Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door Dirk Bauwens »

Waarschijnlijk vraag ik het onmogelijke, maar men weet nooit: wie heeft een Stirlingmotor van(af) ongeveer 500 Watt te koop?

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Waarschijnlijk vraag ik het onmogelijke, maar men weet nooit: wie heeft een Stirlingmotor van(af) ongeveer 500 Watt te koop?

Dirk

staat er niet een in de kelder van Evoluon/eindhoven?
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Moet je bij Gasunie wezen. Er lopen diverse testen met stirlingmotoren van ongeveer 1 kWe, vooral van een firma uit Nieuw Zeeland, Whispergen. Men schijnt trouwens het meeste succes te hebben met de toepassing als generator op zeilschepen. Ik veronderstel dat zo'n ding niet goedkoop is: iets van ? 3000.


Afbeelding
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:Moet je bij Gasunie wezen. Er lopen diverse testen met stirlingmotoren van ongeveer 1 kWe, vooral van een firma uit Nieuw Zeeland, Whispergen. Men schijnt trouwens het meeste succes te hebben met de toepassing als generator op zeilschepen. Ik veronderstel dat zo'n ding niet goedkoop is: iets van ? 3000.
Een jaar of twee geleden bedroeg de prijs van de Whispergen in Belgi? m??r dan 15.000 euro. Alle andere, commercieel verkrijgbare stirlingmotoren kosten, voor zover ik weet, m??r.

Bovendien heb ik schrik dat deze kleine, maar performante Stirlingmotoren duur zijn in hun periodiek onderhoud. Men is volledig afhankelijk van een beperkt aantal leveranciers.

Ik mik eigenlijk meer op grotere, minder performante, maar meer onderhoudsvriendelijke Stirlingmotoren. Misschien bestaat die nog niet.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef: staat er niet een in de kelder van Evoluon/eindhoven?
Inderdaad, Philips heeft ooit Stirling-motoren ontwikkeld en misschien staan er daarvan nog wel een paar in de kelder. Ik heb echter niet veel hoop dat ik die voor een betaalbare prijs kan kopen.

Dirk
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door Rudy Martens »

En in plaats van een Stirlingmotor te kopen er zelf een bouwen?
Heeft iemand al eens ge-experimenteert of heeft iemand bouwplannen van een zulke Stirlingmotor?
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door DWN »

Hallo

Ik ben ook zeer geintereseerd in de sterlingmotor ben zelf ook aan het zoeken eventueel zelf
een te gaan bouwen.
Heb al informatie vergaard maar zoek iemand die de verfijning hiervan weet of bezig is met de
bouw hiervan wil weten als de krukas cilinder lagering smering op een verbrandings motor lijkt
Het is een gesloten systeem motor die gevuld word onder druk met stikstof dacht ik.
Wie heeft ooit een sterlingmotor van binnen gezien en kan uitleg geven hierover.
Verbrandingsmotors zijn er in overvloed zelfs veel te veel om de moderne holocoost zijn gang
te laten gaan (luchtvervuiling op grote schaal)

DWN




Dwn
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door tnt »

Ik heb de philips stirling motor uit elkaar liggen met tekeningen erbij

ALs je intresse hebt om te kijken hoe het werkt moet je maar even een berichtje achter laten

TnT
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door zininzelfdoen »

tnt schreef:Ik heb de philips stirling motor uit elkaar liggen met tekeningen erbij

ALs je intresse hebt om te kijken hoe het werkt moet je maar even een berichtje achter laten

TnT
Interessant! Ik weet niet wat het is met die Stirlingmotor, maar het is een mysterieus product. Hij zit gewoon in die Nuon HR ketels, maar nergens zijn ze gewoon te koop om er een beetje mee te klooien, behalve dan als speelgoed. Ok dat is echt spelen :-). Heb je enig idee wat het rendement is van de motor?
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door tnt »

zininzelfdoen schreef:
tnt schreef:Ik heb de philips stirling motor uit elkaar liggen met tekeningen erbij

ALs je intresse hebt om te kijken hoe het werkt moet je maar even een berichtje achter laten

TnT
Interessant! Ik weet niet wat het is met die Stirlingmotor, maar het is een mysterieus product. Hij zit gewoon in die Nuon HR ketels, maar nergens zijn ze gewoon te koop om er een beetje mee te klooien, behalve dan als speelgoed. Ok dat is echt spelen :-). Heb je enig idee wat het rendement is van de motor?
Ik heb hem helaas nog niet draaiend gehad en ben nu eerst alles aan het natekenen,wel heb ik filmpjes op youtube gevonden waar er 1tje draait.
Meschien snap je dan ook wel warom ze niet zo veel gebruikt worden
http://www.youtube.com/watch?v=M9UKu-AP02k
Ik heb presies de zelfde als deze.

TnT
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door zininzelfdoen »

ah, maar dit is er een op brandstof toch?, ik bedoel de hete lucht motor
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door tnt »

zininzelfdoen schreef:ah, maar dit is er een op brandstof toch?, ik bedoel de hete lucht motor
Deze is idd op brandstof,maar omdat het principe op temperatuursverschil werkt zal hij het zelfde werken als 1 op hete lucht.

TnT
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door wouter a »

Als je wilt weten hoe het prinsipe werkt van een stirlingmotor moet je hier eens gaan kijken....

http://heetgasmodelbouw.ridders.nu/

Jan Ridders is een gepensioneerde met een passie voor mechanica en beweging, erg kundig in het bouwen van modelmotoren.

volgens hem is het gebruik van een stirlingmotor voor toepassingen een verkwisting van energie aangezien het rendement extreen laag is.

het is alleen nuttig als er restwarmte voor gebruikt wordt door bovenstaande.


Jan Ridders is doorgaans erg behulpzaam, mits hij er de tijd voor heeft, hij heeft ook vele bouwtekeningen en principeschetsen beschikbaar op aanvraag voor modelmoteren, maar deze zijn vaak opschaalbaar.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door zininzelfdoen »

wouter a schreef:Als je wilt weten hoe het prinsipe werkt van een stirlingmotor moet je hier eens gaan kijken....

http://heetgasmodelbouw.ridders.nu/

Jan Ridders is een gepensioneerde met een passie voor mechanica en beweging, erg kundig in het bouwen van modelmotoren.

volgens hem is het gebruik van een stirlingmotor voor toepassingen een verkwisting van energie aangezien het rendement extreen laag is.

het is alleen nuttig als er restwarmte voor gebruikt wordt door bovenstaande.


Jan Ridders is doorgaans erg behulpzaam, mits hij er de tijd voor heeft, hij heeft ook vele bouwtekeningen en principeschetsen beschikbaar op aanvraag voor modelmoteren, maar deze zijn vaak opschaalbaar.
Ok, bedankt voor de tip, ik ga even op zijn site kijken!
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: Te koop gevraagd: Stirlingmotor (ongeveer 500 Watt)

Bericht door AndreasFirewolf »

Ik heb dit antwoord verplaatst naar het topic:
fabrikanten Stirling motors

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 013#p25013
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Plaats reactie