Luchtverfrisser

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnK
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2009, 18:08
Locatie: Brussel, België
Contacteer:

Luchtverfrisser

Bericht door MartijnK »

Als luchtverfrisser in mijn appartementje, gebruik ik zo'n flesje gevuld met een geurvloeistof, en enkele houten stokjes erin om de vloeistof te helpen verdampen. Nu alles verdampt is, zou ik het graag hervullen, maar heb geen idee hoe.

De vloeistof bevat een geurstof (etherische olie?), alcohol en – als ik sommige sites moet geloven – water. Aangezien die olie best duur is, heb ik geen zin om er te verspillen met experimenteren, en met alcohol(dampen) neem ik het best ook niet al te veel risico's, denk ik. :-)
Heeft iemand op dit forum toevallig een idee hoe je zo'n geurvloeistof om te verdampen het best en het veiligst zelf maakt?

Voor de mensen die zich even niet kunnen voorstellen wat ik bedoel: hier vind je de luchtverfrisser van Ecover die ik gebruikte.
Leuk bedacht van Ecover: op het glazen flesje met kurk, staat een maatindeling (100 ml, 200ml, 1/4l), zodat je het flesje eventueel ook nog handig voor iets anders kunt gebruiken.

Martijn

P.S. Fijne ontdekking dit forum, al mag het wat mij betreft met meer dan 500 leden wel wat actiever... ;-)
Martijn – Brussel
DVM VIVMVS VIVAMVS
Gebruikersavatar
MartijnK
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2009, 18:08
Locatie: Brussel, België
Contacteer:

Re: Luchtverfrisser

Bericht door MartijnK »

Bij gebrek aan reacties, ben ik zelf maar aan't experimenteren gegaan:
Bij de herboristerij het probleem uitgelegd, en zij dachten dat het met etherische olie en alcohol wel zou moeten lukken. Dus een flesje olie gekocht, en een fles alcohol (90% of 95% dacht ik).
Zij beweerden dat er slechts heel weinig olie in de alcohol moest, dus ik had aan een flesje van 30ml wel genoeg, dacht ik…

Thuisgekomen, de fles half gevuld met alcohol (125ml) en de halft van de olie erbij… Dat rook niet echt sterk, dus uiteindelijk heb ik het hele flesje er in gedaan (30ml). Op zich rook dit wel aardig, dus de stokjes erin, en laat maar verdampen…

Ik merkte echter al snel, dat het veel minder rook dan de originele vulling. Ik heb er dan nog wat extra stokjes in gedaan, maar dat hielp niet echt.

Na een paar weken was bijna alles verdampt. Inmiddels had ik bij de Blokker een vergelijkbaar product gezien waar wél de ingrediënten opstonden, wist ik dat er daar gedistilleerd water in zat. Aangezien ik dat niet had, heb ik er gewoon wat water uit de filterkan bij gedaan. Resultaat: een troebele vloeistof, die naar mijn mening sterker ruikt, maar dat kan ook tussen de oren zitten, of liggen aan het feit dat ik nu de verwarming wel eens aanzet, en de fles erboven staat.

Zou het gebruik van gedistilleerd water een verschil maken en voorkomen dat het troebel wordt?

In ieder geval heeft dit experiment me meer gekost dan gewoon een nieuwe fles-met-inhoud-en-stokjes, met teleurstellende resultaten. De volgende keer koop ik dus gewoon een nieuwe… :) Tenzij iemand me verder op weg helpt?
Ik zou het namelijk wel fijn vinden als ik iets meer keuze in geur heb.
Martijn – Brussel
DVM VIVMVS VIVAMVS
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Luchtverfrisser

Bericht door Brit »

Hoi Martijn,

Gedestilleerd water kan een groot verschil maken met gewoon kraanwater (filters hebben hier geen belangrijke invloed op).
Dit blijkt al uit testjes om de pH van de grond te meten. De mineralen die in drinkwater (moeten) zitten beïnvloeden dit te veel. Alleen zuiver water heeft zeker een pH van 7.
Gedesstileerd water kan je gewwon kopen bij een Kruidvat of de Etos o.i.d.

Succes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie