Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door Bossie »

Voor in onze tuin ben ik op zoek naar wat schietwilg stekken.
Als iemand iets heeft liggen dat weg mag, gratis of voor een kleine vergoeding, verneem ik dat graag.
Ik woon zelf in Zuid-Limburg maar wil best verder rijden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door kockie »

Ik ben bang dat je voor stekken wat laat in het seizoen bent, maar je kunt het proberen. Ik zou ergens een willekeurige wilg opzoeken, tak afzagen en daar heb je je stekken..je mag hier wel komen halen, maar da's zo'n eind rijden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door nck »

kockie schreef:Ik ben bang dat je voor stekken wat laat in het seizoen bent
Mee eens, nu niet meer doen tenzij je er dagelijks een forse hoeveelheid water omheen kunt gooien.
Wilgen stekken het best in de winter in een vorstvrije periode.
Liefst voor eind maart goed diep planten.
Dit omwille van het zo vast mogelijk in de grond zetten
Wanneer een stek uitloopt en deze staat niet goed vast zullen de jonge worteltjes (net tauge) afbreken en de stek gaat dood.
Althans zo is mijn ervaring in de zandgrond.

Stekken mag je bij mij ook wel halen voor niets, maar dat is nog1.5 uur verder rijden.
Er zijn ongetwijfeld bij jou in de buurt ook wel mogelijkheden tot snoei van een bestaande knotwilg.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door Albert van WdJ »

Fijnbladige wilgen worden wel in de zomer gestekt. Zoals salix repens, Salix elaeagnos etc.
Maar dat zijn inderdaad de niet hard groeiende soorten.
Deze worden dan gestekt in een mengsel van 4 delen turf en 1 deel (scherp) zand.

Mogelijk kan dit ook met de schietwilg. Het is tenslotte een taaie rakker.
Graaf een geul grond uit van 30 cm breed en één meter lang. Diep 20 cm. Doe het turf-zand mengsel erin en steek je stekken erin.
In dit geval zou ik korte stekken nemen van zo'n 30 cm.
Is er al veel blad aan je stekken, halveer dat dan met een schaar.
Zorg dat je stekplaats niet in de volle zo ligt, en geeft dagelijk een 'regenbuitje'
Met een beetje geluk heb je binnen een maand wortels.
Daarna verpoten.

Ook kun je je stekken op water bewortelen. Je zet dan een stuk of vier wilgenstaken van een meter in een pot water (hoge appelmoespot bijv.).
Na een tijdje komen de wortels vanzelf. Zorg wel dat er water voldoende is, en dat de pot zelf niet in de zon staat.
Wortels op water gevormd zijn wel zeer breekbaar!

En hoe kom je aan wilg? Een beetje opletten en je ziet ze echt overal staan.


Albert
Change, before you have to.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door Bossie »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Als ik iets in de buurt vind zal ik eens proberen of nog het lukt. Anders toch nog maar wachten tot komende winter.
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door miramar »

Als je nu een tak afknipt van ongeveer 4 cm dik. Deze moet minimaal een meter de grond in. Haal de bladeren eraf behalve de bovenste. Zorg dat de stek (wel erg grote stek btw) op een beschaduwde plek staat en het liefst in de buurt van water. Langs een slootkant bijvoorbeeld.

Bovenstaande tips zijn ook zeker het proberen waard. Ik denk dat je het meeste kans maakt als je verschillende dingen probeert en niet al je geld inzet op 1 paard. Wilg en zeker schietwilg is overal wel te vinden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door holtere »

Op een franse camping eens gezien:
stokken van ruim twee meter tussen 3 en 5 cm dik stonden in de afvoer van de waterkraan om wortel te schieten. Ik wed erom dat de helft uitkomt! Beter een keer proberen dan het halve land doorrijden :mrgreen:

Grz,
Holtere
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door Jan. »

De wilg voor de sier in de tuin, voor brandhout al zijn er betere soorten en de wilg voor als je [kop]pijn hebt. Als asprientje zeg maar of als compres.

Als vulling voor je kussen.
Als schoeisel.
Wasknijpers.
Manden, eendenkorven, enz

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=w ... 6ed9728lmQ

De rest van de wazigheid, daar moet je maar doorheen zien.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gevraagd: Wilgen stekken (schietwilg)

Bericht door Pietje »

Ik zou even contact opnemen met Limburgs Landschap, of het IVN. Vaak hebben zij in de winter (november / maart) knotploegen aan de slag. Meestal zijn die heel blij als er iemand de loten kan gebruiken.

Win-win ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie