Onderschrift met link naar URL

In deze zandbak kunnen dingen getest worden. Leef je uit om de mogelijkheden van dit forum uit te proberen. Berichten worden automatisch na 2 weken verwijderd!

Moderator: Moderators

JantjeV8

Re: Onderschrift met link naar URL

Bericht door JantjeV8 » 04 sep 2019, 07:25

Ik heb sedert enkele weken heel erg de indruk en het onderbuikgevoel dat we met die Co2 behoorlijk beetgenomen zijn. 'Men' loopt vast op de strijdt om het gelijk hebben over de Co2 problematiek, dus nu pakken we maar het draadje op dat 'stikstof' heet. Eerst nooit van gehoord, nu wordt er van alles op stil gelegd en tegen gehouden. Over een jaar hoor je niks meer over Co2.

ready to burn

Bericht door ready to burn » 04 sep 2019, 09:26

dormos schreef:
03 sep 2019, 14:30
Ik heb niet lang genoeg doorgeleerd om te beoordelen of Michael Mann fraude gepleegd heeft, of dat Tim Ball ongelijk heeft.
Climategate zegt mij niets, aangezien dit niet echt een aantoonbaar neutrale partij is.
Het gaat dus meer op een geloof lijken, en natuurlijk is iedereen vrij te geloven wat 'ie wil.
Ik denk dat de consencus is dat het geen kwaad kan zoveel mogelijkvan fossiel af te stappen, zelfs als dat gebeurt onder het mom van CO2 reductie.

Groet,

Hans
Denk dat niemand nog zeker weet of Michael Mann fraude heeft gepleegd. Tot op de dag van vandaag is niet precies bekend hoe hij aan zijn hockeystick grafiek komt, omdat hij zijn modellen en proxy`s (bronnen) nog steeds niet openbaar heeft gemaakt.
Iets wat eigenlijk ondenkbaar is in de wetenschap.
Hier vind je wat leesvoer: https://klimaatgek.nl/document/nwt%20mcintyre.pdf
Wel wordt (naar mijn idee) steeds duidelijk dat de temperatuurschommelingen de afgelopen 1000 jaar groter zijn geweest dan Mann beweerd.

Climategate is een incident in november 2009, waarbij e-mails en documenten openbaar werden gemaakt van de Climatic Research Unit.
Volgens sceptici zou uit de e-mails blijken dat wetenschappelijke gegevens over de opwarming van de Aarde door de betrokken wetenschappers werden veranderd of achtergehouden.
Alle onderzoeken over de e-mails hebben tot dusver geconcludeerd dat de betrokken wetenschappers geen enkele vorm van wetenschappelijke fraude hebben begaan. Er werden wel tekortkomingen vastgesteld in de communicatie: zo bleek dat sommige betrokkenen weinig meewerkend waren met vragen om informatie van sceptici.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Climategate

https://www.climategate.nl is een website die begonnen is als nederlandstalige versie voor deze e-mails en documenten.

Waar jij het over geloof hebt, vind ik het af en toe meer op een oorlog lijken, waarbij als men eenmaal partij gekozen heeft, elkaar met grof geschut mag bestoken.

dormos

Bericht door dormos » 04 sep 2019, 12:12

Misschien zijn computermodellen helemaal niet nodig:

https://www.nu.nl/klimaat/5987442/archi ... e-aan.html

Weet niet of het de opwarming van de hele aarde aantoont, maar wel van een regio.

Groet,

Hans

pelletpower

Bericht door pelletpower » 04 sep 2019, 14:03

Ja. Ik blijf erbij. Die roepende 3% die niet in opwarming gelooft krijgt 96% aandacht. Een beetje hetzelfde als Geert Wilders gaat roepen.
Dat boekje van die Jelmer geeft mij in ieder geval wat rust. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Ingir

Bericht door Ingir » 04 sep 2019, 15:37

JantjeV8 schreef:
04 sep 2019, 07:25
Ik heb sedert enkele weken heel erg de indruk en het onderbuikgevoel dat we met die CO2 behoorlijk beetgenomen zijn.
Je mag het gerust een hoax noemen: geen kwade bedoelingen maar wel kwalijke gevolgen. Je hoeft niet bang te zijn voor de dorpsgek die het einde der tijden verkondigd totdat er kritieke massa ontstaat van dorpsgenoten die de gek zijn gaan geloven... dan wordt het pas echt eng.

De CO2-hoax is destijds (1984) in het leven geroepen door Margaret Thatcher om een kolenmijnwerkersstaking te breken. Enkele jaren later (1988) is de CAGW-hypothese opgepikt door de IPCC en Al Gore die er wel een verdienmodelletje in zag.

Nu ruim 30 jaar later blijkt er van alle voorspelde hel en verdoemenis weinig uitgekomen te zijn. De voorgespiegelde opwarming bleek niet plaats te vinden, in ieder niet in de mate die men luidkeels verkondigde. Het bleek allemaal wel mee te vallen met de zeer specifieke "catastrofale opwarming" en daarom veranderde het narratief in het kneedbare "klimaatverandering" met de annotatie dat het klimaat altijd constant geweest is (en nooit geweest is).

Nu de negatieve gevolgen bekend worden van het klimaat- en energiebeleid begint het verzet eindelijk zichtbaar te worden. Huishoudens worden diep in de portemonnee geraakt door dit beleid waardoor het beschikbare inkomen ernstig aangetast wordt. Het beleid zorgt ook voor versterking van de kloof tussen arm en rijk: armen zijn niet in staat investeringen te doen om de extra aanslag op het huishoudbudget te voorkomen en wonen ook nog eens in de slechtst geïsoleerde woningen terwijl rijkere huishoudens zich kunnen permitteren dure zonnepanelen en elektrische auto's aan te schaffen en zo gebruik maken van allerlei klimaatsubsidies.

Zo gezien verwacht ik dat populistische partijen het erg goed gaan doen bij de Tweede Kamerverkiezingen over 2 jaar. :fff

dormos

Bericht door dormos » 04 sep 2019, 19:28

De plaat blijft hangen....

ready to burn

Bericht door ready to burn » 04 sep 2019, 20:51

dormos schreef:
04 sep 2019, 19:28
De plaat blijft hangen....
Ja, daar lijkt het wel op.
Zeg maar op ongeveer 97% :mrgreen:

Ingir schreef:
04 sep 2019, 15:37
Het bleek allemaal wel mee te vallen met de zeer specifieke "catastrofale opwarming" en daarom veranderde het narratief in het kneedbare "klimaatverandering" met de annotatie dat het klimaat altijd constant geweest is
Volgende station: ''klimaatcrisis", zodat ook de bijbehorende crisismaatregelen genomen kunnen worden.

Ingir

Bericht door Ingir » 05 sep 2019, 09:38

ready to burn schreef:
04 sep 2019, 20:51
Volgende station: ''klimaatcrisis", zodat ook de bijbehorende crisismaatregelen genomen kunnen worden.
Dat gebeurt al met de zogenaamde Crisis- en Herstelwet waarmee normale procedures (lees: bezwaar maken) omzeild worden. Zo kan de omgevingsvergunning voor bijvoorbeeld windmolens lekker snel en zonder inspraak/overleg/bezwaren verleend worden. En de wet bevalt de overheid nu zo goed, immers geen last meer van k#tburgers, dat zij de wet voor steeds meer "lastige" projecten gaat inzetten. Het verzet tegen deze manier van besluitvorming groeit, uiteraard door diezelfde k#tburgers die een ongewenste zwaaipaal op 500 meter achter het huis krijgen en daar ook nog voor mogen betalen via een opgeleukte energierekening. Vandaar ook mijn voorstel om nieuwe windmolens eerst te plaatsen in gebieden waar de meeste voorstanders van windmolens wonen, ofwel waar GroenLinks-stemmers wonen, te beginnen op de pleinen in centrum Amsterdam...

ready to burn

Bericht door ready to burn » 10 sep 2019, 22:43

Overigens is het opvallend dat voornamelijk de negatieve gevolgen van de klimaatverandering wordt ingezoomd.
Misschien ook wel leuk om een keer om de positieve kanten van de klimaatverandering te belichten.

Nationaal:
- Persoonlijk geniet ik erg van de lekkere lange warme zomers. :D (Maar mis het schaatsen wel een beetje :( )
- Warmere temperatuur betekent minder stookkosten.
- Tropische vakantie aan eigen kust.
- andere groente- en plantensoorten (Zeebaars en Dorade wordt al op Scheveningen gevangen)

- Wijnbouw is mogelijk in noordelijker streken.
- Landen in hogere breedtegraden kunnen profiteren van meer toerisme .
- De landbouwgebieden kunnen naar het noorden verschuiven en daar zal hogere produktie plaatsvinden.
- Er komen grote oppervlakten nieuwe gronden bij voor landbouw en wonen

knip/plakwerk:
Er bevinden zich enorme landmassa’s in de koude en gematigde luchtstreken. Opwarming zal hier belangrijke positieve gevolgen hebben. Er komen uitgestrekte leefgebieden bij voor mens, flora en fauna. Misschien wordt over een halve eeuw landbouw bedreven in Siberië , zoals een Russische landbouwkundige al heeft geopperd. Ook lopen er tegen die tijd misschien melkkoeien op Vuurland, schapen op Groenland, groeit er bos op IJsland en zijn de Noorse fjorden geschikt voor zonvakanties. In ons land wordt de teelt van perziken en druiven mogelijk en tomaten en paprika’s kunnen in de volle grond worden geteeld.

De opwarming van de aarde wordt algemeen ervaren als een doem waar de mensheid deze eeuw onderuit moet zien te komen. Als we ook de positieve kanten meewegen, is er echter weinig reden tot paniek. Vormt juist Nederland niet het beste bewijs dat miljoenen mensen beneden de zeespiegel kunnen wonen als men maar maatregelen treft?

Ingir

Bericht door Ingir » 11 sep 2019, 18:51

ready to burn schreef:
10 sep 2019, 22:43
- Warmere temperatuur betekent minder stookkosten.
Dank je voor je positieve bijdrage, ik voel het als een verademing. Planten groeien ook beter dankzij hogere temperaturen, jij noemt wijnbouw in boreale regionen, maar in het algemeen geldt dat vrijwel alle planten sneller en beter groeien bij hogere temperaturen dus ook landbouwgewassen. En aangezien het best wel druk wordt in ons kleine landje kunnen we al dat extra voedsel goed gebruiken om alle monden te voeden.

Nog even over de lagere stookkosten, die worden helaas deels teniet gedaan door hogere koelingskosten maar het besparingssaldo is nog steeds positief. Een bijkomend voordeel van minder verwarming is dat er ook minder fossiele brandstoffen gebruikt worden, in Nederland met name aardgas. En voor de echte pessimisten onder ons: minder fossiele brandstoffen betekent minder CO2-uitstoot en volgens jullie theorie zou dat weer bijdragen aan afkoeling van de aarde... dat zou dan weer spijtig zijn maar ik denk niet dat de menselijke CO2-uitstoot zoveel invloed heeft op het klimaat.

Dus laat maar komen die opwarming!

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 12 sep 2019, 23:34

Ingir schreef:
11 sep 2019, 18:51
Planten groeien ook beter dankzij hogere temperaturen,
Gemiddeld, als je alleen abstract denkt. De praktijk is helaas weerbarstiger.
De 40 graden hitte heeft onze tuin niet veel goeds gedaan, opnieuw een aantal sparren en coniferen gehemeld, noten en peren-oogst mislukt, pruimen die gekookt aan de boom hingen, drie bijenvolken in de problemen. Nee, het groeit allemaal veel beter als het warmer wordt...! :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 13 sep 2019, 07:25

Insectenplagen, doorgaans wordt dan ook naar gebrek aan vorst in de winter gerefereerd, al ben ik ook van mening dat men maar wat roeptoetert over Co2 en menselijke invloed.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 13 sep 2019, 22:18

Ik heb het niet over insectenplagen, maar over de gevolgen van droogte + 40,3C op planten en bomen. Die groeien echt niet harder onder deze omstandigheden...

En mocht je nog twijfelen aan de invloed van de mens op het klimaat (en verder eigenlijk alles...) lees deze even:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/du ... ~b6d1c9df/
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 14 sep 2019, 10:32

Dat er iets aan het veranderen is, dat wil ik best geloven. Maar temperaturen worden pas 100 jaar gemeten, Co2 en dat soort stofjes pas een paar decenia. Ik heb hier nog nooit een dynosaurus in de tuin zien lopen, en voor zover ik weet is die laag ijs bovenop Utrecht ook al weer een paar jaar terug ontdooid. De Co2 uitstoot uit onze veengronden, waterbodems e.d. MOETEN vroeger veel hoger zijn geweest, het gros van de polders is door ons in zand omgezet, daar komt niets meer uit en toch produceert de natuur nog de meeste Co2.

Ingir

Bericht door Ingir » 14 sep 2019, 11:13

Pietje schreef:
12 sep 2019, 23:34
Ingir schreef:
11 sep 2019, 18:51
Planten groeien ook beter dankzij hogere temperaturen,
Gemiddeld, als je alleen abstract denkt. De praktijk is helaas weerbarstiger.
De 40 graden hitte heeft onze tuin niet veel goeds gedaan, opnieuw een aantal sparren en coniferen gehemeld, noten en peren-oogst mislukt, pruimen die gekookt aan de boom hingen, drie bijenvolken in de problemen. Nee, het groeit allemaal veel beter als het warmer wordt...! :roll:
Je haalt weer en klimaat door elkaar. De laatste betreft geen momentane weersomstandigheden en daarmee ook geen weersextremen. Dat jouw pruimen aan de boom gekookt zijn in week 30 heeft weinig met klimaatverandering te maken maar vooral met een sterke zuidelijke wind die hete Sahara-lucht naar onze contreien gebracht heeft.

De gemiddelde temperatuur op aarde (atmosfeer) is nu zo'n 15°C en daarbij is de groei van planten niet optimaal. Een paar graden verhoging zoals die ons door klimaatwetenschappers beloofd is zou de palntengroei in algemene zin ten goede komen. Sinds 1990 is temperatuur op aarde licht gestegen en is ook het CO2-gehalte van lucht toegenomen ofwel gunstiger groeifactoren voor planten en dat heeft ongekende voordelen opgeleverd. De belangrijkste is dat in de afgelopen 30 jaar het aantal ondervoede mensen wereldwijd gedaald is van 19 naar 11% terwijl in diezelfde periode de wereldbevolking is toegenomen van 5,5 naar 7,5 miljard mensen. Nu is die verlaging van het aantal hongerigen niet volledig toe te schrijven aan betere groeiomstandigheden voor planten, er zijn ook andere factoren die hebben bijgedragen aan de verbetering van de wereldvoedselproductie zoals betere landbouwtechnieken, rasverdeling en genmanipulatie.

De optimale groeitemperatuur ligt volgens mij bij gemiddeld 25°C dus we kunnen nog wel wat opwarming van de aarde gebruiken.

Plaats reactie