zonne energie

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonne energie

Bericht door kockie »

Het is volgens mij andersom. Stroom die niet gebruikt wordt, wordt ook niet opgewekt. Waar zou anders de stroom blijven die wel opgewekt wordt en niet wordt verbuikt?

Even simpel gezegd: een vol belast aggregaat verbruikt meer brandstof dan een licht belast aggregaat. Dat zal met centrales toch niet anders zijn (wel wat andere orde van grootte natuurlijk)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: zonne energie

Bericht door OBL-Rien »

"En dat is de essentie van de terugleververgoeding, het is een mechanisme waarbij geleidelijk de elektriciteitsproductie verschuift van vervuiling naar een methode die positief bijdraagt aan het voorkomen van het broeikaseffect."

En als je dat geloofd ben je zalig...
Volledige onzin natuurlijk, maar het is politiek correct, dus moet het maar zo.

Jan. schreef:Per definitie is stroom iets raars.
De stroom die opgewekt wordt, gaat verloren, ongeacht of je er iets van gebruikt of niet.
Klopt wel ongeveer, maar niet helemaal :)
De kunt alleen maar stroom opwekken als het ook verbruikt wordt.
Als je het niet nuttig gebruikt kan worden moet het door een last worden opgevangen, i..e in warmte omgezet.
Daarom fluctueerd de spanning van het lichtnet ook: naarmate er minder verbruikers zijn gaat de spanning omhoog zodat de stroom toeneemt en er weer meer verbruikt wordt.
In zekere zin bepaalen de energie leveranciers zelf hoe veel er afgenomen wordt!!!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: zonne energie

Bericht door Jan. »

Roer ik even een volgend punt aan.
Maar blijf nadenken over het geheel.
Enthousiast drukken we er met steeds meer mensen 220- 230 volt in het net.
Dit gaat tot de transformator, die ijverig probeert van de middenspanning, laagspanning te maken.
Daarvoor staan er nog trafo's die van hoogspanning, middenspanning maken.

Ik vraag me dan af of er uberhaupt iemand bij de E-maatschappijen iets van merkt dat we aan het [terug]leveren zijn.
Je gebuikt dus maar een klein gedeelte van het netwerk om je voorraad op te slaan of te verkopen.
Er moet in diezelfde tijdspanne wel iemand zijn die ook net die hoeveelheid stroom nodig heeft.
+ dat de hoofdleverancier er gewoon een aantal watts indrukt.
Of je verkoopt je eigen opgewekte energie voor een lagere prijs dan je zelf moet betalen als je het daadwerkelijk nodig bent.

Waarom willen ze toch die slimme meter????

Als je er eens goed over nadenkt, zouden we meer vergoeding moeten ontvangen als we stroom willen leveren.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: zonne energie

Bericht door OBL-Rien »

Jan,

Wat jij en ik in het net leveren wordt inderdaad verbruikt door anderen. Dus men merkt er wel wat van maar waarschijnlijk niet zo heel veel. Als ik even snel google is het totaal door zonnepanelen geleverde elektriciteit veel minder dan 1%. Dat gaat in het ruisen onder :)

Het zou me overigens niets verbazen als de teruggeleverde stroom onder de noemer groene stroom doorverkocht wordt door de energie leverancier en daarvoor ook nog eens subsidie wordt ontvangen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: zonne energie

Bericht door holtere »

Wat ik er inmiddels van heb begrepen:
- Je moet het melden aan je energieleverancier (vooraf)
- Je moet het melden aan je netbeheerder (binnen enkele maanden)
- Je kunt niet verplicht worden om de ferrarismeter te vervangen (meterkastbewaking instellen :-)

Ik heb Ned. Energie Mij een mailtje gestuurd met het verzoek om mij de juiste handelwijze (melden) uit de doeken te doen, daar krijg je gewoon geen antwoord :fff Bij vaak gestelde vragen staat dan dat je een nummer moet bellen.
Het lijkt dat ze er echt niet op zitten te wachten dat je iets kenbaar maakt....
Zou wel leuk zijn om precies te weten hoe het zit :?
Weet onze leverancier dit niet?

Grz,
Holtere

Overigens een klotezomer voor warmwater èn stroom :twisted:
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: zonne energie

Bericht door ligth011 »

nog een foto
Bijlagen
1342450162NIMG_0692.JPG
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: zonne energie

Bericht door ligth011 »

Als ik het goed begrijp ga ik met de 20 panelen van 195 wp x 85 % =3315 kwh opwekken?
klopt dit?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonne energie

Bericht door kockie »

Mogelijk is die 85% wat voorzichtig, maar ik denk dat je aardig in de goede richting zit met deze berekening
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zonne energie

Bericht door Tim »

Jan. schreef:Waarom willen ze toch die slimme meter???? Als je er eens goed over nadenkt, zouden we meer vergoeding moeten ontvangen als we stroom willen leveren.
OBL-Rien schreef:Het zou me overigens niets verbazen als de teruggeleverde stroom onder de noemer groene stroom doorverkocht wordt door de energie leverancier en daarvoor ook nog eens subsidie wordt ontvangen.
holtere schreef:Zou wel leuk zijn om precies te weten hoe het zit :? Weet onze leverancier dit niet?
Zelf het Agentschap lult er gewoon omheen, geeft geen antwoord, tijd voor collectiefje?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Garanties_van_oorsprong

Tim
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: zonne energie

Bericht door Jan. »

Ja en dan nog het subsidieverhaal van grote molens.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: zonne energie

Bericht door holtere »

Hier staat wel wat zinnige info lijkt me?

http://www.zonnestroomproducenten.org/salderen.html

grz,
Holtere
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: zonne energie

Bericht door x21r »

ligth011 schreef:Als ik het goed begrijp ga ik met de 20 panelen van 195 wp x 85 % =3315 kwh opwekken?
klopt dit?
Normaal tussen 20 a 35 graden yes
Onder 15 graden en met die pijpjes ..(zuid is links op de eertse foto van light011) zal je blij zijn met 0,8 Wh/Wp
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: zonne energie

Bericht door Jan. »

hier nog een duidelijke.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=d ... MFsFEHIvsg


En let op de addertjes.

Één van de meerdere:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV75.htm# ... deren_maar
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: zonne energie

Bericht door x21r »

Ik vermoed dat rond 13:00 a 14:00 de schaduw op de gele panelen valt.
Dus verplaats ze of niet gebruiken ..(dan heb je maar 18 panelen a 195Wp).
light011-3.jpg
Als je toch 20 panelen plaats dan is de Omniksol-3.0k-T met twee mpp tracker wel intressant.
Pijpen wel inkorten ;-)
Plaats reactie