drogen bamboe, hoe barsten vermijden ?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
basile
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2009, 15:25

drogen bamboe, hoe barsten vermijden ?

Bericht door basile »

bamboe, een prima ecologisch produkt !

ik woon in Bahia
hier groeien diverse bamboeversies (gemiddeld tussen de 5 en 8 meter hoog)
wetenschappelijk feit is dat bamboe 4x zo veel zuurstof produceert als een klassieke loofboom
bovendien is het een uitermate snel groeiende plant (sommige varianten groeien meer dan 1 meter per dag !)
de bamboestokken zelf kennen diverse toepassingen, bij ons gaat het hout hoofdzakelijk naar de papierindustrie, de pottenbakkerij maar ook voor individuele toepassingen in de tuin en kleine constructies, in het oosten gebruikt men bamboe (nog steeds) om stellingen te maken (in de bouw) waarvan sommigen zelfs meer dan 100m hoog zijn ...
tot zover de achtergrond

nu een vraag omtrend het produkt zelf :
hoe kan ik best bamboe laten drogen zonder dat ie gaat barsten ?
gegeven hierbij is het tropisch klimaat (gemiddeld 31°) en vrij droog, veel zon
iemand suggesties ?

dank bij voorbaat

bas
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: drogen bamboe, hoe barsten vermijden ?

Bericht door Blijfhopen »

Bas,
Toevallig kwam ik op je bericht. Maar zou je niet beter naar een heel oud mannetje/vrouwtje/dorpstimmerman/-vrouw (zo nu ben ik hopelijk niet discriminerend bezig) kunnen gaan ? Die technieken zijn daar toch al heel lang bekend ? Trouwens zijn barsten erg ? Het hangt er natuurlijk van af wat je met de materialen wilt.
Wij hadden op ons schoolplein een professioneel gemaakt houten klimrek. Daar zaten allerlei scheuren in. Een ouder maakte zich daar nogal druk over; zette zelfs streepjes bij het eind van de scheuren om de toename te kunnen controleren.
De Engelse huizen(verbouw)programma's op SBS6 laten HEEL VEEL balken zien zien in oude gebouwen met scheuren ... nou daar kunen die scheurtjes in het speeltoestel wel 10 keer in. Wij roepen nu dus thuis steeds als wij zulke enorme scheuren (wat heet) zien roep .... (naam ouder). Ook als wij in een kasteel zijn, is dat soms een bron van vreugd (of leedvermaak ...)
Groeten vanuit het nu wat warmer wordende NL.
gerard
GdeJ denkt met u mee.
Plaats reactie