Hout

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Hout

Bericht door Ernest Dubois »

hewing.tiff
hewing.tiff (171.46 KiB) 5163 keer bekeken
Hallo,

Ik bied mijn dienst aan als balken houwer.

Dat houdt in dat ik boomstammen kantrechten tot balken met allerlei verschillende bijlen voor gebruik in de houtbouw en vakwerk constructies.

Voor meer informatie neem gerust contact op.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Hout

Bericht door Pieke »

Mooi ambacht Ernest. Gebruik je alleen handgereedschap of ook machines? Kan je een verse stam direct bewerken, en mag je deze ook direct gebruiken in de bouw?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Dat bekanten gaat heelemal met bijlen zoals ik het doen. Deze is een daarvan bijvoorbeeld.
DSCF1110.JPG
Het is best een stam te bewerken snell na het kapen en daarna kan je hem in de constructie gebruiken.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout

Bericht door Ernest Dubois »

Voor mij de laatste keer dat ik dit onderwerp naar vooren halen maar ik dacht een paar voorbeelden van mijn werk zullen het een beetje duidelijker maken voor de geinteresserde.
P1020293.jpg
P1020854.jpg
Groette,

Ernest
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout

Bericht door kockie »

Ernest,

Kun/wil je ook uitleg geven over je werkwijze, gereedschap etc geven? Zeg maar een soort workshop voor geïnteresseerden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout

Bericht door Dutch John »

Ik vind het prachtig. Maar houd dan ook van ambachtelijk werk. Welke Oostrum woon je?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout

Bericht door Ernest Dubois »

De Oostrum waar ik woon, DJ is de klein, noordelijk versie waar men de andere taal spreken.

Ik zou in alle waarschijnlijkheid een grote deel achterlatten als ik proberen in een keer uit te leggen dus ik beperk mij tot de grofeste lijnen in het process.
Er is natuurlijk het hout waar zo veel valt te bespreken maar dat laat ik aan de kant nu. Een gooeie stellage is belangrijk maar ook eenvoudig te maaken want zoals altijd met bijlen werk will je dat de werkstuk op zijn plek blijft zitten.
P1020689.JPG
En slaap opstelling is het zelfde als veel tijd en energie verspilling. Nodig gereedschap zijn twee stevig balkenkrammen en moker.
P1020659.JPG
Balk afmeetingen op beide kop uiteinden aftekenen.
P1020654.JPG
Uitlijnen over de lengte.
P1020658.JPG
Met een gewoon bijl, onveveer om de 30 cm inhaaaken tot net voor de lijn.
P1020379.JPG
Dat hout tussen de inkeepingen weghaaken. Dat kan in de lengte of haaks op de lengte van de stam.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout

Bericht door Ernest Dubois »

P1020602.JPG
Met een of andere bijl, het maakt niet zo veel uit, in feit je kan in principe alles doen met wat dan bijl ook het verschil zit dan in de gewenst afwerking of oppervlakte je wil hebben. Een aantal bijlen bijvoorbeeld die allemaal hun eigen oppervlakte kenmerken achterlaten.
Oostenrijkse Breitbeil
Oostenrijkse Breitbeil
Zwedes Timerbila
Zwedes Timerbila
Finns Piilukirves
Finns Piilukirves
(Pardon, ik moeten dit onderbreken nu).

Groette,

E.DB.
Laatst gewijzigd door Ernest Dubois op 24 nov 2013, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hout

Bericht door deleted »

Ernest,

Schitterend ! Ik kijk uit naar het vervolg.

Doe je dit als broodwinning ?

En waar vind je die prachtige bijlen nog ? Of laat je ze op maat smeden ?
Van wie heb je het vak geleerd ?

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Hout

Bericht door Pieke »

Ernest Dubois schreef:De Oostrum waar ik woon, DJ is de klein, noordelijk versie waar men de andere taal spreken.
Jammer Ernest, ik had ergens gehoopt dat je de zuidelijke variant bedoelde, dan was ik graag ff langsgekomen.Het doet mij boeien in grote waardes.Zo te bezien heeft u grootten hoeveelheden aanmaakhouten ter uwer aanwending. ( ED-Modus off) :wink:

Ik heb ff gegoogled op > kantrechten hout < , hier ben ik al weer een uurtje zoet mee!!

Prachtig!!!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout

Bericht door Ernest Dubois »

Zo is het een beetje ruwe en dus met een goed scherp bijl kan ik verder ga tot aan de lijn.
P1020182.jpg
DSC_0107.JPG
P1020664.JPG
Ik moeten zeggen ik gooi verschillende voorbeelden door elkaar hier maar Ik wil geen verwarring creëren alleen een wat breder beeld gaven.
Dus de oppervlakte komt best voor met de juiste techniek en verhouding tussen handen en bijl. Na het ruwe afhalen sta ik langs de balk die staat ongeveer de hoogte van mijn knieën of iets onder en ik loop haakende voor uit. Ik ben links wat met bepaalde bijlen betekent dat je een passende bijlvorm moet hebben maar voor de verhouding ten opzicht van de balk is het altijd het zelfde dwz die ligt naast mijn rechter hand/been. Met mijn rechter hand pak ik de bijl hoog op de steel naast de kop en met mijn linker hand beneden op de steel wat houdt in dat ik een meer haaks verhouding ten opzicht van schouder positie en de as van de balk kan handhaven. Draad richting speelt altijd een rol en vraagt af en toe tot aanpassing. Vak oog ik de vooruitgang van en afstand om te controleren dat alles gaat naar wens.
P1020688.JPG
Ik ben wel houtbewerker van beroep en opleiding wat houdt in dat dit soort activitieten deel uitmakt van mijn werk maar is niet waar ik mijzelf hooftzakelijk bezig houdt. Met balken bekanten ben ik al 15 jaar bezig en heb ik het door oefening zelfgeleerde. Misschien klinkt het veel maar de vraag voor dit soort werk in Nederland is niet zo hoog, dus alleen veel in relatief zin. Ik heb een belachelijk verzameling bijlen, maar die zijn er om te gebruiken, niet op een muur te hangen, en die kommen overal vandaan soms nieuwe en soms van de tweede hands markt met name ebay.de is altijd een goeie bron voor mij geweest, of direct van de smid.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hout

Bericht door ritsaert snijder »

Prachtig werk!
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hout

Bericht door deleted »

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout

Bericht door Ernest Dubois »

En hier en par van de kerels die het doen een beetje dichter bij.

http://www.en.charpentiers.culture.fr/

Groette,

E.DB.

Wijziging:

Oops, en een vrouw erbij.
Laatst gewijzigd door Ernest Dubois op 27 nov 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie