holtere »

Waarom wordt er gekozen voor cv omhoog inplaats blokje hout in de kachel?
Als je buffer vol zit kun je niet zomaar doorstoken met je kacheltje. Je kunt je cv-deel immers niet afsluiten.
Het begint dan een beetje te ruisen in je warmtewisselaar!
Zo en zo vind ik de huis thermostaat in samenwerking met een hout cv niet echt functioneren. Je regelt wel je omgevingstemperatuur maar je houtkachel pruttelt er gewoon lekker rustig op los.
Zo werkt dat ook niet. Je cv-deel schakelt uit als je warm water in je buffer hebt. De cv loopt op thermosstaatkranen en niet op de kamerthermosstaat!

Grz,
Holtere
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Ik begrijp je niet, de buffer die ik ga aanschaffen is zonder warmtewisselaar. Ik gebruik hem puur voor de cv. De hout cv ketel verwarmt eerst de buffer en de buffer gaat naar de cv. Als ik de kamer thermostaat op 21graden zet en het is 21graden stopt de toevoer van de buffer maar de hout cv blijft de buffer verwarmen. Een conventionele hout cv kan je niet regelen dmv een thermostaat. Blijft gewoon door branden, was maar waar.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Het zelfde geld ook als ik thermostaat kranen op de radiatoren zet.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Gezocht buffervat

Bericht door holtere »

Ja, ik was niet helemaal duidelijk...
Naast een hout-cv-kachel (ook nog met zonnecollector) hebben we ook nog een gas-cv ketel. Die komt in wanneer er te weinig warmte in de buffer zit.


grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Pietje »

Gerrie schreef:Ik begrijp je niet, de buffer die ik ga aanschaffen is zonder warmtewisselaar. Ik gebruik hem puur voor de cv.
Als ik je goed begrijp, Gerrie, dan komt je buffervat onder dezelfde druk te staan als de CV. Als dat zo is, dan zal je e.e.a moeten toevoegen om het watercircuit te beveiligen tegen overdruk. Een kachel is namelijk niet 1,2,3 afgekoeld als het water wat er in staat staat te koken...

Beter is het om de buffer drukloos uit te voeren, en het CV-circuit via een warmtewisselaar (=koperen buis) door de buffer te laten verwarmen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie