Club van Rome waarschuwt opnieuw.

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Club van Rome waarschuwt opnieuw.

Bericht door Jan Zonnebrand »

RNW wereldkrant schreef:‘Wij hebben een ijzersterke boodschap. Het is nu tijd voor een andere wereldeconomie. Op de oude voet doorgaan pakt dramatisch uit voor mens en maatschappij’. Dat zegt milieupionier Wouter van Dieren in het radioprogramma Nieuwslijn Supplement. Hij is lid van de Club van Rome, een denktank van wetenschappers, politici, zakenlui en milieuexperts. Gisteren en vandaag houdt de Club van Rome haar jaarvergadering in Amsterdam. Met tal van prominente sprekers, onder wie Michaël Gorbatsjov, oud-president van de Sovjet-Unie. En ook koningin Beatrix, ere-lid van de Club van Rome, woont de bijeenkomst in de hoofdstad bij. Het is de eerste keer dat dit eerbiedwaardig gezelschap in Nederland vergadert. ‘Daar hebben we een jaar lang keihard aan gewerkt’, vertelt mede-organisator Van Dieren trots. ‘Als we praten over klimaat, energie en economisch herstel – het thema van deze conferentie – gaat het vooral om de noodzaak om niet te denken in termen van groei, zoals we die kenden. We moeten alles op alles zetten om te komen tot een nieuw soort economie. Wij noemen dat een new green deal. Waarbij je inzet op klimaat en duurzame energie. En verder op herstel van de natuur en het uitbannen van honger in de wereld’. China en India groeien hard. Tegen een hoge prijs of niet? Wouter van Dieren: ’Economische groei kan ook met behulp van schone technologie. China en India worden voorbeelden voor ons. De Chinezen gaat veel harder met hun duurzame technologieinnovaties dan welk ander land dan ook’.
De zure regen is deels opgelost door maatregelen in de industrie (minder zwaveluitstoot). Maar luistert men nu wel? Ik heb wel ideëen, de reakties van enkele forums draaien meestal uit op:

- U heeft geen verstand van techniek.
- Er zijn fossiele brandstoffen genoeg.
- Ik ga voor jou niet op de fiets in de regen zitten.
- Ik heb toch spaarlampen.
- Vliegtuigen op waterstof.
- Elektrische auto's.
- Kernenergie of zelfs kernfusie (nog lang niet gerealiseerd).

Een paar van mijn ideëen, die prima met elkaar kunnen samenwerken:

- Lokale produktie van voeding.
- Biologische landbouw.
- Sterke vermindering van vleesconsumptie.
- Elektrisch railtransport.
- Uitgebreide kleinschalige warmtekrachtkoppeling.
- Zonne-energie hoofdzakelijk inzetten voor warmteproduktie.

Ik zou zeggen, voer voor diskussie. Ik zet ook altijd een spreuk onder mijn berichten.

De meesten worden liever door lof geruineerd, als door kritiek gered.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Club van Rome waarschuwt opnieuw! (oktober 2009)

Bericht door Dutch John »

Tsja Jan, mij hoef je niet te overtuigen. Waarschijnlijk de meesten op dit forum ook niet.

Ik sluit me helemaal aan bij jouw ideeën en ben met alle voorstellen bezig, behalve elektrisch railtransport;-) Helaas is de maatschappij er nog lang niet klaar voor. En zal zich nooit vrijwillig kunnen vinden in deze levensfilosofie. Daarvoor zijn we te lang gekneed om consumptiegericht te denken. Ik vrees dat de transitie op de harde manier moet. Die met het verstrijken van jaren pijnlijker gaat zijn, omdat er steeds minder tijd komt voor een geleidelijke overgang.

Ik ga regelmatig de discussie aan, maar geef het op. Opponenten, soms zelfs in de vriendenkring, worden vaak vals als je uitlegt dat ons financiëel systeem op zijn laatste benen loopt en peak-oil ons daarna in de rug gaat schoppen. En dat terwijl ik probeer het wereldplaatje probeer te vormen via dagelijkse studie middels boeken en onderzoeken via internet. Opponenten lezen nooit een boek, beperken zich tot de informatie die ze via de reguliere media opgelegd krijgen. Het heeft dus absoluut geen zin om met dergelijke mensen de discussie aan te gaan.

De sheeple zoeken het maar uit, ik trek m'n eigen plan. Ondanks mijn frustratie aangaande de grote massa, heb ik ontzettend plezier in het voorbereiden van een eenvoudiger, maar rijker bestaan. Ik neem aan dat de lezer begrijpt, dat ik "rijker" in een andere context bedoel....

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 13 jan 2013, 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Club van Rome waarschuwt opnieuw.

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dutch John schreef:Tsja Jan, mij hoef je niet te overtuigen. Waarschijnlijk de meesten op dit forum ook niet.
De meesten op dit forum zijn goed bezig lijkt mij.
Dutch John schreef:Ik sluit me helemaal aan bij jouw ideeën en ben met alle voorstellen bezig, behalve elektrisch railtransport;-) Helaas is de maatschappij er nog lang niet klaar voor. En zal zich nooit vrijwillig kunnen vinden in deze levensfilosofie. Daarvoor zijn we te lang gekneed om consumptiegericht te denken. Ik vrees dat de transitie op de harde manier moet. Die met het verstrijken van jaren pijnlijker gaat zijn, omdat er steeds minder tijd komt voor een geleidelijke overgang.
Het is daarom belangrijk dat de alternatieven hier en op andere forums keihard geplugd worden.
Dutch John schreef:Ik ga regelmatig de discussie aan, maar geef het op. Opponenten, soms zelfs in de vriendenkring, worden vaak vals als je uitlegt dat ons financiëel systeem op zijn laatste benen loopt en peak-oil ons daarna in de rug gaat schoppen. En dat terwijl ik probeer het wereldplaatje probeer te vormen via dagelijkse studie middels boeken en onderzoeken via internet. Opponenten lezen nooit een boek, beperken zich tot de informatie die ze via de reguliere media opgelegd krijgen. Het heeft dus absoluut geen zin om met dergelijke mensen de discussie aan te gaan.
Je kunt veel doen, zo ben ik van de Postbank (nu ING) overgestapt naar de Triodos, dat vond men bij ING niet leuk. Ook in de energie kun je overstappen en ook dat vinden de gangbare bedrijven niet leuk. Maar ook hier geldt, de gangbare media volpompen met feiten. Veel omroepen hebben een forum of een contactmogelijkheid. De VARA met z'n "Vroege Vogels" denkt duurzaam bezig te zijn, maar hun medewerkers wonen kilometers van hun werk en gaan met het rijblik naar Hilversum. Bestook die lui, tot ze er gek van worden.
Dutch John schreef:De sheeple zoeken het maar uit, ik trek m'n eigen plan. Ondanks mijn frustratie aangaande de grote massa, heb ik ontzettend plezier in het voorbereiden van een eenvoudiger, maar rijker bestaan. Ik neem aan dat de lezer begrijpt, dat ik "rijker" in een andere context bedoel....
Helemaal, ik woonde in mijn werkzame leven in de Rijnmond omdat daar ook mijn werk was. Nu ik daar niet meer nodig ben woon ik ook "rijk" op de Zuid-Veluwe, ik ga hier alleen nog horizontaal weg.
Dutch John schreef:Groet,
DJ
Groenten,

Jan Zonnebrand

Apen kunnen niet zingen, maar ze proberen het tenmiste ook niet
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Club van Rome waarschuwt opnieuw.

Bericht door Dutch John »

Jan Zonnebrand schreef:Het is daarom belangrijk dat de alternatieven hier en op andere forums keihard geplugd worden.
Je kunt een ezel niet dwingen de kant uit te lopen die jij wilt. Hoe harder je je opstelt, des te schrapper zet hij zich en als je niet uitkijkt schopt hij je als dank. Je kunt beter zijn aandacht trekken door in zijn gezichtsveld iets te doen wat hij interessant vindt. Dan komt hij vanzelf.

Ik doe m'n eigen ding, maar probeer dat niet langer te promoten. Ik stop liever tijd en energie in mensen die overwegen dezelfde weg te volgen. Dat is veel dankbaarder werk.
Maar ook hier geldt, de gangbare media volpompen met feiten.
Uit ervaring: volslagen zinloos en frustrerend. Als je feiten die confronterend zijn, opdringt, worden ze eenvoudigweg niet gepubliceerd. Laat ze zelf maar komen. De tijd begint nu langzaam rijp te worden. Begin jaren '70 werd dezelfde grammofoonplaat gedraaid als nu. Het verschil met toen is, dat degenen die het ambitieuze doel van globalisering verarmd en scheeftgetrokken hebben, nu als gevolg van hun eigen ambities ten onder gaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Club van Rome waarschuwt opnieuw.

Bericht door Richard-III »

Een artikel dat naar mijn gevoel in deze draad past,
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... ben-we-zin
Plaats reactie