deskundige gevraagd

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
koarent
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2010, 21:32

deskundige gevraagd

Bericht door koarent »

Gevraagd:
Kachelbouwer die samen met mij een het idee van een leemkachel wil uitwerken en realiseren. Dit tegen een redelijke vergoeding. Het projekt heeft geen haast.
Ik woon in het noordoosten vlakbij borger.
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: deskundige gevraagd

Bericht door terraxy »

Ik ben geen kachelbouwer maar ik heb wel eenzelfde interresse en woon ook nog dicht in de buurt (althans van plan) nabij Schoonloo.
Maar wat voor leemkachel wil je??
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: deskundige gevraagd

Bericht door gerard »

koarent schreef:Gevraagd:
Kachelbouwer die samen met mij een het idee van een leemkachel wil uitwerken en realiseren. Dit tegen een redelijke vergoeding. Het projekt heeft geen haast.
Ik woon in het noordoosten vlakbij borger.
@koarent en terraxy

Is een kachelbouwworkshop voor jullie niet een goed idee?
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: deskundige gevraagd

Bericht door terraxy »

gerard schreef:@koarent en terraxy
Is een kachelbouwworkshop voor jullie niet een goed idee?
Vertel eens verder: Ik wil een kachel bouwen met mogelijkheid tot het opwarmen van water tbv opslag van warmte. Op zich eigenlijk een low cost kachel zonder toeters en bellen. De voorraad aan water is meer dan 10 kuub maar dat is opslag voor meerdere koude dagen
Laatst gewijzigd door kockie op 17 apr 2011, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: deskundige gevraagd

Bericht door peterberg »

terraxy schreef:Ik wil een kachel bouwen met mogelijkheid tot het opwarmen van water tbv opslag van warmte. Op zich eigenlijk een low cost kachel zonder toeters en bellen.
Een lemen kachel met warmte-wisselaar, al of niet een pomp, een flinke buffer en de nodige beveiligingen? Dat lijkt al aardig op toeters en bellen. En echt low cost zal-ie op deze manier ook niet worden. Dan moet je je beperken tot de ruimte waar het ding staat en veel massa er in bouwen, dat kan wel (betrekkelijk) goedkoop.

Waar heb je die opslag eigenlijk voor nodig, bijvoorbeeld sanitair warm water en/of andere ruimten dan waar de kachel staat?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: deskundige gevraagd

Bericht door terraxy »

peterberg schreef:Een lemen kachel met warmte-wisselaar, al of niet een pomp, een flinke buffer en de nodige beveiligingen? Dat lijkt al aardig op toeters en bellen. En echt low cost zal-ie op deze manier ook niet worden. Dan moet je je beperken tot de ruimte waar het ding staat en veel massa er in bouwen, dat kan wel (betrekkelijk) goedkoop.
Waar heb je die opslag eigenlijk voor nodig, bijvoorbeeld sanitair warm water en/of andere ruimten dan waar de kachel staat?
Een lemen kachel, warmtewisselaar, pomp is wat ik nodig heb. Ik denk daarbij aan een kruiwagen aan brandstof in 1 maal als het kan. De warmwaterbuffer bedraagt meer dan 10.000 liter dus dat lijkt mij genoeg maar die gebruik ik voor de verwarming van de woning en de waterzuivering. In totaal zal de warmwatervoorraad zelfs meer dan 25.000 liter bedragen maar daarbij zitten ook minder warme voorraden en de waterzuivering zelf (voorraden zijn 8-30 graden [interresant voor een warmtepomp], 30-45 graden [verwarming huis], 45-65 graden [verwarming waterzuivering], 65+ graden [sanitair en voorraad]) Op deze manier kan ik alle restwarmtes weer gebruiken.
De leemhoutkachel is voornamelijk bedoelt om extra warmte te kunnen leveren: normaliter draait er ook een biogasgestookte kachel maar van dat biogas wil ik gaan aftappen als brandstof voor mijn auto; met de leemhoutkachel wil ik mogelijke tekorten aan energie voorkomen.
Vandaag (zaterdag) komen Karel (forumnaam Koarent) en ik bij elkaar om leem te verzamelen; vorige week ben ik bij hem langs geweest en hebben we besloten om te gaan samenwerken tav de bouw van de kachels. Tevens zijn we van plan naar een grote houtkachel leverancier in Orvelte te gaan om wat ideeën op te doen echter zij leveren geen lemen kachels maar dan krijg je een beetje ideeën wat we zelf willen. Er is eventueel nog ruimte voor een aantal mensen die ook willen samenwerken (voor het gemak "in de buurt van Borger/Schoonloo")
Verder overweeg ik ook nog een lemen houtbakoven te gaan bouwen (pizza / brood) voor mijn nieuwe keuken: ik denk hierbij aan een grote oven met een steenplaat voor in elk geval 4 pizza's in 1 keer.
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: deskundige gevraagd

Bericht door evdongen »

Ik ben ook van plan een houtkachel te bouwen die met slechts 1x per dag stoken warm te houden is. Dan kom je dus automatisch uit op een tegelkachel of finoven van rond de 1000 kg of zelfs meer. Mijn idee is om 2 of 3 anderen te vinden die ook een kachel wilen maken, en met dat groepje voor iedereen een eigen kachel te maken.

Iets tussen geheel zelf ontwerpen en bouwen of kant en klaar laten installeren voor veel geld is de tegelkachel/ finoven van de 12 ambachten. Die lijkt me gunstig vanwege:

1: Het is veel minder duur dan een kant en klare houtkachel
2: de korte bouwtijd die je nodig hebt in plaats van de maanden die er nodig zijn om een zelfbouw leemkachel te maken. Onze woonkamer is in gebruik en dan is het ook handig om op die plaats maar een dag bezig te hoeven zijn.
3: Het ontwerp is al bewezen, dus hoef je niet te experimenteren met plaats en grootte van de luchtinlaat om goede verbranding te krijgen
4: Als de kachel niet bevalt kun je een verplaatsbare kachel beter kwijtraken dan een in de woning opgenomen gemetselde kachel.
5: De hulp die je krijgt van de deskundigen bij de workshop en eventueel van elkaar bij transport vanaf de werkplaats en opbouw van de kachel.

Maar misschien kan je ook alleen het binnenwerk in de workshop maken en daar een leem-houtkachel omheen bouwen?

mvgr, ed
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: deskundige gevraagd

Bericht door Blijfhopen »

Dit schreef evdongen.
"2: de korte bouwtijd die je nodig hebt in plaats van de maanden die er nodig zijn om een zelfbouw leemkachel te maken. Onze woonkamer is in gebruik en dan is het ook handig om op die plaats maar een dag bezig te hoeven zijn."


Mijn kachel bestaat uit een gekocht kernpakket van de Bergkachel - daar heb je dus op zich niet al te veel werk aan- , met daaromheen vuurvaste steen en strengpersstenen voor de kanalen. Afgewerkt met op kleur gebrachte leem.
Bouwtijd met twee man twee dagen (en dan nog enkele dagen voor het afwerken) en dus geen maanden ! Wel moet aangetekend worden dat een van de twee bouwers Peter vd Berg was !
Ook in een bewoonde kamer. Stucloper doet dan wonderen.
Zie ook het topic "Tegenstroomkachel bouwen"
Maarre ...eerst even een dummy maken van dozen.
Succes er mee.
GdeJ denkt met u mee.
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: deskundige gevraagd

Bericht door terraxy »

@Blijfhopen:
Ik ben er volledig mee eens dat de bouwtijd geen maanden hoeft duren maar als je alles zelf doet is 2 dagen wel erg weinig: In mijn geval staat er nog niets en aangezien ik een maatoven bouw is dan een bouwkundige aanpassing/voorbereiding natuurlijk niet verkeerd. Bovendien bouw ik een wat complexere en grotere kachel en ik denk eigenlijk aan een leemkachel: het lemen deel kan indien het je niet bevalt eigenlijk simpel aangepast worden.

@EvDongen:
1 maal per dag stoken hangt natuurlijk helemaal van je verbruik en je verbrandingskamergrootte af: zelf hoop ik dat mijn constructie lichter dan 2000 kg blijft en wil eigenlijk een verbrandigskamer waar ik zeker een kruiwagen vol aan hout kan gooien (100 liter)
Ook ik denk aan een 12 ambachten ontwerp en het idee van de basis bij een workshop en dan de rest (leemombouw) zelf is voor mij een optie.

Ik heb voor de liefhebbers een nieuwe link gemaakt:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 437#p20437
(we zitten nog steeds in te koop aangeboden/gevraagd te schrijven en zijn hier eigenlijk off-topic)
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: deskundige gevraagd

Bericht door Davy »

@terraxy: 100 liter hout in één maal de fik in :s en dat met slechts 2000 kilo steen errond???

Ik denk dat dit technisch niet haalbaar is...

Groetjes,

Davy
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: deskundige gevraagd

Bericht door terraxy »

Davy schreef:@terraxy: 100 liter hout in één maal de fik in :s en dat met slechts 2000 kilo steen errond???
Ik denk dat dit technisch niet haalbaar is...
Groetjes,
Davy
Ik heb ook wel met een glasoven gewerkt en dan heb je 100 ton vloeibaar glas in een stenen ommanteling die voorkomen moet dat je ijzer te week word dus echt als een probleem zie ik het niet :)
Maar met behulp van de luchtregeling gaat ook niet alles in 1 maal de fik in en middels wat grovere brokken moet er ook wat mogelijk zijn volgens mij.
In elk geval heb ik het ook al met een stalen oven gezien waarbij de warmte eerst in een voorraadvat ging: de man in kwestie stookte per kruiwagen vol: keek wat zijn voorraadwarmte was en besliste dan of de kachel aan ging.
Mijn warmte voorraad bedraagt een duizenden liters dus dan moet dan volgens mij geen probleem zijn maar ik hoor graag het tegendeel/tegenargumenten.
In mijn geval wou ik stoken als ik ga bakken/koken (ik wil een kachel met fornuis en bakoven). Aangezien je dat eigenlijk maar 1 maal per dag doet en de kachel daarna nog uren warm blijft lijkt met de de mooiste optie.
Plaats reactie